Nieuwsbrief 14 December 2020

Header-news

DRN NIEUWS

Het zal niet meteen business as usual zijn…

Wij wensen u in ieder geval sfeervolle feestdagen toe met allen die uw dierbaar zijn. Weliswaar zijn ons helaas een aantal dierbaren ontvallen maar in ons hart leven ze voort. In vele opzichten zal het nieuwe jaar een beter jaar worden en hopen wij in de loop van het jaar dat het Covid-19 virus zal worden teruggedrongen. Ook economisch zal de situatie verbeteren, want iedere crisis zal nieuwe kansen bieden en dat is juist een reden om alert te zijn op nieuwe ontwikkelingen. Met deze nieuwsbrief zullen wij ons steentje bijdragen om u daarover te informeren.

DRN verwelkomt de nieuwe leden

Van der Leun Installatiebouw B.V. Sliedrecht
Van der Leun is een allround system integrator die wereldwijd opereert. Van der Leun engineert en installeert vernieuwende, geïntegreerde elektrische systeemoplossingen voor de maritieme industrie, bouw, bagger en offshore.
Dankzij efficiënt materiaalgebruik, doordachte installatie en een sterk servicenetwerk kunnen klanten waar dan ook ter wereld blind op hun systemen vertrouwen. In Roemenië is men in de stad Galati gevestigd, omdat Damen Shipyards ook tot hun klanten behoort.

Voor nadere informatie zie www.vanderleun.nl


InfraCore®Company B.V. Rotterdam
InfraCore® Company werd opgericht in 2015 met een duidelijke missie en strategie: nieuwe sectoroverschrijdende product-marktcombinaties vinden, ontwikkelen en op de markt brengen en nieuwe zakelijke kansen creëren, in nauwe samenwerking met belangrijke strategische partners, gebaseerd op het wereldwijd gepatenteerde InfraCore® technologie en op het bewezen trackrecord van FiberCore Europe.
FiberCore Europe is opgericht in 2007 met een duidelijke missie: kosteneffectieve oplossingen ontwikkelen voor de infrastructurele sector                 . Dit heeft geresulteerd in een ongekend trackrecord, met een breed portfolio aan toepassingen, zoals diverse soorten bruggen, brugdekken en sluisdeuren. Meer dan 1000 zware constructies zijn met succes opgeleverd. Ook in de scheepsbouw wordt een en ander toegepast.
FiberCore Europe (FCE) heeft een eigen afdeling product- en procesontwikkeling, R&D, engineering en productie. FCE is gevestigd in Rotterdam, met directe toegang tot de Maas, waardoor het transport van grote constructies ook over het water mogelijk is.
De InfraCore®-technologie is speciaal ontwikkeld voor zwaarbelaste schadetolerante composiet (vezelversterkte polymeer) structuren.
Damen Shipyards bouwt in Vlissingen een schip waar deze technologie wordt toegepast. Het bevindt zich nog in een experimentele fase, maar ogen uit heel Europa kijken gespannen naar de werf van Damen Shipyards in Vlissingen-Oost. Want wat daar gebeurt, kan de scheepvaart op zijn kop zetten. Tientallen bedrijven werken er samen (Ramsses Project – Dit project heeft financiering ontvangen van het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie)aan een manier om grote zeewaardige schepen bijna de helft lichter te maken. Onder leiding van Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) en Damen Gorinchem (DSGo) in samenwerking met InfraCore Company, Evonik, Airborne UK en TNO is een 6 meter hoge rompsectie uit composietmateriaal ontwikkeld om de composiettechnologie en het vermogen om te ontwerpen, te vergroten. produceren en verkopen van complete composietvaten tot een lengte van 85 m die voldoen aan SOLAS en klassevoorschriften. Bovendien waren de partners een pionier in de mogelijkheid om dikke laminaten tot 6 meter hoog te gieten die volledige scheepsrompconstructies vertegenwoordigen.
Deelnemers aan de regelmatige DRN netwerkbijeenkomsten hebben op de Damenwerf in Gorinchem een jacht mogen bewonderen dat geheel volgens de technologie is gebouwd.
Voor nadere informatie: www.infracore-company.com

Ambassade Nieuws

Corps Consulaire Romania -Wisseling van de wacht

Zij kwam als een ambassadeur en verlaat ons als een vriendin
Helaas zal onze ambassadeur Brândușa Ioana Predescu ons op 12 december a.s. verlaten. De reguliere periode van een ambassadeur werd zelfs met een halfjaar verlengd en wij hebben het vermoeden dat gelet op haar ervaring en capaciteiten de lokale verkiezingen en de nationale verkiezingen voor de Roemeense diaspora “mocht” organiseren.
Om 4,5 jaar in een paar woorden weer te geven is onmogelijk. Bijzonder was haar voorliefde voor Den Haag en dat ook overal uitdroeg. Uiteraard zal haar uitmuntende kennis van de Nederlandse taal daartoe hebben  bijgedragen. Een uitspraak van haar op de valreep was “als ambassadeur zal ik niet meer terugkeren maar wel als vriend en daarom niet vaarwel maar tot ziens! Een groots opgezet afscheid was niet mogelijk, want de viering van National Day op 1 december jl. kon helaas wegens Covid-19 virus niet plaatsvinden.
Het is haar gegund om de kerstdagen te vieren bij haar familie in Boekarest. Echter haar koffers hoeft ze niet uit te pakken, want daarna vertrekt ze naar Sofia omdat ze tot ambassadeur van Bulgarije is benoemd.  Na haar vertrek en komst van haar opvolger zullen de officiële honneurs worden waargenomen door Alexandru Ion Steriu met ondersteuning  van Roemeense Corps Consulaire bestaande uit Ben Jager, Kees Kuijken, Andrea Teunissen en Reinder Schaap die zoals gebruikelijk voor de continuïteit zorgdragen.

Haar opvolger is Lucian Fătu. Expert gespecialiseerd in de Europese ruimte – bilaterale betrekkingen. Hij heeft de diplomatieke rang van gevolmachtigd minister (2007).
Momenteel werkt hij bij het directoraat Institutionele zaken en externe betrekkingen van de EU.
Hij was ambassadeur in Litouwen (2001-2004), ambassadeur in Finland (2006-2011) en ambassadeur in Griekenland (2013-2019).
Talen: Engels, Frans. Geboren in 1959.

 

Na het zaaien volgt het bewerken en daarna het oogsten

In de laatste week van november vond de Romanian Business Week  plaats en gelet op het Covid-19 virus had het een digitaal karakter via vele webinars en gelet op het grote aantal aanmeldingen was het een schot in de roos mede dank zij de medewerking van NL in Business, Netherlands Romanian Chamber of Commerce, beide ambassades en last but not least de ING.

De uitwisselingen van ervaring en kennis inspireerden ons om ook de daad bij het woord te voegen en het aankomende jaar daar waar gewenst en mogelijk concreet invulling aan te geven.


