Nieuwsbrief juni 2022

Mazars Romania nieuwe sponsor van Dutch Romanian Network!

Mazars Group is een internationale, geïntegreerde en onafhankelijke organisatie. Zij zijn gespecialiseerd in audit, accountancy, fiscale dienstverlening en advies. Mazars is in 86 landen actief, waaronder Roemenië en Nederland. Wereldwijd werken 2000 professionals verspreid over 300 Mazars-vestigingen.

Vandaag de dag wordt er veel van u als ondernemer verwacht. U hoort van alle (buitenlandse)markten thuis te zijn, waardoor de focus niet altijd op de goede plek ligt. Dit maakt het lastig om de actuele ontwikkelingen en juiste inzichten in uw vakgebied bij te houden. Mazars University is het opleidings- en kennisinstituut ondersteunt u daarbij.

Als Head of Tax binnen Mazars Romania geeft Edwin sinds 2014 leiding aan een energiek en gepassioneerd team van echte professionals, toen hij als partner bij het kantoor kwam. Voordat Edwin bij Mazars in dienst trad, werkte hij 15 jaar bij PricewaterhouseCoopers (PwC) in Nederland en Roemenië (tussen 1991-2006), en bekleedde hij leidinggevende functies op corporate vastgoedafdelingen. Edwin was bestuurslid van de Nederlands Roemeense Kamer van Koophandel (NRCC). Thans is hij als lid van de Raad van Advies verbonden met het Nederlands Roemeens Netwerk (DRN). • Edwin heeft meer dan 30 jaar ervaring in financiën en belastingen, waarvan 23 jaar als belasting- en financieel adviseur in Roemenië, dus mag met recht een pionier worden genoemd! Hij heeft zijn competenties en expertise ontwikkeld in professionele adviesdiensten met betrekking tot met name vennootschapsbelasting, personenbelasting, fusies en overnames, due diligence en internationale belastingen. Hij voltooide hij met succes verschillende institutionele vastgoedprojecten op de Roemeense markt, van grondverwerving tot de verkoop van winkels en kantoren. • Met een passie voor het onderwijzen van de volgende generatie changemakers, heeft Edwin verschillende artikelen over belastingkwesties geschreven en is hij spreker geweest op verschillende seminars en conferenties, evenals op nationale en internationale belastingpanels. • Edwin is afgestudeerd aan de Haarlem Business School en Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs in Nederland. Professionele Lidmaatschappen • Nederlands Register Belastingadviseurs (RB); • De Roemeense Kamer van Fiscale Adviseurs (CCF). Sectorervaring • Bank- en kapitaalmarkten • Verzekering • Onroerend goed • Energie, infrastructuur & milieu
De community waartoe MAZARS Dutch Desk is gericht, voert momenteel de grootste buitenlandse investeringen in Roemenië uit: in totaal meer dan 13 miljard euro. MAZARS Dutch Desk wordt geleid door Edwin Warmerdam, Tax Partner MAZARS Romania, native speaker van de Nederlandse taal.
Voor nadere informatie: www.mazars.ro

DRN verwelkomt Okaywood uit Rijssen als nieuw lid

Okaywood is een groothandel van eikenhouten materialen en levert aan retailers, tuinhoutzaken, speciaalzaken, zagerijen, bouwondernemingen e.d.
Bij Okaywood wordt uitsluitend Europees eiken geleverd.


Vooral de kwaliteit van de structuur is net even wat vaster en sterker. Dat resulteert in een authentiekere uitstraling. Onze fijnbezaagde of geschaafde planken, balken, palen, dekdelen of dakbeschot leiden tot fraaie eindproducten zoals bij overkappingen of tuinhuizen.
Europees eiken staat bekend als hét Europese hardhoutsoort.
Keywood zoekt internationale expansie in Roemenië en zijn  op zoek naar een partij die hun kan assisteren om een houtproducerend bedrijf over te nemen (zagerij/productiebedrijf).

Voor nadere informatie zie website www.okaywood.nl

Sector Logistiek en Transport

KLG Europe Romania: Simplify, het zakelijke ecosysteem van online winkels, breidt zijn logistieke activiteiten uit en opent een nieuw e-fulfilmentcentrum in Cluj

Het nieuwe e-fulfilmentcentrum heeft een logistieke oppervlakte van 1.500 vierkante meter en vergde een investering van 40.000 euro. Momenteel verwerkt het bedrijf meer dan 30.000 bestellingen per maand, een stijging van 55% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.Het nieuwe 1.500 vierkante meter grote e-fulfilmentcentrum in Cluj-Napoca biedt logistieke diensten voor online winkels. Klanten profiteren van geïntegreerde diensten voor de hele toeleveringsketen, van het transport van de bevoorrading tot productontvangst, opslag, verpakking en etikettering, evenals toegang tot de ontvangst van geretourneerde producten.


”De opening van het nieuwe e-fulfilmentcentrum in Cluj-Napoca draagt ​​bij aan de groeistrategie van het bedrijf, aangezien we ons aanbod van fulfilment- en logistieke diensten voor de Roemeense e-commercemarkt uitbreiden. We zijn verheugd klanten te hebben die hun volumes hebben verdrievoudigd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en we verwachten het jaar af te sluiten met een omzetstijging van 20%. Daarom willen we, om zo goed mogelijk aan hun behoeften te voldoen, blijven groeien en diensten diversifiëren in lijn met de strategische investeringen van het bedrijf van het afgelopen jaar. Als gevolg hiervan zullen de ontwikkeling van het Simplify-platform en geïntegreerde digitale oplossingen in magazijnen de komende jaren onze topprioriteiten blijven”, zegt Carmen Vasilescu, Logistics Director. Na een investering van ongeveer 500.000 euro blijft het bedrijf de oplossing ontwikkelen voor de integratie van supply chain-diensten om klanten gemakkelijk toegang te geven tot informatie. Realtime gegevens, zoals de status van alle leveringszendingen, pakketten om klanten te bereiken die online hebben besteld, of voorraden en pakketten die moeten worden afgeleverd, kunnen via de Simplify-portal worden bekeken. Het bedrijf investeert stapsgewijs in automatisering en warehousing en het doel voor dit jaar is om een ​​aantal acquisities en wijzigingen door te voeren op het Simplify-platform. Zo zal het magazijngebied worden gereorganiseerd en zullen nieuwe procesautomatiseringssystemen worden geïmplementeerd, zoals de aankoop van transportbanden en een lift voor de platformvloeren, de toevoeging van validatiepunten en andere apparatuur die zullen bijdragen aan de efficiëntie van de ordervoorbereiding processen voor webwinkels. ”We hebben te maken met een markt waarin de eisen van klanten steeds diverser en complexer worden, en dat blijft operationele uitdagingen creëren voor webwinkels. Daarom werken we constant aan het verbeteren van de prestaties van onze diensten met een focus op snelheid, zodat de bedrijven die onze e-fulfilmentdiensten gebruiken zo snel mogelijk leveringen ontvangen”, voegt Carmen Vasilescu, Logistics Director toe. De portefeuille van Simplify is met 15% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarbij klanten profiteren van het hele zakelijke ecosysteem: van transport tot bevoorrading tot alle aspecten van logistiek – productontvangst, opslag, diensten met toegevoegde waarde (pakketten van het bundeltype, speciale verpakkingen, etikettering of heretikettering), ordervoorbereiding en retourlogistiek. Klanten zijn onder andere Sneaker Industry, Fashion Lifestyle & Distribution, Sport Couture, GBB, Senses en anderen

Automotive Sector

De vrachtwagenfabrikant “Made in Maramureș” start met de productie van een nieuw voertuig

ATP Trucks, een Roemeens bedrijf dat transportvoertuigen produceert, kondigde de start van de montage aan voor de eerste batch Truston 4×2-tractoren, in de versie met lage cabine.
ATP Trucks Automobile, het bedrijf dat weg- en personenauto’s produceert in Roemenië, kondigt de serieproductie aan voor de eerste batch Truston 4 × 2-tractoren, 480 pk, in de versie met lage cabine, automatische transmissie.

