Nieuwsbrief 30 augustus 2019

Header-news

DRN NIEUWS

DRN-Expert Meeting: Maritieme Sector in de schijnwerpers

Op dinsdag 8 oktober a.s. organiseert de DRN een zogenoemde expertmeeting waarbij de Nederlandse maritieme sector in de ruimste zin van het woord centraal staat.


De Damen Shipyards Group in Gorinchem wil daarbij onze gastheer zijn en laten zien waar ze groot door zijn geworden. Nederland staat wereldwijd al eeuwenlang als zeevarende natie bekend en Damen Shipyards mag in deze zin zonder overdrijving Hollands Glorie worden Genoemd(denkend aan de boeken van Jan de Hartog) met hun 36 scheeps-en reparatiewerven over de hele wereld verspreid en daarbij neemt  Roemenië een prominente plaats in naast hun thuisland Nederland. En  toeleveranciers en verwante bedrijven zullen beamen dat het concern hoogwaardige werkgelegenheid biedt en daarbij ook de maakindustrie een belangrijke impuls geeft. En dat tot op vandaag(en hopelijk nog vele jaren) een familiebedrijf is, mag voor zo’n  concern bijzonder worden genoemd.


Tevens is de Port of Rotterdam International PoRint) aanwezig die  verantwoordelijk is voor de internationale deelnemingen van het Havenbedrijf Rotterdam. Dus de Roemeense Port of Constanta kan het een potentiële partner zijn om een strategische samenwerking mee aan te gaan, want tenslotte is Haven van Rotterdam  de grootste van Europa.
Daarnaast zal een rondleiding over een scheepswerf altijd imponeren en daarna onder het genot van een drankje en een hapje ervaringen uit te wisselen. In deze nieuwsbrief worden in aparte artikelen nog zaken toegelicht die direct en indirect een relatie hebben met dit speciaal event.
Als organisator van het event wil de DRN  u erop attenderen dat deelname kosteloos is, maar het aantal deelnemers gelimiteerd is.

  • Dus z.s.m. aanmelden kunt u door hier te klikken.
    Tevens kunt u dan kennisnemen van locatie, tijden en programma. Om veiligheidsreden is een tijdige aanmelding aan te bevelen om teleurstellingen te voorkomen.

Maritieme Sector

Eerste MAD 3500 baggerschip te water bij Damen Galati

De ‘Cemex Go innovation’ is het eerste schip van een nieuwe generatie gespecialiseerde baggerschepen.

 Op de werf van Damen Shipyards in Galati is de eerste MAD 3500 in de Marine Aggregate Dredger-klasse op 2 augustus jl.te water gelaten. De ‘Cemex Go Innovation’ gaat varen voor Cemex UK Marine is bestemd voor de winning van zand en grind op de zeebodem. Het casco van het schip werd gebouwd op Damen’s nieuwe grote werf in Mangalia. Begin dit jaar ging het casco op transport naar Galati, waar het baggerschip wordt afgebouwd. Het schip wordt naar verwachting in het voorjaar van 2020 opgeleverd.

(foto: Damen) 

Superjacht ‘La Datcha’ van Amels te water gelaten

Op 4 juni jl. is de 77 meter lange SeaXplorer ‘La Datcha’ gebouwd door Amels & Damen is te water gelaten op de scheepswerf in van Damen Shipyards in Galati, Roemenië. De eigenaar, de Russische bankier Oleg Tinkov, was met zijn gezin aanwezig bij de te water lating. Deze zomer komt het casco naar Nederland om afgebouwd te worden. Het expeditiejacht wordt in september 2020 opgeleverd, dus net voordat het jacht haar debuut gaat maken op de Monaco Yacht Show. Het ontwerp van La Datcha is gebaseerd op het SeaXplorer-ontwerp voor expeditiejachten met uitgebreide aanpassingen aan de wensen van de eigenaar, waaronder zijn passie voor heliskiën.

Foto, Tom van Oossanen.

Het jacht heeft een helideck en een hangar voor twee vliegtuigen, gecertificeerd voor helikopters tot 4.000 kilo.“De aarde is zo groot en ons leven is zo kort, dus we moeten zoveel mogelijk verkennen,” aldus de eigenaar vlak voor de te water lating. Het jacht heeft alle voorzieningen en faciliteiten aan boord om 40 dagen te kunnen varen zonder een bezoek aan een haven te moeten brengen. En er is ruimschoots aan “speelgoed” zoals tenders, sneeuwscooters en een onderzeeër aan boord. La Datacha SeaXplorer 77 heeft een volume van 2.560 Gross Tonnage en biedt plaats aan 12 gasten, inclusief twee master suites, samen met 25 bemanningsleden. Het exterior design is van Azure Yacht Design(Haarlem). En het interieur is bepaald door de ontwerpkeuze van de eigenaar, Vasiliy Shprits en zijn studio, die ook veel van de woningen van de eigenaar heeft ontworpen. De SeaXplorers zijn de eerste reeks luxe expeditiejachten met de knowhow van de marine- en offshore-schepen van Damen in combinatie met de kwaliteit van de superjachten van Amels. De SeaXplorer-ontwerpen tot 105 meter combineren de ontwerpen van het jachtbouwbedrijf met de operationele input van designpartner EYOS Expeditions en een exterior design van Azure Yacht Design.
Vermeldenswaard is het eeuwfeest in Vlissingen, want luxe jachtenbouwer Amels bestaat 100 jaar. Aan het hoofd van het bedrijf staat de 33-jarige Roos Damen. Drie jaar geleden werd ze directeur van het bedrijf dat haar vader in 1991 toevoegde aan zijn scheepsbouwbedrijf Damen Shipyards. In 2001 verhuisde Amels van Makkum naar Vlissingen, toen Damen scheepswerf De Schelde overnam. “Toen mijn vader in 1991 Amels overnam, was het een bedrijf dat worstelde in de markt. Hij wist dat om te buigen en zorgde ervoor dat Amels een succesvol bedrijf werd en is”, zegt Roos. Op dit moment heeft Amels achttien jachten in aanbouw, die voor tientallen miljoenen per stuk worden verkocht aan de rijken der aarde. Zeven worden er afgebouwd in Vlissingen. Het bedrijf bouwt standaard jachten. Aan de buitenkant zien ze er allemaal praktisch hetzelfde uit. Zo kan er al gebouwd worden, voordat het verkocht is.

Havenbedrijven in Roemenië op de schop

Het Roemeense Ministerie van Transport heeft in de loop van de tijd veel beslag kunnen leggen op de middelen van het Trans-Europese netwerken  (TEN-T). Dit zijn netwerken op het gebied van infrastructuur, meer specifiek op vervoers-, telecommunicatie- en energiegebied. De EU geeft hiervoor subsidie vanuit het cohesiefonds.
Het tot stand komen van de trans-Europese netwerken moet bijdragen aan een goede werking van de interne markt, en de economische en sociale samenhang versterken. Iedere bezoeker die het land doorkruist zal beamen dat de secundaire wegen uitstekend zijn, maar dat het tekort aan autosnelwegen economisch gezien funest was. Maar thans worden in rap tempo deze wegen aangelegd en uiteraard is het bekend dat aanleg van wegen inclusief “kunstwerken” een kostbare aangelegenheid is. Volgens het recente bericht van het Ministerie van Transport staan nu de operationele (zee)havens op de rol om van start te gaan. Dat is verdeeld over een drietal satelliethavens Ovidiu, Medgidia  en Luminita waarvoor totaal € 57 miljoen beschikbaar is. Voor de belangrijkste diepzeehaven aan de Zwarte Zee is Constanta is € 280 miljoen beschikbaar gesteld.
Omdat drie leden van het DRN bestuur destijds(2011) via het European Gateway Platform(EGP) bij de ondertekening van MoU(memorandum of understanding c.q. memorandum van overeenstemming) tussen Port of Rotterdam en Port of Constanta betrokken waren , kunnen zij zich voorstellen dat een en ander weer wordt geactualiseerd. Destijds waren er verschillende redenen om een en ander op hold te zetten, zoals de aversie die aan Roemeense zijde ontstond wegens het niet voldoen aan het Verdrag van Schengen en er tussen het Havenbedrijf en het Stadsbestuur(beide aandeelhouders) van Constanta ontstond wegens allerlei persoonlijke belangen. Het laatste bezwaar is grotendeels weggenomen, maar men wacht thans nog op de Nederlandse rectificatie van het Verdrag van Schengen, hoewel men dat nooit hardop uitspreekt, weten wij uit betrouwbare bronnen van de Roemeense regering dat het een rol speelt en het de gunningsfactor negatief beinvloedt.
Onderstaand een beknopte omschrijving van de betreffende havens:

