Vorig jaar lieten de detailshandelsverkopen een stijging van circa 7% zien en over de eerste vijf maanden in 2015 werd een stijging van 4,3% waargenomen en vrijwel alle indicatoren geven aan dat deze groei zich zal doorzetten en men met hogere cijfers zal eindigen dan in 2014.
De Roemeense vestiging van het het Amerikaanse vastgoedimperium Colliers International constateert dat ook de plannen voor nieuwe winkelvestigingen weer op tafel liggen. Voor nieuwkomers zijn de vestigingen in bestaande winkelcentra die hun aantrekkelijkheid al hebben bewezen het meest voor de hand liggend.
De meest grote omzetstijgingen worden waargenomen in de fashion en foodsector, waar omzetstijgingen van 20% worden behaald. Evenals in Nederland ziet men het consumptiepatroon veranderen. De achter ons liggende financiële crisis heeft de consumenten prijsbewuster gemaakt en de dure merken worden minder gekocht.Ook gaan vooral in de electronicasector de onlineverkopen een steeds grotere rol spelen wat in zekere mate ook steeds meer gaat gelden voor de fashionsector. Winkelcentra krijgen steeds meer een sociaal maatschappelijke functie en het beperkt zich niet tot een gebouw volgestouwd met detailhandel. De ontwikkelingen beperken zich al lang niet meer tot Boekarest en in het hele land ziet men steeds meer luxueuze “malls” volgende Amerikaans model verschijnen.