Bedrijfsorganisaties maken zich zorgen dat het debat over economisch herstel dat zich concentreert op belastingverhogingen.
In het kader van de debatten over economische herstelmaatregelen en het aanpakken van het begrotingstekort vragen elf(+DRN) ondernemersverenigingen en -organisaties, waaronder AHK, AmCham, AOAR, Concordia en FIC, de partijen om ook naar de stem van het bedrijfsleven te luisteren. Waaronder ook het Dutch Romanian Network (DRN)die de belangrijke “Cotroceni Group” veel wijsheid en succes toewenst.
In het kader van de huidige debatten over economische herstelmaatregelen en het aanpakken van het begrotingstekort doen bedrijfsorganisaties een beroep op de fractievoorzitters van de partijen die deelnemen aan de lopende consultaties, en vragen hen om ook naar het bedrijfsleven te luisteren.
“We zijn ons ervan bewust dat de beslissingen en maatregelen in deze periode een diepgaande en blijvende impact zullen hebben op de bevolking, op bedrijven, op de economie, op het vertrouwen van investeerders en op de internationale positionering van Roemenië. Juist daarom Hebben we een echte dialoog nodig, zodat de genomen maatregelen zowel gericht zijn op het corrigeren van onevenwichtigheden als op het beschermen van het economisch vermogen om op de middellange en lange termijn te presteren”, aldus de organisaties die het document ondertekenen.
“We vragen politieke partijen ook te luisteren naar de stem van het bedrijfsleven, dat de economie heeft gesteund en nog steeds ondersteunt. We maken ons zorgen dat het huidige debat zich overwegend lijkt te richten op belastingverhogingen, terwijl er geen publieke visie is om de excessieve overheidsuitgaven terug te dringen of het staatsapparaat te moderniseren. Zonder een echte inzet voor interne hervormingen riskeren fiscale maatregelen de economische motor die nodig is voor herstel alleen maar te belasten”, aldus de oproep van de elf organisaties.
Zakenmensen erkennen dat de risico’s van het blokkeren van Europese fondsen en het verlagen van de rating van het land, wat rampzalig is voor de toekomst van Roemenië, een alomvattende en verantwoordelijke reactie van de overheid vergen, met een combinatie van maatregelen die gericht zijn op zowel het verminderen van de uitgaven als het verhogen van de inkomsten. Zij zijn van mening dat het toekomstige pakket aan maatregelen ook beleid moet bevatten om investeringen en economische activiteit te stimuleren.
In deze context achten de organisaties die het document ondertekenen het noodzakelijk dat elk pakket maatregelen gebaseerd is op: om de belangrijkste concurrentievoordelen van Roemenië te behouden, zoals het forfaitaire tarief, en om te voorkomen dat investeringen worden ontmoedigd, maar ook om ons in staat te stellen ons op de lange termijn te ontwikkelen.
- het handhaven van het uniforme en eerlijke belastingtarief, met de eliminatie van alle uitzonderingen, een eenvoudig en efficiënt mechanisme voor zowel belastingbetalers als autoriteiten — essentieel voor het ondersteunen van de economische groei, het verminderen van verstoringen en het bestrijden van belastingontduiking;
- het verminderen van niet-essentiële overheidsuitgaven, inclusief buitensporige administratieve kosten, overbodige agentschappen en discretionaire politieke uitgaven;
- ingrijpende hervormingen in het beheer van de publieke sector, waarbij prioriteit wordt gegeven aan prestaties, efficiëntie, echte vermindering van de bureaucratische lasten en transparantie;
- het elimineren van verspillende begrotingstoewijzingen, zoals ongerechtvaardigde toelagen en buitensporige financiering van verkiezingscampagnes uit publieke middelen;
Het beschermen en prioriteren van essentiële publieke investeringen in infrastructuur, onderwijs en innovatie — fundamenten van lange termijn groei;
- het waarborgen van fiscale rechtvaardigheid door vrijstellingen af te schaffen, omzetbelastingen en de belasting op speciale constructies af te schaffen;
- efficiënte belastinginning door de btw-kloof te verkleinen en prioriteit te geven aan inspanningen om grootschalige belastingontduiking te bestrijden;
- het versnellen van digitalisering, administratieve vereenvoudiging en het verminderen van bureaucratie;
- het maximaliseren van de absorptie van Europese fondsen door procedures te vereenvoudigen en bureaucratische knelpunten weg te nemen.
