Nieuwsbrief augustus 2025
In deze nieuwsbrief:
Sector Logistiek en Transport, Agrarische Sector, Sector Scheepsbouw, Begrotingsbeleid-Correctieperiode, IT Sector, Financiële sector, Sector Politieke ontwikkelingen
Het goederenvervoer over de weg in de EU is in 2024 met 0,6% gestegen – gegevens van Eurostat
Het goederenvervoer over de weg in de Europese Unie bleef in 2024 robuust, met een totaal jaarlijks volume van 1.869 miljard tonkilometer, een lichte stijging ten opzichte van de 1.857 miljard tonkilometer in 2023. Dit vertegenwoordigt een marginale jaarlijkse groei van 0,6%, zo blijkt uit gegevens die recent zijn gepubliceerd door het Europees Bureau voor de Statistiek (Eurostat).
Polen bleef in 2024 het belangrijkste land in het goederenvervoer over de weg in de EU, met een totaal van 368 miljard tonkilometer, bijna 20% van het totaal van het blok. Daarna volgen Duitsland met 281 miljard tonkilometer (15%), Spanje met 272 miljard tonkilometer (15%), Frankrijk met 174 miljard tonkilometer (9%) en Italië met 153 miljard tonkilometer (8%). Deze vijf landen zijn verantwoordelijk voor 67% van al het goederenvervoer over de weg in de Europese Unie.
Onder de kleinere economieën werden aanzienlijke volumes geregistreerd in Tsjechië (70 miljard tonkilometer), Roemenië (67 miljard tonkilometer), Litouwen (66 miljard tonkilometer) en Nederland (63 miljard tonkilometer).
Wat betreft de productcategorieën die in 2024 werden vervoerd, is de top 10 hetzelfde als in 2023. De stabiliteit weerspiegelt de aanhoudende vraag naar transport in essentiële toeleveringsketens zoals voedsel, landbouw, bouwmaterialen en chemicaliën.
Voedingsmiddelen, dranken en tabak bleven de belangrijkste goederen, met 312 miljard tonkilometers in 2024, gevolgd door groupage-goederen (verschillende goederen die samen worden vervoerd), met 237 miljard tonkilometers.
Op de derde plaats staan landbouw-, jacht- en bosbouwproducten met 208 miljard tonkilometer, gevolgd door niet-metalen minerale producten (137 miljard tonkilometer), metaalertsen en andere mijnbouwproducten (132 miljard tonkilometer) en chemische producten (116 miljard tonkilometer)
Ook in de transport- en logistieke sector in Roemenië is het gebruik van technologie toegenomen, een trend die de komende jaren zal blijven groeien. Telematica- en wagenparkvolgsystemen zijn steeds belangrijker geworden om de goederenstroom te volgen en te optimaliseren en kosten te verlagen.
Om deze veranderingen het hoofd te bieden en te profiteren van groeimogelijkheden in de transport- en logistieke sector, moeten bedrijven innovatief zijn en investeren in technologie en de ontwikkeling van personeel. In die zin is de beurs TransLogistica Romania 2025, die van 14 tot 16 october plaatsvindt in Romexpo, een belangrijk event evenement voor iedereen die actief is in deze sector. De zakelijke kansen, netwerken en waardevolle informatie die op deze beurs kunnen worden verkregen, zijn van onschatbare waarde voor ontwikkeling en groei op deze gebieden. We nodigen alle transport-, logistieke en IT-bedrijven uit om deel te nemen aan deze editie van de TransLogistica Romania-beurs en te profiteren van de voordelen die dit unieke evenement in Roemenië biedt.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:https://romania.translogistica.eu
Nederlandse vervoerder VOS Logistics Cargo maakte in 2024 weer winst, met een omzet van 375,7 miljoen lei
VOS Logistics Cargo, het lokale dochterbedrijf van de Nederlandse groep VOS, rapporteerde een omzet van 375,7 miljoen lei (75,5 miljoen euro) voor 2024, een daling van 23,6% ten opzichte van het voorgaande jaar, toen het bedrijf een omzet had van 492,2 miljoen lei (99,5 miljoen euro), volgens berekeningen van ZF op basis van gegevens van het Ministerie van Financiën.
De Nederlandse vervoerder maakte vorig jaar weer winst met een nettowinst van 14,5 miljoen lei (2,9 miljoen euro), na een nettoverlies van 3,4 miljoen lei (ongeveer 693.000 euro) in het voorgaande jaar, volgens openbare gegevens. Vos Logistics Cargo bereikte vorig jaar een gemiddeld aantal van 250 werknemers, 11 meer dan in 2023. VOS Logistics, 81 jaar geleden opgericht in Nederland, betrad de Roemeense markt in 2012 via het bedrijf VOS Logistics Romania in Ckuj Napoca, met een omzet van 15,5 miljoen lei en een gemiddeld aantal van 61 werknemers vorig jaar. Vervolgens verplaatste de Nederlandse groep een deel van haar activiteiten naar Roemenië. Naast VOS Logistics Romania en VOS Logistics Cargo is de Nederlandse groep ook lokaal eigenaar van VOS.
Elektrische vrachtwagens, touringcars en bussen zouden in de EU vrijgesteld kunnen worden van wegenbelasting
- De huidige vrijstelling van betaling vervalt in 2025.
- Welke prestaties en autonomie heeft een elektrische truck? En wat kost hij?
Om het concurrentievermogen van duurzaam wegtransport te stimuleren en te ondersteunen, heeft de Europese Commissie (EC) voorgesteld om zware bedrijfsvoertuigen met nul uitstoot vrij te stellen van tolheffingen en gebruiksrechten, zo blijkt uit een verklaring van het Community Executive
De huidige vrijstelling van betaling vervalt in 2025.
Zoals beloofd in het Industrieel Actieplan voor de Europese automobielsector, stelt de Commissie voor om de huidige afwijkingsperiode te verlengen van 31 december 2025 tot en met 30 juni 2031. Dit biedt bedrijven een aanzienlijke stimulans om te investeren in zware bedrijfsvoertuigen met nul uitstoot.
De initiële kosten van deze voertuigen zijn momenteel hoger dan die van conventionele voertuigen, waardoor ze minder aantrekkelijk zijn voor kopers. Dit blijft een van de grootste obstakels voor een breder gebruik ervan. Door tol en gebruiksrechten af te schaffen, wil de EU emissievrije vrachtwagens, bussen en touringcars een aantrekkelijker optie maken voor bedrijven.
- Iveco zou te koop kunnen zijn. De Indianen van Tata hebben interesse.
- Volvo lanceert 100% elektrische vrachtwagen met een bereik van 600 kilometer
- Amazon koopt 200 elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz
“We moeten de juiste voorwaarden creëren om Europese bedrijven te ondersteunen en bedrijven te belonen die sneller oplossingen toepassen voor de transitie naar een koolstofarme economie. Door de vrijstellingsperiode te verlengen, geven we de industrie een sterke economische prikkel om te investeren in emissievrije voertuigen en de uitstoot van het wegvervoer te verminderen. Dit is belangrijk voor onze bedrijven, maar ook voor onze klimaatdoelstellingen”, aldus Apostolos Tzitzikostas, commissaris voor Duurzaam Vervoer en Toerisme.
De voorgestelde vrijstelling zal worden gesynchroniseerd met de CO2-emissienormen van de EU voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen, die streven naar een emissiereductie van 43% tegen 2030, aldus de Europese Commissie.
Welke prestaties en autonomie heeft een elektrische truck?
En wat kost hij?
Verschillende vrachtwagenfabrikanten, waaronder Mercedes-Benz , hebben de afgelopen jaren zware voertuigen met nul uitstoot gepresenteerd. Er zijn inmiddels lanceringen van merken als Iveco en Volvo, en verschillende bedrijven in de logistieke, FMCG- en detailhandelssector in ons land hebben dergelijke modellen al omarmd.
De markt blijft echter klein, aangezien de kosten van een zwaar elektrisch voertuig – met name vrachtwagens – hoger liggen, vooral wat betreft de aanschafprijs, vergeleken met een traditionele dieselvariant. Daarom wordt het meeste langeafstandstransport uitgevoerd met vervuilende vrachtwagens, ook omdat er geen adequaat laadnetwerk is. Langs de A1-snelweg in Roemenië is het grootste laadstation voor elektrische voertuigen van het land geopend. Bij Miercurea Sibiului, op kilometer 288 van de Sibiu-Orăștie-sectie, heeft brandstofmaatschappij OMV Petrom twee hypermoderne laadstations in gebruik genomen met in totaal 34 snellaadpunten – waarvan 18 speciaal voor elektrische trucks.
Tegen een hogere aanschafprijs biedt de elektrische truck echter prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een dieseltruck. De Mercedes-Benz eActros 600 beschikt bijvoorbeeld over drie accupakketten van elk 207 kWh. Dit levert een totaal geïnstalleerd vermogen op van 621 kWh. De elektromotoren genereren een continuvermogen van 400 kW en een piekvermogen van 600 kW en zorgen voor een krachtige acceleratie.
Naast CCS-laden tot 400 kW ondersteunt de eActros 600 later ook megawattladen (MCS). Zodra de verkoop start, kunnen klanten een versie met deze laadoptie voor geïnstalleerd bestellen. De accu’s kunnen in ongeveer 30 minuten van 20 tot 80 procent worden opgeladen aan een geschikt laadstation met een vermogen van ongeveer één megawatt, en de actieradius kan meer dan 1.000 kilometer per dag bedragen.
Agricover Credit ontvangt een lening van 100 miljoen lei van EFSE om investeringen van kleine en middelgrote boeren in duurzame projecten te financieren.