Over de presentaties zullen wij u nog nader informeren, waarbij alvast de ING Romania presentatie aan u toezenden omdat het een korte vooruitblik op het op het komende jaar laat zien. De gehele presentatie kunt u raadplegen door hier te klikken.

Agrarische Sector

Roemenië is de zevende grootste landbouwproducent in de EU, maar zijn potentieel wordt onderbenut

Roemenië werd in 2019 de zevende grootste landbouwproducent in de Europese Unie (EU) en steeg na de Brexit een positie. Volgens de laatste gegevens van Eurostat bedroeg de landbouwproductie van het land in 2019 bijna 19 miljard euro, 2,2% meer dan het voorgaande jaar. De groei van de landbouwsector            in Roemenië in 2019 ten opzichte van 2018 lag iets onder de 2,4% totale groei die in de EU werd opgetekend. In vergelijking met het gemiddelde van de voorgaande vijf jaar (2014-2018) produceerde de Roemeense landbouw echter 13,7% meer in 2019, het op twee na hoogste groeipercentage in de Unie, en meer dan het dubbele van de totale groei van 6,2% in de EU.


Het aandeel van Roemenië in de totale landbouwproductie van de EU was iets meer dan 4,5%. Roemenië staat achter Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland en Polen. Het is moeilijk voor te stellen dat Roemenië op korte tot middellange termijn op deze ranglijst zal stijgen. Roemenië loopt ver achter op Polen, dat in 2019 een landbouwproductie had van 26,3 miljard euro. Roemenië kan de kloof met Polen de komende jaren echter wel dichten als het de efficiëntie verhoogt. Roemenië gebruikt ongeveer 13,4 miljoen hectare land voor landbouw, wat resulteert in een gemiddelde productie van 1.414 euro per hectare. Inmiddels gebruikt Polen 14,5 miljoen hectare en produceert het 1.813 euro per hectare. Als Roemenië een vergelijkbare productiviteit per hectare zou halen als Polen, zou de totale landbouwproductie 24,3 miljard euro worden verhoogd met een stijging van 28% in vergelijking met 2019. Het grootste obstakel van Roemenië bij het verbeteren van de efficiëntie is echter de kleine omvang van de lokale boerderijen en de onwil van de plaatselijke boeren om samen te werken en grotere percelen samen te bewerken. Een ander obstakel is de wet die door de socialistische partij PSD de aankoop van landbouwgronden door buitenlanders sterk heeft beperkt en door de liberale partij PNL weer zal verdwijnen dan wel sterk wordt afgezwakt. Daarbij zal dus de verkiezingsuitslag en de daarop volgende coalitievorming een doorslag gevende rol spelen.
Een ander remmend effect is dat in de cijfers van de arbeidsmarkt van de agrarische sector een niet onbelangrijk deel van de zogenoemde verborgen werkeloosheid niet wordt getoond. Door deze vorm van windowdressing impliceert dat de sociale problematiek nauwelijks aandacht krijgt.
Kortom, deze belangrijke economische sector biedt kansen genoeg, maar dan dient de Roemeense overheid wel mee te werken.

Ontwikkelingen Roemeense infrastructuur

Belofte aan vervoerders en industrie: Verbetering spoorwegnet

De Roemeense staat wil de komende 10 jaar beginnen met de aanleg van 3.000 kilometer spoorlijn. Het Roemeense spoorwegnet heeft momenteel dezelfde lengte als 100 jaar geleden. Het spoorwegnet van Roemenië is de afgelopen 30 jaar met 600 kilometer afgenomen en het geëlektrificeerde spoorwegnet is in dezelfde periode met slechts 350 kilometer toegenomen. Met Europese fondsen wil de Roemeense staat de komende 10-30 jaar 3.000 kilometer spoor  aanleggen. Als we echter naar het verleden kijken, waren een van de grootste nadelen van de Roemeense economie de ontwikkeling van de transportinfrastructuur en het zwakke vermogen van de staat om Europese fondsen op te nemen en te gebruiken.


“We willen de nieuwe passagiersterminal uitbreiden en ook de vrachtruimten. We willen de historische provincies van Roemenië met Europese fondsen verbinden en tegen 2030 beginnen met de aanleg van ongeveer 3.000 kilometer aan extra autosnelwegen snelwegen en 3.000 kilometer aan spoorwegen ”, aldus Dan Dragan, staatssecretaris bij het ministerie van Economische Zaken, in een evenement georganiseerd door de internationale pers. Voor alle duidelijkheid: er wordt reeds lang gewerkt aan de verbetering van de wegenstructuur en de  provinciale wegen kennen een goed wegennet en nu is de focus sterk gericht op de uitbreiding van het snelwegennet. Dus de staatssecretaris stelt het somberder voor dan het is.

De rijsnelheid op de Roemeense spoorwegen voor goederenvervoer is 15 km / u en voor personenvervoer is dat 42 km / u. Tegenwoordig heeft Roemenië bijna evenveel kilometers spoorwegen als 100 jaar geleden. Volgens de INS-gegevens had Roemenië in 1920 9.905 kilometer spoor. Tegelijkertijd hebben landen als Hongarije of Tsjechië, met een oppervlakte van minder dan de helft van dat van Roemenië, een vergelijkbaar aantal kilometers spoor. Wat het geëlektrificeerde spoorwegnet betreft, bereikte Roemenië eind 2019 iets meer dan 4.000 kilometer spoor, 450 meer dan 30 jaar geleden.

Ondertussen voelt de Roemeense industrie het probleem van de spoorweginfrastructuur volledig. Voor spelers in de zware industrie is het spoorvervoer erg belangrijk, aangezien veel producten een afmeting hebben die geen wegtransport toelaat. In een interview met ZF in 2019 zei Mihaela Popescu, algemeen directeur van Tenaris Silcotub Zalău, de grootste lokale producent van industriële buizen, met een omzet van 2,4 miljard lei in 2019 en 1.700 werknemers. is de wegeninfrastructuur een uitdaging voor de Roemeense industrie, maar de spoorweginfrastructuur vormt het echte gevaar op lange termijn voor de Roemeense industrie.”Waar ik in het algemeen een probleem zie, en voor ons, maar ook voor andere spelers in de industrie, is de spoorweginfrastructuur. Ik denk dat de wegeninfrastructuur een probleem is waarmee vorderingen worden gemaakt, maar op de lange termijn zie ik een groot probleem als er geen grote stappen worden gezet in de spoorinfrastructuur. Onze producten zijn in alle opzichten zeer geschikt voor spoorwegvervoer, de verkeersveiligheid en het volume dat u kunt vervoeren ”, aldus Mihaela Popescu.