Precies een jaar geleden kwam de eerste high-end 4×2 trekker uit de productielijn. Momenteel worden de test- en goedkeuringsprocessen voltooid, dus we zijn overgegaan naar de massaproductiefase. Momenteel herpositioneert de gediversifieerde portefeuille de ATP-groep als een integrator van producten en systemen voor de mobiliteit van mensen en goederen.

Met een activiteit van meer dan 27 jaar in de automobielsector, heeft ATP Group vanaf 2019 het automobielproductiesegment ontwikkeld. Op 28 augustus 2019 lanceerde ATP Trucks het eerste Truston 8×4, 430 pk model – dumptruck en betonmixer. In 2021 werd de eerste heffing van de ATP Trucks 8×4 truck geregistreerd. De aangebrachte wijzigingen bestonden uit de restyling van het exterieur van de cabine, respectievelijk het interieur dat volledig nieuw is. De truck kreeg ook Stamer-opbouwen op basis van het ontwerp en de technische kenmerken die zijn gedefinieerd door de ingenieurs van ATP Trucks. Eveneens in 2021, in mei, kondigde ATP Trucks de lancering aan van de elektrische bus ATP Bus.

“Moed en wil moeten constant worden getraind, zodat we de hoogste doelen kunnen bereiken. We werken met professionaliteit en ik hoop op reële kansen om een ​​toekomst te vervullen waarin we in Roemenië de noodzaak van evolutie correct kunnen begrijpen “, meent Mircea Cirț, president van ATP Group.

De nieuwe productiefase van 4 × 2 480 pk-tractoren omvat een eerste batch van 15 eenheden die zijn geconfigureerd in de versie met automatische transmissie en lage cabine.

“De Truston 4 × 2 480 pk trekker is geschikt voor het bouw-, speciale vracht- en stukgoedsegment en kwam als antwoord op de vraag van de markt, maar ook op ons vermogen toen we ervaring opdeden als autofabrikant. De grootste uitdagingen zijn de levertijden van de componenten in de supply chain, respectievelijk van de grondstoffen als we verwijzen naar de Stamer-bovenbouw die we produceren”, zegt Florin Crișan, General Manager van ATP Trucks.

De Truston 4 × 2 480 PK trekker is een heavy duty voertuig: de Truston 4 × 2 wordt aangedreven door de WP13.480E63 Euro6 dieselmotor (Powered by Weichai) en het chassis is uitgevoerd in een 9mm profiel. Voorassen: 7,5 t, achterassen: 13 t, 700 l tank, het remsysteem wordt bepaald door Wabco-technologie. Optioneel kan het product worden geconfigureerd met automatische transmissie, AMT-transmissie (Automatic Mechanic Transmission) of handmatige transmissie. Opvallend is de gemakkelijke toegang tot het aankoppelgedeelte van de oplegger, hier wordt voorzien in extra licht maar ook in een toegankelijk en veilig werkplatform.


De luchtvering achter zorgt voor een gemakkelijke hantering van het aan- en afkoppelen van de oplegger en meer rijcomfort. De ergonomische afstandsbediening, met intuïtieve bediening, vergemakkelijkt de pneumatische afstelling van de achteras.

De binnenruimte biedt eersteklas comfort, met een Grammer-airbag voor de bestuurder, een multimediacentrale, een eenpersoonsbed met traagschuimmatras, gordijnen, sfeerlicht, royale en gemakkelijk toegankelijke opbergruimte. Voor de hoge kajuit hebben we stapelbedden en een correct ingedeeld bovengedeelte van de kajuit. Truston-cabines worden gekenmerkt door de duidelijkheid en eenvoud van de instrumenten aan boord, maar ook door de superieure comfortelementen die in de standaarduitrusting zijn opgenomen. Het product wordt geleverd met 24 maanden garantie, zonder kilometerbeperking, maar ook met de mogelijkheid tot verlenging.

“Met ons nieuwe product willen we in de eerste plaats de bouwmarkt en de interne transportdiensten betreden. Ook landelijk bieden wij een zeer goed servicesegment voor onze producten. Ik zou ook willen vermelden dat de https://atp-trucks.com/confort-interior/verplichte testperiode de werking van het nieuwe product op maximale snelheid omvatte. Truston-tractoren in de versies met hoge cabine en lage cabine worden intensief gebruikt door onze partners in toepassingen zoals: kiepwagenkoppeling voor het transport van aggregaten en graan, aanhangerkoppeling voor het transporteren van materieel. We hebben altijd constructieve feedback van gebruikers genomen, deze samen met onze ingenieurs en technici geanalyseerd en het is erg belangrijk geweest in onze en onze productevolutie “, voegde Lucian Varga, General Manager van ATP Motors, distributeur van ATP Trucks-producten, toe.

Via de gespecialiseerde adviesdiensten die worden aangeboden door de ATP Motors-dealer, krijgen klanten toegang tot flexibele leasingfinanciering. Ook wordt het eenvoudigste inruilsysteem aangeboden: voor het voorschot op TRUSTON-producten kunnen zowel gebruikte auto’s als bestelwagens worden ingeruild, maar ook transport- of bouwvrachtwagens, aanhangers, opleggers of materieel.

ATP Group is sinds 1995 actief in de auto-industrie als leverancier van producten en vervolgens geïntegreerde diensten voor transportprofessionals. In 2019 begon de innovatiestrategie met de productie van de eerste ATP Trucks-producten – Truston-dumptruck en betonmixer, wat leidde tot de consolidering van de positie van ATP Group op de Roemeense automarkt en later tot een herdefiniëring van haar bedrijfsactiviteiten: ATP Trucks – truck productie, ATP Bus – productie van bussen, ATP Motors – autodealer, Hefton – bouwmachines en uitrusting, Stamer – opleggers / opbouw, ATP Automotive – productie en distributie van vrachtwagenonderdelen.