Agricover Credit IFN, een financiële instelling die gespecialiseerd is in de financiering van landbouwers en deel uitmaakt van de Agricover Group, maakt bekend dat het een nieuwe leningsovereenkomst ter waarde van 100 miljoen lei heeft gesloten met het Europees Fonds voor Zuidoost-Europa (EFSE).
De financiering wordt verleend voor een periode van zeven jaar en is bedoeld om kleine en middelgrote boeren in Roemenië te ondersteunen bij het invoeren van duurzame landbouwmethoden en de overgang naar milieuvriendelijke landbouw.
Dankzij de nieuwe overeenkomst kan Agricover Credit boeren en agrarische bedrijven voorzien van gerichte lange termijn financiering. Zo kunnen zij duurzame werkwijzen invoeren, investeren in nieuwe technologieën en de productiviteit en veerkracht van hun landbouwbedrijven vergroten.
“We hebben boeren altijd centraal gesteld in alles wat we doen. We laten ons leiden door hun werkelijke behoeften, we begrijpen de dagelijkse uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd en we geloven sterk in hun potentieel om de Roemeense landbouw te transformeren. Het gebrek aan toegang tot specifiek kapitaal voor duurzame investeringen is een van de grootste belemmeringen voor deze vooruitgang. De overeenkomst met EFSE stelt ons in staat om relevante en toegankelijke financiële oplossingen te bieden, precies waar ze nodig zijn: voor boeren die willen evolueren, innoveren en verantwoord willen produceren”, benadrukte Serhan Hacisuleyman, CEO van Agricover Credit IFN.
“We zijn verheugd onze strategische samenwerking met Agricover Credit te verdiepen en de duurzame groei van de agribusiness in Roemenië te ondersteunen, klimaatverandering tegen te gaan en de landbouwproductiviteit te verhogen. We zijn ervan overtuigd dat we door onze samenwerking met Agricover Credit aanzienlijke economische waarde zullen creëren, de ontwikkeling op lange termijn en de veerkracht van bedrijven zullen ondersteunen, duurzame landbouw zullen bevorderen, innovatie zullen stimuleren en zullen bijdragen aan de transitie van het land naar een groene economie”, aldus Oxana Bînzaru, regionaal directeur van Finance in Motion en co-manager van EFSE.
Financiering is beschikbaar via Agricover Credit IFN. Geïnteresseerde boeren kunnen informatie over de geschiktheid voor elke duurzame maatregel rechtstreeks verkrijgen bij de Agricover-vertegenwoordiger in de regio of via www.agricover.ro.
Over EFSE
Het Europees Fonds voor Zuidoost-Europa (EFSE) is een impactinvesteringsfonds dat de economische ontwikkeling en welvaart in Zuidoost-Europa en de Kaukasus wil stimuleren. Via twee subfondsen, het Regionale Subfonds (RSF) en het Oekraïense Subfonds (USF), biedt EFSE financiële oplossingen op maat om ondernemerschap te stimuleren, financiële inclusie te versterken en lokale economieën te ondersteunen. EFSE werd in 2005 opgericht door de KfW Ontwikkelingsbank, met financiële steun van het Duitse Ministerie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (BMZ) en de Europese Commissie. Als eerste publiek-private samenwerking in zijn soort haalt EFSE kapitaal op bij donororganisaties, internationale financiële instellingen en particuliere institutionele beleggers. Finance in Motion GmbH uit Duitsland is de portefeuillebeheerder van EFSE en Hauck & Aufhäuser Fund Services SA uit Luxemburg treedt op als beheerder.
Over Agricover Credit
Agricover Credit IFN is een van de belangrijkste spelers op de Roemeense markt voor landbouwfinanciering en behoort tot de top 3 aanbieders van landbouwfinancieringsoplossingen, met een marktaandeel van 6,61%. De instelling bedient meer dan 4.300 actieve boeren in het hele land en beschikt over een mobiel team van meer dan 80 specialisten die zich toeleggen op de landbouw. Ze bieden financieringsproducten die specifiek zijn afgestemd op de behoeften ter plaatse, of het nu gaat om werkkapitaal, investeringen of de overgang naar duurzame praktijken. Het bedrijf biedt een breed scala aan producten, van landbouwinputs tot commerciële oplossingen en toekomstige digitale betaaldiensten.
Agricover Credit IFN maakt deel uit van de Agricover Group, die al meer dan 25 jaar innovatieve oplossingen biedt voor de ontwikkeling van boerenbedrijven. Naast de financiering van landbouwactiviteiten en investeringen biedt de groep ook landbouwproducten aan via haar twee gespecialiseerde bedrijven: Agricover Distribution en Agricover Commodities.
Het 30 miljoen euro kostende project van de biomethaancentrale in Alba krijgt vorm
BSOG ENERGY hebben het ontwikkelingscontract ondertekend. De ontwerpfase en het verkrijgen van vergunningen staan nu op het programma.

Mark Beacom en Peter de Boer
DN AGRAR Group (BVB: DN ), een van de belangrijkste geïntegreerde agrovoedingsbedrijven in Roemenië en de grootste producent van koemelk in Europa, heeft samen met BSOG Energy, een energiebedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van biomethaanproductie-eenheden in Roemenië, eigendom van Black Sea Oil & Gas, de contracten ondertekend voor de volgende fasen van de ontwikkeling van een biomethaanproductie-eenheid in Alba, een van de grootste in Roemenië.
De investering, geraamd op 30 miljoen euro, wordt volledig gefinancierd en uitgevoerd door BSOG Energy. DN AGRAR heeft op dat moment de mogelijkheid om met een kapitaalaandeel in het project te participeren. Het ontwerp van de eenheid en het verkrijgen van alle benodigde vergunningen zullen naar verwachting in de komende acht maanden worden afgerond. De definitieve investeringsbeslissing wordt verwacht in de eerste helft van 2026 en de ingebruikname zal naar verwachting uiterlijk in de eerste helft van 2028 plaatsvinden, afhankelijk van de goedkeuring van de autoriteiten.
“Door landbouwafval om te zetten in schone energie, willen we de CO2-uitstoot met wel 90% verminderen en een nieuwe inkomstenbron creëren. Het project is gestart en de grondaankoop is afgerond en de vergunningen worden verkregen dankzij de gezamenlijke inspanningen van beide partners. Samen met onze initiatieven op het gebied van compostering en zonne-energie vormt dit project een essentiële pijler van onze strategie voor de periode 2025-2030. Deze strategie is gericht op het verdubbelen van de EBITDA en het consolideren van de positie van DN AGRAR als leider in duurzame landbouw, wat direct bijdraagt aan een emissievrije melkproductie”, aldus Peter de Boer, CEO van DN AGRAR Group.
De initiële productiecapaciteit wordt geschat op maximaal 15 MW, met de mogelijkheid om in latere fasen de 20 MW te overschrijden.
DN AGRAR gaat de grondstof voor de productie van biomethaan leveren op basis van een langlopend contract van 15 jaar om duurzaamheid te garanderen. De jaarlijkse omzet wordt geschat op circa 3,5 miljoen euro.
“De ondertekening van deze definitieve ontwikkelings- en leveringsovereenkomsten met onze partner DN AGRAR toont de gestage vooruitgang aan die is geboekt bij de realisatie van het eerste biomethaanproject in Roemenië. We verwachten dat dit baanbrekende project met DN AGRAR zal worden gevolgd door ons onlangs aangekondigde gecombineerde biomethaan-/organische meststoffenproject en andere biomethaanprojecten die in het land worden gelanceerd. Door organisch afval uit het milieu te elimineren en huishoudelijk gas te produceren met nul CO2-uitstoot, geloven we dat BSOG Energy een aanzienlijke bijdrage zal leveren aan zowel de energiezekerheid van Roemenië als de transitie naar groene energie. De belangrijkste aandeelhouders van BSOG Energy, de Carlyle Group en de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling, steunen dit nieuwe initiatief volledig en de definitieve investeringsbeslissing wordt in de eerste helft van 2026 verwacht”, aldus Mark Beacom, CEO van BSOG Energy.
DN AGRAR Group is de grootste producent van koemelk in Europa en een van de belangrijkste geïntegreerde agrovoedingsbedrijven in Roemenië. Sinds 2022 staat het bedrijf genoteerd op de effectenbeurs van Boekarest.
De groep hanteert een geïntegreerd bedrijfsmodel, gebaseerd op melkproductie, gewasproductie, organische compostering en groene energie, ter ondersteuning van duurzame en circulaire landbouw. Met vijf grote bedrijven en een veestapel van meer dan 16.000 stuks levert het bedrijf jaarlijks ongeveer 70 miljoen liter melk, met als doel de productie te verdubbelen tot 150-200 miljoen liter per jaar in 2030. DN AGRAR beheert meer dan 10.000 hectare landbouwgrond en twee composteerinstallaties met een capaciteit van 14.000 ton organische meststof per jaar, met als doel deze uit te breiden tot 40.000 ton in 2030. De groep heeft haar activiteiten in slechts drie jaar sinds de beursintroductie verdrievoudigd en streeft naar een verdubbeling van de EBITDA in 2030, terwijl het streeft naar een netto-nul-emissie melkproductie.
De DN AGRAR Groep, opgericht in 2008 als familiebedrijf door Jan Gijsbertus de Boer, is actief in het hart van Transsylvanië, in de provincies Alba, Sibiu en Hunedoara. Sinds februari 2022 is het bedrijf genoteerd aan de AeRO-markt van de effectenbeurs van Boekarest en is het opgenomen in de lokale BETAeRO-index, evenals in de internationale indices MSCI Frontier IMI en MSCI Romania IMI (Small Cap-categorie).
