Volgens het recente onderzoek van de Confederation of the European Bicycle Industry(CONEBI) staat Roemenië met een productie van 820.000 fietsen in 2014 op de zesde plaats. De totale Roemenië een van de grootste fietsproducenten in de EUproductie in EU is 11.930.000 en is stijgende met 5% ten opzichte van 2013. Italië produceerde het grootste aantal fietsen vorig jaar – 2.720.000, gevolgd door Duitsland – 2.130.000, Polen – 991.000, Bulgarije – 950.000, Nederland – 850.000, en Roemenië – 820.000. Als het gaat om fietsonderdelen en accessoires, had de totale markt van de EU een waarde van 1,66 miljard euro in 2014. Roemenië kwam in deze zin op de derde plaats met 220 miljoen euro, na Italië met 491 miljoen euro en Duitsland met 286 miljoen euro. Uit het rapport blijkt ook dat 20.230.000 rijwielen in de EU werden verkocht in 2014, 2,3% meer dan in 2013. Het grootste deel van de fietsen werden in Duitsland verkocht (4,1 miljoen), gevolgd door Groot-Brittannië (3.630.000) en Frankrijk (2.970.000). Ter vergelijking werden slechts 370.000 fietsen in Roemenië verkocht.
Als het gaat om de gemiddelde prijs van een fiets dan is Nederland het duurst met € 844, gevolgd door Duitsland € 528, Zweden € 458, Spanje € 451, en Oostenrijk, Denemarken en Luxemburg € 450. Roemenië heeft één van de laagste gemiddelde prijzen met € 125.
In termen van werkgelegenheid in de fietsenindustrie inclusief accesoires staat Roemenië op de zevende plaats met 1600 werknemers. In de EU zijn totaal 27.670 werknemers werkzaam in deze industrie waarbij Duitsland de lijst aanvoert met 3800 medewerkers.
Als de kwaliteit van de fietsen vergelijkbaar is, kan het grote prijsverschil tussen Nederland en Roemenië tot nadenken stemmen!