Roemeense staatssteun voor vracht- en passagiers vervoerders

Ongeveer 3.000 vracht- en passagiersvervoerders over de weg zullen profiteren van een staatssteunregeling van 300 miljoen lei om de stijging van de brandstofprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne te compenseren en faillissement te voorkomen.
De steun wordt verleend in de vorm van een subsidie, waarvan het bedrag 50 euro per aangekochte liter brandstof bedraagt, maar niet meer dan 400.000 euro per bedrijf.
Naast het voorkomen van faillissementen is een van de redenen voor de staatssteunregeling het voorkomen van een mogelijke heroriëntatie van wegvervoerders bij het tanken van voertuigen in andere staten die lagere prijzen hanteren. aangetoond dat in april 2022 de brandstofprijs 55% van de bedrijfskosten van vervoerders vertegenwoordigde, vergeleken met 47% in december 2021.Vanaf het begin van het jaar tot nu is de brandstofprijs met 39% gestegen. De voorgestelde staatssteunregeling is niet van toepassing op ondernemingen die zich bezighouden met de verwerking en afzet van landbouwproducten.
De geïdentificeerde en voorgestelde maatregel bestaat uit een compensatie van 50 bani per aangekochte liter brandstof, zonder het RON-equivalent van 400.000 euro per bedrijf te overschrijden, en is van toepassing op wegvervoerders die activiteiten uitvoeren van:

  • a) wegvervoer van goederen voor eigen rekening of tegen vergoeding, met motorrijtuigen of gelede voertuigsamenstellen die uitsluitend bestemd zijn voor het wegvervoer van goederen en met een maximaal toegestaan ​​totaalgewicht van ten minste 7,5 ton;
  • b) wegvervoer van goederen voor eigen rekening of tegen vergoeding, met motorrijtuigen of gelede voertuigcombinaties die uitsluitend bestemd zijn voor het wegvervoer van goederen en met een maximaal toegestaan ​​totaalgewicht van meer dan 3,5 ton, doch niet meer dan 7,5 ton;
  • c) nationaal en internationaal vervoer van goederen over de weg onder bezwarende titel, met behulp van motorrijtuigen of combinaties van voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor het vervoer van goederen over de weg en met een maximaal toegestaan ​​totaalgewicht van meer dan 2,5 ton doch niet meer dan 3,5 ton;
  • d) personenvervoer, geregeld en incidenteel, inclusief plaatselijk openbaar personenvervoer, met een motorvoertuig van de categorie M2 of M3, zoals gedefinieerd in Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 tot vaststelling van een kader voor goedkeuring van motorvoertuigen en hun aanhangwagens, alsmede van systemen, onderdelen en technische eenheden bestemd voor de betrokken voertuigen.

In april 2022 de brandstofprijs 55% van de bedrijfskosten van vervoerders vertegenwoordigde, vergeleken met 47% in december 2021.

Vanaf het begin van het jaar tot nu is de brandstofprijs met 39% gestegen.


Tijdens dec. 2021 – 4 apr. In 2022 stegen de exploitatiekosten van het goederenvervoer over de weg met 21% voor binnenlands vervoer en met 12% voor internationaal vervoer.

Wegtransportbedrijven hebben een nettowinstmarge van 6-7%. Gezien de stijging van de kosten met 21%, hebben vervoerders niet de mogelijkheid om ze op te vangen, de meeste riskeren een faillissement.

Commentaar DRN : Deze regeling is van toepassing voor de transportondernemingen die in Roemenië zijn gevestigd, dus ook buitenlandse ondernemingen.
Echter is de regeling enkel voor voertuigen tot een max. gewicht van 7,5 ton, dat wil zeggen dat dit geldt voor kleine busjes en niet voor vrachtwagens, hoewel ons dit erg vreemd lijkt.
In principe zijn wij  tegen subsidies, want die helpen niet om problemen op te lossen en tenslotte zal de markt moeten betalen voor hogere energiekosten, zoals dat ook bij andere sectoren het geval is.

Sector woningbouw

Boekarest heeft enkele van de meest betaalbare woningen in de EU

Boekarest – Ilfov-regio staat op de 10e plaats van de 27 EU-hoofdsteden in termen van bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking

Van de top tien EU-hoofdsteden naar bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking, staat Boekarest op de vierde plaats in termen van meest betaalbare woningen volgens een rapport van SVN Romania

Boekarest staat op de tweede plaats in Centraal- en Oost-Europa als het gaat om EU-hoofdsteden met de meest betaalbare woningen.

De huizenprijzen in Boekarest behoren tot de meest betaalbare in de Europese Unie (EU), volgens een rapport van vastgoedadviseur SVN Romania op basis van officiële Eurostat-statistieken en gegevens over nationale gemiddelde lonen en woningprijzen in hoofdsteden van de EU.

De regio Boekarest – Ilfov is een van de meest ontwikkelde in de EU wat betreft het bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking, uitgedrukt in KKS (EUR), een statistische valuta die prijsverschillen tussen EU-lidstaten elimineert. Uit gegevens van Eurostat blijkt dus dat Boekarest-Ilfov op de tiende plaats staat van de 27 hoofdsteden van de EU en de daaraan gerelateerde regio’s.

Van de eerste tien hoofdsteden staat Boekarest op de vierde plaats in de rangschikking van de meest betaalbare woningen, volgens berekeningen van SVN op basis van nationale gemiddelde lonen en woningprijzen in geanalyseerde steden.

Zo zijn 115 middelmatige lonen (of een periode van 9,6 jaar) nodig voor de aankoop van een appartement met één slaapkamer met een netto oppervlakte van 60 vierkante meter in Boekarest. De eerste drie posities worden ingenomen door Brussel (België), met 86 middelhoge lonen (of een periode van 7,2 jaar), Kopenhagen (Denemarken), met 100 middelhoge lonen (8,3 jaar) en Dublin (Ierland) met 101 middelhoge lonen (8,4 jaar). ) nodig voor het kopen van een appartement met 60 vierkante meter netto oppervlakte.

Minder betaalbare woningen in vergelijking met Boekarest zijn te vinden in Warschau (Polen), met 137 middelhoge lonen (11,4 jaar), Amsterdam (Nederland), waar 173 middelmatige lonen vereist zijn, of een periode van 14,4 jaar, Praag (Tsjechië), waar Er zijn 219 middelhoge lonen (17,5 jaar) nodig en Parijs (Frankrijk), de laatste in de lijst van de tien meest productieve hoofdsteden naar BBP per hoofd van de bevolking, met een niveau van 250 middelhoge lonen, of een periode van 20,8 jaar.

“In minder dan 15 jaar sinds Roemenië toetrad tot de Europese Unie, werd de regio Boekarest een van de top tien hoofdsteden in de gemeenschap in termen van bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking, maar behield ook een zeer goede toegankelijkheid voor het kopen van een nieuw huis, ondanks prijsstijgingen en inflatoire trends. Boekarest heeft een enorm ontwikkelingspotentieel in de komende decennia, zowel economisch als demografisch, impliciet voor de vastgoed- en woningmarkt”, aldus Andrei Sarbu , CEO van SVN Romania.

Boekarest heeft een van de meest betaalbare huizenprijzen, ook in Centraal- en Oost-Europa. Zo heeft alleen Sofia (Bulgarije) meer betaalbare huizen, met een niveau van 91 gemiddelde lonen op nationaal niveau, of een periode van 7,6 jaar, nodig voor de aankoop van een appartement met één slaapkamer.

Boekarest staat op de tweede plaats in de regio, vóór Zagreb (Kroatië), waar 150 middelhoge lonen (12,5 jaar) nodig zijn, Ljubljana (Slovenië), met een niveau van 162 middelhoge lonen (13,5 jaar), Boedapest (Hongarije), waar 175 middelhoge lonen nodig zijn lonen (14,6 jaar) vereist zijn en Bratislava (Slowakije), met een niveau van 185 middelhoge lonen, of een periode van 15,4 jaar.

SVN Romania is een van de belangrijkste vastgoedadviseurs actief in Roemenië en de leider van de lokale woningmarkt. Het bedrijf heeft ook drie regionale kantoren, in Brasov, Cluj – Napoca en Covasna, en is de vastgoedadviseur en exclusieve agent van meer dan 20 residentiële projecten in Boekarest en andere regionale centra. SVN International Corp. heeft 200 kantoren in acht landen en regio’s, met meer dan 1.600 consultants en medewerkers.

