Op een kritieker moment dan ooit, met oorlog aan de landsgrenzen en de Russische Zwarte Zee “veroverd” door Rusland, heeft Roemenië nog geen contract getekend voor nieuwe multifunctionele korvetten en de modernisering van de huidige fregatten, hoewel er wel een winnaar is gekozen sinds 2019, en er al bijna een jaar zijn er geen beroepen of belemmeringen bij de rechtbank aanwezig. Hoewel het ministerie van Defensie aankondigde dat het probleem in de winter zou oplossen, is er onlangs een nieuw uitstel gekomen – een uitstel van een paar maanden gegeven aan de bouwer Naval om met een oplossing te komen om het contract te ondertekenen.

FOTO – Gowind 2500 Schip / Bron: Naval Group

Roemeens Ministerie van Defensie
Onlangs, na deadlines en gemiste deadlines om het probleem op te lossen, kondigde de minister van Defensie Vasile Dîncu opnieuw aan dat “we een kleine verlenging hebben” aangevraagd door de bouwer Naval. ” We stellen de overname niet uit,  maar op dit moment is het een verlenging die is aangevraagd door de Association [Naval Group – Constanţa Shipyard] om met een laatste bod te komen. Ik hoop dat we hier over maximaal twee maanden een besluit zullen nemen “, verklaarde Dîncu op TVR.

Eerder, in een show op Realitatea TV, zei Dîncu dat er problemen waren in de vereniging en dat er plannen waren om de oorspronkelijke voorwaarden te wijzigen: “Helaas is dit een articulatie tussen het belang van het Roemeense bedrijf  Constanta Shipyard, de capaciteiten van de Roemeense partner. Er was niet per se een goede samenwerking tussen de twee bedrijven, de Roemeense en de Franse. Helaas kwamen ze met verzoeken die ze niet op tijd hadden gedaan, terwijl het proces bespreekbaar was. Hierdoor duurde het lang.

Ze kwamen met enkele verzoeken om de beginvoorwaarden te wijzigen. Dit kan niet bij een aankoop omdat het een strafzaak wordt. Maar ik hoop dat op dit moment de twee bedrijven in de vereniging, die een verlenging van nog eens twee maanden hebben aangevraagd, de oplossing hebben gevonden om dit korvettenprogramma te starten “Als aanvulling op het voornoemde wil Naval zich niet houden aan de overeengekomen afspraken van 2018.

Damen Shipyards wacht op beurt – Zitten nog in de race
Volgens de wet, als de eerste deelnemer die om de een of andere reden tot winnaar is uitgeroepen, het contract niet tekent, gaat het naar de volgende deelnemer, Damen Shipyards.

“Damen heeft haar laatste financiële aanbod uitgebreid, wat betekent dat Damen nog steeds in deze race zit”, vertelde Gheorghe Savu, directeur van Damen Naval Romania.

“Volgens de procedure en de documenten die op deze veiling van toepassing zijn, kan de prijs gedurende de looptijd van het contract niet worden gewijzigd. Wanneer een concurrent alle voorwaarden van de veiling overneemt, ging hij er impliciet van uit dat de belangrijkste voorwaarden niet veranderd kunnen worden: de prijs, de overdracht van technologie, de lokale productie, de oplevering van het eerste schip in drie jaar. Als we kijken naar de omstandigheden van lokale productie en levering van het eerste schip in drie jaar, dan is het duidelijk dat Damen verreweg het bedrijf is dat garandeert dat dit kan gebeuren”, aldus Savu.Volgens hem heeft het bedrijf twee operationele scheepswerven in Roemenië die constant militaire schepen produceren, “inclusief het soort korvetten dat we Roemenië hebben aangeboden”.

Foto: SIGMA 10514 korvet en gemoderniseerd T22R fregat / Bron: Damen

Damen: “Voor alle vier de schepen kunnen we ze eerder dan 7 jaar leveren” / Situatie scheepswerf Mangalia

“Gezien de urgentie van dit programma, in het scenario waarin Damen in de situatie zou kunnen worden gebracht om deze schepen te bouwen, denk ik dat we ze eerder dan 7 jaar kunnen leveren voor alle vier de schepen, gezien de capaciteiten die we hebben en de mogelijkheid om schepen te produceren parallel in de twee scheepswerven “, zei Savu. “De productiecapaciteit in Roemenië, de capaciteit om schepen van grote complexiteit te produceren en onze eigen ontwerpcapaciteit in Roemenië, in Galați”, zou kunnen leiden tot de levering van de schepen vóór de contractuele voorwaarden, voegde Savu eraan toe.

Een dergelijk contract zou praktisch een werkfront betekenen voor de Mangalia-scheepswerf, waarvan 51% eigendom is van de Roemeense staat, maar onder leiding staat van Damen. “Het is uniek in Roemenië, een baanbrekend project. Ik kan je uit de ervaring van de vier jaar vertellen dat het een systeem is dat werkt”, zei Liana Constantin van Damen Mangalia