Aan de andere kant heeft het gebrek aan spoorweginfrastructuur ook gevolgen voor het zeevervoer en de handelsstromen van Roemenië. De haven van Constanta, de grootste (diepzee)haven in Roemenië en de tweede aan de Zwarte Zee, na de haven van Novorosiisk in Rusland(ten Oosten van de Krim op het vasteland), registreerde in 2019 een record van vrachtverkeer, maar vertegenwoordigers van de Constanta Maritime Ports Administration (APMC) – de havenbeheerder van de Constanta-havens, Midia en Mangalia – zeiden dat ze bang zijn voor het gebrek aan spoorweg- en wegeninfrastructuur om verbindingen te maken tussen de haven van Constanta en westelijke hinterlandbestemmingen. De haven van Constanta is de belangrijkste toegangspoort voor goederen die vanuit Azië naar Oost-Europa komen.

Daarentegen investeren Europese concurrenten van Roemeense havens in de ontwikkeling van transportroutes en verliest Roemenië terrein. Dat de Haven van Constanta terrein verliest, hebben zij geheel te wijten aan zichzelf, want het lokale bestuur inclusief het eerder genoemde havenbedrijf inmenging van “buiten” weerden om hun eigen private belangen zeker te stellen. Er ligt notabene een MoU sinds 2011 in een stoffige bureaulade waarin de strategische voorgenomen samenwerking tussen de havens van Rotterdam en Constanta staat omschreven. Zo lang de hand niet in eigen boezem wordt gestoken zal er niet veel veranderen. Lichtpunt is dat er sinds september een burgemeester is gekozen die de lokale patstelling wil doorbreken en niet behoort tot de clan die decennialang de touwtjes in handen hadden. Zo hebben Chinese investeringen in de Griekse haven van Piraeus geleid tot verdere investeringen in spoorwegen in Bulgarije en Servië om een ​​snelle corridor naar Centraal- en West-Europa aan te leggen, terwijl Constanta veel meer te bieden heeft.

Energiesector

Roemenië is op een na de grootste gasproducent in de EU

Onlangs openden President Klaus Johannis en Premier Ludovic Orban het Jupa-aardgascompressiestation in Caraş-Severin district in het kader van de voltooiing van de Fase I-werken van de BRUA-gaspijpleiding. Deze zal         primair Bulgarije-Roemenië-Hongarije-Oostenrijk van Roemeens gas voorzien en zij werken ook aan andere gaspijpleidingen, zoals de reeds gerealiseerde  gaspijpleiding Ungheni – Chisinau, vanuit een strategische doelstelling voor Roemenië en de Republiek Moldavië.


Het BRUA-project heeft tot doel de toegang tot nieuwe gasbronnen te verzekeren en ook het transport van Kaspisch gas naar de markten van Centraal- en Oost-Europa te vergemakkelijken. Het project is door de Europese Commissie van strategisch belang verklaard omdat Roemenië bewijst dat het goed kan profiteren van de geostrategische positie, de gediversifieerde energiemix en gekwalificeerd personeel c.q. het de (politieke)afhankelijkheid van een andere dominante gasproducent zoals  de Russische Federatie verkleint.

De President gaf aan dat de levering van gas uit nieuwe bronnen enerzijds zal voldoen aan de vraag van de interne markt, maar ook zal leiden tot “een grotere voorspelbaarheid en voorzieningszekerheid” voor Roemeense consumenten.
De president herinnerde er in dit verband aan dat de helft van de Roemeense huishoudens nog steeds gebruikmaakt van brandhout en oude, vervuilende installaties. Het regeringsprogramma is erop gericht deze problemen op te lossen, benadrukte het staatshoofd. “De Roemeense gemeenschappen in een versneld tempo aansluiten op gasbronnen is een veronderstelde prioriteit van de overheid, die elke dag werkelijkheid wordt. Roemenen moeten profiteren van de middelen waarover ons land beschikt, die intelligent, correct en efficiënt moeten worden benut ”, aldus de president.

Scheepsbouwsector

Maritieme maakindustrie vindt steun in Tweede Kamer

“Wat gaat het kabinet doen om onze maritieme maakindustrie te ondersteunen?” en “Bewaakt de minister het EU-level playing field met eerlijke concurrentie?”, zomaar wat vragen die de laatste dagen door Kamerleden zijn gesteld tijdens de begrotingsbehandeling van Economische Zaken en Klimaat in de Tweede Kamer. Als NMT zijn we blij met de aandacht die onder andere Kamerleden Bruins (CU), Amhaouch (CDA) en Stoffer (SGP) vragen voor de maritieme maakindustrie.

Deze sector was nog bezig met het herstel na de vorige crisis en wordt nu hard geraakt door de impact van het coronavirus. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. De maritieme sector speelt een belangrijke rol in de mondiale energietransitie en in het streven naar een klimaatneutraal Europa in 2050 (het hoofddoel van de Europese Green Deal). Onze Nederlandse maritieme toeleveranciers en scheepswerven zijn koplopers op het gebied van duurzaamheid. Door in te zetten op verduurzaming en energietransitie kan de maritieme maakindustrie zichzelf de crisis uit innoveren. Daarvoor is wel cofinanciering vanuit de overheid nodig voor het sector brede maritieme Masterplan.

Europees herstelfonds biedt perspectief
De Europese Recovery and Resilience Facility (RRF) biedt een uitgelezen kans. Dit herstelfonds voor noodlijdende sectoren is juist gericht op verduurzamingsplannen. Het Kabinet moet hiervoor wel uiterlijk 30 april 2021 een aanvraag indienen bij de Europese Commissie. En dat is waar de handschoen wringt. Het lijkt erop dat het Kabinet de aanvraag over de Tweede Kamerverkiezingen heen wil tillen, waardoor Nederland mogelijk 5,6 miljard dit jaar laat liggen. En dat terwijl financiële steun voor de maritieme sector vanuit dit fonds juist nu hard nodig is.

NMT blij met moties
Gelukkig vinden we steun bij een groot aantal Tweede Kamerleden die het belang en de toegevoegde waarde van onze sector voor de Nederlandse economie steeds benadrukken. Er zijn gisteravond zelfs twee belangrijke moties ingediend. Zo vragen ChristenUnie en het CDA de regering om alles op alles te zetten om plannen in te dienen voor de RRF vóór 30 april 2021. Zij noemden in hun motie in het bijzonder het belang van een eerlijke concurrentiepositie voor sectoren als de maritieme maakindustrie. De SGP vraagt het kabinet in hun motie de maritieme sector te ondersteunen door te bezien wat de mogelijkheden zijn om het maritieme herstelplan te co-financieren, Defensieopdrachten naar voren te halen en Europese fondsen te benutten. Over beide moties moet nog worden gestemd.

