Nieuwsbrief december 2025

aphgroup

DRN wenst u fijne kerst dagen

Roemenië is een Romaans eiland in een Slavische Oceaan

Het is een bekende uitspraak waarmee Roemenië zich positioneert en daarmee is er ook een directe link met hun geschiedenis. Zie bijvoorbeeld de Zuil van Trajanus in Rome.
Als we naar het hedendaagse Dacia kijken(was van 106 tot 271 n.Chr. een provincie in het Romeinse Rijk (Kaart:Pixabay).en heeft het zich ontwikkeld tot een moderne staat met een stabiel karakter. Naast het gegeven dat Nederland tot een van de grootste investeerders behoort is er ook een groeiende belangstelling waar te nemen vanuit niet Europese landen (zie elders in deze nieuwsbrief). Dus voldoende reden om de mogelijkheden op economisch gebied onze contacten voort te zetten dan wel aan te gaan. Natuurlijk zult u ook zien dat de “oceaan” rondom het Roemeens “eiland” nogal onrustig is. Echter het met Roemenië historisch verbonden land Moldavië heeft Russische invloed tot een minimum teruggebracht en heeft zelfs al het plan om het afgescheiden deel Transnistrië met zich te verenigen. Waar overigens zich ongeveer 1.500 Russische militairen bevinden. Deze troepen maken deel uit van de “Operational Group of Russian Forces” en zijn formeel aanwezig om een groot munitiedepot uit de Koude Oorlog te bewaken en om vrede te bewaren. Kortom Roemenië heeft een stevige “golfbreker” in de woelige Slavische oceaan. Door de redelijk stabiele situatie hebben meer landen belangstelling getoond om in Roemenië te investeren. Dus in deze zin gesproken hebben wij vertrouwen in d e economische contacten voor 2026!!

Roemenie sluit economische partnerschappen en joint ventures met de Verenigde Arabische Emiraten en met Kazachstan

Op 30 september 2025 organiseerde de ambassade van de Verenigde Arabische Emiraten in Roemenië in samenwerking met de Kamer van Koophandel en Industrie van Brașov het Roemenië-Verenigde Arabische Emiraten Business Forum, een evenement gericht op het versterken van bilaterale economische betrekkingen en het identificeren van nieuwe mogelijkheden voor samenwerking tussen het bedrijfsleven in Roemenië en de VAE.

Het evenement was een succes dankzij de deelname van talrijke Roemeense bedrijven uit de sectoren vastgoed, IT & Tech, Horeca, gezondheidszorg, wellness, energie, industrie en technologie, evenementenorganisatie en gemeentelijke infrastructuur, evenals buitenlandse investeerders die geïnteresseerd zijn in de Roemeense markt . Deelnemers kregen de gelegenheid om hun projecten en samenwerkingsvoorstellen te presenteren om zo zakenpartners en intenties te identificeren om de kansen te verkennen die de VAE te bieden heeft.

Kamer van Koophandel en Industrie van Brașov en de aanwezige gasten hebben een duidelijk signaal afgegeven over de noodzaak om deze bilaterale initiatieven voort te zetten. Deze initiatieven zijn gericht op het promoten van Roemenië als een aantrekkelijke bestemming voor investeringen en het ondersteunen van Roemeense bedrijven bij het identificeren van investeringsmogelijkheden in de VAE .

Het evenement in Brașov was een concreet voorbeeld van samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven. Het bood Roemeense bedrijven nuttige hulpmiddelen en informatie om uit te breiden naar internationale markten en duurzame partnerschappen te ontwikkelen.
En dat geldt zeker OOK voor Kazachstan waarvan het bedrijf KazMunayGas. de eigenaar is van de Rom Petrol Group. Dit toont aan dat onze partners in Centraal-Azië vertrouwen hebben in het potentieel van deze regio, aldus Mihai Daraban, voorzitter van de Kamer van Koophandel en Industrie van Roemenië (CCIR).

‘Laatstgenoemde had 7 oktober jl. een officiële ontmoeting met de gouverneur van de regio Mangystau (Kazachstan), Kilybai Nurdaulet, ter gelegenheid van de ondertekening van een overeenkomst voor economische samenwerking tussen het district Constanța en de regio Kazachstan.

