Het schip Lady Dimine, een graanschip van 160 meter lang en met een capaciteit van 26.000 ton, is het tweede schip dat zich in de afgelopen vijf dagen klaarmaakt om de haven van Constanta te verlaten, geladen met graan uit Oekraïne, de Roemeense haven aan de Zwarte Zee wordt een van de weinige uitgangen voor Oekraïense landbouwproducten.


Er staat veel op het spel voor veel landen die afhankelijk zijn van graanleveringen uit Oekraïne, dat voor de oorlog tot 4,5 miljoen ton landbouwproducten per maand over zee exporteerde, ofwel 12% tarwe, 15% maïs en 50% uit zonnebloemolie. van overal op de wereld.
Momenteel is de blokkade van Oekraïense havens compleet, van die in de Zee van Azov tot de haven van Odessa aan de Zwarte Zee, die in normale tijden verantwoordelijk was voor 60% van de Oekraïense havenactiviteit.
Van de mogelijke oplossingen is Roemenië de ideale kandidaat. Het veilige toevluchtsoord van de NAVO is ook de op een na grootste exporteur van tarwe in de Europese Unie, na Frankrijk, en beschikt over een adequate infrastructuur.

“Het vertrek van het derde schip wordt over zes dagen verwacht en we hopen het tempo te versnellen”, zegt Viorel Panait, CEO van Comvex, de eerste graanoperator in Constanta. “Gezien de ongelukkige situatie die onze Oekraïense buren doormaken, moeten we hen zo goed mogelijk helpen”, voegde Viorel Panait eraan toe.
Maar voordat granen uit Oekraïne de haven van Constanta bereiken, is er nog een lange weg te gaan. Eerst worden ze op treinen, vrachtwagens of binnenschepen geladen in de kleine Donauhavens Reni en Izmail, aan de grens van Oekraïne met Roemenië.

Om een ​​schip te vullen met een capaciteit van 70.000 ton, zoals het schip dat vorige week voor het eerst uit Constanta vertrok, geladen met maïs uit Oekraïne, zijn 49 treinen en evenveel binnenschepen of enkele duizenden vrachtwagens nodig, met het risico dat er een enorme verkeersopstopping op de wegen in Constanţa, zei Viorel Panait. “Een heel gedoe”, zegt de directeur van de haven van Constanţa, Florin Goidea.
Onder druk van de noodzaak om een ​​verouderd spoorwegnet te moderniseren, heeft de regering in Boekarest een oplossing gevonden: het herstel van 95 spoorlijnen die dateren uit het communistische tijdperk en honderden jaren geblokkeerd waren door roestige wagons.
“Het is een project met een waarde van 200 miljoen lei, dat uiterst belangrijk is omdat het wegverkeer in de haven zal deblokkeren en de beheerde voorraden zal vergroten”, benadrukte Florin Goidea.
“De oorlog in Oekraïne is een uitdaging, maar ook een kans”, zegt de directeur van de haven van Constanta, eraan toevoegend dat Constanta in 2021 het Europese knooppunt van graanexport werd, vóór de Franse haven van Le Havre. Dit jaar hoopt Florin Goidea dat de recordtrafiek van vorig jaar van 67,5 miljoen ton wordt overschreden