Sector Agri & Food

Roemenië, in de top van de landen met het beste eten ter wereld

Roemenië heeft een van de meest gewaardeerde gerechten ter wereld, volgens de top 50 gastronomie ter wereld samengesteld door TasteAtlas. De lijst van juni 2022 bracht ons land op de vierde plaats, nadat elk land was gestemd op basis van de 30 beste traditionele gerechten en dranken “TasteAtlas online gebruikers van over de hele wereld hebben Roemenië een ereplaats bezorgd in de top van de wereldgastronomie! Onze traditionele producten werden enorm gewaardeerd, daarom stonden we op de vierde plaats”, schreef het Ministerie van Ondernemerschap en Toerisme op Facebook.


Roemeens eten en drinken Twitter-gebruikers reageerden snel nadat de top was geplaatst. “Hé, ik ben benieuwd naar Roemenië, dat op de vierde plaats eindigde. Kan iemand me iets vertellen over de Roemeense gastronomie?, “vroeg de gebruiker @ ClimateChangeS7. Italië staat op de eerste plaats in de top van het beste eten ter wereld, gevolgd door Griekenland en Spanje. Polen, Bulgarije en Turkije staan ​​op de 15e, 16e en 17e plaats. Top 50 beste gastronomie ter wereld, volgens TasteAtlas. Opvallend is dat de Beneluxlanden niet in de ranglijst voorkomen.

Redactie Nieuwsbrief: Juist omdat de beeldvorming over Roemenië in ons land alles te wensen overlaat probeert deze brief een steentje bij te dragen om het land beter voor het voetlicht te brengen, want google en Wikipedia geven een nogal gefragmenteerd en soms onjuist beeld; laatstgenoemde informatiedrager ziet het nog steeds als een Balkanland. Nederlandse bedrijven weten daarentegen wel de weg naar dit land te vinden en daarom is Nederland al bijna een decennium de grootste investeerder(ca.5600) in het land dat ook op toeristisch gebied het nodige heeft te bieden. Een prettige bijkomstigheid is dat de Roemenen het savoir-vivre c.q. levenskunst uitstekend vorm weten te geven.

Roemenië’s eerste single malt-whisky gelanceerd

De eerste single malt-whisky uit Roemenië is op de internationale markten geïntroduceerd met een wereldwijde tour die is begonnen op de World Whisky Day (21 mei). Carpathian is de eerste single malt die is gerijpt in ex-Roemeense wijnvaten.


Alexandrion Group, de grootste producent en distributeur van gedistilleerde dranken en wijn in Roemenië, zal het Carpathian-assortiment single malts presenteren met een reeks wereldwijde evenementen gedurende het hele jaar.De tour is begonnen op 21 mei in de VS en zal een beperkte oplage van 930 flessen presenteren voor wereldwijde toewijzing.
Nawaf Salameh, stichtend voorzitter van de Alexandrion Group, zei: “Sinds 2017 distilleren en rijpen we zonder daar ruchtbaarheid aan te willen gevende single malt whisky-vloeistof, waarbij we vaten uit heel Europa en de VS betrekken. Dit is de eerste kans voor liefhebbers van single malt om te genieten van een Karpatische whisky.”
De drie inaugurele uitingen die tijdens de tour zullen worden gepresenteerd, zijn onder meer een Feteasca Neagra en Pinot Noir-whisky van de Roemeense Wine Cask Selection van het merk, en een op Madeira-vat afgewerkte whisky, die deel uitmaakt van de Spaanse en Portugese Wine Cask Selection.
Zowel de Feteasca Neagra als de met Madeira afgewerkte whisky’s werden aanvankelijk gerijpt in first-fill Bourbon-vaten, terwijl de Pinot Noir-expressie exclusief werd gerijpt in Roemeense Pinot Noir-vaten.
Het gebruik van Roemeense wijnvaten is een ‘wereldprimeur’ op het gebied van single malt-productie, ondanks de 2000-jarige geschiedenis van wijnproductie in Roemenië. Na de Amerikaanse tour gaat de tour in juli verder naar het VK en zal in het laatste kwartaal van het jaar in Roemenië worden afgesloten met een commerciële lancering van 10.000 flessen met 11 afwerkingen.

Carpathian Single Malt wordt gedistilleerd, gerijpt en gebotteld in de Alexandrion Sabre 1789 Distillery, gelegen nabij de Karpaten(Ploiesti). Het is gemaakt van 100% gemoute gerst geproduceerd in Roemenië, met sub-Karpatisch water, en het wordt gebotteld op 46% ABV(alcohol by volume).De whisky staat onder leiding van meester-distilleerder Allan Anderson, die meer dan 30 jaar ervaring heeft in Schotse whisky en Ierse whisky-distillatie.”Deze whisky laat perfect ons distilleerderij terroir zien”, zegt Anderson. “De enorme smaakimpact van onze gemoute gerst, het pure sub-Karpatische water in combinatie met de unieke smaken van Roemeense en Portugese wijnvaten maken Karpaten Single Malt een voortreffelijke whisky, die zonder twijfel een van de beste ter wereld zal worden naarmate rijpt. “Er is nergens ter wereld whisky die minstens drie jaar niet op het vat heeft gelegen”, zegt Dragoș Mateescu, Single Malt Society Coordinator. “We zijn vijf jaar oud.”

Wat betreft het belangrijkste aspect als het gaat om single malt, dat is het vat.In deze industrie wordt gezegd dat het vat whisky maakt”, concludeerde Dragoș Mateescu.
Last but not least toonden de Karpatische single malt-producenten ook aan dat het Roemeense klimaat, dat bijna altijd 5 ° C hoger is dan dat in Schotland , de belangrijkste whiskyproducent ter wereld, erg belangrijk was in het productieproces.
Carpatin Single Malt zal niet via grootwinkelbedrijven, maar via slijterijen worden verkocht.

Redactie DRN Nieuwsbrief: Gedistilleerde dranken en wijnen bieden in- en exportmogelijkheden en is in zekere mate verbonden met de sector toerisme. Het valt te overwegen om eens een professionele(dus niet voor particulieren) proeverij te organiseren om hiermee tevens het nuttige met het aangename te combineren. Zo  gewenst kan daarbij ook de Roemeense keuken worden betrokken, omdat Roemenië op gastronomisch gebied – ook internationaal – hoog scoort.

Roemeense graanexport bereikt records in landbouwjaar 2021-2022

De recordgraangewassen die vorig jaar werden geoogst, resulteerden in een robuuste export, zoals blijkt uit de officiële gegevens voor de periode  juli 2021 – januari 2022, beoordeeld door Lantulalimentar.ro. Zo werd alleen al in juli 2021 0,74 mln ton tarwe uit Roemenië verscheept, een record in de afgelopen zestien jaar. In augustus 2021 steeg de export naar 1,0 mln ton, de eerste keer in een maand dat ze boven de één miljoen ton uitkwamen. De piek werd bereikt in september 2021: 1,27 mln ton.


Ook de export van maïs heeft nieuwe records laten zien. In oktober 2021 bedroeg de totale geëxporteerde hoeveelheid bijna een miljoen ton, de hoogste in de afgelopen zestien jaar. Het vorige record was 0,52 miljoen ton. In november 2021 bedroeg de export 0,54 mln ton en in december 0,46 mln ton – ongekende niveaus voor de laatste twee maanden van het jaar. In totaal werd tussen juli 2021 en januari 2022 2,56 miljoen ton Roemeense maïs op de internationale markten verkocht. De grootste export tot nu toe was 3,68 mln ton in het verkoopseizoen 2019/2020. Het record zou dit jaar nog kunnen worden overschreden.

