Door wet nr. 187/2023, het wettelijk kader waaronder de samenwerking tussen de Roemeense staat en Damen met betrekking tot de Mangalia-scheepswerf opereerde, werd geannuleerd, volgens een verklaring van Damen.
Kort na de bekendmaking organiseerde de directie van de bouwplaats een persconferentie waarin ze de volgende stappen naar dit besluit toelichtten. “We zullen de Algemene Vergadering van Aandeelhouders bijeenroepen waarin we beide aandeelhouders uitnodigen om de strategie voor de komende periode te bespreken; wat zal de visie op middellange en lange termijn zijn, wat zal de steun van de aandeelhouders zijn voor de voortzetting van de herlancering en positionering van Mangalia waar het verdient te zijn. Het is een ongekende situatie waarin we ons bevinden”, zei Liana Constantin – Corporate Affairs Director en lid van de Damen Mangalia werf.

Wat zei Liana Constantin:

Het is onze wens om het werk op de site Mangalia voort te zetten door nieuwe bestellingen aan te trekken.

Daarom hebben we de Liana Constantin, directeur Corporate Affairs en lid van het directoraat Damen Mangalia Shipyard

  • beslissing genomen om een ​​verkoopteam te ontwikkelen om bestellingen op de site aan te trekken. We willen dat het probleem tussen de twee aandeelhouders zo snel mogelijk wordt opgelost, maar dit is een probleem op het niveau van de aandeelhouders. Maar wat de bedrijvigheid van de bouwplaats betekent, wij, de directie, zetten ons 100% in om de bedrijvigheid op deze bouwplaats voort te zetten.
  • Laat me een beetje de oorspronkelijke context uitleggen in 2018, 51% werd gegeven aan de Damen-staat nam 51% van de aandelen over, 2% van de aandelen werd gratis aan de Roemeense staat gegeven, op voorwaarde van een wettelijke zodanig dat de minderheidsinvesteerder Damen Holding operationele en bestuurlijke zeggenschap over de bouwplaats kan hebben. Met de nieuwe wetswijziging komt het oorspronkelijk gecreëerde wettelijk kader te vervallen. Maar de condities moeten hetzelfde blijven.
  • Wij bevestigen als leden van het management van deze scheepswerf onze inzet voor de voortzetting van de activiteit, voor onze mensen en voor het potentieel dat deze scheepswerf heeft, niet alleen in de scheepsbouwmarkt, maar ook in de offshore hernieuwbare energiemarkt.
  • In 2018, toen het terrein werd overgenomen, was het een terrein zonder opdrachten, met een negatieve jaarrekening. De werf moest opnieuw worden gelanceerd in een totaal andere markt omdat de markt waarin het opereerde niet meer bestond en wat ik u kan vertellen is dat Damen deze leercurve heeft gefinancierd en de werf opnieuw heeft gelanceerd in andere markten.
  • We hopen dat er een oplossing wordt gevonden om de continuïteit van de activiteit op de bouwplaats van Mangalia te waarborgen, waar we het hebben over meer dan 1500 werknemers en meer dan 600 samenwerkende onderaannemers. Dat is waar we op wachten in de volgende algemene vergadering van aandeelhouders om met de aandeelhouders overeen te komen wat de volgende stappen zijn in het nieuwe wettelijke kader, in het nieuwe, veel bureaucratischere systeem dat we zullen moeten implementeren op de bouwplaats van Mangalia. En hier zouden daarom vertegenwoordigers van het Ministerie van Economische Zaken, samen met Damen Holding, met ons aan tafel moeten zitten om het eens te worden over het werksysteem dat we vanaf nu zouden moeten hebben in het nieuwe wettelijke kader.
  • De offshore windmarkt is een markt van € 200 miljard. In Europa zijn er slechts vijf scheepswerven die kunnen doen wat Mangalia kan in de offshore-industrie.
  • We hebben een constructie klaar voor oplevering die in september 600.000 huishoudens in New York, Verenigde Staten van Amerika, van stroom zal voorzien. Daarnaast hebben we nog een soortgelijk project lopen, een 2e structuur die groter is dan die bestemd voor de VS, die naar Europa zal worden geleverd. Er zijn geen schulden aan de staatsbegroting, er zijn nooit schulden geweest aan de staatsbegroting. Er waren GEEN vertragingen in de betaling van salarissen.