Haven van Ovidiu

De haven van Ovidiu bevindt zich op de rechteroever van het kanaal Poarta Alba – Midia Navodari. Momenteel zijn verschillende elementen van de haven aangetast en deze leiden tot problemen bij de exploitatie van de schepen en kunnen na verloop van tijd verergeren.”De verticale toetsen met betrekking tot Ovidiuport zijn van twee typen en hebben een verslechtering als gevolg van de exploitatie. De belangrijkste accessoires hebben ook een aanzienlijke verslechtering van tandwielen en veiligheid in gebruik. De weg die toegang geeft tot de dokken is beschadigd met tal van gaten en platen. De haven is niet voorzien van schermen, verlichtingsplatforms, administratief gebouw, videobewaking, verkeerslichten wordt getoond in het project van het ministerie van Transport.In 2016 werd de haven van Ovidiu geïntroduceerd in het transportnetwerk van de EU(TEN-T) Momenteel worden steengroeve- en ballastproducten in de haven geëxploiteerd, maar aan de  eisen voor de exploitatie van andere soorten goederen, zoals granen,wordt niet voldaan.Het ministerie stelt voor de bestaande haveninfrastructuur te moderniseren en een nieuw havengebied op de linkeroever van het Poarta Alba-kanaal te ontwikkelen – Midia Navodari, een gebied dat zal worden gebruikt voor de exploitatie van landbouwproducten. De waarde van deze investering bedraagt ​​70,7 miljoen lei, inclusief btw. Deze haven zal zorgen voor een toename van het verkeer op de binnenwateren(hinterlandfunctie)

Haven van Medgidia
De haven van Medgidia bevindt zich aan het Donau-Zwarte Zeekanaal. De haven heeft een wegverbinding en een spoorverbinding.
De laad- / losactiviteiten in de haven van Medgidia hebben voornamelijk betrekking op de producten van de ballastgroeve, bouwmaterialen, granen en schroot. In de afgelopen vijf jaar hebben havenexploitanten belangstelling getoond voor het huren van havenplatforms in de haven van Medgidia, wegens de gebrekkige infrastructuur en het gebrek aan havenfaciliteiten.
De investeringen in de modernisering en uitbreiding van de operationele capaciteit in de haven van Medgidia bedragen meer dan 102 miljoen lei,inclusief btw.

Haven van Luminita
De haven van Luminita is gelegen aan de oostelijke oever van het Tasaul-meer (Navodari), en het havenbekken en het toegangskanaal in de haven worden begrensd door het meer gescheiden door een dam. De haven van Luminita heeft een industrieel karakter, het verkeer in de haven bestaat voornamelijk uit de ontvangst van klinker, grind / ballast en verzending van zand, dolomieten, kalksteen, schroot en chemische meststoffen (uitzonderlijke gevallen). De haven van Luminita heeft een wegverbinding en een spoorwegverbinding.
De haven van Luminita bevindt zich in een precaire staat, maar er is een potentiële vraag naar transport naar en van het betreffende gebied. Om de operationele capaciteit van de haven te moderniseren en uit te breiden, is een investering van 98 miljoen lei nodig.

Haven van Constanta
Over deze haven is genoegzaam bekend en beperken wij ons tot een beknopte beschrijving De spoorweginfrastructuur van de haven van Constanta, de grootste in de oostelijke flank van de EU is beperkt en verouderd en ontvangt 280.700.000 euro in de periode 2019-2023, voor modernisering, in overeenstemming met de strategie van de ontwikkeling van de wegeninfrastructuur, gepubliceerd door het ministerie van Transport en aldaar op te vragen. Bij een aantal deelprojecten zijn al Nederlandse bedrijven betrokken.
Bijzonder is dat eerder dit jaar(februari 2019) een MoU getekend werd met DP World dat destijds ook ten tonele verscheen tijdens de activiteiten van het Nederlandse European Gateways Platform(EGP). Ter informatie: Dubai Ports World is een staatsbedrijf uit het emiraat Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten en is onderdeel van Dubai World. Het bedrijf is een van de grootste beheerders van containerterminals wereldwijd.
Het lijkt ons op een signaal dat in Constanta men de tijd van low profile opereren achter zich wil laten en het van belang is dat Nederlandse bedrijven op het terrein van op het gebied van transport en transportinfrastructuur deze ontwikkelingen moeten volgen.
Wij houden u op de hoogte.

Ambassade Nieuws

Fake nieuws voor Roemeense diaspora ontzenuwd

Bij een tussentijds bericht van de Roemeense Permanente Verkiezings Autoriteit hadden(meting 22 augustus jl.) zich slechts 11.100 kiezers van de Roemeense diaspora zich laten registreren. Het hoofd van de Permanente Verkiezings Autoriteit(AEP), Constantin-Florin Mitulețu-Buică, zegt dat het tempo “niet bevredigend is” en dat bij gebrek aan voldoende preregistraties het risico bestaat ” dat de situatie van de Europese parlementsverkiezingen zich herhalen. Immers de schriftelijke stemming is een veilige en gemakkelijke manier om op afstand te stemmen, zonder wachtrijen, zonder reizen en zonder kosten ”.

Uit onderzoek is gebleken dat een paar Roemenen die lid zijn van een kleine groep genaamd El Emigrante en woonachtig zijn in Zuid-Spanje via Facebook hebben aangegeven dat de registratiegegevens zouden worden gekoppeld aan de gegevens van de Roemeense belastingdienst en men daarom zou kunnen worden geconfronteerd met dubbele inkomsten belasting.
Dit is nonsens want iedereen weet dat alle lidstaten overeenkomsten hebben gesloten ter voorkoming van dubbele belasting. Voorts weet men dat alle EU lidstaten zich houden aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De EU is daarom één rechtsgebied bij de bescherming van persoonsgegevens.  Om deze reden worden de registratiegegevens weer vernietigd en is privacy van de kiezer gewaarborgd. Dus wij zouden de Roemeense diaspora in Nederland het voornoemde “broodje aap”verhaal  te negeren en zich te laten registreren via www.votstrainatate.ro dat nog tot 11 september a.s. mogelijk is.

Agrarische Sector

Roemenië biedt kansen aan fruittelers

Volgens het Roemeens financieel economisch dagblad Wall-Street richten de Roemeense boeren zich steeds meer op de fruitteelt waarbij het feit dat zij te weinig voor de Roemeense markt produceren en derhalve zijn aangewezen op dure importen. Vooral op kleinere grondstukken zal de  diversiteit worden bewerkstelligd en het dus niet alleen beperkt blijft tot bijvoorbeeld appels en pruimen, maar ook worden gecultiveerd met kersen, bessen, abrikozen, perziken, noten en fruitstruiken, noten, e.d. De opbrengsten zijn thans  nog bescheiden, en daarom had het Nederlandse cluster van ondernemers verenigd in Holland Fruit House een belangrijke toegevoegde waarde. Omdat de coördinator van het ondernemers cluster Fred Evers lid is van de DRN Task Force Agri&Food&Tech na afloop van project in 2019 aanspreekbaar zijn voor de fruittelers.