Roemenië staat op de eerste plaats in de EU wat betreft het aantal wijngaarden

Roemenië staat weliswaar op de Europese ranglijst van het aantal wijngaarden – bijna 37% van het totaal in de Europese Unie – maar ze hebben een extreem klein areaal. Ondanks de doorgaans  uitstekende kwaliteit van de wijnen, lukt het nog niet om daar internationaal aandacht voor te genereren. Aan de hand van de Eurostatcijfers heeft de DRN een beknopt onderzoek gedaan.


De Europese Unie had volgens de laatste Eurostat-cijfers (dat wil zeggen 2020 ) ongeveer 45% van ’s werelds wijnregio’s. Van de 3,2 miljoen hectare wijngaarden in de EU ligt bijna driekwart in Spanje, Frankrijk en Italië. De volgende plaats in deze ranglijst – dus qua oppervlakte – is Roemenië, goed voor 5,7% van het totaal . Portugal, Duitsland en Griekenland volgen.


Grootte bebouwde gebied
Aan de andere kant hebben ze het grootste aantal wijngaarden: 844.000 op een Europees totaal van 2.227.672 of 37,9% . De reden waarom ze op de eerste plaats staan, is dat de Roemeense wijngaarden zeer kleine oppervlakten hebben. Het gemiddelde in Roemenië is 0,2 hectare, terwijl in de EU het gemiddelde 1,4 hectare is – en in Frankrijk 10,5 hectare.

Leeftijd wijnstokken
Een ander probleem dat Eurostat in het geval van Roemenië heeft vastgesteld, is de leeftijd van de wijnstokken: bijna twee derde is ouder dan 30 jaar Bovendien ligt de herbeplanting onder het Europese gemiddelde: slechts 12% van hun planten is jonger dan 3 jaar.

Registratie kwaliteitsregisters

Ook wordt op minder dan 28% van het met wijnstokken bebouwde gebied in Roemenië wijnen verkregen die als kwaliteitswijn worden beschouwd, dat wil zeggen met een beschermde oorsprongsbenaming of een beschermde geografische aanduiding. 72,1% van de wijngaarden produceert “tafelwijnen” , die niet zijn opgenomen in de kwaliteitsproductregisters.

Te sterke focus op witte wijn
Druiven voor rode wijnen domineren op Europees niveau, maar niet in Roemenië. Want 62,7% van de wijngaardendruiven produceren witte wijn.


De meest geteelde variëteiten, op de totale oppervlakte op EU-niveau, zijn Tempranillo (Spanje) en Airen (Spanje en Portugal). De enige rassen die in alle lidstaten worden geteeld, zijn Merlot Noir en Chardonnay.
Feteasca Neagra of Black Maiden en Black Fairy is de parel van Roemeense inheemse druivensoorten met een duizendjarige geschiedenis. Zaden van Feteasca Neagra werden ontdekt in oude overblijfselen uit Roemenië, meer dan 2000 jaar oud.

Nederlandse kalverhouderij sector oriënteert zich op de kansen in Roemenië

 

Mede als gevolg van de gehouden Romanian Business Day heeft Agriprogess in de persoon   van Pieter Helfferich(lid van de DRN Task Force Agri & Food Romania) en in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Kalverhouders van 17 tot en met 21 juni jl. een studiereis naar Roemenië georganiseerd.

De Nederlandse land- en tuinbouw staat onder zware druk vanwege de verschillende  milieumaatregelen, die op komst zijn (met name door de stikstof plannen). De verwachting is dat de productie binnen de EU steeds meer zal opschuiven naar het Oosten van Europa. Roemenië is een land met veel nog niet altijd optimaal benut land, waar veel groei gaat plaatsvinden, terwijl in Nederland de ketens gaan krimpen. Reden voor de groep kalverhouders om zich eens te oriënteren.

Tijdens de reis werden verschillende succesvolle Nederlandse en Roemeense bedrijven   bezocht. Dutch Trading Srl in Mizil(www.dutchtrading.ro), het mooie bedrijf van Gert Bronkhorst, de grootste kalverhandelaar van Roemenië. DN Agrar in Garbova, het beursgenoteerde bedrijf van Jan de Boer met 8000 melkkoeien en 11.000 ha grond (www.dn-agrar.eu). Karpaten Meat in Marpod (www.karpaten-meat.com), gespecialiseerd in grasgevoerde Black Angus meat (het alternatief voor de Argentijnse steak).Er zijn op dit  moment ca. 80.000 dieren in Roemenië. Verder zijn er verschillende contacten gelegd met mogelijke afnemers/slachterijen van de kalveren.

Voor meer uitgebreide informatie kunt u contact opnemen met Pieter Helfferich van Agriprogress, Tel+31 6 5378 2889, Email pieter@agriprogress.com

Sector Toerisme en Beeldvorming

Reisbureaus kunnen 40 euro krijgen voor elke buitenlandse toerist die minstens vier nachten in Roemenië doorbrengt

Touroperators en reisbureaus kunnen 40 euro ontvangen voor elke  buitenlandse toerist die via een inkomend toerisme-organisatiebureau in Roemenië een toeristisch verblijf of circuit van minstens vier overnachtingen in ons land heeft gekocht en betaald, een project ter minimis-steunregeling gepubliceerd in openbare raadpleging door het ministerie van Ondernemerschap en Toerisme

“Inkomend toerisme is vooral belangrijk, omdat het een exportactiviteit voor het land is, door de deviezenbijdrage die door buitenlandse bezoekers naar Roemenië wordt gebracht. Om deze reden lanceren we voor openbare raadpleging de de minimis-regeling die zal bijdragen aan onze herpositionering, als een concurrerende bestemming. Het initiatief zal de economische activiteit van de particuliere sector vergemakkelijken, wat zich vertaalt in het aantrekken van buitenlandse toeristen, het verhogen van de inkomsten uit toerisme en dus het vergroten van de bijdrage van het toerisme aan het BBP, “zei Constantin-Daniel Cadariu, minister van Ondernemerschap en Toerisme.

DRN juicht dit bescheiden initiatief toe als het een kentering impliceert van  een decennium waarin steeds minder aandacht aan de toeristische sector werd gegeven. Een suggestie onzerzijds zou zijn om daarbij ook de buitenlandse posten te betrekken. Het lijkt ons een goede aanvulling op het takenpakket van de economische en handelsattachés. Het zal de beeldvorming over Roemenië  ten goede komen

Energie Sector

Roemenië heeft het potentieel om de grootste gasproducent in de EU te worden

Roemenië is nu, na Nederland, de grootste producent van aardgas in de Europese Unie. Met de sluiting van het Groningenveld (2022) heeft Roemenië het potentieel om de grootste aardgasproducent in de EU te worden.


De aardgasproductiesector heeft een van de grootste bijdragen aan de staatsbegroting. Zo vertegenwoordigden in de periode 2013-2021 alleen de aanvullende belastingen op de productie van aardgas meer dan 8 miljard lei, belastingen die werden ingesteld om kwetsbare consumenten te beschermen.