Vertegenwoordigers van CCIR beweren dat dit partnerschap een belangrijke kans biedt om de economische betrekkingen tussen de twee staten te versterken, door de toegang tot de haven van Constanta te vergemakkelijken voor investeerders uit Kazachstan en andere zakenlieden uit Centraal-Azië.

“De provincie Constanţa herbergt de grootste Kazachstaanse investering in Roemenië, gedaan door het bedrijf KazMunayGas, wat het vertrouwen aantoont dat onze partners in Centraal-Azië hebben in het potentieel van deze regio. Constanţa vertegenwoordigt een model van economische complexiteit, met gediversifieerde activiteiten in alle sectoren, en logistieke routes zijn momenteel een strategische prioriteit. De haven van Constanţa beschikt over alle voorwaarden om een ​​belangrijke regionale hub te worden, met een essentieel concurrentievoordeel: het is zowel een zeehaven als een rivierhaven, dankzij de verbinding met het Donau-Zwarte Zeekanaal”, aldus de voorzitter van de CCIR.

Hij benadrukte dat “deze unieke infrastructuur directe toegang biedt aan landen zonder kust, waardoor Constanta een natuurlijke toegangspoort tot Europa wordt.”

“De Oost-Westcorridor is de sleutel tot de ontwikkeling van onze betrekkingen met Kazachstan en biedt dit land snelle en efficiënte toegang tot de Zwarte Zee. In dit verband hebben we een uiterst belangrijke uitnodiging ontvangen van de vertegenwoordigers van de regio Mangystau: zij zijn bereid de Roemeense kant te betrekken bij de onderhandelingen die zij met China voeren over de ontwikkeling van de haveninfrastructuur in de regio.

Deze opening is een erkenning van de hoogwaardige expertise van de havenexploitanten in Constanta en opent buitengewone mogelijkheden voor trilaterale samenwerking”, voegde Mihai Daraban eraan toe.

Scheepvaart Sector

De Nederlandse Kustwacht krijgt medio 2026 versterking van de ENFORCER, een schip van het type DAMEN FCS 5009.

Dit schip wordt de komende jaren ingezet om de continuïteit van algemene kustwachttaken op de Noordzee te waarborgen. De ENFORCER biedt versterking tot de nieuwe generatie kustwachtschepen in dienst komt.

Moderne aanvulling op bestaande vloot

De taken van de Kustwacht zijn de afgelopen jaren uitgebreid. De Rijksrederij heeft daarom opdracht gegeven tot de inhuur van de ENFORCER. Met dit moderne vaartuig blijft de Kustwacht goed uitgerust om toezicht te houden, hulp te verlenen en bij te dragen aan de veiligheid op de Noordzee.

Eigendom van Multraship

De ENFORCER wordt eigendom van Multraship, dat ook verantwoordelijk is voor de nautische bemanning en het onderhoud. Het schip komt onder operationele aansturing van Kustwacht Nederland.

“We zijn er erg trots op dat Kustwacht Nederland en Rijkswaterstaat/Rijksrederij ook voor deze vlootuitbreiding voor ons hebben gekozen”, aldus Leendert Muller, algemeen directeur van het internationaal opererende Zeeuwse familiebedrijf. “Het sluit goed aan bij onze huidige samenwerking en we leveren graag onze bijdrage aan de veiligheid op de Noordzee.”

Mede dankzij de door Damen Shipyards en de TU Delft ontwikkelde bijlboeg kan een topsnelheid van 27 knopen (zo’n 50 kilometer per uur) worden bereikt. De ENFORCER is daarnaast uitgerust met twee snelle bijboten voor inspecties en handhaving op zee. Daarnaast beschikt het schip ook over een sleepinstallatie en een brandblusunit.