De staat moet het eerste voorbeeld geven. Een geloofwaardig antwoord op deze fiscale uitdaging begint met een duidelijke boodschap dat de regering bereid is het gebruik van overheidsgeld te optimaliseren en zichzelf te hervormen.
Het verbeteren van de inning en vrijwillige naleving – door slimme handhaving, digitalisering en het aanpakken van systematische belastingontduiking, evenals het vergroten van de transparantie en voorspelbaarheid van het belastingbeleid en de besteding van overheidsgeld – is een essentieel onderdeel van de oplossing. Dit mag echter niet worden verward met het invoeren van nieuwe belastingen of het verhogen van bestaande belastingen, of met het oneerlijk straffen van dezelfde eerlijke belastingbetalers door de bevoegde instanties.
De private sector staat al onder aanzienlijke druk, veroorzaakt door onvoorspelbaarheid en administratieve lasten. De huidige discussies, die naar het publiek zijn gelekt, bij gebrek aan impactanalyses waaraan ook het bedrijfsleven zou deelnemen, versterken de mate van instabiliteit en economische blokkade verder, vooral omdat de staat zijn eigen verplichtingen om de verschuldigde bedragen terug te betalen aan een groot deel van de eerlijke en goed betalende belastingbetalers in de private sector niet nakomt. Solidariteit kan niet functioneren zonder een minimum aan wederkerigheid, noch in een fiscale context die permanent ongelijkheid en bevoorrechte categorieën creëert. Eerlijke bedrijven zouden niet moeten betalen om het tekort te dekken dat wordt veroorzaakt door het onverantwoorde beheer van de overheidsfinanciën. Efficiënte en verantwoorde economische activiteit, evenals goed presterende en adequaat betaalde arbeid, mogen niet worden ontmoedigd door belastingmechanismen die groei belemmeren.
Het Voorjaarspakket 2025 van de Europese Commissie benadrukt de buitensporige groei van de uitgaven en de fiscale vertraging van Roemenië. Het negeren van deze signalen zal de onevenwichtigheid alleen maar vergroten. Wat nu nodig is, is geen nieuwe belastingronde, maar een verantwoord begrotingsplan voor de middellange termijn, verankerd in hervormingen van de uitgaven, institutionele efficiëntie en economische voorspelbaarheid.
Zoals altijd, ook dit keer, begrijpt de private sector de ernst van de situatie en de urgentie en is ze bereid om deel uit te maken van de oplossing. We hebben transparantie en dialoog nodig, en de vermeende solidariteit met de private sector moet op alle overheidsniveaus worden getoond – niet door impliciet de offers door te geven aan de private sector, maar door daadwerkelijk eigenaarschap van de hervormingen en discipline in het beheer van de overheidsfinanciën.
De oproep is ondertekend door de Roemeens-Duitse Kamer van Koophandel en Industrie – AHK, de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Roemenië – AMCHAM ROMANIA, de Roemeense Ondernemersvereniging – AOAR, de Belgisch-Luxemburgse – Roemeens-Moldavische Kamer van Koophandel – BEROCC, de Brits-Roemeense Kamer van Koophandel – BRCC, de Franse Kamer van Koophandel, Industrie en Landbouw in Roemenië – CCIFER, de Italiaanse Kamer van Koophandel in Roemenië – CCIPR, de Nederlandse Kamer van Koophandel in Roemenië – NRCC, de CONCORDIA Werkgeversbond, de Raad voor Buitenlandse Investeerders – FIC en de Roemeense Stichting voor Bedrijfsleiders – RBL.