BSOG Energy is een Roemeens energiebedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van groene energieprojecten, met als eerste doel de nationale productiecapaciteit voor biomethaan te vergroten. BSOG Energy is voor 100% eigendom van Black Sea Oil & Gas SA, de ontwikkelaar en meerderheidsaandeelhouder van het Midia Natural Gas Development Project (MGD), het eerste nieuwe offshore gasinfrastructuur- en productieproject in het Roemeense Zwarte Zeegebied in de afgelopen 30 jaar, dat 12% van de Roemeense gasbehoefte dekt.
Roemeense melkveehouderij: uitdagingen en kansen
Twee experts van het Agrosilvic Biodiversity Study & Research Center, “Acad. David Davidescu”, universitair docent Gabriel Popescu en PhD Eng. Ioana Corina Moga, hebben onlangs een interessant artikel gepubliceerd in het tijdschrift Business Press Agricol, waarin ze een analyse maken van het concurrentievermogen van Roemeense melkveehouders ten opzichte van hun collega-melkveehouders in de EU.
Belang van de veehouderij
De auteurs beschrijven de veehouderij als een essentiële rol in het waarborgen van de voedselzekerheid in de EU, het handhaven van het economische evenwicht in plattelandsgebieden en het leveren van voedselproducten met toegevoegde waarde. Volgens gegevens van Eurostat (2023) is de veehouderij goed voor ongeveer 40% van de totale waarde van de landbouwproductie in de EU-27, en melkvee is een centrale pijler van dit ecosysteem, met meer dan 20 miljoen stuks die op commerciële boerderijen worden gefokt.
Landen zoals Duitsland, Frankrijk, Nederland en Polen onderscheiden zich door hun hoge efficiëntie, superieure opbrengsten per dier en geavanceerde landbouwtechnologie. Zo bedraagt de gemiddelde melkproductie in Duitsland en Nederland meer dan 9.000 liter per dier per jaar, terwijl het gemiddelde in de Europese Unie rond de 7.300 liter per dier per jaar ligt (European Milk Market Observatory, 2023). Deze resultaten zijn het gevolg van voortdurende investeringen in genetica, voeding, automatisering en digitalisering.
Achterblijvend in concurrentievermogen
Roemenië daarentegen, hoewel het over aanzienlijke natuurlijke hulpbronnen beschikt, worstelt om concurrerender te worden en vergelijkbare resultaten te behalen. Hoewel de rundveesector de afgelopen jaren is gestabiliseerd, wordt deze nog steeds gekenmerkt door een lage mate van economische concentratie en lage technologische efficiëntie. Gegevens van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (INS, 2023) laten een daling van de rundveestapel zien van 2,5 miljoen stuks in 2007 tot ongeveer 1,85 miljoen in 2023, waarvan slechts ongeveer 20% op commerciële boerderijen wordt gehouden. De gemiddelde melkproductie per dier ligt tussen de 4.000 en 5.500 liter per jaar – aanzienlijk lager dan het Europese gemiddelde. Technische kloof
Helaas is een van de meest zichtbare verschillen tussen Roemenië en West-Europese landen het niveau van de technische uitrusting. Volgens een rapport van het Ministerie van Landbouw en Plattelandsontwikkeling (MADR, 2022) gebruikt slechts 15-18% van de commerciële melkveebedrijven in Roemenië geautomatiseerde melksystemen en beschikt minder dan 10% over apparatuur voor het monitoren van het microklimaat. Daarentegen is in Duitsland, Nederland en Denemarken de digitalisering van alle processen – inclusief kuddemanagement, automatische ventilatie en voermonitoring – al een gangbare praktijk op middelgrote en grote bedrijven.
Concurrentievoordelen
Volgens de auteurs heeft Roemenië echter concurrentievoordelen die, met een coherente valorisatiestrategie, kunnen worden omgezet in bronnen van vooruitgang. Deze omvatten: de beschikbaarheid van grote veevoerbronnen (13 miljoen hectare landbouwgrond), relatief lage arbeidskosten, toegang tot Europese fondsen en de groeiende vraag naar lokale zuivelproducten met gegarandeerde traceerbaarheid. Om deze voordelen om te zetten in echte economische voordelen, moet het proces van technologische modernisering worden versneld. Structurele uitdagingen
Als we dieper ingaan op de uitdagingen waarmee Roemeense boeren worden geconfronteerd, zijn ze meervoudig en structureel van aard. De kleine omvang van de landbouwbedrijven, de lage kapitalisatiegraad, het onvoldoende gebruik van technologie en de beperkte toegang tot digitale innovaties beperken hun concurrentievermogen aanzienlijk.
Roemenië vertegenwoordigt ongeveer 33,5% van het totale aantal landbouwbedrijven in de EU, maar de meeste hiervan zijn klein, met een gemiddelde grootte van 4,4 ha/bedrijf, vergeleken met het EU-gemiddelde van 15 ha/bedrijf (Eurostat, 2023). Deze fragmentatie vermindert de economische efficiëntie en maakt het moeilijk om aanzienlijke investeringen aan te trekken. Zo heeft een gemiddeld bedrijf in Frankrijk of Duitsland meer dan 100 melkkoeien en maakt het gebruik van geautomatiseerde apparatuur, terwijl Roemenië meer dan 134.000 kleine melkveebedrijven (minder dan 10 stuks) heeft, waarvan vele onder de winstgevendheidsdrempel liggen (MADR, 2022).
Een vergelijking met de EU
De algehele economische prestaties bevestigen deze verschillen. Een studie gepubliceerd in het tijdschrift “Sustainability” (2023) vergeleek belangrijke indicatoren tussen EU-landen en toonde aan dat Roemeense landbouwbedrijven een Farm Economic Sustainability Index (FESI) hebben van € 29.262, vergeleken met het EU-gemiddelde van € 41.529. Wat betreft de Farm Capitalization Index (FCI) staat Roemenië op 13,8, terwijl het Europese gemiddelde 18,96 is – wat wijst op aanzienlijke verschillen in technische uitrusting. Evenzo varieert de Profitability and Cash Flow Index (PCFI) in Roemenië tussen 118% en 136%, lager dan het niveau in andere landen (137%-157%), wat wijst op een lagere liquiditeit en een beperkt zelf financierend vermogen.
Digitalisering
De mate van digitalisering is ook een kritische factor. Slechts 15-18% van de commerciële rundveehouderijen in Roemenië gebruikt geautomatiseerde melkapparatuur en minder dan 10% beschikt over microklimaatmonitoringsystemen, terwijl deze technologieën in landen zoals Duitsland of Nederland op meer dan 60% van de bedrijven aanwezig zijn. Daarnaast is de tractordichtheid een andere relevante indicator: in Roemenië is er 1 tractor per 54 ha, vergeleken met 1 tractor per 13 ha in West-Europese landen, wat wijst op een lage productiviteit en een grote afhankelijkheid van handarbeid (Europese Commissie, 2022).
Het digitaliseringsproces wordt ook vertraagd door culturele en institutionele factoren. Onderzoek benadrukt de belangrijkste obstakels waarmee kleine landbouwbedrijven in Roemenië worden geconfronteerd bij de implementatie van Agricultural Digital Solutions (ADS): hoge initiële kosten, gebrek aan digitale vaardigheden en onvoldoende institutionele ondersteuning. Studies tonen aan dat de terughoudendheid van Roemeense boeren om slimme technologieën te implementeren wordt beïnvloed door een laag niveau van technisch onderwijs, maar ook door het gebrek aan functionele lokale voorbeelden die verandering stimuleren. Marktpositie van boeren
Bovendien is de marktpositionering vaak ongunstig. Grote boerenbedrijven in West-Europa zijn geïntegreerd in efficiënte verwerkings- en distributienetwerken, terwijl de meeste boeren in Roemenië melk als grondstof tegen lage prijzen verkopen, zonder eigen verwerkingscapaciteit. Deze afhankelijkheid beperkt de toegevoegde waarde die boeren behalen en vergroot hun kwetsbaarheid voor marktschommelingen.
Financiële positie
Ook wat betreft financiële steun verkeert Roemenië niet in een gunstige positie. De verhouding tussen subsidies en inkomsten bedraagt 107%, lager dan het EU-gemiddelde van 121%. Sterker nog, minder dan 30% van de Europese middelen wordt omgezet in productieve investeringen, vergeleken met meer dan 45% bij boerenbedrijven in ontwikkelde landen.
Conclusie: de enige weg is omhoog!
De conclusie van de auteurs is dat al deze structurele, technologische en verschillen leiden tot een ongelijke concurrentie binnen de EU-markt. Zonder een coherent moderniseringsplan lopen Roemeense boeren het risico vast te blijven zitten in een niet-concurrerend economisch model dat kwetsbaar is voor externe schokken en niet in staat is om te voldoen aan steeds strengere normen op het gebied van kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid. Voor de nieuwe Roemeense regering is de veehouderijsector een prioriteit. We blijven de ontwikkelingen in deze en andere veelbelovende sectoren volgen en onderzoeken, en kansen voor samenwerking tussen NL en RO identificeren.
Benieuwd naar de kansen op de Roemeense markt? Zie ook: Agrifoodhandelsmissie naar Roemenie (Initiatief Roemeense Ambassade Boekarest (vraag naar Sophie Neeve)en ‘Dutch Day at Indagra Fair’ en wellicht lukt het u om daar de ervaringsdeskundigen Peter en Jan de Boer te spreken van DN Argrar
FrieslandCampina vertrekt uit Roemenië
FrieslandCampina verkoopt zijn activiteiten in Roemenië aan Bonafarm Group. De overeenkomst betreft onder meer het merk Napolact en de fabrieken in Cluj-Napoca en Târgu Mureș. Begin dit jaar werd al duidelijk dat FrieslandCampina af wilde van de Roemeense tak. Lokale media meldden toen dat Bonafarm, maar mogelijk ook Danone in de race waren als potentiële kopers.