Roemeense zuivelmarkt wordt gedicteerd door buitenlandse bedrijven

Ondanks de al jaren stijgende vraag naar uiteenlopende zuivelproducten  wordt deze markt nog steeds beheerst door de Fransen, Nederlanders en Grieken. De lijst van producenten wordt aangevoerd door het Franse Lactalis die maar liefst 35,7% van de markt in handen heeft. Zij hebben de bedrijven c.q. merken Albalact, Covalact en Dorna Lactate. Op de tweede plaats staat het eveneens Franse bedrijf Danone onder andere bekend onder de namen Activia, Oikos en Traditii. De derde plaats wordt  ingenomen door Napolact van Friesland Campina, met 8,4%, gevolgd door Olympus van de Grieken. Over de laatste twee jaren kende Friesland Campina de laagste groei. Het zou een nadere analyse verdienen! Zoals naar de invloed van de grote retailbedrijven Lidl en Kaufland waarvan laatstgenoemde terrein aan het verliezen is.

In Roemenië kun je uitstekend je dorst lessen

Roemenië stond vorig jaar op de negende plaats van de grootste bierproducenten in de Europese Unie, met een productie van 1,8 miljard liter, volgens het European Statistical Office (Eurostat).


En ter vergelijking qua wijnproductie nemen zij de zesde plaats in.
Met een productie van 8,3 miljard liter (21 procent van de totale EU-productie) was Duitsland de belangrijkste producent in 2018, met een op de vijf alcoholische bieren die in de EU uit dit land werden geproduceerd.

Top 9 bierproducenten in de EU:
1. Duitsland (8,3 miljard liter)
2. Groot-Brittannië (4,50 miljard liter),
3. Polen (4 miljard liter),
4. Spanje (3,60 miljard liter),
5. Nederland (2,40 miljard liter),
6. België (2,40 miljard liter),
7. Frankrijk (1,98 miljard liter),
8. Tsjechische Republiek (1,95 miljard liter),
9. Roemenië (1,80 miljard liter).

In de Europese Unie werd vorig jaar meer dan 39 miljard liter alcoholhoudend bier geproduceerd (het equivalent van ongeveer 76 liter per inwoner), samen met een miljard liter alcoholvrij bier of met een alcoholgehalte van minder dan 0,5 procent.
In vergelijking met 2017 noteerde Italië de belangrijkste groei van de bierproductie met 21 procent, gevolgd door Hongarije (11 procent) en Tsjechië (6 procent).
De bierproductie daalde daarentegen met 20 procent, in Oostenrijk en Slowakije met 10 procent en in Nederland met 9 procent.
Nederland werd vorig jaar 1,9 miljard liter alcoholisch bier geëxporteerd. De grootste bierexporteur in de EU overtrof België en Duitsland (beide 1,6 miljard liter), Frankrijk (0,6 miljard liter) en het Verenigd Koninkrijk (0,5 miljard liter).

De VS was de belangrijkste bestemming voor de bieruitvoer van EU-landen naar landen buiten de EU (1 miljard liter bier geëxporteerd in 2018 of 29 procent van de totale niet-EU-uitvoer van bier),

Bestemmingen voor EU’s geëxporteerd bier:
1. VS (1 miljard liter)
2. China (453 miljoen liter),
3. Rusland (234 miljoen liter),
4. Canada (217 miljoen liter),
5. Zuid-Korea (198 miljoen liter),
6. Zwitserland (101 miljoen liter),
7. Australië (99 miljoen liter),
8. Taiwan (91 miljoen liter).

De invoer van bier in de EU was afkomstig van:
• Mexico (250 miljoen liter of 52 procent),
• Servië (57 miljoen liter),
• VS (43 miljoen liter),
• Wit-Rusland (23 miljoen liter),
• Oekraïne (19 miljoen liter),
• China (17 miljoen liter),
• Rusland (14 miljoen liter),
• Thailand (tien miljoen liter).

Toerisme Sector

Falend beleid van Roemeens Ministerie van Toerisme

Uit de cijfers over meerdere jaren blijkt dat  Roemenië niet in staat is om buitenlandse toeristen aan te trekken, omdat hun aantal dit jaar met 16% is gedaald. De vorige minister van toerisme sloot radicaal alle buitenlandse toeristenkantoren wegens te hoge huisvestingkosten en personeel dat niet voor hun taak berekend was.

Zijn opvolger de huidige minister Bogdan heeft bij zijn aantreden aangegeven dat het een ernstige fout was van zijn voorgang en gaf al jaren geleden de kantoren weer te heropenen en zelfs uit te breiden en daarbij ook de ambassades in te schakelen. Niets van dat alles is ondernomen behoudens deelname aan (dure) vakantiebeurzen en vouchers om het binnenlands toerisme te bevorderen.   De daling versnelde dit jaar. In mei daalde het aantal buitenlandse toeristen in Roemenië met 5,1 procent op jaarbasis tot 272.600, door een lagere interesse van toeristen uit de hele wereld, volgens het National Institute of Statistics (INS).
Het aantal buitenlandse toeristen uit Europa daalde met 6 procent ten opzichte van mei 2018, tot 205.300, terwijl het aantal Aziatische toeristen daalde met 12,8 procent tot 31.300. In januari-juni 2019 daalde het aantal buitenlandse toeristen in Roemenië met 15,9 procent op jaarbasis tot 1,07 miljoen – dit betekent een daling met meer dan 200.000 buitenlandse bezoekers in vergelijking met de eerste zes maanden van 2018.
Per land zijn Duitsland, Italië, Israël en Frankrijk de belangrijkste bronnen van buitenlandse toeristen in Roemenië dit jaar. Het aantal binnenlandse   toeristen in Roemenië daalde met 0,7 procent in de eerste zes maanden van 2019 tot 3,96 miljoen.
De overnachtingen, een belangrijke index voor de toeristische sector, daalden in de eerste zes maanden met 1,1 procent op jaarbasis tot 10,2 miljoen.
Het aantal Noord-Amerikaanse toeristen steeg licht met 2,4 procent tot 21.500.
Wat blijkbaar niet tot de Roemeense beleidsmakers is doorgedrongen dat de spin-off van het toerisme een sterke positieve invloed heeft op de beeldvorming van het overigens prachtige land. En dat lijkt ons geen overbodige luxe! Dus we zouden willen zeggen, denkend aan de eerste woorden van het Roemeense volkslied Deşteaptă-te, române, wat betekent Ontwaak Roemeen!

Roemeens SPA toerisme is een unique selling point

Trots verkondigt de Roemeense Minister van Toerisme Bogdan dat zijn land een derde van de minerale c.q. geneeskrachtige bronnen van Europa kent. En dat is op zich juist want actieve ondernemers hebben er luxe wellness resorts van gemaakt soms compleet met golfbaan. Dus een mix van medisch en wellness toerisme en dat lijkt ons steeds meer aan betekenis winnen nu wij steeds ouder worden.