Servië wil gaspijpleiding aanleggen naar Roemeense grens

De Servische minister van Energie Zorana Mihajlovic zei recent dat Servië het ontwerp en de technische documentatie zou voorbereiden voor de aanleg van een 12,8 kilometer lange gaspijpleiding die Mokrin en de grens met Roemenië zou verbinden, waardoor Servië verbinding zou kunnen maken met de Transgaz en BRUA pijpleiding.

Zorana Mihajlovic heeft maandag in Boekarest een ontmoeting gehad met haar Roemeense ambtgenoot Virgil Popescu om de uitvoering van gezamenlijke projecten, de voortgang van de samenwerking op het gebied van hernieuwbare energie en de aanleg van een gasinterconnector te bespreken.”Servië en Roemenië hebben goede betrekkingen en dit is een uitstekende basis om toekomstige gezamenlijke projecten te bespreken. Dit jaar is Servië begonnen met de aanleg van de Nis-Dimitrovgrad-gaspijpleiding, die ons in staat zal stellen gas te ontvangen van zowel de LNG-terminal in Griekenland als van Azerbeidzjan, maar ons plan is om via gaspijpleidingen met de buurlanden te verbinden. Is slechts één manier om de veiligheid in dit gebied te bereiken “, zei Zorana Mihajlovic.Een gasinterconnector tussen Servië en Roemenië is een project van gemeenschappelijk belang, voegde Zorana Mihajlovic eraan toe, eraan toevoegend dat naar haar mening de uitvoering van dit project zou kunnen worden versneld.Het project voor de interconnectie van het nationale aardgastransportsysteem met het vergelijkbare aardgastransportsysteem in Servië bestaat uit de aanleg van een interconnectiepijpleiding in de richting van Arad – Mokrin over een lengte van ongeveer 97 kilometer, waarvan 85 km in Roemenië en 12 km in Servië.
Vooral in Zuid-Oost is een wirwar van geplande gasinterconnectors en waar Roemenië de BRUA pijpleiding tot grenzen al gereed heeft voor aansluiting met andere landen, waarbij zij Moldavië en Oekraïne al van Roemeens gas voorzien.

Sector Infrastructuur

Komt hinterland verbinding Constanta en Rotterdam alsnog in zicht?

In het kader van samenwerking tussen Rotterdam en Constanta werd in 2011 een MoU(Memorandum of Understanding) op ministerieel niveau getekend. En als u daar het stof van afblaast zal u ontdekken dat daarbij onder andere het intermodaal vervoer werd genoemd in relatie met de bevaarbaarheid van de Donau. Deze  herinnering dook op bij het recente bericht dat twee onderstaande landen een voorstel bij de EU hebben ingediend dat de naam draagt “Fast Donau”. Of zou  dat wishful thinking zijn? 
Bulgarije en Roemenië gaan samen naar de EU voor Fast Donau. Beide landen zoeken EU-financiering om te zorgen voor normale vaaromstandigheden op de Donau op verschillende dagen van het jaar en om schepen met een hogere transportcapaciteit de waterweg te laten gebruiken, zei de Bulgaarse minister van Transport en Communicatie, Nikolai Sabev.Hij zei, geciteerd door het ministerie van Transport, dat de twee landen hun inspanningen opvoeren om het Europese Fast Donau-project effectief uit te voeren .
Sabev woonde een ceremonie bij voor de doop van het Iskar-manoeuvreerschip, eigendom van het in het Bulgaarse Ruse gevestigde Donau-exploratie- en onderhoudsuitvoerend agentschap. Iskar is het nieuwste onderdeel van het baggermaterieel van het bureau, waarmee het  zelfstandig de rivierbedding kan uitdiepen. Na de training moet de bemanning van het schip deze zomer beginnen met baggeren. Sabev zei dat het tijd was voor Bulgarije om zijn verplichtingen voor het onderhoud van de waterwegen effectief na te komen, wat de efficiëntie van de riviervloten aanzienlijk zou verhogen.. Het wordt nu beoordeeld en we zien van dag tot dag veranderingen Fast Donau is een meerjarig project dat wordt gefinancierd in het kader van het European Interconnection Mechanism. Het project ontvangt 85% EU-financiering en 15% overheidsfinanciering. De partners van het project zijn de waterwegadministraties van Roemenië en Bulgarije – de Lower Donau Galati River Administration en het Uitvoerend Agentschap voor de exploratie en het onderhoud van de Donau in Ruse. Het totale budget van het project bedraagt ​​5.252.000 euro.

Sector scheepsbouw

De Zwarte Zee is een meer vol haaien geworden

Op een kritieker moment dan ooit, met oorlog aan de landsgrenzen en de Russische Zwarte Zee “veroverd” door Rusland, heeft Roemenië nog geen contract getekend voor nieuwe multifunctionele korvetten en de modernisering van de huidige fregatten, hoewel er wel een winnaar is gekozen sinds 2019, en er al bijna een jaar zijn er geen beroepen of belemmeringen bij de rechtbank aanwezig. Hoewel het ministerie van Defensie aankondigde dat het probleem in de winter zou oplossen, is er onlangs een nieuw uitstel gekomen – een uitstel van een paar maanden gegeven aan de bouwer Naval om met een oplossing te komen om het contract te ondertekenen.

FOTO – Gowind 2500 Schip / Bron: Naval Group

Roemeens Ministerie van Defensie
Onlangs, na deadlines en gemiste deadlines om het probleem op te lossen, kondigde de minister van Defensie Vasile Dîncu opnieuw aan dat “we een kleine verlenging hebben” aangevraagd door de bouwer Naval. ” We stellen de overname niet uit,  maar op dit moment is het een verlenging die is aangevraagd door de Association [Naval Group – Constanţa Shipyard] om met een laatste bod te komen. Ik hoop dat we hier over maximaal twee maanden een besluit zullen nemen “, verklaarde Dîncu op TVR.

Eerder, in een show op Realitatea TV, zei Dîncu dat er problemen waren in de vereniging en dat er plannen waren om de oorspronkelijke voorwaarden te wijzigen: “Helaas is dit een articulatie tussen het belang van het Roemeense bedrijf  Constanta Shipyard, de capaciteiten van de Roemeense partner. Er was niet per se een goede samenwerking tussen de twee bedrijven, de Roemeense en de Franse. Helaas kwamen ze met verzoeken die ze niet op tijd hadden gedaan, terwijl het proces bespreekbaar was. Hierdoor duurde het lang.

Ze kwamen met enkele verzoeken om de beginvoorwaarden te wijzigen. Dit kan niet bij een aankoop omdat het een strafzaak wordt. Maar ik hoop dat op dit moment de twee bedrijven in de vereniging, die een verlenging van nog eens twee maanden hebben aangevraagd, de oplossing hebben gevonden om dit korvettenprogramma te starten “Als aanvulling op het voornoemde wil Naval zich niet houden aan de overeengekomen afspraken van 2018.

Damen Shipyards wacht op beurt – Zitten nog in de race
Volgens de wet, als de eerste deelnemer die om de een of andere reden tot winnaar is uitgeroepen, het contract niet tekent, gaat het naar de volgende deelnemer, Damen Shipyards.

“Damen heeft haar laatste financiële aanbod uitgebreid, wat betekent dat Damen nog steeds in deze race zit”, vertelde Gheorghe Savu, directeur van Damen Naval Romania.