Het besluit tot verkoop is volgens Friesland Campina genomen na een strategische evaluatie van de activiteiten ter plekke en sluit aan bij de strategie van de businessgroep Europe. Die is om zich te concentreren op kernmarkten en groeisegmenten met hoge toegevoegde waarde en op markten waar melk van de leden-melkveehouders optimaal verwerkt kan worden.
Hoewel de Roemeense werkmaatschappij een leidende positie heeft in de lokale zuivelmarkt, bieden haar activiteiten beperkte synergie met de Europese portfolio en dragen ze niet bij aan de valorisatie van ledenmelk van Friesland Campina. “Met Bonafarm Group als nieuwe eigenaar is de Roemeense onderneming in capabele handen,” stelt FrieslandCampina. De Hongaarse Bonafarm Group staat onder leiding van de president van de OPT Bank Sandor Csany die ook professionele contacten onderhoudt met de Russische Federatie.
In de twee productielocaties in Cluj-Napoca en Târgu Mureș werken ongeveer 400 mensen. De transactie is onderhevig aan de gebruikelijke wettelijke goedkeuringen, waaronder goedkeuring van de Roemeense Mededingingsautoriteiten en zal naar verwachting eind december 2025 worden afgerond.
Een transactiesom is niet bekend gemaakt. Begin dit jaar werd gemeld dat Friesland Campina naar schatting tussen de €60 en €70 miljoen zou kunnen ophalen met de verkoop.
Overigens maakt Friesland Campina al in 2023 bekend dat het in de komende jaren wereldwijd 1800 werknemers zou ontslaan als onderdeel van maatregelen om kosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren.
Het bedrijf zei dat de ontslagen zullen resulteren in een besparing van 200 miljoen euro. Deze besparingenzijn onderdeel van een programma om de jaarlijkse kosten vanaf 2026 met 400-500 miljoen euro te verlagen.
Het best bewaarde geheim van de scheepsbouw onthuld
Al 90 jaar levert het in Alblasserdam gevestigde Nevesbu geavanceerde oplossingen voor onderzeeboten, marineschepen en (floating) offshore energie. Hun missie? Een bijdrage leveren aan veiligheid en energiezekerheid op zee. Dat doet Nevesbu met precisie, technische diepgang én in stilte. Niet voor niets wordt het bedrijf weleens het best bewaarde geheim van de scheepsbouw genoemd. Nu Nevesbu dit jaar het 90-jarige bestaan viert, vinden algemeen directeur Bart van Rijssen en commercieel directeur Albert Jurgens het tijd om dat geheim te onthullen.
Nevesbu werd in 1935 opgericht door vier grote Nederlandse werven en de Machinefabriek Werkspoor. De missie was helder: het ontwerpen van onderzeeboten en marineschepen. Vandaag de dag is Nevesbu uitgegroeid tot een internationale kennispartner in twee markten: marine (onderzeeboten en marineschepen) en offshore energie. Met 117 mensen werkt het bedrijf aan spraakmakende projecten wereldwijd.
Maritieme techniek en offshore energie
Nevesbu doet inmiddels veel meer dan het ontwerpen van onderzeeboten en marineschepen. Het DUKC is een specialistische werkgroep van het Nederlands Marinebouw Cluster (NMC) en heeft een coördinerende rol in de bundeling van alle Nederlandse kennis, kunde en ervaring op het gebied van onderwatertechnologie. Alleen deelnemers van NMC kunnen deelnemen aan dit platform. Albert: “We zijn niet meer alleen het ingenieursbureau dat tekeningen uitwerkt – we zijn een belangrijke speler geworden op het gebied van maritieme techniek en offshore energie.” Na bijna 90 jaar heeft het bedrijf in beide sectoren de wind in de zeilen. Maar dat is weleens anders geweest. “De afgelopen decennia vonden we ons werk vooral in het buitenland”, vertelt Bart. “Toen de Nederlandse Defensiemarkt kleiner werd, moesten we noodgedwongen onze blik
verbreden.”
Dat bleek een gouden zet. Bart: “We bouwden sterke relaties op met buitenlandse marines en offshorebedrijven. Zoals in Maleisië, waar we nu een bijzonder project uitvoeren voor het in stand houden en moderniseren van onderzeeboten.” Het is geen toeval dat Bart juist dit project noemt – het is namelijk een van zijn favorieten. “We namen het in die aanbesteding op tegen grote, internationale partijen”, zegt hij. “Maar de opdrachtgever koos voor ons, omdat we bewezen kennis hebben van de bouw van
onderzeeboten. Dat een relatief klein land als Nederland daarin als expert wordt gezien, maakt me trots. Ook in Spanje en Zuidoost-Azië en andere landen zien ze ons op die manier.”
Ingehuurd door marines over de héle wereld
Typisch genoeg is Nevesbu in Nederland een relatief onbekend bedrijf. Albert: “We zijn altijd beter geweest in het uitvoeren van ons werk dan in het praten erover. En dat was ook nooit een probleem – klanten en stakeholders wisten ons toch wel te vinden. Bovendien kunnen we inhoudelijk vaak niet veel delen over ons werk, bijvoorbeeld uit veiligheidsoverwegingen.”
Toch kiest Nevesbu er inmiddels steeds vaker voor om naar buiten te treden. Ruim een jaar geleden werd die noodzaak pijnlijk duidelijk toen de minister van Defensie in de media zei dat Nederland weinig kan op het gebied van onderzeeboten. “Een bijzondere uitlating”, aldus Bart. “Wij worden ingehuurd door marines over de héle wereld. We hebben in 90 jaar een schat aan kennis opgebouwd. Onze klanten in het buitenland waren verbaasd toen ze over deze uitlatingen hoorden. Maar het zette ons wel aan het denken. Sindsdien laten we bewust meer van ons horen in de media.”
Vriendschap en vertrouwen
Bart, met zijn voorliefde voor maritieme techniek, voer zelf jarenlang op een onderzeeboot. “Ik weet dus hoe belangrijk het is dat zo’n boot goed ontworpen is”, zegt hij. “Dat elk knopje en schakelaartje zit waar je het verwacht, dat alles intuïtief werkt. Het draait niet alleen om technische perfectie, maar ook om gebruikerservaring. Kun je aan boord je werk goed doen? Voor een volmondig ‘ja’ op die vraag, moeten we nauw samenwerken met de klant.” Ook Albert benadrukt het belang van samenwerking: “De relatie met onze klanten is bijna vriendschappelijk te noemen. Natuurlijk is alles netjes vastgelegd in contracten, maar uiteindelijk draait het om vertrouwen. Klanten moeten hun werk aan ons durven toevertrouwen. En dat vertrouwen krijgen we doordat we leveren, meedenken en altijd in de buurt zijn. Niet alleen tijdens de tekenfase, maar ook als het product eenmaal in gebruik is genomen.”
Voorraadopbouwstrategie Damen maakt snelle levering van Fast Ferry 4212 mogelijk
Damen Shipyards Group heeft een contract getekend met het Zuid-Koreaanse Starline Co. Ltd. voor de levering van een nieuwe Damen Fast Ferry 4212. De scheepsbouwer is direct leverbaar bij Damen Song Cam Shipyard in Vietnam en verwacht het schip slechts zeven weken na de ondertekening van het contract op 12 mei op te leveren.
Starline heeft het schip gekocht voor de route tussen Busan op het vasteland en het Japanse eiland Tsushima. Momenteel exploiteert het bedrijf een Damen Fast Ferry 4010 en wilde een iets groter schip, geschikt voor de soms barre omstandigheden op open zee op deze route.
Klaar voor het seizoen
Doordat Damen standaardschepen in serie bouwt voor de voorraad, had het bedrijf de Fast Ferry 4212 al beschikbaar. Bovendien had Damen het schip al uitgerust om ervoor te zorgen dat het op tijd klaar zou zijn voor levering voor het zomerseizoen. Damen blijft schepen bouwen en uitrusten, zoals het ontwerp van de Fast Ferry 4212, om klanten wereldwijd snel toegang te bieden tot hun volgende schip.
Door de veerboot op deze manier voor te bereiden, wordt de toch al snelle levertijd teruggebracht van zes maanden tot slechts enkele weken. Het succes van de Fast Ferry 4212 – Damen heeft tot nu toe achttien van dergelijke schepen verkocht – heeft Damen een duidelijk beeld gegeven van de marktbehoeften, waardoor ze het schip bijna af konden ronden vóór de aankoop. In de komende weken zal de scheepsbouwer het schip finaliseren en kleine aanpassingen doorvoeren om aan de eisen van Starline te voldoen.
Geschikt voor Zuid-Korea
De Fast Ferry 4212 is een aluminium catamaran die is ontworpen om optimaal passagierscomfort te bieden met een hoge brandstofefficiëntie en lage onderhoudsvereisten. Het 42,2 meter lange schip kan tot 439 passagiers vervoeren met snelheden tot 40 knopen.
De Damen Fast Ferry heeft bewezen een zeer geschikt schip te zijn voor de Zuid-Koreaanse markt. Tot op heden heeft het bedrijf acht schepen uit de serie aan het land verkocht, waarvan zes van het ontwerp Fast Ferry 4212. Naar aanleiding van de bestelling heeft Damen Starline bijgestaan bij de verkoop van hun bestaande schip, de Fast Ferry 4010, via hun eigen makelaarsdienst Damen Trading.
