Nieuwsbrief december 2025

aphgroup

Roemenië is een Romaans eiland in een Slavische Oceaan

Het is een bekende uitspraak waarmee Roemenië zich positioneert en daarmee is er ook een directe link met hun geschiedenis. Zie bijvoorbeeld de Zuil van Trajanus in Rome.
Als we naar het hedendaagse Dacia kijken(was van 106 tot 271 n.Chr. een provincie in het Romeinse Rijk (Kaart:Pixabay).en heeft het zich ontwikkeld tot een moderne staat met een stabiel karakter. Naast het gegeven dat Nederland tot een van de grootste investeerders behoort is er ook een groeiende belangstelling waar te nemen vanuit niet Europese landen (zie elders in deze nieuwsbrief). Dus voldoende reden om de mogelijkheden op economisch gebied onze contacten voort te zetten dan wel aan te gaan. Natuurlijk zult u ook zien dat de “oceaan” rondom het Roemeens “eiland” nogal onrustig is. Echter het met Roemenië historisch verbonden land Moldavië heeft Russische invloed tot een minimum teruggebracht en heeft zelfs al het plan om het afgescheiden deel Transnistrië met zich te verenigen. Waar overigens zich ongeveer 1.500 Russische militairen bevinden. Deze troepen maken deel uit van de “Operational Group of Russian Forces” en zijn formeel aanwezig om een groot munitiedepot uit de Koude Oorlog te bewaken en om vrede te bewaren. Kortom Roemenië heeft een stevige “golfbreker” in de woelige Slavische oceaan. Door de redelijk stabiele situatie hebben meer landen belangstelling getoond om in Roemenië te investeren. Dus in deze zin gesproken hebben wij vertrouwen in de economische contacten voor 2026!!

Roemenie sluit economische partnerschappen en joint ventures met de Verenigde Arabische Emiraten en met Kazachstan.

Op 30 september 2025 organiseerde de ambassade van de Verenigde Arabische Emiraten in Roemenië in samenwerking met de Kamer van Koophandel en Industrie van Brașov het Roemenië-Verenigde Arabische Emiraten Business Forum, een evenement gericht op het versterken van bilaterale economische betrekkingen en het identificeren van nieuwe mogelijkheden voor samenwerking tussen het bedrijfsleven in Roemenië en de VAE .

Het evenement was een succes dankzij de deelname van talrijke Roemeense bedrijven uit de sectoren vastgoed, IT & Tech, Horeca, gezondheidszorg, wellness, energie, industrie en technologie, evenementenorganisatie en gemeentelijke infrastructuur, evenals buitenlandse investeerders die geïnteresseerd zijn in de Roemeense markt . Deelnemers kregen de gelegenheid om hun projecten en samenwerkingsvoorstellen te presenteren om zo zakenpartners en intenties te identificeren om de kansen te verkennen die de VAE te bieden heeft.

Kamer van Koophandel en Industrie van Brașov en de aanwezige gasten hebben een duidelijk signaal afgegeven over de noodzaak om deze bilaterale initiatieven voort te zetten. Deze initiatieven zijn gericht op het promoten van Roemenië als een aantrekkelijke bestemming voor investeringen en het ondersteunen van Roemeense bedrijven bij het identificeren van investeringsmogelijkheden in de VAE .

Het evenement in Brașov was een concreet voorbeeld van samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven. Het bood Roemeense bedrijven nuttige hulpmiddelen en informatie om uit te breiden naar internationale markten en duurzame partnerschappen te ontwikkelen.
En dat geldt zeker OOK voor Kazachstan waarvan het bedrijf KazMunayGas. de eigenaar is van de Rom Petrol Group. Dit toont aan dat onze partners in Centraal-Azië vertrouwen hebben in het potentieel van deze regio, aldus Mihai Daraban, voorzitter van de Kamer van Koophandel en Industrie van Roemenië (CCIR).

‘Laatstgenoemde had 7 oktober jl. een officiële ontmoeting met de gouverneur van de regio Mangystau (Kazachstan), Kilybai Nurdaulet, ter gelegenheid van de ondertekening van een overeenkomst voor economische samenwerking tussen het district Constanța en de regio Kazachstan.