Multraship versterkt positie in Zwarte Zee met nieuwe sleepboot

18 november 2025

Sleepvaart- en bergingsbedrijf Multraship heeft de nieuwe sleepboot MULTRATUG 30 gedoopt en in dienst genomen. De 80 ton bollard pull sterke sleepboot wordt ingezet voor capaciteit van het bedrijf voor haven- en offshore-sleepdiensten in de Zwarte Zee (Foto Pixabay) -regio wordt vergroot en tegelijkertijd de mogelijkheden op het gebied van berging en noodhulp worden versterkt.


Miglena Pendjuroff, echtgenote van Bourgas Tug Services general manager Dimiter Pendjuroff, nam de honneurs voor haar rekening en wenste de sleepboot en haar bemanning een behouden vaart. De doop vond in aanwezigheid van de lokale havengemeenschap plaats bij de Passenger Terminal in het Bulgaarse Bourgas.

Welkome toevoeging

“Voor ons betekent de MULTRATUG 30 een welkome toevoeging aan onze vloot, die ons veel extra mogelijkheden geeft in onze regio”, aldus Dimiter Pendjuroff. “Deze investering onderstreept het vertrouwen dat wij hebben in de toekomst van het Zwarte Zee-gebied”, vult Leendert Muller, algemeen directeur van Multraship, aan.

) Dochterbedrijf Bourgas Tug Service in Bulgarije, waarmee de capaciteit van het bedrijf voor haven- en offshore-sleepdiensten in de Zwarte Zee-regio wordt vergroot en tegelijkertijd de mogelijkheden op het gebied van berging en noodhulp worden versterkt.

De MULTRATUG 30 is een door Robert Allan Ltd. ontworpen TRAktor-Z 2500SX. Het 25,3 meter lange schip is door Sanmar Shipyards in Turkije gebouwd en is speciaal ontworpen voor zowel haven- als zeesleep werkzaamheden. Het schip is daarnaast uitgerust met een uitgebreide brandblusinstallatie (FiFi 1), inclusief een schuimtankcapaciteit van 4,8 kubieke meter.

Over Multraship

Multraship is een toonaangevend, internationaal opererend, Nederlands sleepvaart- en bergingsbedrijf. Het is onderdeel van de Muller Maritime Group, met hoofdkantoor in Terneuzen. Tot de kernactiviteiten behoren havensleepdiensten, berging en wrakopruiming, zeesleepvaart en dienstverlening aan de offshore energy en waterbouw. Multraship exploiteert een grote en moderne vloot sleepboten, bergingsschepen en andere vaartuigen.

Nieuw hoofdkantoor Multraship geopend: ‘faciliteert verdere groei’

Towage & Salvage heeft het nieuwe hoofdkantoor aan de Middenhavendam in Terneuzen geopend. Direct gelegen aan de Schelde, biedt de ruimte aan kantoren, een magazijn, het 24/7 dispatchcentrum en een simulator trainingscentrum. Dit met directe toegang tot een eigen kade en werkterrein, en ligplaatsen voor een deel van de vloot van het familiebedrijf. “Een mijlpaal in de verdere ontwikkeling van MULTRASHIP”, volgens algemeen directeur Leendert Muller. De

aldus Muller. “Niet alleen qua operationele efficiëntie en samenwerking. De verbinding met de Nieuwe Sluis is natuurlijk van groot belang en de locatie biedt ons de ruimte om de groei voort te zetten die Multraship doormaakt met zowel lokale als internationale werkzaamheden.”

“Die groei is onder andere het resultaat van dat we steeds meer betrokken worden bij ondersteunende werkzaamheden voor grote projecten op het gebied van de constructie van offshore windmolenparken en infrastructurele werken. Voorbeelden zijn de bouw van de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken, het Princess Elisabeth Energy Island voor de kust van België en de Oosterweeltunnel bij Antwerpen.”

Groei over gehele linie

Ook is het aantal Emergency Response Towing Vessels dat Multraship ten behoeve van de Kustwacht inzet, de afgelopen jaren uitgebreid tot drie. “Daarnaast laten de sleep- en bergingsactiviteiten een opgaande lijn zien”, vervolgt Muller. “Daarmee en met andere maritieme dienstverlening zijn we inmiddels actief in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.”