De heer Choo, vertegenwoordiger van Starline, zei: “Toen we besloten te investeren in een nieuwe veerboot, wisten we waar we naartoe moesten. Damen heeft een uitstekende staat van dienst in de openbaarvervoersector in Zuid-Korea. Bovendien waren we, omdat we de Damen Fast Ferry 4010 al sinds 2016 in gebruik hebben, op de hoogte van de hoge kwaliteit van de serie. We waren onder de indruk dat Damen het schip dat we zochten in zo’n korte tijd kon leveren. Daarnaast waarderen we de ondersteuning die Damen biedt bij de verkoop van ons huidige schip enorm.”
Klaar voor het seizoen
Steun aan Damen Shipyards
Het ministerie van Economische Zaken (EZ) trekt in een aanvullende begroting €270 mln uit voor steun aan de in geldproblemen gekomen scheepsbouwer Damen Shipyards. In stukken aan de Tweede Kamer noemt het ministerie de naam van het bedrijf niet, maar bronnen bevestigen een bericht in het AD dat het om deze scheepswerf gaat.
De Kamer komt is in een spoedzitting bijeengekomen om over het steunpakket te praten, wat vrij uitzonderlijk is in de eerste week van het zomerreces. Het ministerie heeft een juridische route bedacht om het geld zonder voorafgaande stemming door het parlement te kunnen uitkeren, maar de Kamer moet nog wel uitspreken dat ze zich ‘goed geïnformeerd’ acht.
Demissionair minister Vincent Karremans (VVD) van EZ schrijft dat de steun ‘spoedig’ moet worden verstrekt. De Kamer is volgens de minister vertrouwelijk ingelicht over de noodzaak van de steun. Een woordvoerder van Damen wil geen commentaar geven.
Damen is in acute geldproblemen gekomen door vertraging in de bouw van F126-fregatten voor de Duitse marine. De Duitse overheid wil vanwege het missen van deadlines geen geld overmaken aan Damen. De Nederlandse scheepsbouwer zou bij het ontwerp van de fregatten met hardnekkige softwareproblemen kampen, en te maken hebben met complexe onderhandelingen met banken, vastgoedpartijen en overheden.
Belang Nederlandse overheid
De Nederlandse overheid heeft er belang bij dat Damen de Duitse fregatten kan bouwen en overeind blijft. Het concern gaat voor de Nederlandse marine namelijk vier fregatten bouwen. Volgens een bron met kennis van zaken wordt de technologie voor de Duitse fregatten ook toegepast in de nog te bouwen Nederlandse marineschepen. Met de Nederlandse order is een bedrag van €5 mrd gemoeid.
Daar komt bij dat de Nederlandse overheid, gelet op de geopolitieke spanningen, werfcapaciteit voor defensieopdrachten wil hebben. Onlangs werd daarom ook een garantiefaciliteit afgegeven ten behoeve van scheepsbouwer IHC. Bronnen wijzen erop dat de beoogde steun aan Damen ook andere kleinere ondernemingen ten goede komt. Damen doet bij de bouw van schepen een beroep op enkele tientallen toeleveranciers.
Overbruggingskrediet
Uit de stukken aan de Kamer blijkt dat het kabinet de steun aan Damen wil verlenen in de vorm van een overbruggingskrediet van €270 mln. Volgens minister Karremans wordt de steunovereenkomst in de komende weken verder uitgewerkt. ‘Naar verwachting kan het parlement in de tweede helft van juli geïnformeerd worden over deze nadere uitwerking’, schrijft Karremans.
Het is niet de eerste keer dat Damen met financiële problemen kampt. Door de economische sancties tegen Rusland kon het concern een aantal bestelde schepen niet afleveren. Damen wilde daarom een rechtszaak aanspannen tegen de Nederlandse Staat, maar zag daar uiteindelijk van af. Het bedrijf moest met de banken nieuwe financieringsafspraken maken. Onderdeel hiervan was de verkoop van onroerend goed.
Zware juridische strijd
Damen behaalde over 2023 – het recentste jaar waarover een jaarverslag beschikbaar is – een omzet van €3 mrd en een winst van €43 mln. Het bedrijf had in dat jaar in totaal 9400 werknemers in binnen- en buitenland.
Naast financiële problemen moet het familieconcern nog een zware juridische strijd voeren. Eind april werd bekend dat het Openbaar Ministerie de scheepsbouwer gaat vervolgen op verdenking van omkoping, valsheid in geschrifte, witwassen en het overtreden van de sancties tegen Rusland. De strafrechtelijke vervolging van Damen Shipyards heeft voorlopig geen gevolgen voor de lopende of toekomstige contracten met Defensie, liet dit ministerie eerder weten. Echter verdenking is geen synoniem voor vaststelling!!!
Gunning onderzeebotenorder naar Europese Mededingingsautoriteit
Als DRN blijven wij ons afvragen dat de Nederlandse staat bij de gunning van onderzeeboten order voor een (Frans) staatsbedrijf heeft gekozen boven de aanbieding van privaat bedrijf als Damen. Hier is willens en wetens tegen een gelijk speelveld gezondigd. Nog afgezien van het feit dat Australië en Roemenië slechte ervaringen met het Franse Naval hebben opgedaan.
In ieder geval overweegt de DRN een en ander bij de Europese Mededingingsautoriteit aan te kaarten.
Damen bouwt 4 vrachtschepen voor Duitse reder
Damen heeft de opdracht van de Duitse Rederij Bernd Sibum ontvangen wat is feite een groene upgrade is van het bestaande vrachtschip Combi Freighter 3850.
De technische details zullen wij u besparen behalve dat deze vrachtschepen worden gebouwd werf van Damen in Yichang in Zuid-China.
Begrotingsbeleid-Correctieperiode
Premier Ilie Bolojan: staatsbedrijven worden gecontroleerd. Bedrijven die al jaren verlies lijden, moeten gewoon gesloten worden.
“ Money is like muck, not good except it be spread” .
Ilie Bolojan verklaarde dinsdagavond dat alle grote staatsbedrijven gecontroleerd zullen worden. De premier voegde eraan toe dat bedrijven die al jaren verlies lijden, gesloten of onder particulier beheer gesteld zullen moeten worden, zodat ze niet langer “overgeleverd zijn aan de grillen van mensen die hen al jaren belachelijk maken.”
Nieuwe onthullingen over schandalige ministeries Opnieuw een dag van protesten door ambtenaren. “De toename van schadelijke omstandigheden is geen privilege.” De regering overweegt nieuwe maatregelen. Belastingadviseur: Het begrotingstekort is niet door belastingbetalers veroorzaakt
Bedrijven die duidelijk zichtbaar zijn in economische analyses, grote activa hebben, geen inkomsten genereren, een negatief kapitaal hebben, al jaren verlies lijden, moeten gewoon gesloten worden, omdat ze in feite niets meer zijn dan een zwart gat voor de staat.
Golf van prijsstijgingen vanaf 1 augustus:
Hoeveel gaat een fatsoenlijk leven in Roemenië kosten? De nieuwe fiscale maatregelen die de regering neemt, zullen een directe druk op de huishoudbudgetten leggen. Economen waarschuwen dat de gevolgen aanzienlijk zullen zijn voor alle categorieën consumenten, maar vooral voor gezinnen met een laag en middeninkomen. Vanaf 1 augustus 2025 wordt de btw als volgt gewijzigd: het standaardtarief stijgt van 19% naar 21%, en het enige verlaagde tarief is 11%. Dit geldt voor medicijnen, voedsel, schoolboeken, brandhout, water en rioolwater, evenals voor toegang tot musea of andere culturele instellingen. Vanaf volgende maand worden brandstof en alcoholische dranken ook duurder, na een accijnsverhoging van 10%. Daarnaast wordt ze geconfronteerd met een stijging van de elektriciteitsprijs na de liberalisering op 1 juli jl. De tarieven liggen nu bijna twee keer zo hoog als de maximumprijzen. Econoom Adrian Negrescu schat dat een gezin met twee kinderen, gezien de golf van prijsstijgingen, minimaal 12.000 lei netto per maand nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen leven. “Tot nu toe vertelde het Nationaal Instituut voor de Statistiek ons dat een gezin met twee kinderen ongeveer 10.000 lei netto per maand nodig heeft voor een fatsoenlijk inkomen, zal dit bedrag waarschijnlijk stijgen tot 12.000 lei, aangezien alles om ons heen duurder wordt, van de elektriciteitsrekening tot voedsel, vervoer, kleding, schoenen… alles wordt elke dag duurder.” De beperkte prijsstijgingen zijn onvermijdelijk, maar de vrij drastische bezuinigingen bij de Roemeense overheid zullen de verhogingen positief beïnvloeden. Economen dienen de prijzen wel in het licht bezien van het ontoelaatbare begrotingstekort en we dus spreken over een tijdelijke situatie.
Wat zei de president?
- President Nicuşor Dan verklaarde dat Roemenië een concrete toekomst heeft, direct nadat de correctieperiode voorbij is.
- “Ik wil u mijn overtuiging overbrengen dat Roemenië een toekomst heeft, niet over 20 tot 30 jaar, maar over twee tot drie jaar, zodra we deze correctieperiode achter de rug hebben. Roemenië heeft een dynamische, concurrerende particuliere sector, Roemenië heeft de kans om toe te treden tot de OESO en zo eind volgend jaar veel meer buitenlandse investeringen aan te trekken. Roemenië heeft dus een concrete toekomst”,
Downloadsnelheden in Europa
Roemenië behoort tot de Europese landen die een stijging in 5G-snelheden hebben gezien, maar met een bescheidener stijging vergeleken met Polen (57%), Nederland (40%), Slowakije (21%), Hongarije (19%), Bulgarije (12%) en Italië (11%). Het land staat op gelijke voet met Zwitserland, Griekenland en Ierland (allemaal met 3%), en onder Oostenrijk (7%), Spanje (5%) en Portugal (5%).