“Volgens de procedure en de documenten die op deze veiling van toepassing zijn, kan de prijs gedurende de looptijd van het contract niet worden gewijzigd. Wanneer een concurrent alle voorwaarden van de veiling overneemt, ging hij er impliciet van uit dat de belangrijkste voorwaarden niet veranderd kunnen worden: de prijs, de overdracht van technologie, de lokale productie, de oplevering van het eerste schip in drie jaar. Als we kijken naar de omstandigheden van lokale productie en levering van het eerste schip in drie jaar, dan is het duidelijk dat Damen verreweg het bedrijf is dat garandeert dat dit kan gebeuren”, aldus Savu.Volgens hem heeft het bedrijf twee operationele scheepswerven in Roemenië die constant militaire schepen produceren, “inclusief het soort korvetten dat we Roemenië hebben aangeboden”.

Foto: SIGMA 10514 korvet en gemoderniseerd T22R fregat / Bron: Damen

Damen: “Voor alle vier de schepen kunnen we ze eerder dan 7 jaar leveren” / Situatie scheepswerf Mangalia

“Gezien de urgentie van dit programma, in het scenario waarin Damen in de situatie zou kunnen worden gebracht om deze schepen te bouwen, denk ik dat we ze eerder dan 7 jaar kunnen leveren voor alle vier de schepen, gezien de capaciteiten die we hebben en de mogelijkheid om schepen te produceren parallel in de twee scheepswerven “, zei Savu. “De productiecapaciteit in Roemenië, de capaciteit om schepen van grote complexiteit te produceren en onze eigen ontwerpcapaciteit in Roemenië, in Galați”, zou kunnen leiden tot de levering van de schepen vóór de contractuele voorwaarden, voegde Savu eraan toe.

Een dergelijk contract zou praktisch een werkfront betekenen voor de Mangalia-scheepswerf, waarvan 51% eigendom is van de Roemeense staat, maar onder leiding staat van Damen. “Het is uniek in Roemenië, een baanbrekend project. Ik kan je uit de ervaring van de vier jaar vertellen dat het een systeem is dat werkt”, zei Liana Constantin van Damen Mangalia

Zweedse kroonprinses bezoekt onderzeeboot-beurs Rotterdam

Kroonprinses Victoria van Zweden heeft een bezoek gebracht aan de stand van SAAB-Damen op de Undersea Defense Technology-vakbeurs in Ahoy in Rotterdam. Het bezoek onderstreept het belang dat gehecht wordt aan de diverse succesvolle innovatieve samenwerkingsverbanden tussen Nederland en Zweden, waaronder die tussen SAAB en Damen Shipyards Group om gezamenlijk de vervanger van de beroemde Nederlandse Walrus-klasse onderzeeboten te ontwerpen en bouwen. De Zweedse Kroonprinses bezoekt Nederland in het kader van het zestigjarig bestaan van de Zweedse Kamer van Koophandel voor Nederland en bezocht diverse start-ups en innovatieve bedrijven op 7 en 8 juni. Prinses Victoria maakte daarbij één stop op de Undersea Defense Technology-beurs. Op de stand van SAAB-Damen kreeg zij onder andere uitleg over hun gedeelde ambitie om samen met de Koninklijke Marine en een groot aantal Nederlandse MKB-bedrijven de absolute voorhoede te vormen op het vlak van niet-nucleaire onderzeeboottechnologie. De doorontwikkeling van de kennis op het gebied van onderzeeboten in de opvolger van de Walrus-klasse geeft de maritieme industrie in beide landen een enorme boost.

Zweedse opdracht voor Damen
Later die dag werd bekend gemaakt dat Damen een tender van het Zweedse ministerie van Defensie heeft gewonnen om vier ijs-versterkte sleepboten te leveren. De 17 meter lange StanTugs 1706 ICE worden volgend jaar geleverd en ingezet in de havens van Stockholm en Karlskrona. Na oplevering zal de Damen Oskarhamnsvarvet in Zweden fungeren als servicehub voor deze boten, wat verder bijdraagt aan de nauwe banden tussen Damen, Zweden en zijn defensieorganisatie.

Onderwijs Sector

Roemenië heeft het laagste percentage jonge afgestudeerden in de EU

Terwijl 41% van de bevolking van de Europese Unie tussen 25 en 34 jaar hoger onderwijs had genoten dan vorig jaar, is dit percentage in Roemenië volgens gegevens van Eurostat slechts 25%. De EU-lidstaten hebben zich ten doel gesteld om tegen 2030 het percentage van de 25- tot 34-jarige EU-bevolking te verhogen naar een hogere opleiding. Het laagste percentage van de bevolking met diploma’s in het tertiair onderwijs is geregistreerd in Roemenië (23%), gevolgd door Italië (28%) en Hongarije (33%).

Bijna de helft van de EU-lidstaten heeft dit doel al bereikt: Luxemburg, Ierland, Cyprus, Litouwen, Nederland, België, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Spanje, Slovenië, Portugal en Letland.

Er is een duidelijk onderscheid tussen mannen en vrouwen onder hoger opgeleiden: een hoger percentage vrouwen (47%) tussen 25 en 34 jaar heeft een volledige hogere opleiding genoten dan mannen (36%). Hoewel het percentage mannen met een hogere opleiding de afgelopen tien jaar is gestegen, is het groeitempo langzamer dan bij vrouwen. Alleen in Roemenië en Bulgarije is het percentage mannen hoger dan dat van vrouwen.

Als we de verschillen tussen de leeftijdsgroepen in het opleidingsniveau in 2021 analyseren, is er een duidelijk verschil: 37% van de EU-bevolking van 25-54 jaar had een volledige hogere opleiding genoten, vergeleken met 22% voor de leeftijdsgroep van 55-74 jaar.

Redactie Nieuwsbrief: De analyse laat naar ons inzicht niet zien dat de doelgroep die in het buitenland verblijft niet in de cijfers is meengenomen, waardoor  een  vertekend beeld ontstaat.

Sector Volksgezondheid

Vermeend overaanbod vaccins versus lage vaccinatiegraad

Roemenië en negen andere Oost-Europese staten hebben de Europese Commissie gevraagd om opnieuw te onderhandelen over vaccincontracten voor COVID-19 vanwege het overaanbod aan doses, het risico van verlopen en de moeilijkheid om de ongebruikte doses te doneren. Roemenië heeft minder dan 15% van het totale aantal bestelde vaccins gebruikt.


Op initiatief van Polen is een door de regeringen van Bulgarije, Kroatië, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Roemenië, Slowakije en Slovenië ondertekende brief gericht aan EU-commissaris voor Gezondheid, Stella Kyraikides. Daarin eiste de groep van tien dat het aantal bestelde vaccindoses zou worden verminderd of dat de bestellingen helemaal moesten worden stopgezet als vaccins niet langer nodig zijn, aldus Politico. Tijdens de pandemie beloofde de Commissie 4,2 miljard doses te kopen, tien keer de bevolking van de Europese Unie. In februari 2022 was 1,3 miljard geleverd. De ondertekenaars van de brief stellen dat de aanvankelijke bestelling de huidige vraag naar vaccins ruimschoots overtreft, en dat veel doses bijna op hun vervaldatum zullen worden afgeleverd en daarom verloren zullen gaan.

