Facebook

Sommige buitenlandse diplomatieke missies proberen met hun boodschappen het publiek te bereiken. Het meest recente voorbeeld is van de Russchische ambassade die een bijdrage willen leveren aan de aankoop van het beeldhouwwerk De wijsheid van de Aarde van de bekende beeldhouwer Meest populaire buitenlandse ambassades in Roemenie voor FacebookBrancusi wat als zeer controversieel wordt bestempeld. De meeste ambassades beperken zich tot het weergeven van evementen, activiteiten van de ambassadeurs en promotie van het land dat zij vertegenwoordigen. Opvallend is dat de internationale economische betrekkingen en de buitenlandse investeringen in hun land minder de belangstelling hebben van de Facebookgebruikers. Het is echter wel een weerspiegeling van hoe de Roemenen de kwaliteit van het gebruik van de sociale media door de ambassade waarderen en het kan tevens een indicator zijn van de activiteiten van de verschillende expat gemeenschappen van de landen. De top tien van de meest populaire ambassades zijn achtereenvolgens: VS(80.000), Israël(15.000), Frankrijk (14.000), Zweden(12.000),Duitsland(11.000), VK(8000), Nederland 6680), Polen(6200), Tsjechië (5100) en Rusland(3000). Opvallend is dat de scores van de overheid en politiek ook relatief hoog zijn: Roemeense regering (34.500) en Roemeens Parlement(27.000). Het zegt iets over de perceptie van de Roemenen maar ook over het gebruik van Facebook door de ambassades in hoeverre zij in staat hun boodschap goed over te brengen.