Nu investeren in kennis bij Nederlandse toeleveranciers voor vervanging Walrusklasse onderzeeboten
Nederlandse toeleveranciers uit het bestaande marinebouwcluster willen zich samen met kennisinstituten en Defensie goed voorbereiden op de vervanging van de Walrusklasse onderzeeboten. In de huidige fase van de verwervingsprocedure is nog geen concrete rol voor de Nederlandse toeleveranciers weggelegd. Om ervoor te zorgen dat cruciale kennis over bouw en onderhoud van onderzeeboten voor Nederland behouden blijft en straks bij gunning ook beschikbaar is, moeten toeleveranciers nu in staat gesteld worden om hun kennis en kunde op peil te houden en te versterken. Daarom vraagt NMT de overheid om nu, eventueel separaat van de lopende procedure met de hoofdaannemers te investeren in de ontwikkeling van innovatieve technologie van de Nederlandse toeleveranciers en kennisinstituten.

NMT schreef eerder al over de risico’s die het niet tijdig betrekken van de specialistische kennis van de toeleverende bedrijven met zich meebrengt. Dit blijkt nu ook uit het rapport ‘Vizier op de vervanging van de onderzeeboten’ van de Algemene Rekenkamer. De onderzeeboten zijn niet ‘van de plank’ te koop. Daardoor zitten er in het verdere ontwerpproces volgens de Rekenkamer risico’s. Dat maakt investeren in de kennis en kunde van de toeleverindustrie nóg belangrijker, omdat zij kunnen bijdragen aan het mitigeren van technische risico’s.

Robert van Aarle, sales & business development manager maritiem bij Bolidt: ‘Het kabinet hecht aan een sterke industrie in Nederland, zoals ook beschreven in de ‘Visie op de toekomst van de industrie in Nederland’. Dit gaat met name op voor het zelfscheppende Nederlandse marinebouwcluster. Ook in de Defensie Industrie Strategie 2018 wordt dat onderschreven. Het project Vervanging onderzeebootcapaciteit is een project dat zich bij uitstek leent voor een strategische samenwerking tussen Defensie, kennisinstituten en industrie. Het eerder betrekken van de toeleveranciers is daarom van essentieel belang om de reeds aanwezige onderzeebootkennis, onderwatertechnologie en productiecapaciteiten voor de toekomst te waarborgen. Het risico voor hoge investeringen bij dit soort strategische projecten mag niet alleen bij de toeleveranciers worden neergelegd, maar moet in een gezamenlijke verantwoordelijkheid met Defensie worden gedragen. Hiermee wordt tevens de positie van het Nederlandse marinebouwcluster naar de toekomst zeker gesteld. En dat is goed voor Nederland.’

Via studies en proofs-of-concepts kennis en kunde behouden én versterken
In de zogenoemde B-brief stelt Defensie: ‘De Nederlandse marinebouwsector in brede zin dient op het gebied van onderzeeboten een zo goed mogelijke positie te verkrijgen in de toeleveringsketens van buitenlandse werven. Een goede positie als toeleverancier biedt de Nederlandse gouden driehoek de kans om de eigen kennis te vergroten, waarvan Defensie ook weer profiteert.’ Juist voor een goede positie is het cruciaal om nu al te investeren in innovatieve technologie van de toeleveranciers en kennisinstituten. Denk daarbij aan de automatisering van en systemen voor voortstuwing, hydrauliek, oppervlaktebehandeling en luchtbehandeling, die aan zware militaire eisen moeten voldoen. Nú starten met studies en proofs-of-concepts dient meerdere doelen:

  1. Deze zorgen ervoor dat de kennis en kunde op peil blijft en wordt versterkt en dus beschikbaar is als de order is gegund aan één van de hoofdaannemers.
  2. Deze voorkomen dat cruciale kennis weglekt en Nederland geheel afhankelijk wordt van buitenlandse toeleveranciers. Juist op de gebieden waar behoud van kennis moet worden gewaarborgd (zie ook: Defensie industrie strategie, DIS 2018).
  3. Deze helpen om de unieke kennis en expertise, die bij de instandhouding van de Walrusklasse is opgedaan, over te dragen en te versterken.
  4. Deze kunnen bijdragen aan het mitigeren van mogelijke technische risico’s in de ontwerpfase.

Harm Kappen, voorzitter van het Dutch Underwater Knowledge Centre, benadrukt de wil van de toeleverindustrie om samen in de kennisbasis te investeren: ‘De Nederlandse toeleveranciers staan gereed om hun kennis en kunde in te brengen. Wij willen graag samen met de kennisinstellingen middels een open dialoog met Defensie bijdragen aan versteviging van een gezamenlijke kennisbasis.’

Damen gunt Thales contract voor de missie- en gevechtssysteem Duitse MKS180-fregatten

Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) en Thales hebben een contract getekend voor de levering en integratie van het missie- en gevechtssysteem van de nieuwe MKS 180-fregatten  van de Duitse marine. Het systeem van Thales omvat het Tacticos Combat Management System en het AWWS Fire Control Cluster. Het contract omvat de realisatie van vier scheepssystemen, logistieke diensten en meerdere test- en trainingslocaties op het land.Eerder dit jaar hebben Damen en het Duitse Bundesamt fur Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw) het contract getekend voor het ontwerp en de bouw van vier MKS-180 fregatten. Dit complexe project omvat de bouw van vier fregatten (plus een testfaciliteit aan land), met een optie om nog twee extra fregatten te bouwen. Het contract werd aan DSNS gegund, na een uitgebreide Europese tender.

Directeur Hein van Ameijden van Damen Schelde Naval Shipbuilding: “Achter deze opdracht schuilt meer dan vijf decennia ervaring van DSNS, met het ontwikkelen en bouwen van acht generaties marineschepen voor de Koninklijke Marine (en andere marines wereldwijd). Dit met de betrokkenheid van de gehele Nederlandse maritieme sector en de innovatieve inbreng van tal van Nederlandse onderzoeksinstituten. De Koninklijke Marine is launching customer en innovator voor verschillende nieuwe technologieën, waaronder de geavanceerde sensor- en radarpakketten die door Thales Nederland zijn ontwikkeld”.

Zowel de Nederlandse, als de Duitse Luchtverdedigings- en Commandofregatten, respectievelijk de Zeven Provinciën-klasse en de Sachsen-klasse (ook bekend als F124), bevatten de Thales lange-afstands-radar SMART-L en de multifunctionele radarAPAR.

Illustratie van het MKS 180-fregat in 2020. (Beeld: Damen/ Duitse marine)

Dit om hun gemeenschappelijke rol in de bestrijding van luchtdoelen mogelijk te maken en te versterken. Damen en Thales brengen hun gezamenlijke technologische kennis naar een nog hoger niveau, met het ontwerp en de bouw van de MKS180-fregatten. Samen met Blohm+Voss als bouwpartner in Duitsland, wil Damen het project zo aanpakken dat ongeveer 80% van de totale investering als lokale toegevoegde waarde in Duitsland blijft. De schepen worden gebouwd op werven in Hamburg, Kiel en Wolgast.
De omvang van het contract met Thales benadrukt ook de Duitse waarde creatie en kennisontwikkeling: ongeveer 70% van de diensten wordt uitgevoerd door de Duitse Thales-organisatie, met locaties in Kiel en Wilhelmshaven. Zij doen dit in samenwerking met een aanzienlijk aantal onderaannemers in Duitsland, naast het Thales in Nederland.
Dit binationale project, een perfect voorbeeld van samenwerking met de defensie-industrie, kan de aanzet geven tot verdere binationale of multinationale samenwerking in EU-verband. Ondertussen gaan Damen, Thales en Blohm+Voss door met het realiseren van dit hoogwaardige fregat, dat voldoet aan alle eisen van de Duitse marine, Het zet een Europese standaard voor toekomstbestendige marine capaciteiten.