Landen waar de downloadsnelheid voor 5G afneemt, zijn onder meer Finland (-1%), Frankrijk (-3%), België (-4%), Kroatië (-5%), Tsjechië (-6%), Duitsland (-7%), Noorwegen (-9%), het Verenigd Koninkrijk (-14%) en Denemarken (-23%).
Roemenië is er daarentegen in geslaagd het aandeel van het 3,5 GHz-bandgebruik met 14 procentpunten te vergroten. Dat is de op twee na hoogste toename in Europa, na Polen (33 pp) en België (21 pp), maar vóór Griekenland (10 pp) en België (10 pp).
Volgens de aangehaalde bron wordt de 3,5 GHz-band als ideaal beschouwd voor 5G, omdat deze een goede balans biedt tussen capaciteit en dekking – waardoor deze geschikt is voor verbeterde mobiele breedbanddiensten. De analyse van Open Signal toont een sterke correlatie aan tussen een toenemend gebruik van de 3,5 GHz-band en hogere gemiddelde 5G-downloadsnelheden.
Is AI een soort zwaard van Damocles?
Een eigen conclusie is dat het hier gaat om een optelsom van bijzondere omstandigheden, hieronder in min of meer willekeurige volgorde een lijstje…
- Corona heeft tot een gigantische boom in automatisering gevoerd, bedrijven wilden immers minder afhankelijk zijn van personeel dat niet meer op de
werkvloer mocht komen. Deze piek is de laatste jaren aan het normaliseren en bedrijven schroeven hun IT-investeringen terug naar een meer regulier niveau.
- Onzekere geopolitieke en economische omstandigheden. Oorlog tussen Rusland en in Oekraïne, Israël en Palestina, hogere rente, inflatie en meer recent die oranje narcist in de US, etc, etc.
- Specifiek voor het Dach gebied (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) is een kwakkelende automotive industrie. Mede door de energietransitie en de daarmee gepaard gaande onzekerheden. Wij hebben daar in het kader van gewenste internationale expansie tientallen IT-bedrijven bekeken die bijna allemaal worstelen met moeilijke marktomstandigheden. Automotive is een soort top-of-the-foodchain daar en ze trekken een gigantische MKB-toelevering industrie met zich mee naar beneden.
- AI is een soort zwaard van Damocles dat boven de IT-industrie hangt, daar niet alleen overigens. Het is nog onduidelijk hoe groot de impact precies gaat zijn, zoals zo vaak gaan de ontwikkelingen ook hier niet lineair. Vast staat dat repetitieve ontwikkel en test werkzaamheden gaan wegvallen als menselijke bezigheid, de vraag is wat daarvoor in de plaats komt.
Daarmee geloven we overigens niet in het einde van de IT-industrie.
Dat uitzonderingen die de “regel” bevestigen is correct want het Nederlandse bedrijf NetRom in Craiova groeit nog steeds ondanks de uitdagende omstandigheden en met dubbele cijfers, Al met al is er ook gewoon sprake van een soort normalisering van internationale en Roemeense marktomstandigheden, dat zien we ook terug op de arbeidsmarkt waar de beschikbaarheid van resources naar redelijke maatstaven terugkeert.
Banca Transilvania noteert een deze dagen bij de BVB haar eerste obligatie-uitgifte in lei
Banca Transilvania noteert een deze dagen bij de BVB haar eerste obligatie-uitgifte in lei, ter waarde van 1,5 miljard lei, met een looptijd tot 2032 en een jaarlijkse rente van 8,8%. Banca Transilvania, de grootste kredietinstelling en het meest verhandelde aandeel op de effectenbeurs van Boekarest, brengt een emissie van duurzame obligaties uit ter waarde van 1,5 miljard lei, met een looptijd tot 2032 en een jaarlijkse rente van 8,87%.
Dit is de eerste lei-uitgifte van de bank, genoteerd op de effectenbeurs, en omvat 2.500 duurzame, in aanmerking komende (conform de MREL-vereisten) niet-preferentiële bedrijfsobligaties met een nominale waarde van 600.000 lei.
Het probleem is vermeld onder het symbool TLV32.
“Met deze obligatie-uitgifte diversifiëren we de beleggingsmogelijkheden voor lokale beleggers via de effectenbeurs. Wie ervoor kiest te investeren, steunt zowel de groei als de duurzame initiatieven van BT, met directe impact op de gemeenschap en de economie. We dragen graag bij aan de ontwikkeling van de kapitaalmarkt en zijn een voorbeeld voor bedrijven die voor BVB kiezen om hun activiteiten te financieren en te floreren”, aldus Ӧmer Tetik, algemeen directeur van Banca Transilvania.
Banca Transilvania noteerde twee andere euro-obligatie-uitgiften op de BVB. De eerste in 2018, ter waarde van 285 miljoen euro, onder het beurssymbool TLV28E, met een looptijd tot 2028. De tweede uitgifte werd in 2023 genoteerd, ter waarde van 200 miljoen euro, onder het beurssymbool TLV33E, met een looptijd tot 2033.
“Deze uitgifte werd met opmerkelijk enthousiasme ontvangen door lokale en internationale investeerders, wat bevestigt dat de Roemeense kapitaalmarkt aan zichtbaarheid en geloofwaardigheid wint op de internationale financiële markt. De uitgifte heeft een Investment Grade-rating van Fitch gekregen, waardoor deze obligaties in de veilige beleggingscategorie vallen, op hetzelfde niveau als de Roemeense staatsrating”, aldus Remus Vulpescu, CEO van de effectenbeurs van Boekarest.
De obligatie-uitgifte werd uitgevoerd via BT Capital Partners, een bedrijf van de Banca Transilvania Financial Group.
In de 28 jaar dat de bank op de lokale beurs staat, is de marktkapitalisatie bijna duizend keer zo groot geworden, tot meer dan 30 miljard lei, een historisch maximum. Tegelijkertijd heeft Banca Transilvania sinds haar beursgang een brutodividend van 8,3 miljard lei uitgekeerd.
In deze periode steeg de belangrijkste BVB-index, de BET-index, waarin Banca Transilvania het grootste aandeel heeft (20%), met 19,4 keer.
Focus op verkiezingen 28 september a.s. in Moldova
Het begon zo goed nadat Maia Sandu met haar centrum-liberale partij PAS (Actie-en Solidariteitspartij) de presidentsverkiezingen op haar naam wist te schrijven. Ook kwam er ondersteuning vanuit Europa en bij monde de voorzitter van de Europese Raad Antonio Costa en de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen werd het kandidaat-lidmaatschap van de Europese Unie aangeboden. Ook Nederland leverde een positieve bijdrage door een ambassade te openen onder leiding van ambassadeur Fred Duijn.
Gelet op deze positieve ontwikkelingen toonde ook het bedrijfsleven belangstelling vooral bestaande uit Nederlandse en Belgische ondernemers. Het aangrenzende buurland Roemenië toonde op velerlei terreinen zoals infrastructuur, energievoorzieningen en dergelijke, assistentie. Daarbij komt nog dat Roemenië de vrijhaven van Giurgiulesti gelegen aan de Donau heeft overgenomen; deze haven ligt 133 km van de Zwarte Zee. Samen met de haven van Constanta zullen zij via transformatie tot marktleider in Centraal-en Zuidoost-Europa kunnen uitgroeien.
So far, so good zou u kunnen denken.
Echter in het zicht van de verkiezingen lijkt de republiek Moldavië, een proeftuin voor de Russische desinformatiemachine en deze verkiezingen zullen doorslaggevend zijn in de hybride oorlog.
De huidige burgemeester van Chisinau Ion Ceban is de toegang ontzegd tot Roemenië en alle overige Schengenlanden omdat hij met zijn alternatieve beweging MAN een risico vormt voor de nationale veiligheid van Roemenië. Overigens is er nog een verbannen magnaat Ilan Șhor is Moldavië ontvlucht en verblijft thans in zijn geboorteland Israël. Hij is veroordeeld voor een zaak die verband hield met de diefstal van 1 miljard dollar aan banktegoeden, witwassen van geld en fraude. Daarnaast heeft er omkoping van kiezers plaatsgevonden tijdens de Gagaoezische gouveneursverkiezingen van 2023.
Gagaoezië is een autonome regio in het zuiden van Moldavië. De regio is bewoond door Gagaoezen, een Turks volk in Zuid-Oost Europa. De regio heeft de autonome status sinds 1994. De hoofdstad van Gagaoezië is Comrat. De gouveneur van Gagaoezië is Evghenia Gutul.Deze zijn gericht op de Russische Federatie.
In de niet erkende staat Transnistrie grenzend aan Moldova zijn 430 Russische militairen gestationeerd in Transnistrië als onderdeel van de Joint Peacekeeping Forces , terwijl nog eens 1.500 dienen in de Operationele Groep van Russische Troepen, aldus het Bureau voor Re-integratie van Moldavië.5 jun 2025
Hongarije is Russisch Paard van Troje
Informeel bezoek van de Hongaarse premier Viktor Orbán aan Roemenië.