Vertegenwoordigers van CCIR beweren dat dit partnerschap een belangrijke kans biedt om de economische betrekkingen tussen de twee staten te versterken, door de toegang tot de haven van Constanta te vergemakkelijken voor investeerders uit Kazachstan en andere zakenlieden uit Centraal-Azië.

“De provincie Constanţa herbergt de grootste Kazachstaanse investering in Roemenië, gedaan door het bedrijf KazMunayGas, wat het vertrouwen aantoont dat onze partners in Centraal-Azië hebben in het potentieel van deze regio. Constanţa vertegenwoordigt een model van economische complexiteit, met gediversifieerde activiteiten in alle sectoren, en logistieke routes zijn momenteel een strategische prioriteit. De haven van Constanţa beschikt over alle voorwaarden om een ​​belangrijke regionale hub te worden, met een essentieel concurrentievoordeel: het is zowel een zeehaven als een rivierhaven, dankzij de verbinding met het Donau-Zwarte Zeekanaal”, aldus de voorzitter van de CCIR.

Hij benadrukte dat “deze unieke infrastructuur directe toegang biedt aan landen zonder kust, waardoor Constanta een natuurlijke toegangspoort tot Europa wordt.”

“De Oost-Westcorridor is de sleutel tot de ontwikkeling van onze betrekkingen met Kazachstan en biedt dit land snelle en efficiënte toegang tot de Zwarte Zee. In dit verband hebben we een uiterst belangrijke uitnodiging ontvangen van de vertegenwoordigers van de regio Mangystau: zij zijn bereid de Roemeense kant te betrekken bij de onderhandelingen die zij met China voeren over de ontwikkeling van de haveninfrastructuur in de regio.

Deze opening is een erkenning van de hoogwaardige expertise van de havenexploitanten in Constanta en opent buitengewone mogelijkheden voor trilaterale samenwerking”, voegde Mihai Daraban eraan toe.

Scheepvaart Sector

De Nederlandse Kustwacht krijgt medio 2026 versterking van de ENFORCER, een schip van het type DAMEN FCS 5009

Dit schip wordt de komende jaren ingezet om de continuïteit van algemene kustwachttaken op de Noordzee te waarborgen. De ENFORCER biedt versterking tot de nieuwe generatie kustwachtschepen in dienst komt.

Moderne aanvulling op bestaande vloot

De taken van de Kustwacht zijn de afgelopen jaren uitgebreid. De Rijksrederij heeft daarom opdracht gegeven tot de inhuur van de ENFORCER. Met dit moderne vaartuig blijft de Kustwacht goed uitgerust om toezicht te houden, hulp te verlenen en bij te dragen aan de veiligheid op de Noordzee.

Eigendom van Multraship

De ENFORCER wordt eigendom van Multraship, dat ook verantwoordelijk is voor de nautische bemanning en het onderhoud. Het schip komt onder operationele aansturing van Kustwacht Nederland.

“We zijn er erg trots op dat Kustwacht Nederland en Rijkswaterstaat/Rijksrederij ook voor deze vlootuitbreiding voor ons hebben gekozen”, aldus Leendert Muller, algemeen directeur van het internationaal opererende Zeeuwse familiebedrijf. “Het sluit goed aan bij onze huidige samenwerking en we leveren graag onze bijdrage aan de veiligheid op de Noordzee.”

Mede dankzij de door Damen Shipyards en de TU Delft ontwikkelde bijlboeg kan een topsnelheid van 27 knopen (zo’n 50 kilometer per uur) worden bereikt. De ENFORCER is daarnaast uitgerust met twee snelle bijboten voor inspecties en handhaving op zee. Daarnaast beschikt het schip ook over een sleepinstallatie en een brandblusunit.

Multraship versterkt positie in Zwarte Zee met nieuwe sleepboot

Sleepvaart- en bergingsbedrijf Multraship heeft de nieuwe sleepboot MULTRATUG 30 gedoopt en in dienst genomen. De 80 ton bollard pull sterke sleepboot wordt ingezet voor capaciteit van het bedrijf voor haven- en offshore-sleepdiensten in de Zwarte Zee (Foto Pixabay) -regio wordt vergroot en tegelijkertijd de mogelijkheden op het gebied van berging en noodhulp worden versterkt.