RH Marine en Damen ondersteunen de Koninklijke Marine bij slimmer onderhoud schepen

RH Marine en Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) gaan helpen om het onderhoud van de nieuwe schepen van de Koninklijke Marine (KM) efficiënter en beter voorspelbaar te maken met behulp van data science.
Beide bedrijven hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Directie Materiële Instandhouding (DMI) van de KM. Doel van de samenwerking is om met behulp van data-science de conditiebewaking van systemen te verbeteren, faalgedrag beter te voorspellen en uiteindelijk onderhoud beter te plannen. Door de overgang naar voorspelbaar onderhoud neemt de beschikbaarheid van de marineschepen toe.

De drie partijen hebben een stappenplan opgesteld om in de toekomst alle data van de marineschepen te kunnen verzamelen, opslaan en analyseren. Scheepswerf Damen gaat de marineschepen voorzien van allerlei nieuwe sensoren en meters die procesdata van alle   systemen aan boord leveren. RH Marine gaat de benodigde infrastructuur leveren en onderhouden om data te kunnen verzamelen en opslaan. Het opslaan gebeurt onder meer in nieuwe beveiligde data warehouses aan boord. De KM kan de beschikbare data direct analyseren met behulp van machine learning, algoritmes, artificial intelligence (AI) en data-modelling technieken. RH Marine zorgt er daarnaast voor dat de informatie uit de data en de status van alle systemen 24/7 duidelijk zichtbaar wordt gemaakt op dashboards, zowel voor de bemanning aan boord als voor de onderhoudsorganisatie aan de wal. De drie partijen zijn hiervoor het afgelopen jaar een pilot gestart op het patrouilleschip Zr. Ms. Groningen, dat door de KM beschikbaar is gesteld als een soort tech-platform.

Met het toepassen van data science verhoogt de DMI zijn innovatiekracht en serviceverlening. ,,Wat dit project specifiek maakt is dat je werkt met militaire systemen”, zegt Harry Strikwerda, Proposal Manager ILS & Naval Services van DSNS. ,,Je hebt dus veilige netwerken nodig om te  voorkomen dat iemand van buiten inbreekt.” Om die reden ontwikkelt RH Marine een ‘secure private cloud’ aan boord van de schepen. Ook worden de systemen voorzien van strenge beveiliging. Door het beter analyseren van data wil de DMI over kunnen stappen van traditioneel correctief of planmatig onderhoud naar modern voorspellend onderhoud. Je hoeft dus alleen onderhoud te plegen als het echt nodig is. Dat maakt het veel efficiënter”, zegt Dieter van Schagen, Sales Manager Defence, Safety & Security bij RH Marine.

DSNS is de hofleverancier van de KM. Bij de bouw van nieuwe fregatten wordt in het ontwerp al rekening gehouden met het beter inzetten van data. Dit betekent dat samen met de opdrachtgever, Defensie, gewerkt kan worden aan lagere levensduurkosten. Hein van Ameijden, Directeur DSNS: “De rol van de Koninklijke Marine als launching customer voor innovaties uit de Nederlandse maritieme industrie is essentieel. Enerzijds verzekeren we daarmee dat onze krijgsmacht blijf beschikken over state-of-the-art equipment. Anderzijds stelt deze nauwe samenwerking ons in staat om als industrie te blijven door ontwikkelen en internationaal concurrerend te zijn.”

Ook de samenwerking met RH Marine is logisch. De maritiem systeemintegrator heeft voor de meeste marineschepen navigatieapparatuur, elektrische en automatiseringssystemen geleverd. “Wij  zijn zeer verheugd met de ondertekening van de Ship Data Science overeenkomst tussen DSNS, de KM en RH Marine. Door het verkrijgen en gebruiken van grote hoeveelheden data kunnen we de volgende stap zetten in de transitie van preventief en correctief onderhoud naar voorspellend onderhoud. Daarmee verhogen we de beschikbaarheid van de schepen tegen lagere kosten. De nieuwe ICT-technologie stelt ons ook in staat om veel minder bekabeling te gebruiken en om op bestaande schepen nieuwe functionaliteiten toe te voegen door slechts een software-upgrade uit te voeren.” stelt Hugo Loudon, Managing Director bij RH Marine.

Pakistaanse marineschip PNS Tabuk in gebruik genomen in Roemenië gebouwd Damen Shipyards in Galati

Op 12 november gaf de Pakistaanse marine in opdracht van de nieuwe Corvette – een Damen OPV 1900 – vernoemd PNS Tabuk in de haven van Constanta, Roemenië. Het schip maakt deel uit van een order voor twee schepen bij Damen, ondertekend door het Pakistaanse Ministerie van Defensie in 2017. Beide schepen zijn gebouwd bij Damen Shipyards Galati in Roemenië. Het eerste schip, PNS Yarmook , is in februari van dit jaar toegetreden tot de vloot van de Pakistaanse marine.

Net als haar zusterschip, PNS Tabuk een multifunctioneel, zeer aanpasbaar platform dat in staat is om een ​​breed scala aan operaties uit te voeren in een complexe maritieme omgeving. Ze kan een helikopter en een UAV(unmanned aerial vehicle, drone), evenals twee RHIB’s(De RHIB is een kleine, wendbare en snelle motorboot. De RHIB’s (Rigid Hull Inflatable Boat) worden voor een groot aantal taken ingezet. Met name als bijboot van grote bovenwaterschepen voor anti-drugsoperaties, rivieroperaties en boardings op zee (aan boord gaan van verdachte schepen). tegelijk lanceren.

Tijdens de ingebruikname werden de afgevaardigden – waaronder velen die het evenement op afstand bijwoonden vanwege de aanhoudende coronavirus-pandemie – aangesproken door de commandant van PNS Tabuk. , kapitein Muhammad Umair. De kapitein erkende de professionele competentie van Damen tijdens het project en sprak zijn vertrouwen uit in toekomstige samenwerking.Galati Flemming Sorensen, algemeen directeur van Damen Shipyards, zei tijdens het evenement: “Damen is sinds 1986 bij veel projecten in Pakistan betrokken en we zijn erg trots op deze langdurige en vertrouwensvolle samenwerking.”