Nadat initiatiefrijke ondernemers het voortouw hebben genomen, zal de minister een strategie voorstellen die de ontwikkeling van kuuroordtoerisme bevordert. En hij durft zelfs het woord promoten te gebruiken.
Wij prijzen de Roemeense ondernemingsgeest, maar we twijfelen aan de toegevoegde waarde van de Roemeense overheid, want alle uitgesproken intenties wachten nog op uitvoering.
Dus  zijn wij een beetje sceptisch geworden met betrekking tot de uitvoering en verwachten dat nu eindelijk de daad bij het woord wordt gevoegd. Echter willen hem toch het voordeel van de twijfel gunnen omdat de reeds bestaande resorts en kuuroorden al de moeite van het bezoeken waard zijn. Uiteraard zal een overheid nodig zijn om een en ander te faciliteren, zoals het afschaffen van de royalty’s voor het gebruik van geothermisch en mineraalwater voor toeristische doeleinden, maar ook het investeringsfinancieringsprogramma voor de modernisering en ontwikkeling van de kuuroorden”, zoals staat in het persbericht van het betreffende ministerie. “…en meer en meer toeristen naar ons land te trekken, dus toeristen die verschillende aandoeningen willen laten behandelen dan wel degenen die zich willen ontspannen, “benadrukte de minister van Toerisme. Wij hopen dus in het najaar een grote campagne omdat deze bestemmingen niet seizoensgebonden zijn.

Boekarest – Taxivervoer vliegveld naar stadscentrum goedkoop

De online luchthavengids Airmundo.com heeft de tarieven op de 50 drukste luchthavens van het Europese continent onderzocht, precies hoeveel een rit kost van de luchthaven naar het stadscentrum. Hieruit is gebleken dat Boekarest tot één van de goedkoopste van Europa behoort, overigens geldt dat ook voor het vervoer binnen de stad.
Uit het onderzoek blijkt dat reizigers in Europa die liever een taxi nemen om het stadscentrum te bereiken, gemiddeld EUR 40 besteden om daar te komen en dat de gemiddelde duur van de rit 34 minuten is.
Als de tarieven van de luchthavens Malpensa en Bergamo in Milaan, en Stansted, Luton, Gatwick in Londen, de duurste in Europa zijn, met gemiddelde ritkosten variërend van EUR 93 tot EUR 105, in Centraal-Oost-Europa, zijn de kosten aanmerkelijk lager..
In Frankrijk kost het taxitarief vanaf de luchthaven Roissy-Charles de Gaulle in Parijs gemiddeld EUR 55, terwijl dat bij Orly gemiddeld EUR 35 is. Een gemiddeld tarief voor Warschau in Polen kost EUR 9 en een van de luchthaven Henri Coanda(Otopeni) Airport in Boekarest naar het centrum is EUR 10, zegt de online gids.
Aan de andere kant betalen passagiers die aankomen in Antalya in Turkije gemiddeld slechts EUR 8 v  oor hun rit.
Het enige wat u moest doen is een taxi bestellen via een van de zes taxiautomaten die in de aankomsthal zijn gestationeerd. Deze automaten geven kaartjes uit die de gegevens van de taxi bevatten (nummerplaat enz.) En die moeten worden overgedragen aan de bestuurder van de bijbehorende taxi. De automaten bieden taxi’s aan van bijna alle grote taxibedrijven in Boekarest

IT Sector

Twee jonge Roemenen ontwikkelen de eerste app voor kinderen met autisme

Een mobiele app voor kinderen met autisme, ontwikkeld door twee jonge Roemenen, is een van de hi-tech nieuwigheden die tegenwoordig worden geïntroduceerd tijdens de DevTalks IT-conferentie die in juni in Boekarest is gehouden.
In Roemenië lijden ongeveer 3.000 kinderen (1 op 51) aan autisme. Auttie App is de eerste dergelijke tool in Roemenië die de ouders van autistische kinderen of mensen met een verstandelijke beperking aanmoedigt om de therapie voort te zetten buiten het kantoor van de therapeut, bijgestaan ​​door een specialist.
De mede-oprichters van de app zijn Andrea-Daniela Ene en Rareș Ravariu.
Het Auttie App-team had een kraam in het Start-ups-gebied binnen DevTalks in  Boekarest en hebben hun verhaal van de app vertelt met behulp van een VR-bril en deelnemers een blik op de wereld geboden door de ogen van autistische kinderen.
De app heeft drie modules: leren, spreken en volgen.
Met behulp van Augmented Reality helpt de app kinderen op een prettige en leuke manier te leren. De leermodule bevat een breed scala aan keuzes, zoals vocabulaire, calculus, objectherkenning, etc.
De virtuele assistent helpt kinderen hun vocabulaire en communicatieve vaardigheden te verbeteren. De algoritmen verbeteren de spelling en uitspraak van kinderen.
De applicatie identificeert ook de afstand van de kinderen tot de mobiele telefoon en waarschuwt de ouders wanneer ze weggaan.
Alle objecten in de applicatie zijn 3D, waardoor de perfecte leeromgeving wordt gecreëerd die de creativiteit van kinderen bevordert.
De app promoot ook kwaliteitstijdinteracties van hoge kwaliteit, omdat ouders een grote impact kunnen hebben op het ontwikkelingsproces door hun eigen inhoud te maken, aangepast aan de behoeften van kinderen.

Voor nadere informatie: www.auttieapp.com en email office@auttieapp.com

Financiële Sector

Nettowinst van ING Bank Roemenië bereikte RON 385 miljoen in de eerste helft van 2019

ING Bank Roemenië behaalde een nettowinst van RON 385 miljoen in de eerste helft van 2019, een stijging van 12 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De brutowinst bereikte RON 451 miljoen in de eerste helft van 2019, 16 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, in de context van een sterke en voortdurende commerciële groei. De inkomsten stegen met 15 procent tot RON 1 miljard, als gevolg van toegenomen volumes en een positieve evolutie van de marges.
De risicokosten bedroegen RON 103 miljoen, waarbij stijgingen vooral zichtbaar waren in de Retail-portefeuille.
De kredietportefeuille van ING zet zijn stijgende lijn voort in 2019, met een stijging van RON 4,1 miljard in vergelijking met het einde van de eerste helft van 2018, tot RON 27,3 miljard, in het kader van een toename van meer dan 10 procent van de portefeuille voor alle activiteiten lijnen. De kredietportefeuille is met 6 procent toegenomen ten opzichte van eind 2018.
Volgens bankfunctionarissen blijft de verdeling van het krediet evenwichtig tussen het segment van bedrijven en particulieren, waarbij 58 procent van de portefeuille wordt vertegenwoordigd door particulieren. De leningenportefeuille voor Mid-Corporate en MKB-bedrijven steeg met 13 procent in vergelijking met het einde van de eerste helft van 2018, dankzij een concurrerend aanbod van producten en de gemakkelijke toegang via het ING Business-platform.
Het marktaandeel van de bank op leningen steeg tot 10,4 procent, een vooruitgang van 1,4 procentpunt in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar. Het percentage niet-renderende leningen bereikte eind juni 2019 3,3 procent, na een lichte stijging van 3,2 procent eind 2018, maar bleef ruim onder het marktgemiddelde.
De portefeuille van deposito’s toevertrouwd aan ING steeg met 12 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, tot RON 3,7 miljard, tot bijna RON 33 miljard eind juni 2019. Deposito’s van particulieren vertegenwoordigen 69 procent van de totale portefeuille, vergeleken met 66 procent in 2018.
De digitaliseringstrend zet zijn opwaartse traject voort, met meer dan 70 miljoen digitale interacties met de bank. De mobiele app blijft het meest toegankelijk, omdat 5 van de 6 bankcontacten van klanten afkomstig zijn van mobiele apparaten.