Naast de nieuwe locatie aan de Middenhavendam heeft Multraship in Terneuzen ook nog een locatie aan de Goessekade met ligplaatsen, een loods, kantoren en wachtlocaties voor gelieerde bedrijven.

Sector Logistiek & Transport

Voorgestelde overname van Vos Logistics door Jacky Perrenot

Recent heeft Jacky Perrenot Group haar voornemen bevestigd om Vos Logistics over te nemen. De voorgestelde overname maakt deel  uit van het internationale groeiplan van Jack Perrenot en haar ambitie om tegen 2027 een omzet van € 2 miljard te behalen. De voltooiing van de transactie is nog onderworpen aan de gebruikelijke raadplegingen en goedkeuringen door de Jacky Perrenot heeft geen vestiging in Roemenië; het bedrijf is een Frans familiebedrijf dat zich voornamelijk richt op wegtransport in Frankrijk.Vos Logistics daarentegen wel en is gevestigd in Cluj Napoca.

IN juni 2025 werd ArrowXL in het Verenigd Koninkrijk overgenomen.

Met een omzet van € 1,3 miljard is Jacky Perrenot al tientallen jaren een referentie in transporten logistiek, erkend om zijn operationele uitmuntendheid, klantgerichtheid en leiderschap op het gebied van decarbonisatie van transport.

Vos Logistics, een in Nederland gevestigde Europese logistieke dienstverlener met 35 vestigingen in 6 Europese landen, genereert een jaaromzet van € 370 miljoen en staat bekend om zijn expertise op het gebied van internationaal transport, distributie in meerdere landen.

Samen zullen de twee groepen een pan-Europese organisatie vormen die sterke binnenlandse Netwerken combineert met verbeterde internationale transportmogelijkheden.

De gecombineerde entiteit zal een jaarlijkse omzet van ongeveer € 1,7 miljard vertegenwoordigen, Philippe Givone, voorzitter van de Jacky Perrenot Group: “Deze voorgestelde overname sluit volledig aan bij onze groeistrategie en onze ambitie om een Europese leider op het gebied van duurzaam transport en logistiek te worden. Door onze krachten te bundelen, kunnen we onze doelen bereiken.

Philippe Cuoc, CEO Jacky Perrenot Group: “Onze sector ondergaat een ingrijpende operationele, technologische en ecologische transformatie. We willen deze transitie versnellen en Jacky Perrenot positioneren als een lange termijnpartner voor onze klanten in heel Europa.”

Frank Verhoeven, CEO Vos Logistics: “Dit is een geweldige kans om een van Europa’s meest complete transport- en logistieke netwerken te creëren.

H. Essers introduceert de “Hannotrain”

En de DRN feliciteert Hanno Reeser als Multi Modal Ambassador 2025!!

Nederland Van consensusland naar conflictland

Nederland Van consensusland naar conflictland werd in de nieuwsbrief van VNO-NCW door hun voorzitter Ingrid Thijssen een boodschap afgegeven voor onze ondernemers, maar het zou evenzeer kunnen gelden voor de nieuwe regering die op stapel staat.Zij refereert daarbij aan de wet Wamca(Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie) maar die laten wij onbesproken. Voor ons is belangrijk de invloed op het vestigingsklimaat en het verdienvermogen. Zonder een juridische link te leggen vragen wij ons af in welke sfeer de vermeende aanklachten tegen ons lid Damen Shipyards zich afspelen omdat ook indirect andere bedrijven en overheidsinstellingen hierbij worden betrokken.
Indien u wilt kennisnemen van  de  boodschap van Ingrid Thijssen aan ons als ondernemers verwijzen wij u naar onderstaande blauwe toets.

Agrarische Sector

Verrassing in Europa: de koploper in melkproductie in de EU komt uit Roemenië.

CEO Peter de Boer van het bedrijf: “In de toekomst zou mestproductie wel eens belangrijker kunnen zijn dan melkproductie.”

Achter de cijfers schuilt een strategie die zuivel combineert met compostering, groene energie en een circulaire landbouw die gericht is op het omzetten van afval in grondstoffen.