Hij verklaarde dat het succesvolle resultaat van het project het resultaat was van een nauwe samenwerking tussen alle betrokkenen. “Zo’n prestatie is alleen mogelijk met goede coördinatie, bekwaam vakmanschap, uitstekend teamwerk en een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen. Ondanks de ongekende uitdagingen van de pandemie zijn de Pakistaanse, Roemeense en Nederlandse projectteams erin geslaagd om met doorzettingsvermogen hun werk tot een goed einde te brengen. ”Damen zal PNS Tabuk tijdens haar dienst blijven ondersteunen , meldt een persbericht van de constructeur.

De werf van Damen in Galati heeft meer dan 40 schepen gebouwd voor het defensie- en beveiligingssegment, waaronder de laatste zeven complexe marineschepen voor de Koninklijke Marine en het offshore patrouillevaartuig Stefan cel Mare , het vlaggenschip van de Roemeense grenspolitie als ondersteuning van Frontex.
Damen Shipyards is als pionier sinds de negentiger jaren aanwezig en heeft de Roemeense scheepsbouw weer op de kaart gezet door de werf in Galati over tenemen en de werf in Mangalia(voorheen Daewoo) van een dreigend faillissement te redden. Het was dan ook logisch dat de toenmalige Roemeense Minister van Defensie Mihnea Motoc de opdracht voor de bouw van 4 corvettes en de aanpassing van twee fregatten voor de Roemeense marine aan Damen toewees. Een daarop volgende regering heeft om zeer controversiële redenen de opdracht aan het Franse Naval toegewezen.

Luchtvaart Sector

Europese luchthavens zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden

De goedkope luchtvaartmaatschappijen zullen daarbij het middelpunt zijn.
Europese luchthavens die getroffen zijn door de coronaviruspandemie zullen na de crisis een nieuw operatiemodel moeten vinden, waarbij goedkope luchtvaartmaatschappijen de “winnaars” zullen zijn, zegt de directeur-generaal van de International Council of Airports in Europe (ACI Europe).

Olivier Jankovec geeft daarbij aan: “Het is duidelijk dat we zien dat low-cost carriers de winnaars zijn in deze crisis. De belangrijkste hebben de sterkste financiële resultaten en hebben de liquiditeit om de crisis de komende maanden te boven te komen”, zei Olivier Jankovec op de jaarlijkse algemene vergadering op dinsdag. van ACI Europe, een organisatie die 500 luchthavens in 46 Europese landen vertegenwoordigt. Hun product is perfect aangepast aan de nieuwe realiteit, evenals aan de manier waarop ze hun kosten en flexibiliteit beheren”, voegde Olivier Jankovec eraan toe, verwijzend naar de Ierse low-cost luchtvaartmaatschappij Ryanair, het Roemeense Blue Air en het Hongaarse bedrijf Wizz Air als “winnaars”.

“Deze maatschappijen zullen marktaandeel winnen en wie weet, als de tijd daar is, zijn ze misschien ook geïnteresseerd in langeafstandsroutes”, voegde Jankovec toe. Low cost airlines profiteren in de huidige crisis van het feit dat ze een beperkt netwerk van middellange vluchten in Europa exploiteren, waar het verkeer ondanks verkeersbeperkingen gemakkelijk herstelt.

Ter vergelijking: grote traditionele luchtvaartmaatschappijen hebben zeer hoge vaste kosten, omdat langeafstandsvluchten nog steeds worden stopgezet vanwege onzekerheden over de verspreiding van het virus.

Water Sector

Roemeense focus op infrastructuur op watervoorzieningen

De Europese Commissie schenkt 370 miljoen euro voor de uitbreiding van de watervoorziening en riolering in zes provincies in Roemenië De Europese Commissie heeft dinsdag een investering van bijna 370 miljoen euro uit het Cohesiefonds

goedgekeurd om de infrastructuur voor watervoorziening en riolering te verbeteren en uit te breiden in zes provincies in Roemenië: Constanţa, Călăraşi, Dâmboviţa, Ialomiţa en delen van De provincies Ilfov en Braşov, informeert een communiqué van de gemeenschapsbestuurder “Dit project, dat een aanvulling vormt op eerdere EU-investeringen om de watervoorziening en afvalwaterinfrastructuur in Roemenië te moderniseren, zal zorgen voor continue toegang tot veilig drinkwater en de vervuiling van rivieren en grondwater verminderen, in overeenstemming met de doelstellingen van de Commissie in  het kader van het Groen Pact ”, aldus Elisa Ferreira, commissaris voor cohesie en hervorming. Dit project zal drinkwater verontreinigende stoffen en gerelateerde gezondheidsrisico’s verminderen, de biodiversiteit stimuleren en industriële, commerciële en recreatieve activiteiten ontwikkelen. Het project zal naar verwachting 156 vaste banen creëren en vanaf juli 2023 operationeel worden.
In het recente verleden was de Nederlandse watersector in de ruimste zin van het woord actief in deze Roemeense sector, maar door gebrek aan financiële middelen kwam het op een laag pitje te staan. Mede door de Europese hulp wordt deze sector nieuw leven in geblazen en verdient het de aanbeveling om de Roemeense ontwikkelingen nauwlettend te volgen en waar mogelijk daarin te participeren.

Economische ontwikkelingen

Economische herstel wordt onderbroken omdat de heropleving van de pandemie de onzekerheid vergroot

De pandemie van het coronavirus betekent een zeer grote schok voor de mondiale en EU-economieën, met zeer ernstige economische en sociale gevolgen. De economische bedrijvigheid in Europa onderging een ernstige schok in de eerste helft van het jaar en herstelde zich sterk in het derde kwartaal toen de inperkingsmaatregelen geleidelijk werden opgeheven. De Economische voorspelling: herstel wordt onderbroken omdat de heropleving van de pandemie de onzekerheid vergroot.

De pandemie van het coronavirus betekent een zeer grote schok voor de mondiale en EU-economieën, met zeer ernstige economische en sociale gevolgen. De economische bedrijvigheid in Europa onderging een ernstige schok in de eerste helft van het jaar en herstelde zich sterk in het derde kwartaal toen de inperkingsmaatregelen geleidelijk werden opgeheven. De heropflakkering van de pandemie in de afgelopen weken leidt echter tot verstoringen, aangezien nationale autoriteiten nieuwe volksgezondheidsmaatregelen invoeren om de verspreiding ervan te beperken. Door de epidemiologische situatie zijn groeiprognoses over de prognosehorizon onderhevig aan een zeer hoge mate van onzekerheid en risico’s.

Een onderbroken en onvolledig herstel

De economische najaarsprognoses 2020 voorspellen dat de economie van het eurogebied in 2020 met 7,8% zal krimpen, alvorens in 2021 met 4,2% en in 2022 met 3% te groeien. Volgens de prognoses zal de economie van de EU in 2020 met 7,4% krimpen alvorens te herstellen met een groei van 4,1 % in 2021 en 3% in 2022. Vergeleken met de economische zomerprognoses 2020 zijn de groeiprognoses voor zowel het eurogebied als de EU iets hoger voor 2020 en lager voor 2021. De output in zowel het eurogebied als de EU zal naar verwachting niet het pre-pandemische niveau in 2022 herstellen.