Bank of China gaat zich vestigen in Roemenië

Bank of China, een van de grootste banken in eigendom van de Chinese staat en de op drie na grootste geldschieter ter wereld op activawaarde, is begonnen met het werven van personeel voor het nieuwe kantoor dat het binnen redelijke tijd in Roemenië wil openen.
Bank of China had nog geen kantoor in Roemenië. Hiervoor moet de bank ook toestemming krijgen van de Nationale Bank van Roemenië (BNR). BNR-gouverneur Mugur Isarescu bracht in maart van dit jaar een bezoek aan China en had ook een ontmoeting met vertegenwoordigers van de Bank of China.
China is de grootste handelspartner van Roemenië in Azië, maar staat slechts 19e in de ranglijst van de grootste buitenlandse investeerders in Roemenië. Bank of China heeft kantoren in Hongarije en Polen.

Culturele Sector

Het roemrijke verleden van Roemenië

Indien men zaken wil doen met een land, zoals bijvoorbeeld Roemenië, zullen internationaal gerichte ondernemers direct bevestigen dat een zekere kennis van het land bevorderlijk is voor het zakendoen. Het geldt voor zeker de recente geschiedenis, maar ook voor een periode die verder achter ons ligt. Omdat een ondernemer druk bezet is en zich daar de tijd niet voor gunt, attenderen wij u graag op een unieke kans in het redelijk nabijgelegen Belgische Tongeren.
Van 19 oktober 2019 tot en met 26 april 2020 organiseert het Gallo-Romeins Museum van Tongeren de tentoonstelling ‘Dacia Felix – Het roemrijke verleden van Roemenië.
De groots opgezette expositie brengt het verhaal van zes volkeren die het verre verleden van Roemenië kleurden: Romeinen, Daciërs en Geten, Grieken, Kelten en Scythen. In een sfeervol decor met panoramische filmbeelden van Roemeense natuurlandschappen en archeologische sites, passeren deze culturen één na één de revue.
Overkoepelend thema van de tentoonstelling is culturele kruisbestuiving.
Zij tonen meer dan driehonderd objecten, uit toonaangevende Roemeense musea. Tot de topstukken behoren gouden en zilveren voorwerpen uit de schatkamer van het Museum voor de Roemeense Geschiedenis in Boekarest.

Voor meer informatie kan u terecht op de website www.galloromeinsmuseum.be

Roemenië & Oekraïne – Muziek is universeel en grenzeloos

Ieder jaar opnieuw bewijst de Nederlandse dirigent Raymond Janssen dat muziek universeel is en geen talenkennis noodzakelijk is om het te kunnen beleven. Daarnaast is muziek ook grenzeloos en dat wil hij met name dit jaar bewijzen door met bekende Roemeense solisten die ook internationaal hun sporen verdiend hebben op te treden en dat zijn de sopraan Mariana Bulicanu, geboren te Chisinau-Moldavië in 1986 en was onder andere verbonden aan de Weense Staatsopera, bariton Basalic Iordache,  geboren op 10 april 1968 te Poiana Teiului, Neamt en sinds 1999 is hij vast verbonden aan de opera van Bucharest en de tenor Valentin Racoveanu eveneens verbonden aan de opera van Boekarest.
Zij laten zich daarbij ondersteunen door het beroemde National Choir of Oekraine DUMKA is opgericht in 1919 en viert dit jaar haar 100 jarig bestaan.  De klankkleur, de enorme dynamiek en expressie maken het koor tot een van de beste in Europa. Tenslotte zal het geheel worden ondersteund door het jong Internationaal Symphonie orkest uit de mooie stad Lviv. En om deze unieke samenstelling tot een harmonieus geheel te smeden is de baton in handen van de Nederlandse dirigent Raymond Janssen.
Uitgevoerd zal worden Carmina Burana van het muzikale genie Carl Orff.Het is een uniek werk uit de muziekhistorie. Want wie kent niet ‘O Fortuna’, een onvergetelijk stuk dat al in vele films, commercials en als basis voor moderne hits werd gebruikt? In de 13de eeuw bezongen rondtrekkende monniken en studenten, als een reactie op de strenge en vrome idealen van de kerk, het genot van de liefde, de drank en het zwerversleven. Orff gebruikte deze Latijnse en Duitse teksten als basis en  liet zich inspireren door uiteenlopende muzikale bronnen.Het resultaat was een krachtig en opzwepend muziekstuk met voortstuwende ritmes en –mede dankzij de uitzonderlijke koor- en orkestbezetting – een overweldigend geluid. De mystieke en muzikale aantrekkingskracht van de Carmina Burana spreekt, eeuwen later, nog steeds vele muziekliefhebbers van alle nationaliteiten en leeftijden aan.
Carmina Burana concerten vinden plaats in Eindhoven, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Groningen, Oudenbosch, Arnhem en Apeldoorn in de periode van 8 t/m 17 november, waarbij extra concerten zijn toegevoegd op 15,16 en 24 november.
Op veler verzoek is er een extra tournee toegevoegd die de aandacht trekkende The Star Wars Suites zal uitvoeren. Deze zal worden uitgevoerd in Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam in de periode van 23 t/m 25 november a.s.

Voor nadere informatie of reservering zie: https://www.worldconcerts.nl/

Economische Facts & Figures

Hoofdeconoom ING: ‘Nederland is bezig met een inhaalslag’

De Nederlandse economie doet het beter dan die van landen om ons heen en de vooruitzichten zijn nog altijd positief. Toch breken spannende tijden aan, zegt Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING.

Beeld Laura van der Bijl

Het was deze week best even spannend, zegt Marieke Blom van ING Economisch Bureau. Het Centraal Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek kwamen met nieuwe cijfers over de Nederlandse economie en de grote vraag was of die stand zou houden te midden van handelsoorlogen, dalende beurskoersen en onzekerheid over de brexit.Het antwoord is: ja, de Nederlandse economie draait gewoon door in deze onzekere tijden en deed het vorig kwartaal zelfs beter dan die van veel landen om ons heen. Nederland noteerde een half procent groei, terwijl in Duitsland en Engeland de economie kromp en België en Frankrijk kleinere plusjes noteerden. Ook de vooruitzichten zijn positief. De economische groei valt weliswaar terug, maar de koopkracht stijgt en de werkloosheid is laag. “Het zijn goede cijfers,” zegt Blom. “Ze lagen in de lijn der verwachtingen, maar je weet nooit welke gekke eenmalige effecten ineens een rol gaan spelen.”