De DN Agrar Group werd in 2008 als familiebedrijf opgericht door de Nederlander Jan Gijsbertus de Boer. Sindsdien is de groep snel gegroeid en omvat inmiddels vijf grote landbouwbedrijven, ruim 16.000 stuks vee en een jaarlijkse productie van 70 miljoen liter melk.

(”Casa Buna” foto G.de Boer DN Agrar)

Volgens vertegenwoordigers van het bedrijf is DN Agrar daarmee de grootste particuliere koemelkproducent van Europa geworden. 75% van de productie gaat naar de Franse gigant Lactalis. De doelstellingen van de groep zijn ambitieuzer, want de Nederlandse ondernemers die de onderneming ontwikkelen, hebben zich ten doel gesteld om in 2030 tussen de 150 en 200 miljoen liter per jaar te produceren. Dit alles binnen een geïntegreerd bedrijfsmodel, met vier pijlers: melk, plantaardige landbouw, compostering en groene energie.
DN Agrar rapporteerde een omzet van circa 101 miljoen lei voor de eerste helft van 2025, een stijging van 22% ten opzichte van dezelfde periode in 2024, en een nettowinst van 27 miljoen lei, bijna een verdubbeling (+80%). Over heel 2024 behaalde het bedrijf een geconsolideerde omzet van circa 176 miljoen lei en een nettowinst van 32 miljoen lei. Op de effectenbeurs (AeRO) heeft DN Agrar een marktkapitalisatie van bijna 460 miljoen lei (circa € 90-100 miljoen), waarbij de aandelen van het bedrijf recentelijk werden verhandeld rond de drempel van 2,9 lei/aandeel. Helaas is de ruimte in deze nieuwsbrief te beperkt om de veelomvattende activiteiten te beschrijven. Het zou een boek waard zijn en zou het bekende boek “Hoe God verdween uit Jorwerd”van Geert Mak evenaren. Als een vergelijking van een agrarisch geslacht dat zich aanpast aan een nieuwe omgeving en omstandigheden.

Sector Investeringen in Moldavië

Moldavië trekt Chinezen aan voor eerste fabriek voor laadstations voor elektrische voertuigen

De Republiek Moldavië trekt 20 miljoen euro aan investeringen aan voor de eerste fabriek voor laadstations voor elektrische voertuigen op haar grondgebied. Er werd een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen Zener Group (Republiek Moldavië), New Energy Technology (China) en Horizon Auto, die voorziet in de lancering van een investeringsproject ter waarde van ongeveer 20 miljoen euro.

Het project wordt uitgevoerd in Straseni en heeft als doel de eerste fabriek in de Republiek Moldavië te bouwen voor de productie van componenten voor infrastructuur voor elektrische mobiliteit. De nieuwe eenheid gaat apparatuur ontwikkelen voor laadstations en energieopslagsystemen voor elektrische voertuigen, met een strategische focus op export naar de Europese markt. Deze investering wordt gepresenteerd als een belangrijk Chinees project in de Republiek Moldavië in de afgelopen jaren en overtreft het niveau van het investeringskapitaal dat eerder uit dit land werd aangetrokken met meer dan 20 keer.  Recente gegevens bevestigen Moldavië’s oriëntatie op hoogwaardige technologieën en de versterking van zijn rol in de toeleveringsketens voor elektrische mobiliteit. De import uit China omvat hightechproducten zoals smartphones en fotovoltaïsche cellen, terwijl de Moldavische export van elektrische auto-onderdelen de afgelopen vijf jaar met meer dan 50% is gestegen, met Nederland, Oekraïne en Roemenië als belangrijkste bestemmingen. “We investeren 20 miljoen euro in de bouw van een moderne, volledig geautomatiseerde fabriek voor de Europese markt. Ons doel is om hier een solide productiebasis te ontwikkelen voor technologieën voor energieoplading en -opslag, en zo bij te dragen aan zowel de ontwikkeling van de regio als aan de integratie van de Republiek Moldavië in de Europese waardeketens”, aldus Mu Dayong, vertegenwoordiger van het Chinese bedrijf. “Deze investering bevestigt dat de Republiek Moldavië klaar is om een ​​actieve rol te spelen in wereldwijde waardeketens. Het is een bevestiging van de richting die we hebben gekozen: de technologisering van de industrie en de ontwikkeling van sectoren met een hoge toegevoegde waarde. Het project toont niet alleen het vertrouwen van investeerders in ons ondernemingsklimaat, maar versterkt ook de positie van Moldavië als Investering wordt gepresenteerd als een belangrijk Chinees project in de Republiek Moldavië in de afgelopen jaren en overtreft het niveau van het investeringskapitaal dat eerder uit dit land werd aangetrokken met meer dan 20 keer.  Recente gegevens bevestigen Moldavisch oriëntatie op hoogwaardige technologieën en de versterking van zijn rol in de toeleveringsketens voor elektrische mobiliteit. De import uit China omvat hightechproducten zoals smartphones en fotovoltaïsche cellen, terwijl de Moldavische export van elektrische auto-onderdelen de afgelopen vijf jaar met meer dan 50% is gestegen, met Nederland, Oekraïne en Roemenië als belangrijkste bestemmingen.

