Op instigatie van de Speaker van de Roemeense senaat Calin Popescu Tariceanu onderzoekt de Roemeense regering het al dan niet wijzigen of opheffen van de parlementaire onschendbaarheid c.q.immuniteit. Daarop vooruit lopend heeft hij reeds een wijziging voorgesteld en die inmiddels is aangenomen. Het betekent dat een meerderheid van de aanwezige parlementsleden voldoende is om een beslissing te nemen met betrekking tot het opheffen van de onschendbaarheid van parlementsleden en senatoren.

Het moedwillig afwezig zijn om de stemming te frustreren is thans uitgesloten. Het hoofd van het Directoraat Corruptiebestrijding Laura Kovesi stelt voor om de parlementaire onschendbaarheid volledig op te heffen, maar plaatst zich daardoor buiten de (Europese) realiteit. Immers Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens aanvaardt in principe de noodzaak van parlementaire immuniteit voor de democratische rechtsstaat. Voorts is er vrijwel in alle lidstaten een vorm van parlementaire onschendbaarheid c.q. immuniteit die historisch gezien niet zomaar uit de lucht is komen vallen.Eenduidigheid is in Europees verband niet aanwezig. Een koppeling met het CVM zoals Kovesi suggereert, lijkt hem dan ook niet gerechtvaardigd omdat er geen sprake is van een Europese standaard. Daarnaast wil hij de scheiding van de machten(trias politica) als basis voor de rechtstaat waarborgen. Immers is het belangrijk dat de macht binnen een land niet in één hand is. Anders bestaat de kans dat de overheid haar macht gaat misbruiken. Refererend aan de studie “Voldoet de regeling van de parlementaire immuniteit aan onze moderne maatschappij?” van Mr.Nina Kesar(1 juli 2013 Universiteit te Leiden) dienen regeringen van andere Europese lidstaten zich van commentaar op de Roemeense situatie te onthouden, omdat het in alle lidstaten in allerlei modellen voorkomt. Immuniteit is in algemene zin in wezen een beperking op de uitoefening van de handhavende en rechtsprekende rechtsmacht binnen het territoir van de staat en vormt een uitzondering op het uitgangspunt dat een staat volledige rechtsmacht heeft binnen zijn territoir. Binnen het kader van het internationaal recht hebben veel staten een eigen invulling gegeven aan de staatsimmunieit waarbij de staatsinrichting ook een rol speelt. In dit licht bezien wil Tariceanu ook de relatie met het Constitutionele Hof bezien.In Roemenië mogen parlementariërs voorwerp zijn van strafrechterlijk onderzoek en strafrechterlijk vervolgd worden voor handelingen die niet gerelateerd zijn aan de uitoefening van de functie. Parlementariërs mogen echter zonder toestemming van de betreffende Kamer zonder dat ze zijn gehoord niet gefouilleerd, aangehouden of gearresteerd worden.