Waarom doet Nederland het in economisch opzicht beter dan de landen om ons heen?
“Vooral omdat Nederland het de afgelopen jaren juist minder deed dan bijvoorbeeld Duitsland en Engeland. We zijn bezig met een inhaalslag. Daarnaast is de binnenlandse dynamiek erg goed, met concurrerende, innovatieve bedrijven en consumenten die meer uitgeven. Dit alles geeft Nederland een robuuste uitgangspositie.”
Waarom geven consumenten meer uit?
“Ze hebben vertrouwen in de economie en de lonen stijgen weer. De lonen bleven in Nederland lang achter. Maar we zien nu dat mensen meer salaris krijgen en promotie maken.”
Hoe groot zijn de bedreigingen van buitenaf, zoals de handelsoorlog tussen Amerika en China?
“Nederlandse consumenten bieden een stevige basis. Daarnaast heeft ook de overheid ruimte om meer geld uit te geven. Dat kan een belangrijk wapen zijn als het economisch minder gaat, zeker nu de rente nauwelijks verder omlaag kan. De overheid kan de beweging erin houden door meer uit te geven of de lasten te verlagen.”
De Duitse economie krimpt. Hoe erg is dat voor Nederland?
“De Duitse economie kampt met structurele problemen, met name in de auto-industrie. Dat heeft gevolgen voor Nederland, want veel bedrijven leveren onderdelen aan Duitse autofabrikanten. De krimp van de Duitse economie is vervelend voor Nederland, maar de gevolgen zijn nog niet heel erg groot. Het effect van de binnenlandse ontwikkelingen, zoals de groeiende consumptie, is op dit moment belangrijker.”
Toch valt hier en daar angst voor een recessie te bespeuren. Kan het sentiment ineens omslaan?
“Sentiment is ongrijpbaar. Alle instituten voorspellen dat de economische groei zal vertragen. Het risico bestaat dat de handelsoorlogen verder oplaaien en dat heeft effect op de beurzen. Wellicht krijgen we ook nog een no-deal brexit. Als dat allemaal misgaat, zal dat gevolgen hebben voor de wereld economie. Het zijn absoluut spannende tijden, zeker voor bedrijven die internationaal georiënteerd zijn en voor beleggers. En ja, het zijn ook spannende tijden voor ons, economen. Maar, nogmaals, onze uitgangspositie is best goed. De overheid heeft ruimte om meer geld uit te geven. Nederland heeft buffers.”
In Amsterdam wordt debat gevoerd over de voor- en nadelen van toerisme. Valt uit de cijfers iets op te maken over de economische effecten daarvan?
“Ja, we zijn even extra diep gedoken in de exportcijfers. Als toeristen in Nederlandse winkels spullen kopen, geldt dat als export. We zien dat buitenlandse bezoekers met hun uitgaven een grotere bijdrage hebben geleverd aan de economische groei dan een kwartaal eerder, al is die bijdrage op het geheel nog wel bescheiden. Ook het aantal hotelovernachtingen is gegroeid.”

Economische vooruitblik vanuit Roemeens perspectief

Via “Economica” geeft de econome Ioana Petrescu die ook een korte periode Minister van Financiën is geweest haar politiek neutrale blik een analyse over het escaleren van de handelsoorlog en hoe te voorkomen om daarvan slachtoffer te worden.

Interne schandalen houden ons bezig van ’s morgens vroeg tot’ s avonds laat. Hoewel we ons helemaal niet vervelen met spookachtige begrotingscorrecties, progressieve belastingen op speciale pensioenen en nieuwe accijnzen op suiker, zou het goed zijn om een ​​beetje om ons heen te kijken om te zien wat er in de wereld gebeurt. De afgelopen dagen zijn sterk geschud door de gevolgen van de handelsoorlog tussen de VS en China.
De New York Stock Exchange daalde woensdag met de aankondiging dat de Duitse economie op weg is naar een recessie als gevolg van deze oorlog. Dow Jones is met meer dan 3% gedaald, wat het grootste verlies is sinds oktober 2018. Amerikaanse beleggers sturen een sterk signaal naar de kapitaalmarkten en zijn pessimistisch over de vooruitzichten van de Amerikaanse economie.

Waar is alles begonnen?
In maart 2018 hebben de VS een rapport uitgegeven waarin China wordt beschuldigd van het gebruik van ongeautoriseerde praktijken met betrekking tot technologie, intellectueel eigendom en innovatie in handelsbetrekkingen. Een maand later kondigde Washington de eerste 25% -tarieven op Chinese goederen aan ter waarde van $ 50 miljard. China heeft ook gereageerd en 25% tarieven op Amerikaanse goederen ter waarde van $ 50 miljard ingesteld. In het volgende jaar worden de tarieven voor verschillende goederen constant opgelegd door het ene land en het andere. Trump heeft ook een nieuwe tariefverlaging van $ 300 miljard op China aangekondigd, die naar verwachting vanaf 1 september 2019 van kracht wordt. Handelsoorlog vindt niet alleen plaats tussen de VS en China. Helaas gaat hij op verschillende fronten. Trump heeft ook tarieven opgelegd voor aluminium en staal dat uit de EU wordt geïmporteerd en dreigt ook douanerechten te heffen op auto’s die uit Europa worden geïmporteerd.

Welke invloed kan deze oorlog op ons hebben?
De oorlog kan ons allereerst treffen via de hoofdrolspelers, de VS en China. In een onderzoek dat zondag werd gepubliceerd door de bekende bank Goldman Sachs, daalt de voorspelling voor de groei van de Amerikaanse economie voor het vierde kwartaal tot 1,8% en verhoogt het risico op recessie als gevolg van de escalerende handelsoorlog. Volgens de laatste gegevens vertraagde de groei van de productie in China in juli tot het laagste niveau in 17 jaar. Aan het einde van het laatste kwartaal kende China de laagste kwartaalgroei sinds 1992. De Chinese economie vertraagt ​​waarschijnlijk met 0,3pp in 2020, volgens UBS, een Zwitserse bank.

Welke invloed heeft de negatieve evolutie van deze economieën op ons? De VS is de tweede grootste niet-EU-bestemming voor Roemeense export, na Turkije. Uitvoer naar de VS vertegenwoordigt 2% van alle Roemeense uitvoer, volgens de laatste gegevens van INS. China is de zesde grootste niet-EU-bestemming voor Roemeense goederen. 1% van de totale export gaat naar dit land. Als de economieën van deze landen niet goed gaan, neemt de vraag naar Roemeense producten af ​​en neemt onze export af. Dit kan leiden tot banenverlies in de exportsectoren, minder investeringen in deze industrieën en een lagere economische groei voor Roemenië.

De VS is de tweede grootste niet-EU-investeerder in Roemenië, met investeringen ter waarde van 1,1 miljard euro in 2017. En Amerikaanse investeringen in Roemenië zullen worden verminderd als de Amerikaanse economie lijdt.
De oorlog kan ons ook indirect treffen via derde landen die worden getroffen door de tarieven die worden opgelegd door Washington en Beijing. Duitsland is de derde grootste exporteur ter wereld na China en de VS en wordt ernstig getroffen door deze oorlog. China is volgens officiële gegevens de grootste handelspartner van Duitsland, met het totale volume van de bilaterale handel in 2017 tot $ 230 miljard. Volgens een recent EY-onderzoek heeft China in de eerste helft van dit jaar geen acquisities in Duitsland gedaan en slechts $ 505 miljoen in Duitse bedrijven geïnvesteerd. Het is daarom niet verwonderlijk dat cijfers die de Berlijnse regering woensdag heeft vrijgegeven, aantonen dat de Duitse economie in het tweede kwartaal is gekrompen.

Het probleem is dat Duitsland de nummer 1 bestemming is voor de Roemeense export en de tweede grootste buitenlandse investeerder in Roemenië, na Nederland. De problemen van de Duitse economie zullen ons ook treffen door minder investeringen en kleinere exporten in dit land.
Als Trump invoerrechten oplegt op auto’s die uit de EU worden geïmporteerd, aangezien hij al enige tijd dreigt, hebben we in Roemenië een derde kanaal voor de verspreiding van de problemen die door deze handelsoorlog zijn ontstaan. In dit geval worden we sterk getroffen omdat we deel uitmaken van de productieketen. Duitsland importeert nieuwe componenten voor de auto’s die het exporteert. Als hun auto-export daalt vanwege de Amerikaanse tarieven, dan lijdt onze industrie.