Post Craiova

Stille revolutie: Roemenië verrast en inspireert

 Wie vandaag door Craiova wandelt, ziet het meteen: Oost-Europa is in beweging. Landen als Polen en Roemenië maken een stille maar snelle inhaalslag in welvaart. Polen heeft Griekenland en Portugal al ingehaald, Roemenië volgt op de voet en zal binnen enkele jaren hetzelfde doen. De vooruitzichten zijn helder: de komende vijf jaar zet deze groei gewoon door.

Welvaart is natuurlijk een rekbaar begrip. Een veelgebruikte maatstaf is PPP (Purchasing Power Parity), en een luchtige variant daarvan is de bekende Big Mac Index. Deze hamburger is, zoals bekend, een zeer gestandaardiseerd product, te koop in ongelofelijk veel landen, en daarom bij uitstek geschikt om de echte koopkracht van valuta’s met elkaar te vergelijken. Wie Roemenië bezoekt, ziet dat de groei niet alleen in cijfers zichtbaar is, maar ook in het dagelijks leven. Restaurants en bouwplaatsen draaien op volle toeren, met arbeidsmigranten uit Azië die het tekort aan lokale werknemers opvangen. Tien jaar geleden was dit ondenkbaar. Vandaag bestel je in het Engels in een restaurant in Craiova en zie je hoe bedrijven investeren in mechanisering en automatisering om productiviteit te verhogen.

Die dynamiek heeft naar mijn idee veel te maken met een jonge, hoogopgeleide bevolking met een sterk werkethos. Persoonlijk heb ik de betrokkenheid van onze NetRom medewerkers altijd als buitengewoon en zeer prettig ondervonden. Met betrokkenheid komt loyaliteit en de instelling om – indien nodig – net even die extra stap te zetten die soms nodig is. Met betrokkenheid – en dit is misschien wel het allerbelangrijkste – komt ook de dynamiek waarin academisch opgeleide lange termijn medewerkers hun expertise en denkkracht inzetten ten bate van de NetRom organisatie en haar opdrachtgevers. Dat geeft energie en vertrouwen – niet alleen voor ons, maar ook voor onze klanten.

Wat mij telkens weer opvalt: veel bezoekers die voor het eerst naar Roemenië komen, zijn verrast door wat ze aantreffen. De moderne NetRom campus, de professionaliteit van onze mensen, en de dynamiek van een land dat vooruit wil. Mijn voorspelling? Binnen één generatie zal Roemenië op een vergelijkbaar welvaartsniveau staan als Nederland.

En hoe mooi is het dat wij – via NetRom en de stichting Dutch Romanian Network (DRN) – niet alleen toeschouwers zijn, maar actieve deelnemers aan deze stille revolutie. Een minuscuul steentje, maar wel één dat bijdraagt aan een brug tussen Nederland en Roemenië.

Safe the date

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.
Alle afbeeldingen en foto’s zijn ontleend aan Pixabay, dus rechtenvrij.