De Tweede Kamer heeft op 3 april 2025 de motie van Boomsma (NSC) c.s. aangenomen die oproept tot het juridisch borgen van ruimte voor kadergebonden bedrijven en bedrijven met een hoge milieucategorie in de komende Nota Ruimte. De maritieme maakindustrie wordt hierin expliciet genoemd als sector van strategisch belang.
Met deze motie wordt erkend dat maritieme en offshorebedrijven, vaak afhankelijk van watergebonden locaties en specifieke infrastructuur, onder druk staan door ruimtelijke transformaties. De Kamer benadrukt het belang van deze sector voor de strategische autonomie en het duurzaam verdienvermogen van Nederland.
De motie sluit naadloos aan bij de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, waarin wordt gepleit voor ruimtelijke bescherming van maritieme bedrijventerreinen. De agenda stelt: “Kades en maritieme bedrijventerreinen zijn essentieel. Deze bedrijvigheid kan zich niet verplaatsen en verdient structurele borging in beleid” (p. 21).
Als NMT-IRO verwelkomen wij dit politieke signaal. Dit is een belangrijke stap om toekomstbestendig te kunnen investeren in verduurzaming en innovatie binnen onze sector. Wij bedanken de indieners van de motie, Kamerleden Boomsma (NSC), Meulenkamp(VVD) en Vedder(CDA).
Het blijft een raadsel dat de staat onderzeeboten wil laten maken door het Franse Naval dat een staatsbedrijf is en daar kan een privaat bedrijf als Damen uiteraard niet tegenop. Simpel gesteld er is geen gelijk speelveld en noemen we dat concurrentievervalsing.
Als DRN zullen wij de ontwikkelingen blijven volgen.
Damen Naval heeft twee belangrijke contracten toegekend aan Van Halteren Technologies voor het Anti-Submarine Warfare Frigate (ASWF)
Programma: de levering van ‘Replenishment at Sea’ (RAS) systemen en ‘Helicopter Transfer Systems’ (HTS). De ASW-fregatten, ontwikkeld in opdracht van het Nederlandse Ministerie van Defensie voor de Koninklijke Marine en de Belgische Marine, vormen een nieuwe Europese standaard op het gebied van geavanceerde onderzeebootbestrijding.
Van Halteren Technologies is geselecteerd vanwege de expertise en een sterk trackrecord, onder meer door eerdere succesvolle samenwerkingen met Damen Naval. Recent voltooide het bedrijf met succes de RAS-tests voor het Combat Support Ship (CSS) Den Helder. Voor het ASWF-programma is de integratie van ‘RAS-receivers’ in de superstructuren een belangrijke technische innovatie.
Van Halteren Technologies Boxtel (VHT) is een Nederlands bedrijf, dat zich richt op ontwerpen en produceren van gespecialiseerde systemen, technische oplossingen en services voor defensie en industrie.
De RAS-systemen van VHT maken het mogelijk om vloeistoffen en vaste stoffen veilig over te zetten op zee. Ze zijn volledig aanpasbaar en werken betrouwbaar, zelfs onder zware operationele omstandigheden. Daarnaast zijn de ‘Helicopter Transfer Systems’ van VHT geschikt voor zowel bemande als onbemande helikopters.
“Deze contracten zijn een volgende stap in de ontwikkeling van een toekomstbestendig platform dat bijdraagt aan Europese veiligheid en samenwerking. We werken graag met partners als Van Halteren Technologies, die net als wij inzetten op innovatie,” aldus Fer Tummers, Project Director ASWF bij Damen Naval.
“De ‘Proven in Practice’ RAS- en HTS-systemen worden als project volledig geïntegreerd in het ASWF-platform. Voor VHT is de bijdrage aan het ASWF-programma een uitstekend voorbeeld om de kennis en expertise voor Drive and Control-technologie in samenwerking met Damen Naval te demonstreren,” aldus Charles Simons, Sales Manager Naval Systems bij VHT.
De nieuwe ASW-fregatten vervangen de huidige schepen van de Karel Doorman-klasse. Ze zijn speciaal ontworpen voor onderzeebootbestrijding, maar kunnen ook worden ingezet tegen dreigingen vanuit de lucht en vanaf het water. De fregatten hebben een lage geluidsuitstoot, geavanceerde sensoren, slimme automatisering en een hoge survivability. Daarnaast zijn ze geschikt voor missies zoals piraterij- en terrorismebestrijding, en voor maritieme veiligheidstaken.