Door wet nr. 187/2023, het wettelijk kader waaronder de samenwerking tussen de Roemeense staat en Damen met betrekking tot de Mangalia-scheepswerf opereerde, werd geannuleerd, volgens een verklaring van Damen. De huidige wetgeving is in strijd met de voorwaarden die de Roemeense staat biedt, waardoor de principes die aan de basis lagen van Damen’s beslissing om in de Mangalia-site te investeren, volledig ongeldig worden verklaard, stelt het document ook.

Damen Mangalia – Foto: Damen

Bovendien komt dit feit na meer dan 3 jaar andere blokkades in het besluitvormingsproces, geen andere vorm van hulp, betrokkenheid of financiering van de Roemeense partner.

En wat zegt Damen Holding nog meer in het persbericht

  • De afgelopen vier maanden hebben we herhaaldelijk geprobeerd om negatieve gevolgen voor de scheepswerf, het personeel en de klanten te voorkomen. Zo hebben we de Roemeense autoriteiten en relevante entiteiten geïnformeerd over de impact van de nieuwe wet op dit partnerschap, nog voordat deze werd aangenomen, en verzocht om onmiddellijke maatregelen om dit te voorkomen. Damen drong aan op een echte dialoog en een snelle oplossing die moet worden geïmplementeerd voordat de wet van kracht wordt, om eventuele verstoring van de activiteiten op de scheepswerf tot een minimum te beperken en de huidige moeilijke situatie op te lossen. Dit is niet gebeurd.
  • Na een toch al moeilijke samenwerking en nu geconfronteerd met deze eenzijdige veranderingen, wordt Damen dus niet alleen geconfronteerd met een contractbreuk, maar ook met een vertrouwensbreuk van de kant van de Roemeense staat.
  • In dit verband had Damen, na een eerdere kennisgeving van contractbreuk waarin Damen voor de laatste keer zijn bereidheid uitsprak om een ​​mogelijkheid te vinden voor de voortzetting van de vereniging, waarvoor geen oplossing werd geboden door de Roemeense kant, geen andere keuze dan de kennisgeving van beëindiging van de in 2018 met de Roemeense partner gesloten associatieovereenkomst.
  • Door deze stap te nemen, vastgelegd in het contractuele kader van het partnerschap, beschermt Damen, als buitenlandse investeerder, zijn rechten, investeringen, klanten en projecten op de Mangalia-site.

Korte geschiedenis:

  • In 2018, in de context van de ineenstorting van de Mangalia-scheepswerfactiviteit en het besluit van de voormalige aandeelhouder (respectievelijk Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd.) om zich terug te trekken uit het bedrijf, stemde de Roemeense staat in met Damen’s overname van het Koreaanse belang.
    In 2018, toen het terrein werd overgenomen, was het een terrein zonder opdrachten, met een negatieve jaarrekening. De werf moest opnieuw worden gelanceerd in een totaal andere markt omdat de markt waarin het opereerde niet meer bestond en wat we u kunnen vertellen is dat Damen deze leercurve heeft gefinancierd en de werf opnieuw heeft gelanceerd in andere markten.
  • In de eerste fase van de transactie verwierf Damen 51% van de DSMa-aandelen van de voormalige aandeelhouder en werd daarmee de meerderheidsaandeelhouder van het bedrijf.
  • Later, na de onderhandelingen, legde de Roemeense staat op en stemde Damen ermee in om, zonder geldelijke tegenprestatie, 2% van de aandelen over te dragen aan SN 2 Mai SA (dat eigendom is van het Ministerie van Economische Zaken), waardoor een staatsbedrijf meerderheidsaandeelhouder kon worden op de bouwplaats Damen Mangalia. Deze overdracht blijft voordelen opleveren voor de Roemeense staat, die erin slaagde meerderheidsaandeelhouder te worden in een belangrijk scheepsbouwbedrijf dat een van de grootste scheepswerven in Oost-Europa exploiteert.
  • De overdracht van 2% van de aandelen van Damen aan SN 2 Mai SA vond plaats onder de voorwaarde dat Damen gedurende de gehele duur van de samenwerking tussen Damen en de Roemeense staat (via SN 2 Mai SA) volledige bestuurlijke en operationele controle zou hebben over de Damen Mangalia-scheepswerf, waardoor Damen het bedrijf kan beheren en ontwikkelen op basis van een door Damen ontwikkeld businessplan.
  • In 2018 heeft de regering van Roemenië GEO nr. 73/2018 waarmee het is opgenomen in GEO nr. 109/2011 een bepaling die bepaalde commerciële bedrijven uitsloot van het toepassingsgebied van GEO nr. 109/2011. Deze bepaling geïntroduceerd door GEO nr. 73/2018, bevatte een uitzondering op de toepassing van GEO nr. 109/2011 voor marktdeelnemers die onderworpen zouden zijn geweest aan GEO nr. 109/2011, als gevolg van het feit dat de particuliere aandeelhouder niet langer de meerderheid van de aandelen bezit en over de financiële en technische capaciteit beschikt die nodig is voor de ontwikkeling van de het doel van de activiteit van de operator, in welk geval hij kan worden belast met het uitvoerend management van de onderneming, de bestuurlijke en/of operationele controle.
  • Momenteel zijn deze uitzonderingen geannuleerd door Wet 187/2023, en een van de getroffen bedrijven is de Damen Mangalia-scheepswerf, aangezien de associatieovereenkomst tussen Damen Holding BV en de Roemeense staat wordt geschonden.
  • Het besluit heeft op geen enkele manier gevolgen voor de Damen Galăți Shipyard, waarin de Damen Group meerderheidsaandeelhouder is(100%).