De Hongaarse premier Viktor Orbán was recent aanwezig bij de begrafenis van advocaat Előd Kincses, die een week geleden op 84-jarige leeftijd overleed aan een medische aandoening. Előd Kincses, voormalig leider van het Front voor Nationale Redding in Mureş begin jaren negentig, wordt erkend als advocaat van voormalig Europarlementslid László Tőkés, evenals van enkele personen die werden veroordeeld na het interetnische conflict in Târgu Mureş op 19 en 20 maart 1990. Bij deze gelegenheid gaf Orbán een video-interview aan de Hongaarse publicatie Kronika Online. De verklaring van Orban: wat er gezegd is en wat het betekent Tijdens zijn toespraak in Transsylvanië benadrukte Orbán de sterke betrokkenheid van Hongarije bij etnische Hongaren in het buitenland en de noodzaak om hun identiteit, taal en autonomie te behouden. Orbán bekritiseerde pogingen om Hongaarse minderheden in buurlanden te “assimileren” en riep op tot “historische verzoening” door middel van “zelfbeschikking” en culturele autonomie. Hoewel deze boodschappen in softpowertaal zijn geformuleerd, zijn ze niet nieuw. Orbán voert al lang een pan-Hongaars beleid dat de etnisch-Hongaarse identiteit buiten de Hongaarse grenzen bevordert, door een dubbele nationaliteit en politieke vertegenwoordiging via diaspora-organisaties die zich aansluiten bij Fidesz aan te bieden,” schrijft IRL. “De context waarin deze boodschap werd overgebracht in Roemenië – een NAVO- en EU-partner die steeds meer op gespannen voet staat met Orbáns pro-Russische oriëntatie – voegt een geopolitieke dimensie toe. Zijn verwijzing naar Hongaarse gemeenschappen in Transsylvanië is een directe toespeling op Szeklerland, een gebied met historische aanspraken op autonomie”, aldus IRL. Het territoriale sentiment van Szeklerland en Hongarije Het Szeklerland is een cultureel uniek gebied in Harghita, Covasna en delen van de districten Mureș, met een Szeklerse (Hongaarse) meerderheid. Hoewel Hongarije officieel de grenzen van Roemenië erkent, suggereren de acties van Boedapest een parallel beleid van informele etnische patronage en gematigd irredentisme: Financiering van Hongaarstalige scholen en culturele instellingen in Transsylvanië. Het verlenen van het Hongaarse staatsburgerschap en
stemrecht aan etnische Hongaren in Roemenië. Politieke steun voor de autonomiebewegingen van Szekler, vaak gepresenteerd als ‘rechten van minderheden’.
Met name aan Transsylvanië, een regio met een aanzienlijke etnische Hongaarse bevolking – werd gekenmerkt door controversiële retoriek, waarin hij de steun van Boedapest aan Hongaarse minderheden in het buitenland bevestigde. Hoewel Orbán zijn verklaring presenteerde als een gebaar dat verband hield met cultuur en identiteit, klonk de toon van zijn boodschap als een bekend irredentistisch verhaal. Irredentistisch betekent een politiek streven om gebieden die volgens een bepaalde groep of staat tot hun natie behoren, maar momenteel onder de controle van een ander land vallen, te heroveren en/of te annexeren. Het is vaak gebaseerd op gedeelde etniciteit, taal of historische banden.
In de context van groeiende regionale instabiliteit en Ruslands interesse in het van binnenuit fragmenteren van de NAVO en de EU, verdient Orbáns opmerking nadere analyse, aldus het Robert Lansing Institute .
De uitspraken waarnaar het Robert Lansing Instituut verwijst, zijn gedaan in Roemenië Orbáns toespraak versterkt het vermoeden dat Hongarije subtiel zijn aanspraken op voormalige gebieden die het in 1920 verloor met het Verdrag van Trianon, herbevestigt, zonder formeel revisionisme. Het weerspiegelt een strategische ambiguïteit die de nationalistische basis in eigen land gemobiliseerd houdt, terwijl de soevereiniteit van buurlanden in eigen land wordt ondermijnd. Mogelijke indicatoren voor toekomstige Hongaarse hybride activiteiten in Roemenië De retoriek van Orbán is niet alleen symbolisch – het zou een voorbode kunnen zijn van een bredere hybride campagne, die het volgende kan omvatten:
Informatieoperaties:
het versterken van de verhalen over discriminatie van Hongaarse minderheden in de Roemeense media en op internationale fora.
Economische penetratie:
het sluizen van geld via Hongaarse consulaten of organisaties om de loyaliteit onder etnische Hongaren te versterken en economische afhankelijkheid aan te moedigen.
Cyber-/propagandaoorlog:
het promoten van irredentistische en nationalistische content via sociale media, vergelijkbaar met de tactieken van Rusland op de Krim en in de Donbas.
Onderwijs en culturele diplomatie:
de intensivering van zachte macht via door Hongarije gefinancierde instellingen en historisch revisionisme op scholen in Transsylvanië. Scenario’s van toenemende spanningen tussen Hongarije en Roemenië
Druk voor autonomie:
de UDMR, aangemoedigd door de steun van Orban, hernieuwt wetsvoorstellen voor autonomie voor Szekler. Boekarest reageert kordaat, wat leidt tot diplomatieke spanningen.
Burgerschapscrisis:
Hongarije verhoogt snel de uitgifte van Hongaarse paspoorten aan Hongaren in Transsylvanië. Roemenië protesteert, uit protest tegen schending van de soevereiniteit en uit angst voor dubbele loyaliteit.
Inmenging in verkiezingen:
Boedapest steunt in het geheim Roemeense politici die de Hongaarse agenda steunen, wat de nationale cohesie van Roemenië kan ondermijnen.
Grenssymboliek:
Hongaarse ambtenaren herdenken openlijk Trianon vlak bij de grens of in Transsylvanië, wat leidt tot nationalistische protesten in Roemenië.
Veiligheidsincident:
Provocerende acties, zoals het ophangen van Hongaarse vlaggen bij Roemeense instellingen of de vermeende intimidatie van Hongaars-sprekenden, zouden kunnen worden gebruikt om de Hongaarse retoriek over verhoogde ‘bescherming’ te rechtvaardigen.
De invloed van Rusland:
het uitbuiten van verdeeldheid om de eenheid van de NAVO en de EU te ondermijnen Moskou heeft enorm veel baat bij de verslechtering van de betrekkingen tussen Hongarije en Roemenië, zo blijkt ook uit de analyse van het Robert Lansing Institute:
Verdeeldheid en verzwakking van de NAVO. Beide landen zijn belangrijke leden van de NAVO aan de oostflank. Toenemende bilaterale vijandigheid zou de gezamenlijke defensieplanning en regionale militaire coördinatie verstoren, met name met betrekking tot de veiligheid in de Zwarte Zee en Oekraïne.
Afleiding en EU-fragmentatie:
Hongarije kan als een Trojaans paard voor Rusland fungeren in de EU-beleidsvorming. Door Roemenië uit te dagen, kan Boedapest collectieve actie op het gebied van sancties, defensiecoördinatie of energiebeleid blokkeren.
Een domino-effect op de Balkan:
Rusland zou het Hongaarse irredentisme als model kunnen gebruiken om soortgelijke separatistische sentimenten aan te moedigen in Moldavië (Gagaoezië, Transnistrië), Servië (Republika Srpska in Bosnië) en zelfs Slowakije, wat zou leiden tot verdere destabilisatie van Centraal- en Oost-Europa.
Hybride oorlogsvoering imiteren:
Hongarije zou aspecten van de Russische strategie op de Krim kunnen kopiëren – het verdelen van burgerschap, het manipuleren van de media en het uitbuiten van culturele grieven – en zo de strategieën van de ‘grijze zone’ binnen de NAVO-grenzen normaliseren.
Conclusies en strategische aanbevelingen:
De toespraak van Viktor Orbán in Transsylvanië is meer dan alleen een etnisch geneuzel – het zou wel eens het eerste salvo kunnen zijn in een langdurige hybride campagne. Roemenië en zijn bondgenoten zouden dit patroon moeten erkennen en zich dienovereenkomstig moeten voorbereiden, meent het Robert Lansing Institute:
Versterking van de interne veerkracht:
versterking van burgerschapsonderwijs, integratie van minderheden en mediawijsheid in Transsylvanië.
Diplomatieke betrokkenheid:
toenemende bilaterale druk en toezicht op Europees niveau op het minderhedenbeleid en de grensoverschrijdende invloed van Hongarije.
Hybride indicatoren monitoren:
inlichtingendiensten moeten de Hongaarse financiering, trends op het gebied van dubbele nationaliteiten en mogelijke desinformatiecampagnes in de gaten houden.
NAVO-bewustzijn:
stimuleer gezamenlijke dreigingsbeoordelingen door de NAVO, Hongarije en Roemenië om te voorkomen dat wederzijdse verdenkingen escaleren tot een crisis.
Het tegengaan van Russische uitbuiting:
ervoor zorgen dat Rusland geen misbruik kan maken van meningsverschillen binnen de NAVO via cyber-, diplomatieke of proxy-kanalen.
Orbáns uitspraken in Roemenië weerspiegelen een evoluerende strategie die nationalisme, identiteitspolitiek en geopolitieke manoeuvres combineert. Hoewel deze ontwikkeling zich nog steeds binnen het domein van soft power bevindt, luidt deze ontwikkeling de alarmbellen voor de regionale stabiliteit. Het is essentieel dat Roemenië – en de Euro-Atlantische gemeenschap als geheel – Orbáns culturele diplomatie niet als een onschuldige identiteitsverklaring beschouwt, maar als een potentieel destabiliserende factor op een multipolair, hybride slagveld.
Aldus het Robert Lansing Instituut. Robert Lansing was een Amerikaanse advocaat en diplomaat die bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog adviseur was van het ministerie van Buitenlandse Zaken en vervolgens van 1915 tot 1920 minister van Buitenlandse Zaken onder president Woodrow Wilson. Als conservatieve, pro-business Democraat was hij een fervent voorstander van democratie en de rol van de Verenigde Staten bij de totstandkoming van het internationaal recht. Hij was een uitgesproken tegenstander van de Duitse autocratie en het Russische bolsjewisme. Het instituut dat zijn naam draagt, bevordert een gefundeerd begrip van de wereldwijde uitdagingen die bedreigingen vormen voor democratische samenlevingen, politieke zaken en diplomatie door middel van betrouwbaar onderzoek, betrouwbare analyses en innovatief onderwijs. “We zetten ons in voor het verbeteren van de Euro-Atlantische capaciteit om hybride operaties tegen te gaan en te reageren op opkomende bedreigingen om strategische doelen te bereiken.