De economische gevolgen van de pandemie lopen sterk uiteen in de EU, en hetzelfde geldt voor de vooruitzichten voor herstel. Dit weerspiegelt de verspreiding van het virus, de stringente volksgezondheidsmaatregelen die zijn genomen om het in te dammen, de sectorale samenstelling van de nationale economieën en de kracht van de nationale beleidsreacties.

Stijging van de werkloosheid beperkt in vergelijking met een daling van de economische activiteit

Het banenverlies en de stijging van de werkloosheid hebben het levensonderhoud van veel Europeanen ernstig onder druk gezet. Beleidsmaatregelen van de lidstaten, samen met initiatieven op EU-niveau, hebben bijgedragen tot het verzachten van de gevolgen van de pandemie op de arbeidsmarkten. Door de ongekende omvang van de genomen maatregelen, met name via werktijdverkortingsregelingen, is de stijging van het werkloosheidscijfer gematigd gebleven in vergelijking met de daling van de economische activiteit. De werkloosheid zal naar verwachting blijven stijgen in 2021 nu de lidstaten de noodhulpmaatregelen geleidelijk afschaffen en nieuwe mensen de arbeidsmarkt betreden, maar zou in 2022 moeten verbeteren naarmate de economie zich blijft herstellen.

Volgens de prognoses zal het werkloosheidspercentage in het eurogebied stijgen van 7,5% in 2019 tot 8,3% in 2020 en 9,4% in 2021, alvorens te dalen tot 8,9% in 2022. Het werkloosheidspercentage in de EU zal naar verwachting stijgen van 6,7% in 2019 tot 7,7% in 2020 en 8,6% in 2021, alvorens te dalen tot 8,0% in 2022.

 Tekorten en overheidsschulden zullen stijgen

Verwacht wordt dat de toename van de overheidstekorten dit jaar in de hele EU zeer aanzienlijk zal zijn, aangezien de sociale uitgaven stijgen en de belastinginkomsten dalen, zowel als gevolg van de uitzonderlijke beleidsmaatregelen ter ondersteuning van de economie als het effect van automatische stabilisatoren.

Volgens de prognoses zal het totale overheidstekort van het eurogebied toenemen van 0,6% van het bbp in 2019 tot ongeveer 8,8% in 2020, alvorens af te nemen tot 6,4% in 2021 en 4,7% in 2022. Dit weerspiegelt de verwachte geleidelijke afschaffing van noodhulpmaatregelen in de loop van 2021 naarmate de economische situatie verbetert.

De prognoses weerspiegelen de piek in de tekorten en voorspellen dat de totale schuldquote van het eurogebied zal stijgen van 85,9% van het bbp in 2019 tot 101,7% in 2020, 102,3% in 2021 en 102,6% in 2022.

De inflatie blijft gematigd

Door een scherpe daling van de energieprijzen kwam de algemene inflatie in augustus en september in een negatief gebied terecht. De kerninflatie, die alle items omvat behalve energie en onbewerkte voedingsmiddelen, is ook aanzienlijk gedaald tijdens de zomer als gevolg van een lagere vraag naar diensten, met name diensten in verband met toerisme en industriële goederen. Een zwakke vraag, een slappe arbeidsmarkt en een sterke eurokoers zullen een neerwaartse druk uitoefenen op de prijzen.

De inflatie in het eurogebied, zoals gemeten aan de hand van de geharmoniseerde consumptieprijsindex (HICP), zal naar verwachting gemiddeld 0,3% bedragen in 2020, alvorens te stijgen tot 1,1% in 2021 en 1,3% in 2022, naarmate de olieprijzen stabiliseren. Voor de EU wordt de inflatie geraamd op 0,7% in 2020, 1,3% in 2021 en 1,5% in 2022.

Leden van de Europese Commissie:

Valdis  Dombrovskis , Executive Vice-President voor een economie die werkt voor mensen, zei: “Deze voorspelling komt omdat een tweede golf van de pandemie voor nog meer onzekerheid zorgt en onze hoop op een snel herstel doet verstoren. De economische output van de EU zal in 2022 niet terugkeren naar het niveau van vóór de pandemie. Maar door deze turbulentie hebben we blijk gegeven van vastberadenheid en solidariteit. We hebben ongekende maatregelen afgesproken om mensen en bedrijven te helpen. We zullen samenwerken om de koers naar herstel uit te stippelen, gebruikmakend van elk hulpmiddel dat we tot onze beschikking hebben. We hebben overeenstemming bereikt over een baanbrekend herstelpakket, NextGenerationEU – met de herstel- en veerkrachtfaciliteit als kern – om massale steun te verlenen aan de zwaarst getroffen regio’s en sectoren. Ik roep nu opnieuw het Europees Parlement en de Raad op om de onderhandelingen snel af te ronden zodat er in 2021 geld kan stromen, zodat we samen kunnen investeren, hervormen en weer opbouwen . ”

Paolo  Gentiloni , commissaris voor Economie, zei: “ Na de diepste recessie in de geschiedenis van de EU in de eerste helft van dit jaar en een zeer sterke opleving in de zomer, is het herstel van Europa onderbroken vanwege de heropleving van COVID-19-gevallen. De groei keert terug in 2021, maar het zal twee jaar duren voordat de Europese economie het niveau van voor de pandemie bijna terugkrijgt. In de huidige context van zeer grote onzekerheid moet het nationale economische en fiscale beleid ondersteunend blijven, terwijl NextGenerationEU dit jaar moet worden afgerond en effectief moet worden uitgerold in de eerste helft van 2021. ”

Een hoge mate van onzekerheid met neerwaartse risico’s voor de vooruitzichten

De onzekerheden en risico’s rond de economische najaarsprognoses 2020 blijven uitzonderlijk groot. Het belangrijkste risico vloeit voort uit een verergering van de pandemie, die strengere maatregelen voor de volksgezondheid vereist en leidt tot een ernstiger en langduriger effect op de economie. Dit heeft geleid tot een scenarioanalyse voor twee alternatieve paden van de pandemische evolutie – een meer goedaardige en een neerwaartse – en de economische impact ervan. Er bestaat ook een risico dat de littekens die de pandemie op de economie heeft achtergelaten – zoals faillissementen, langdurige werkloosheid en verstoringen van de voorziening – dieper en verder reiken. De Europese economie kan ook negatief worden beïnvloed als de wereldeconomie en de wereldhandel minder verbeteren dan verwacht of als de handelsspanningen toenemen. De mogelijkheid van stress op de financiële markten is een ander neerwaarts risico.