Damen Holding BV (Damen) zorgt lokaal voor meer dan 3.500 banen, er zijn meer dan 400 projecten voltooid in Roemenië en er zijn meer dan 30 defensie- en veiligheidsschepen gebouwd voor 14 marines en kustwachten over de hele wereld, waaronder voor NAVO- en EU-landen.

“Na een toch al moeizame samenwerking en nu geconfronteerd met deze eenzijdige veranderingen, wordt Damen dus niet alleen geconfronteerd met contractbreuk, maar ook met een schending van de vertrouwensrelatie van de kant van de Roemeense staat. In die zin had Damen, na een eerdere kennisgeving van contractbreuk waarin Damen voor de laatste keer zijn bereidheid uitsprak om een ​​mogelijkheid te vinden voor voortzetting van de vereniging, waarvoor geen oplossing werd geboden door de Roemeense zijde, geen andere keuze dan om de opzegging van de in 2018 met de Roemeense partner gesloten associatieovereenkomst af te geven”, zeggen bedrijfsfunctionarissen.

Wat ons eerder was opgevallen

  • In 2016 werd door de toenmalige minister van Defensie Mihnea Motoc(voormalige Ambassadeur in Nederland) de fregattenorder toegekend aan Damen Shipyards. Geheel volgens de aanbestedingsregels van het Verdrag van Lissabon dat zaken die de nationale veiligheid niet openbaar te hoeven worden aanbesteed. Echter de volgende regering negeerde deze al gemaakte overeenkomst en veranderde dit in een openbare aanbesteding die werd gewonnen door het Franse Naval naderhand bleek niet aan de eisen te kunnen voldoen. Normaliter schuift het dan door naar de tweede aanbieder en dat was Damen  Shipyards. Om onduidelijke redenen bleek men van de aanschaf van de fregatten af te zien terwijl de oorlog in Oekraïne dat wel noodzakelijk maakte.
  • In mei van dit jaar gaf het Roemeense parlement groen licht om zonder aanbestedingsregels (dus deze worden naar willekeur gehanteerd) om twee onderzeeërs van het type Scorpio bij het Franse Naval aan te kopen (2 miljard euro) en twee 2e hands mijnenjagers bij het Verenigd Koninkrijk.
  • In november 2021 werd door de huidige regering Florin Spataru gevraagd voor de post van Minister van Economische Zaken, terwijl hij tot dat moment directielid van Damen Shipyards in Mangalia was!
    Bij de rotatie die in juni van dit jaar plaatsvond is hij niet herbenoemd.

Redactie:Of het allemaal een toevallige samenloop van omstandigheden is een vraag die opkomt, zoals ook de vraag of staats ”bedrijven” de (valse) concurrentie mogen aangaan met het bedrijfsleven.