President Nicuşor Dan komt met een paradigmaverschuiving
“Helaas is het economische aspect van onze buitenlandse activiteiten op dit moment extreem zwak. Ik heb al meerdere malen met de minister (van Buitenlandse Zaken, red.) gesproken over hoe we dit aspect kunnen aanpakken”, zei de president recent tijdens zijn eerste persconferentie nadat de regering het financiële pakket had aangekondigd om het begrotingstekort te herstellen.
President Nicuşor Dan komt met een paradigmaverschuiving: mijn buitenlandse bezoeken zullen een sterke economische component hebben. President Nicuşor Dan vertrok op 18 juli jl.voor een officieel bezoek aan Duitsland, gevolgd, een paar dagen later, door een ander bezoek aan Oostenrijk.
Chisinau
Voor zijn hierboven genoemde bezoeken brengt hij zijn eerste officieel bezoek aan Chisinau in Moldavie wat een meer symbolisch karakter had omdat er sprake is van een hulpverlening en hij Maia Sandu wilde aangeven dat het een permanent karakter had.
Berlijn
Voorts arriveerde President Nicuşor Dan op 18 juli jl. in Berlijn waar hij met alle officiële egards door onder andere Bundespresident Frans Walter Steinmeijer en Bundeskanzler Merz werd ontvangen.
Het grote nieuws om maar direct ter zake te komen was dat in het kader van de onderhavige ontmoeting werd aangekondigd dat de Duitse wapenfabrikant Rheinmetall heeft aangekondigd dat het Lynx-pantservoertuigen gaat produceren in Roemenië, bij Automecanica Mediaș. Het bedrijf breidt hiermee zijn
Aanwezigheid in het land en zijn rol als fabrikant en leverancier voor het Roemeense leger uit. Een nieuw Rheinmetall Center of Excellence in Roemenië zal zich richten op de overdracht van technische knowhow aan de lokale beroepsbevolking. Uitgerust met geavanceerde simulatoren en praktische trainingsprogramma’s zal het centrum expertise bieden in de bediening en ondersteuning van systemen zoals het Lynx-voertuig. Rheinmetall had al een uitgebreid lokaal productienetwerk in Roemenië opgezet, dat zowel eigen bedrijven in het land als nieuwe partnerschappen met Roemeense bedrijven omvat. Hiermee breidt het technologiebedrijf zowel zijn aanwezigheid in Roemenië als zijn status als toonaangevende fabrikant en dienstverlener voor de Roemeense strijdkrachten uit. Het leveren van geavanceerde kant-en-klare oplossingen voor de productie van infanteriegevechtsvoertuigen, munitie en kruit, evenals state-of-the-art trainingsdiensten, zou de Roemeense defensie-industrie op de lange termijn moeten versterken. Het netwerk omvat Rheinmetall Automecanica, andere lokale Rheinmetall-activiteiten en een nieuw expertisecentrum voor training en permanente educatie. Een hoeksteen van Rheinmetalls lokalisatie-inspanningen is de samenwerking met belangrijke Roemeense bedrijven, waaronder Uzina Automecanica Moreni, Interactive Software SRL en MarcTel-SIT. Deze partnerschappen zullen lokale inkoop- en assemblageprocessen bevorderen en de integratie van Roemeense expertise in de productieketen bevorderen. Het initiatief richt zich op de lokale productie van het Lynx-infanteriegevechtsvoertuig bij Rheinmetall Automecanica (Mediaș, red.), met een robuuste toeleveringsketen en verminderde afhankelijkheid van externe leveranciers. Rheinmetall Munitions Romania zal munitie van middelgroot kaliber produceren voor infanteriegevechtsvoertuigen en luchtverdediging, terwijl Victoria Explosive Powder Factory (Pirochim Victoria, red.) drijfgassen zal produceren, waarvoor Rheinmetall expertise en technologie levert voor een propyleenfabriek. Lokale servicefaciliteiten zullen verantwoordelijk zijn voor het voortdurende onderhoud en de ondersteuning van het militaire materieel, waardoor de operationele beschikbaarheid te allen tijde gewaarborgd is. Het Center of Excellence van Rheinmetall in Roemenië zorgt voor de overdracht van cruciale kennis aan de lokale beroepsbevolking. Uitgerust met ultramoderne simulatoren en uitgebreide trainingsprogramma’s, zal het centrum Roemeense medewerkers praktische ervaring en technische expertise bieden in de bediening, het onderhoud en de ontwikkeling van geavanceerde defensietechnologieën, met name met betrekking tot het Lynx infanteriegevechtsvoertuig. De investering van Rheinmetall in lokale productie zal een aanzienlijke bijdrage leveren aan de Roemeense economie en honderden banen creëren in diverse sectoren, waaronder productie, engineering en technische dienstverlening. Samenwerking met Roemeense bedrijven zal ook de lokale toeleveringsketens stimuleren, extra zakelijke kansen creëren en de industriële groei bevorderen. “Met dit strategische initiatief verbetert Rheinmetall
Automecanica niet alleen de defensiecapaciteiten van Roemenië, maar legt het ook de basis voor een duurzame en onafhankelijke defensie-industrie. Door geavanceerde technologieën en professionele training te integreren, verzekert Rheinmetall de toekomstige levensvatbaarheid van de Roemeense defensiesector en breidt het tegelijkertijd zijn eigen wereldwijde productienetwerk uit”, aldus het persbericht. Nicușor Dan: We bevinden ons in de fase waarin we de partnerschappen onderzoeken die we kunnen aangaan. President Nicușor Dan kondigde tijdens zijn bezoek aan Berlijn deze maand vergevorderde onderhandelingen aan tussen de Duitse wapenfabrikant Rheinmetall en de Mediaș-fabriek van Romarm over een joint venture op het gebied van munitie. Hij voegde eraan toe dat Roemenië zich in de fase bevindt waarin wordt onderzocht welke partnerschappen het land kan aangaan. “Bovendien bevinden we ons voor het SAFE-programma nog in de fase waarin de lidstaten van de Europese Unie gezamenlijke projecten voorstellen. Er is een eerste deadline eind deze maand waarop de landen op de een of andere manier het financiële deel kunnen voorstellen en, medio volgend jaar, concrete partnerschappen kunnen aangaan. We bevinden ons dus in de fase waarin we de mogelijke andere partnerschappen onderzoeken”, voegde Nicușor Dan eraan toe.
Wenen en Salzburg
De president van Roemenië bracht op 25 en 26 juli een officieel bezoek aan Oostenrijk, in Wenen en Salzburg, op uitnodiging van bondspresident Alexander Van der Bellen. Nicușor Dan werd vergezeld door zijn vrouw en twee kinderen, die deelnamen aan verschillende officiële bijeenkomsten.
Vermeldenswaard is nog de zoon Antim 2 jaar oud van Nicușor Dan (zich niet aan het protocol hield) en een gesprek aanging met de aanwezige journalisten over hun fotoapparatuur omdat hij deze thuis ook bezat.
Of de Oostenrijkse president een Nederlander is gelet op zijn naam is ook een steeds weerkerende vraag. Ja, maar dan moet je wel teruggaan naar 1701.
Het zakelijk gedeelte van deze ontmoeting draait om de bijna retorische vraag” Wordt Roemenië binnenkort de grootste aardgasproducent van de EU?”
Na een lange strijd heeft het Oostenrijkse energieconcern OMV groen licht gegeven voor een miljardenproject in de Zwarte Zee. Het bedrijf investeert de komende jaren vier miljard euro in de ontwikkeling van het diepwaterproject, samen met de Roemeense staatsgasproducent Romgaz. De kosten worden gelijk verdeeld, zo maakten OMV en haar Roemeense dochteronderneming Petrom vandaag bekend.
Het project, bekend als “Neptun Deep”, is een van de belangrijkste aardgasvoorraden in de Europese Unie (EU) en moet Roemenië, Oostenrijk en ook Moldova minder afhankelijk maken van Russische gasleveringen. De eerste gaslevering wordt verwacht in 2027.
Tijdens een DRN-netwerkbijeenkomst in het Louwman Museum in Wassenaar hebben wij gesproken Mariana Gheorge CEO van OMV Petrom en lid van de RVC van ING en waar zij haar visie op de toekomst gaf.
De gasexploitatie van Neptun Deep zal naar verwachting in 2027 van start gaan.
De projectontwikkelaars, OMV Petrom en Romgaz, verwachten dat de productie rond dat jaar zal beginnen. Er wordt geschat dat er jaarlijks ongeveer 8 miljard kubieke meter aardgas zal worden geproduceerd, wat neerkomt op ongeveer 140.000 vaten olie-equivalent per dag gedurende een periode van ongeveer tien jaar. De eerste boringen zijn in maart 2025 begonnen, met de verwachting dat de eerste gaswinning in 2027 zal plaatsvinden
Nicuşor Dan,hield op de industriëlentop van Salzburg, een toespraak over de economische samenwerking tussen Roemenië en Oostenrijk. Hij gaf aan dat Oostenrijkse bedrijven in Roemenië 100.000 mensen in dienst hebben en dat de bilaterale handel een waarde van 6 miljard euro per jaar heeft.
This president knows how to get things done!
Disclaimer
De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.