Wat te doen?
Economische groei zal ons ook vertragen en het is goed om ons voor te bereiden op de donkere dagen. Om dit te doen, moeten we de “wanhoop” van de begroting stoppen, die al na 6 maanden leidde tot een tekort van 1,94%. De overheid moet veel voorzichtiger zijn met de overheidsuitgaven dan wanneer de crisis komt, waar ze fiscale prikkels moet bieden zodat de Roemeense economie niet erg hard wordt getroffen. De regering dreigt vandaag het tekort van 3% te overschrijden en dit in een periode van economische groei van 4,6%. Waar gaat het geld naartoe als de economie vertraagt ​​en de begrotingsinkomsten verder dalen omdat mensen geen salarissen of winsten meer hebben om staatsbelasting te betalen?
Rahm Emanuel, een voormalig burgemeester van Chicago en voormalig kabinetschef van president Obama, zei dat je nooit een crisis moet verspillen omdat dit altijd een kans is. De handelsoorlog kan de crisis zijn waardoor de regering serieus nadenkt over hoe dit de Roemeense export stimuleert. Maak een strategie en geef prioriteit aan welke exportsectoren door de Roemeense staat moeten worden ondersteund. Er moet worden bekeken welke goederen Amerikanen niet langer van de Chinezen kunnen kopen omdat ze te duur zijn vanwege de tarieven en kijken of ze de relevante sectoren in Roemenië kunnen aanmoedigen om naar de VS te exporteren in plaats van naar China. Of het kan naar China exporteren in plaats van naar Amerikanen, als de Chinezen niet langer Amerikaanse producten kopen die tarieven hebben opgelegd.

Onderzoek naar vestigingsplaatsen en koopkracht in Roemenië

De GfK Group (Gesellschaft für Konsumforschung) is het grootste Duitse marktonderzoeksinstituut en een van de vier grootste marktonderzoeksorganisaties in de wereld. Deze gerenommeerde organisatie heeft een gedegen onderzoek gedaan naar interessante vestigingsplaatsen en het mede gerelateerd aan koopkracht en grondprijzen.

Over het hele land steeg het jaarlijkse netto inkomen per hoofd van de bevolking met 18% in 2018, tot 5.083 euro, van 4.556 euro in 2017 en 4.181 euro in 2016, volgens GfK-gegevens. De districten Botoșani, Vaslui, Călărași en Giurgiu vertegenwoordigen de extreme polen, met de laagste koopkracht.Overige districten met koopkracht onder het landelijk gemiddelde zijn Suceava, Neamț, Vrancea, Buzău, Ialomița, Teleorman, Olt, Mehedinti door Satu-Mare, Maramureș, Bistrița-Năsăud, Harghita, Covasna, Bacău, Iași, Brăila, Tulcea, Vâlcea, Dolj, Caraș-Severin, Gorj, Sălaj en Mureș zoals op bijgaande kaart in beeld gebracht.
De districten in de buurt van het gemiddelde niveau in het land vanuit het oogpunt van koopkracht zijn die landen die steden in de ontwikkelingsconcurrentie omvatten: Prahova, Argeș, Constanța, Alba en Arad. Hier wordt een aanzienlijke economische groei voorspeld, ze dienen als satellieten van de grote economische centra en profiteren van de investeringen van de spelers die hun activiteiten verplaatsen in de nabijheid van de grote economische centra die ontoereikend worden (Cluj, Timișoara, Brașov).Al deze steden bezetten topposities in de absorptie van Europese fondsen en infrastructuurontwikkeling. Arad heeft een groot aantal transportverbindingen met het Europese wegennet verzorgd, terwijl Alba Iulia de absolute nationale leider is onder de slimme steden in het land, die de meeste smart city- projecten geïmplementeerd.
De groep districten met bovengemiddelde koopkracht begint met Brașov en Sibiu op de kaart van de economische ontwikkeling van het land en de motoren van het centrale gebied van Roemenië. Gedurende vele jaren is hier een nieuw industrieel gebied van het land opgezet dat enorme investeringen aantrekt. Onderstaand een nadere beschouwing van deze twee districten en hun “hoofdsteden”:
Brasov
De stad Brasov heeft zich ontwikkeld op verschillende marktsegmenten, voornamelijk op het gebied van onroerend goed en zakelijke dienstverlening, vanwege het aantal mensen met technische vaardigheden en taalvaardigheden, de centrale geografische positionering, de lagere kosten voor andere locaties en de zeer goede levensomstandigheden. Tegelijkertijd heeft de provincie Brașov de meeste industriële parken in het land (10), na Prahova (15) en Cluj (11), en heeft de ontwikkeling van de auto- en detailhandel ook een enorme vlucht genomen in de woningbouw. Zo werd in 2017 het grootste aantal woningen in wooncomplexen in de post-communistische geschiedenis van Brașov voltooid.
Sibiu
Sibiu is op zijn beurt een magneet geworden voor investeerders die naar Roemenië komen en aantrekkelijk zijn voor de auto- en IT-industrie. De grootste industriële werkgever in de provincie en de gigant in de auto-industrie – Continental – breidde zijn investering in 2018 uit, gevolgd door andere grote spelers (Kika Automation) die hun activiteiten in deze regio overdragen.
Boekarest, Cluj, Timis en Ilfov
Cluj, Timiș en Ilfov en Boekarest, zijn de traditionele ontwikkelingscentra van het land (in rood) waar de koopkracht ten minste 20% boven het gemiddelde in het land ligt. Deze gebieden houden hun ontwikkelingspercentages stabiel en hebben de kwaliteit van “diffusors” van investeringen voor de aangrenzende gebieden waardoor ze positieve een spin-off bewerkstelligen.
Over het algemeen zijn de redenen voor de ontwikkeling van steden buiten Boekarest te  verklaren door het goedkope en goed opgeleide personeel . De industrieën die de beste kansen in dergelijke steden hebben gevonden, zijn de auto-industrie, IT en zakelijke dienstverlening. Een andere belangrijke factor is de transportinfrastructuur .
Naar schatting zijn Sibiu, Brașov, Arad, Constanta en Alba Iulia de steden die binnenkort een grotere ontwikkeling zullen doormaken dan Boekarest, juist omdat ze een goede infrastructuur hebben, maar ook wegens de aanwezige universitaire centra die de arbeidsmarkt zullen vormen. Last but not least, een andere factor die de kaart van lokale ontwikkeling verandert, is de dynamiek van kostenontwikkeling – de klassieke ontwikkelingsgebieden worden duur voor nieuwe investeerders (het geval van Cluj, dat in 2019 het duurste industrieterrein van het land heeft), en dit zorgt ervoor dat ze worden zich oriënteren op de minder bekende gebieden van het land.
Ook neemt de regionale concurrentie toe met de beschikbaarheid van Europese fondsen. In dit verband hebben sommige provincies strategieën en allianties aangenomen om de aantrekkelijkheid van deze fondsen te vergroten om hun infrastructuur te ontwikkelen, zoals het geval is bij de ‘Western Alliance’ – een alliantie tussen vier districten – Cluj, Timiș, Arad en Oradea – bedoeld om de kansen van financiering voor de regionale ontwikkeling te vergroten.

Bijzondere berichten

President Klaus Johannis bezoekt Donald Trump

Op 20 augustus jl. bezocht Klaus Johannis voor de tweede maal in zijn presidentiële periode die dit jaar afloopt, de Amerikaanse president. Als men het ceremoniële ritueel weglaat kwamen onder andere de volgende zaken aan de orde:

  • Het Visa Waiver Program (VWP) is een regeling van de Amerikaanse overheid om burgers van specifieke landen onder bepaalde voorwaarden naar de Verenigde Staten te laten reizen zonder daarvoor een visum aan te hoeven vragen. Wederom bleef Trump een concreet antwoord schuldig en gaf aan dat het nader zal worden besproken.
  • Een herbevestiging dat beide landen een oppositioneel standpunt blijven innemen tegen het Russische Nordstream 2 project. Deze oppositie heeft echter geen invloed, want de VS kan geen gelijkwaardig alternatief bieden en Roemenië bezit zelf voldoende gasvoorraden en is in dit opzicht onafhankelijk.
  • Beiden hebben de eventuele uitbreiding van de Amerikaanse militaire aanwezigheid Roemenië besproken. Welke rol de NATO of VN daarbij speelt, is niet meegedeeld.
  • Trump verzocht om een fiscaal aantrekkelijke behandeling ten aanzien van de Amerikaanse gasexploitatie in de Zwarte Zee, echter deze kwestie is thans nog actueel in het Roemeense parlement.
  • Voorts is een memorandum tussen Roemenië en de VS over 5G-technologie ondertekend om de nationale veiligheid te waarborgen.