Het ASWF-programma is een concreet voorbeeld van Europese defensiesamenwerking in de praktijk en biedt andere EU- en NAVO-landen de kans om aan te sluiten. De oplevering van het eerste schip is gepland voor 2028.
Damen tekende op 15 april jl. een contract met Arena Offshore A.S. in Instanbul voor de bouw van Stan Tugs 1606.
Het betreft hier voor de lokale bouw van twee Stan Tugs 1606. Damen Technical Cooperation (DTC) zal het toezicht houden en assistentie verlenen. Hiermee biedt Damen klanten wereldwijd ondersteuning op maat en deelt het de kennis en technologie die nodig zijn om zijn beproefde schepen te bouwen op een externe werf. Evolutie van de sleepboot Met het ontwerp en de licentie van Damen zal Arena Offshore de Stan Tugs 1606 bouwen in haar eigen faciliteiten in Istanbul. Daarna zal het bedrijf de schepen te koop aanbieden. Arena Offshore is een specialist in scheepsmakelaardij, chartering en scheepsbouw. Sinds de start van het bedrijf in 1998 heeft het wereldwijd meer dan 50 nieuwbouwschepen gebouwd en opgeleverd. De Stan Tug 1606 is een schip dat zich al vele jaren in de praktijk heeft bewezen. Het schip is door de generaties heen voortdurend geëvolueerd op basis van feedback van klanten. De sleepboot van 16,76 x 5,94 meter biedt een bollard pull ahead van 16 ton. Het is een veelzijdig schip, zeer geschikt voor sleep-, afmeer-, duw- en inspectiewerkzaamheden. Kwalitatieve schepen en economische impuls M. Ömer Ince, eigenaar van Arena Offshore, zei: “Het is een grote eer en genoegen voor ons dat Damen een extern bedrijf, Arena Offshore, heeft gekozen en vertrouwd voor de bouw van twee Stan Tugs 1606, een van hun bekendste modellen. Als blijk van dit vertrouwen zijn we verheugd de bouw van de twee units in Istanbul te voltooien.
Fugro en Damen hebben de handen ineengeslagen om de Koninklijke Marine (KM) te voorzien van een surveillanceschip en bemanning.
Het Ministerie van Defensie heeft deze nieuwe samenwerking aangegaan om haar maritieme
beveiligings- en surveillancecapaciteiten te versterken.
De KM zal het surveillanceschip inzetten voor beveiligingsoperaties binnen de exclusieve economische zone (EEZ) van de Nederlandse Noordzee, zowel boven als onder water.Met behulp van geavanceerde technologie, zoals onbemande voertuigen, stelt het de KM in staat om de activiteiten van schepen in de Noordzee te monitoren en kritieke onderwaterinfrastructuur, zoals kabels en pijpleidingen, te inspecteren. Fugro en Damen hebben een joint venture opgericht om het schip en de bemanning te leveren voor een tweejarige charterperiode, met een optie tot twee keer een jaar verlenging (in totaal vier jaar). De charterovereenkomst, die via een openbare aanbesteding is gegund, gaat in de eerste helft van 2025 in. Het schip dat het charter zal uitvoeren, is een Damen FCS 5009, die ongeëvenaarde
zeewaardigheid biedt dankzij het Sea Axe-boegontwerp, dat is ontwikkeld in samenwerking met de Technische Universiteit Delft. “We zijn erg trots op deze samenwerking met Fugro en het vertrouwen dat Defensie in ons stelt voor de uitvoering van dit belangrijke contract”, aldus Arnout Damen, CEO van Damen Shipyards Group. “De manier van werken van Damen betekent dat we snel een schip kunnen leveren en dat we met Fugro op korte termijn aan de slag kunnen om de strategische belangen van Nederland in de Noordzee te bewaken en te beschermen.” “Bij Fugro is het onze missie om een veilige en leefbare wereld te creëren. Het veilig houden van onze onderwaterinfrastructuur in de Noordzee is hier essentieel voor, en door samen te werken met Damen en de Koninklijke Marine kunnen we bijdragen aan de nationale veiligheid en surveillance. We hebben onze ervaring met het bewaken van kritieke onderwaterinfrastructuur eerder al aan het Nederlandse Ministerie van Defensie gepresenteerd en kijken ernaar uit om met hen te blijven samenwerken. We zijn ook enthousiast om hierin met Damen samen te werken. Damen heeft een lange geschiedenis in het leveren van schepen aan de Koninklijke Marine en Fugro. Door onze krachten te bundelen, laten we de innovatieve kracht van de Nederlandse maritieme industrie zien”, aldus Mark Heine, CEO van Fugro.