Miglena Pendjuroff, echtgenote van Bourgas Tug Services general manager Dimiter Pendjuroff, nam de honneurs voor haar rekening en wenste de sleepboot en haar bemanning een behouden vaart. De doop vond in aanwezigheid van de lokale havengemeenschap plaats bij de Passenger Terminal in het Bulgaarse Bourgas.

Welkome toevoeging

“Voor ons betekent de MULTRATUG 30 een welkome toevoeging aan onze vloot, die ons veel extra mogelijkheden geeft in onze regio”, aldus Dimiter Pendjuroff. “Deze investering onderstreept het vertrouwen dat wij hebben in de toekomst van het Zwarte Zee-gebied”, vult Leendert Muller, algemeen directeur van Multraship, aan.

) Dochterbedrijf Bourgas Tug Service in Bulgarije, waarmee de capaciteit van het bedrijf voor haven- en offshore-sleepdiensten in de Zwarte Zee-regio wordt vergroot en tegelijkertijd de mogelijkheden op het gebied van berging en noodhulp worden versterkt.

De MULTRATUG 30 is een door Robert Allan Ltd. ontworpen TRAktor-Z 2500SX. Het 25,3 meter lange schip is door Sanmar Shipyards in Turkije gebouwd en is speciaal ontworpen voor zowel haven- als zeesleep werkzaamheden. Het schip is daarnaast uitgerust met een uitgebreide brandblusinstallatie (FiFi 1), inclusief een schuimtankcapaciteit van 4,8 kubieke meter.

Over Multraship

Multraship is een toonaangevend, internationaal opererend, Nederlands sleepvaart- en bergingsbedrijf. Het is onderdeel van de Muller Maritime Group, met hoofdkantoor in Terneuzen. Tot de kernactiviteiten behoren havensleepdiensten, berging en wrakopruiming, zeesleepvaart en dienstverlening aan de offshore energy en waterbouw. Multraship exploiteert een grote en moderne vloot sleepboten, bergingsschepen en andere vaartuigen.

Nieuw hoofdkantoor Multraship geopend: ‘faciliteert verdere groei”

Towage & Salvage heeft het nieuwe hoofdkantoor aan de Middenhavendam in Terneuzen geopend. Direct gelegen aan de Schelde, biedt de ruimte aan kantoren, een magazijn, het 24/7 dispatchcentrum en een simulator trainingscentrum. Dit met directe toegang tot een eigen kade en werkterrein, en ligplaatsen voor een deel van de vloot van het familiebedrijf. “Een mijlpaal in de verdere ontwikkeling van MULTRASHIP”, volgens algemeen directeur Leendert Muller. De aldus Muller. “Niet alleen qua operationele efficiëntie en samenwerking. De verbinding met de Nieuwe Sluis is natuurlijk van groot belang en de locatie biedt ons de ruimte om de groei voort te zetten die Multraship doormaakt met zowel lokale als internationale werkzaamheden.”

“Die groei is onder andere het resultaat van dat we steeds meer betrokken worden bij ondersteunende werkzaamheden voor grote projecten op het gebied van de constructie van offshore windmolenparken en infrastructurele werken. Voorbeelden zijn de bouw van de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken, het Princess Elisabeth Energy Island voor de kust van België en de Oosterweeltunnel bij Antwerpen.”

Groei over gehele linie

Ook is het aantal Emergency Response Towing Vessels dat Multraship ten behoeve van de Kustwacht inzet, de afgelopen jaren uitgebreid tot drie. “Daarnaast laten de sleep- en bergingsactiviteiten een opgaande lijn zien”, vervolgt Muller. “Daarmee en met andere maritieme dienstverlening zijn we inmiddels actief in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.”

Naast de nieuwe locatie aan de Middenhavendam heeft Multraship in Terneuzen ook nog een locatie aan de Goessekade met ligplaatsen, een loods, kantoren en wachtlocaties voor gelieerde bedrijven.

Sector Logistiek & Transport

Voorgestelde overname van Vos Logistics door Jacky Perrenot