Samenvatting:
Geen wereldschokkend nieuws dus en wellicht was het symbolisch bedoeld toen Trump Klaus Johannis een petje aanbood met de tekst “Make Romania great again” . Gelet op de bijna gelijktijdige uitspraak van Tusk”…. in de aanloop naar de top in Biarritz tegenover journalisten dat Donald Trump niet kan rekenen op steun van Europa voor diens standpunten. Hij waarschuwde de Amerikaanse president dat Europa zijn visies over onderwerpen uiteenlopend van Iran tot de handel met Rusland niet deelt.’Handelsoorlogen zullen leiden tot recessies’, stelde Tusk en bevestigd door Bloomberg. ‘Handelsoorlogen tussen G7-leden zullen het al verzwakte vertrouwen tussen ons alleen maar verder eroderen.’

Roemenië neemt migranten op van Spaanse reddingschip Open Arms

Roemenië heeft samen met de landen Frankrijk, Duitsland,  Portugal, Spanje en Luxemburg overgenomen die door Italië werden geweigerd. Nederland staat hier niet bij. Nederlandse politici die graag anderen de maat nemen en beweren dat alle landen in Centraal-en Oost-Europa weigeren vluchtelingen op te nemen willen wij er graag op attenderen dat Roemenië al meerdere malen volgens een bepaalde verdeelsleutel vluchtelingen heeft opgenomen.


Het persbericht van het Roemeense Ministerie van Buitenlandse Zaken o.l.v.  de nieuwe minister Ramona Manescu geeft aan: “De Roemeense autoriteiten zijn zich bewust van de situatie in de Middellandse Zee en Roemenië heeft actief deelgenomen aan de discussies die zijn gevoerd om oplossingen te vinden, zowel om het verlies van mensenlevens te voorkomen als om het openen van inbreuken te voorkomen die leiden tot het aanmoedigen van illegale migratie. Zelfs als de huidige situatie niet kan worden vergeleken met het niveau van de migrantenstromen van 2015-2016, blijft het fenomeen zeer zorgwekkend, met een aanzienlijke toename van de mortaliteit onder de migranten die voor dit pad kiezen ”.
Het ministerie voorspelt dat ondanks het feit dat er geen vooruitgang is geboekt bij de hervorming van de Dublin-verordening, de Roemeense autoriteiten tijdens het Roemeens EU-voorzitterschap een oplossing hebben gevonden, zoals tijdelijke regelingen waarmee de lidstaten in dergelijke situaties kunnen coördineren. “Aangezien de afgelopen jaren geen belangrijke vooruitgang is geboekt bij de onderhandelingen over de hervorming van de Dublin-verordening, zijn de betrokken Roemeense autoriteiten er tijdens het Roemeense voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie in geslaagd specifieke oplossingen te vinden door een nieuw concept te introduceren, namelijk tijdelijke regelingen, een niet-bindend instrument om de coördinatie tussen EU-lidstaten in dergelijke situaties te vereenvoudigen. Het was gebaseerd op het respecteren van het solidariteitsbeginsel, door deel te nemen aan het mechanisme voor het delen van verantwoordelijkheid, gebaseerd op vrijwilligerswerk, rekening houdend met de realiteit van elke lidstaat en de mogelijkheden die het heeft om de overname van mensen in nood over te nemen. internationale bescherming, vaak kwetsbaar ”, voegde de geciteerde bron toe.

Nederlands bedrijfsleven participeert in vluchtelingenopvang

‘Het vluchtelingenvraagstuk is een gedeelde uitdaging. Geen enkele regering kan het probleem alleen aan. Het bedrijfsleven is als deel van de samenleving medeverantwoordelijk.’ Dat zegt een van de 15 Nederlandse multinationals die meedoen aan het internationale Tent Partnership for Refugees. In het opinieblad Forum(VNO-NCW) leggen zij uit wat hun concrete bijdrage is aan het leveren van (nood)hulp in de vluchtelingenkampen.
Hulp in regio
Tot de groep van 15 behoren onder andere Shell, Unilever, Philips,ING,Arcadis,Asito, ABNAMRO,Manpower,Dura Vermeer, Rabobank,Accenture, Randstad e.a. Zij bieden vluchtelingen in Nederland en baan aan of leveren directe hulp in de vluchtelingenkampen in de vorm van lampen, zeep, medische apparatuur en leningen voor startende ondernemers. Op deze manier zorgen zij er op termijn ook voor dat vluchtelingen in de regio kunnen blijven en niet allemaal in Europa hoeven te worden opgevangen.
Expertise inzetten
Signify, het voormalige Philips Lighting, heeft tot dusver 1 miljoen euro gestoken in het leveren van verlichting aan vluchtelingenkampen. ‘Als het donker wordt, worden vluchtelingen nóg kwestsbaarder dan ze al zijn. Vooral vrouwen en kinderen’, zegt Prajna Khanna, directeur van de Signify Foundation. Het huidige Philips, van de zorgapparatuur, is ook bij het project betrokken. ‘We willen niet lukraak geld geven, maar innovatief zijn en de expertise van Philips-mensen efficiënt inzetten’, zegt Philips Foundation-directeur Margot Cooijmans.
Iets terugdoen
ING richt zich op Syrische vluchtelingen die in Turkije worden opgevangen. Het is de bedoeling dat zij met een lening van de bank en na een training eigen bedrijven starten. ‘We willen iets terugdoen voor de gemeenschap waarvan wij als bank deel uitmaken’, zegt Roy Budjhawan, hoofd van ING Impact Finance. ING is een van de grootste banken in Turkije. Het land met 80 miljoen inwoners herbergt 4 miljoen vluchtelingen. ‘De Turkse overheid wil dat vluchtelingen minder afhankelijk worden van een uitkering, dus dat sluit mooi op elkaar aan.

Regeringscrisis in Roemenië

Vlak voor verschijnen van deze nieuwsbrief ontvingen wij het bericht dat de Roemeense regering in een ernstige crisis is geraakt. De huidige regering bestaat uit een coalitie van de socialistische partij PSD met als partijleider en tevens premier Viorica Dăncilă en de liberale partij ALDE met als partijleider Calin Popescu Tariceanu en tevens voorzitter van de senaat en qualitate qua Vice-President van Roemenië. Laatstgenoemde partij heeft zijn medewerking opgezegd en verlaat de regering. Ondanks dat er in de Roemeense Grondwet bepalingen staan opgenomen hoe gehandeld moet worden in dergelijke situaties zijn nog diverse scenario’s mogelijk, waarbij de  President Klaus Johannis ook een rol speelt.

Laatstgenoemde hoopt in november herkozen te worden.
Over de diverse scenario’s die nog mogelijk zijn, wordt gespeculeerd maar daar kan pas een zinnig woord over worden gesproken als de kruitdampen zijn opgetrokken.

Wij houden ons als DRN verre van partijpolitiek, maar hechten er wel waarde aan dat er binnen een redelijke termijn duidelijkheid komt, want een land moet geregeerd worden. Uiteraard spelen allerlei zaken zoals fiscale maatregelen, de nog vast te stellen c.q. te corrigeren rijksbegroting en kwaliteit van wetgeving een belangrijke rol. En wij houden vast aan de stelling “never waste a good crisis” want een crisis levert niet alleen bedreigingen op, maar vaak ook kansen.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.