Het blijkt dat Roemenië vastzit met zo’n 40 miljoen Covid-19-vaccindoses die het moet kopen. Echter uit het ECDC komt naar voren dat de tien  oostelijke EU-lidstaten de laagste vaccinatiegraad in de EU hebben. Roemenië is de op één na laatste in de EU, met slechts 42,3% van de bevolking die de primaire kuur heeft gevolgd (twee doses van het Pfizer- of Moderna-vaccin of één injectie van het Johnson&Johnson-vaccin), vergeleken met het EU-gemiddelde van 72,3%. Ondertussen nam minder dan één op de tien Roemenen de booster-injectie, vergeleken met meer dan de helft van de EU-bevolking. Volgens de ECDC-gegevens is Bulgarije de laatste in de EU, met slechts 30% van de bevolking die is ingeënt.
Het is ook moeilijk gebleken om de extra doses te doneren, aangezien Afrikaanse landen nu bijvoorbeeld niet worstelen met het gebrek aan doses, maar met de logistieke uitdaging om vaccins daar te krijgen waar ze nodig zijn. Als gevolg hiervan heeft het African Center for Disease Control gevraagd om een ​​pauze in de donaties tot later dit jaar. Roemenië bestelde 120 miljoen anti-COVID-vaccins, volgens gegevens die in juli 2021 zijn gepresenteerd door voormalig premier Florin Citu. Hiervan heeft het minder dan 17 miljoen doses gebruikt, volgens de laatste gegevens op het officiële platform datelazi.ro. Roemenië is onlangs begonnen met het toedienen van de vierde dosis van het COVID-19-vaccin, hoewel internationale gezondheidsorganisaties nog geen aanbevelingen hebben gedaan over de noodzaak ervan.

Geo-politieke ontwikkelingen

De Europese Commissie roept Roemenië, Bulgarije en Kroatië opnieuw op om toe te treden tot het Schengengebied

De Europese Commissie herhaalde dinsdag 24 mei jl.haar aanbeveling dat drie EU-lidstaten: Kroatië, Bulgarije en Roemenië worden toegelaten tot het Schengengebied nadat ze hebben voldaan aan de toetredingscriteria, volgens het Schengenstaatrapport voor 2022, dat dinsdag op de website is gepubliceerd.

Dit is de eerste keer dat de Commissie een dergelijk verslag presenteert, na de vorig jaar aangenomen strategie voor het Schengengebied. Het document herhaalt “het belang van de voltooiing van het Schengengebied en roept de Raad op besluiten te nemen waardoor Kroatië, Roemenië en Bulgarije en Bulgarije formeel deel van dit gebied kunnen worden, aangezien aan alle criteria is voldaan. Hetzelfde geldt voor Cyprus zodra dat land het Schengenevaluatieproces met succes heeft doorlopen.”


Het verslag over de toestand van het Schengengebied zal de basis vormen voor de besprekingen tussen de leden van het Europees Parlement en de ministers van Binnenlandse Zaken

Het verslag bevat een lijst van prioritaire acties voor de periode 2022-2023 die zowel op nationaal als op Europees niveau moeten worden aangepakt, zoals de implementatie van de nieuwe IT-architectuur en het nieuwe interoperabiliteitskader voor grensbeheer; ten volle gebruik maken van instrumenten voor grensoverschrijdende samenwerking; ervoor zorgen dat alle passagiers aan de buitengrenzen systematisch worden gecontroleerd; ervoor zorgen dat Frontex het volledige potentieel van zijn mandaat benut; afschaffing van alle langetermijncontroles aan de binnengrenzen en goedkeuring van de herziene Schengengrenscode.

Het Schengengebied zonder controles aan de binnengrenzen is een historisch succes van de Europese integratie. Sinds de oprichting in 1985 heeft het Schengengebied een verandering teweeggebracht in het dagelijks leven van miljoenen mensen. Bijna 1,7 miljoen mensen wonen en werken in één Schengenstaat. Mensen hebben hun leven georganiseerd volgens de vrijheden die het Schengengebied biedt, met 3,5 miljoen mensen die dagelijks van de ene Schengen-staat naar de andere verhuizen.

De ondernemers onder andere vertegenwoordigd in het Dutch Romanian Network, VNO NCW en MKB alsmede de Netherlands Romanian Chamber of Commerce hebben reeds een decennium gepleit voor toetreding tot Schengen en hadden weinig begrip voor politici die de regels tijdens het spel aanpasten. Zij dringen er nu op aan dat de Europese Raad van regeringsleiders de oproep bekrachtigen op een zo kort mogelijke termijn.

Roemeense president spreekt zijn steun uit voor het EU-bod van Oekraïne tijdens spraakmakend bezoek aan Kiev 17 juni 2022

“Het toekennen van de EU-kandidaatstatus aan Oekraïne, Moldavië en Georgië tijdens de Europese Raad van volgende week, is de sleutel tot het bouwen van een sterk en duurzaam schild rond onze gemeenschappelijke waarden”, zei de Roemeense president Klaus Iohannis donderdag in een gezamenlijke persconferentie met Europese topleiders in Kiev.


Klaus Iohannis vergezelde de Franse president Emmanuel Macron, de Duitse kanselier Olaf Scholz en de Italiaanse premier Mario Draghi tijdens hun bezoek aan de Oekraïense hoofdstad, waar ze voorsteden bezochten die werden gebombardeerd door de Russische indringers en de Oekraïense president Volodimir Zelenski ontmoetten. “We zullen doorgaan met het vinden van alomvattende oplossingen en maatregelen om Oekraïne te helpen de Russische dreiging te weerstaan ​​en af ​​te weren. Vandaag hebben we ons in de gedachtewisseling vooral geconcentreerd op de noodzaak van vrede en de inspanningen om de toekomst van dit land weer op te bouwen  ‘, verklaarde Iohannis, verwijzend naar de steunmaatregelen van Roemenië voor Oekraïne en de vele vluchtelingen die vanuit het buurland zijn overgestoken. Klaus Iohannis veroordeelde ook de Russische operaties om de graanexport van Oekraïne te blokkeren, wat wereldwijde effecten heeft.

Financieel Economische ontwikkelingen

Lagarde: ECB geeft in september waarschijnlijk negatieve rente op

De Europese Centrale Bank (ECB) zal waarschijnlijk eind september de negatieve rente opgeven, zei Christine Lagarde, voorzitter van de instelling.   De president van de ECB herhaalde ook dat de renteverhogingen in juli zouden beginnen. Het commentaar van vandaag suggereert dat de ECB twee verhogingen van 25 basispunten plant tijdens elk van haar monetairbeleidsvergaderingen in juli en september.  Bogdan Maioreanu,: Deze positieve stijgingen zullen een directe impact hebben op de referentierente. Dat is een van de nachtmerries van centrale banken “Ik verwacht dat de netto-acquisities van APP-activa zeer vroeg in het derde kwartaal zullen eindigen. Dit zou ons in staat stellen de rentetarieven tijdens de vergadering van juli te verhogen, in overeenstemming met onze toekomstige richtlijnen. Op basis van de huidige vooruitzichten is het waarschijnlijk dat tegen het einde van het derde kwartaal de negatieve rentetarieven verhogen”, zei Lagarde tegen Bloomberg. Aangezien de inflatie bijna vier keer zo hoog is als de door de ECB gestelde doelstelling van 2%, zal de instelling naar verwachting in juli de depositorente verhogen van het huidige niveau van -0,5%.

Waar het hoofd van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot, vorige week nog sprak over de mogelijkheid van een eventuele renteverhoging met een half procentpunt, heeft Lagarde herhaaldelijk aangegeven dat de normalisering van het beleid geleidelijk zal plaatsvinden.   “Dit betekent dat het redelijk is om stap voor stap te handelen, rekening houdend met de effecten op de economie en de inflatievooruitzichten als de rente stijgt”, zei Lagarde.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.