Aan de positieve kant zal NextGenerationEU, het economisch herstelprogramma van de EU, inclusief de herstel- en veerkrachtfaciliteit, de economie van de EU waarschijnlijk een sterkere stimulans geven dan verwacht. De reden hiervoor is dat in de prognose de waarschijnlijke voordelen van deze initiatieven slechts gedeeltelijk kunnen worden meegenomen, aangezien de beschikbare informatie over nationale plannen in dit stadium nog beperkt is. Een handelsovereenkomst tussen de EU en het VK zou vanaf 2021 ook een positief effect hebben op de economie van de EU in vergelijking met de verwachte basislijn van de handel in het VK en de EU op basis van de WTO-regels voor de meest begunstigde natie (MFN).

Achtergrond

De prognose werd opgesteld in een context van ernstige onzekerheid, waarbij de lidstaten in de tweede helft van oktober 2020 belangrijke nieuwe volksgezondheidsmaatregelen aankondigden om de verspreiding van het virus te beperken.

De prognose is gebaseerd op de gebruikelijke reeks technische aannames met betrekking tot wisselkoersen, rentetarieven en grondstofprijzen, met als afsluitdatum 22 oktober 2020. Voor alle andere inkomende gegevens, waaronder informatie over het overheidsbeleid, houdt deze prognose rekening met informatie tot en met 22 oktober. Tenzij het beleid op geloofwaardige wijze wordt aangekondigd en voldoende gedetailleerd wordt gespecificeerd, gaan de projecties uit van beleidswijzigingen.

De prognose hangt af van twee belangrijke technische aannames. Ten eerste wordt aangenomen dat volksgezondheidsmaatregelen tot op zekere hoogte van kracht blijven gedurende de prognoseperiode. Na hun aanzienlijke verkrapping in het vierde kwartaal van 2020 wordt echter verwacht dat de strengheid van de maatregelen in 2021 geleidelijk zal afnemen. Er wordt ook aangenomen dat de economische impact van een bepaald niveau van beperkingen in de loop van de tijd zal afnemen naarmate het gezondheidsstelsel zich aan de coronavirusomgeving aanpassen.. Ten tweede, aangezien de toekomstige betrekkingen tussen de EU en het VK nog niet duidelijk zijn, zijn de prognoses voor 2021 en 2022 gebaseerd op de technische veronderstelling dat de EU en het VK vanaf 1 januari 2021 handelen volgens de WTO-regels voor meest begunstigde naties (MFN). verder.Dit is alleen bedoeld voor prognoses en weerspiegelt geen verwachting of voorspelling met betrekking tot de uitkomst van de onderhandelingen tussen de EU en het VK over hun toekomstige relatie.

De volgende prognose van de Europese Commissie is een update van het bbp en de inflatieprognoses in de economische winterprognose 2021, die naar verwachting in februari 2021 zal worden gepresenteerd.

heropflakkering van de pandemie in de afgelopen weken leidt echter tot verstoringen, aangezien nationale autoriteiten nieuwe volksgezondheidsmaatregelen invoeren om de verspreiding ervan te beperken. Door de epidemiologische situatie zijn groeiprognoses over de prognosehorizon onderhevig aan een zeer hoge mate van onzekerheid en risico’s.

Een onderbroken en onvolledig herstel

De economische najaarsprognoses 2020 voorspellen dat de economie van het eurogebied in 2020 met 7,8% zal krimpen, alvorens in 2021 met 4,2% en in 2022 met 3% te groeien. Vergeleken met de economische zomerprognoses 2020 zijn de groeiprognoses voor zowel het eurogebied als de EU iets hoger voor 2020 en lager voor 2021. De output in zowel het eurogebied als de EU zal naar verwachting niet het pre-pandemische niveau in 2022 herstellen.

De economische gevolgen van de pandemie lopen sterk uiteen in de EU, en hetzelfde geldt voor de vooruitzichten voor herstel. Dit weerspiegelt de verspreiding van het virus, de stringente volksgezondheidsmaatregelen die zijn genomen om het in te dammen, de sectorale samenstelling van de nationale economieën en de kracht van de nationale beleidsreacties.

Stijging van de werkloosheid beperkt in vergelijking met een daling van de economische activiteit

Het banenverlies en de stijging van de werkloosheid hebben het levensonderhoud van veel Europeanen ernstig onder druk gezet. Beleidsmaatregelen van de lidstaten, samen met initiatieven op EU-niveau, hebben bijgedragen tot het verzachten van de gevolgen van de pandemie op de arbeidsmarkten. Door de ongekende omvang van de genomen maatregelen, met name via werktijdverkortingsregelingen, is de stijging van het werkloosheidscijfer gematigd gebleven in vergelijking met de daling van de economische activiteit. De werkloosheid zal naar verwachting blijven stijgen in 2021 nu de lidstaten de noodhulpmaatregelen geleidelijk afschaffen en nieuwe mensen de arbeidsmarkt betreden, maar zou in 2022 moeten verbeteren naarmate de economie zich blijft herstellen.

Volgens de prognoses zal het werkloosheidspercentage in het eurogebied stijgen van 7,5% in 2019 tot 8,3% in 2020 en 9,4% in 2021, alvorens te dalen tot 8,9% in 2022. Het werkloosheidspercentage in de EU zal naar verwachting stijgen van 6,7% in 2019 tot 7,7% in 2020 en 8,6% in 2021, alvorens te dalen tot 8,0% in 2022.

Tekorten en overheidsschulden zullen stijgen

Verwacht wordt dat de toename van de overheidstekorten dit jaar in de hele EU zeer aanzienlijk zal zijn, aangezien de sociale uitgaven stijgen en de belastinginkomsten dalen, zowel als gevolg van de uitzonderlijke beleidsmaatregelen ter ondersteuning van de economie als het effect van automatische stabilisatoren.

Volgens de prognoses zal het totale overheidstekort van het eurogebied toenemen van 0,6% van het bbp in 2019 tot ongeveer 8,8% in 2020, alvorens af te nemen tot 6,4% in 2021 en 4,7% in 2022. Dit weerspiegelt de verwachte geleidelijke afschaffing van noodhulpmaatregelen in de loop van 2021 naarmate de economische situatie verbetert.

De prognoses weerspiegelen de piek in de tekorten en voorspellen dat de totale schuldquote van het eurogebied zal stijgen van 85,9% van het bbp in 2019 tot 101,7% in 2020, 102,3% in 2021 en 102,6% in 2022.

De inflatie blijft gematigd

Door een scherpe daling van de energieprijzen kwam de algemene inflatie in augustus en september in een negatief gebied terecht. De kerninflatie, die alle items omvat behalve energie en onbewerkte voedingsmiddelen, is ook aanzienlijk gedaald tijdens de zomer als gevolg van een lagere vraag naar diensten, met name diensten in verband met toerisme en industriële goederen. Een zwakke vraag, een slappe arbeidsmarkt en een sterke eurokoers zullen een neerwaartse druk uitoefenen op de prijzen.

De inflatie in het eurogebied, zoals gemeten aan de hand van de geharmoniseerde consumptieprijsindex (HICP), zal naar verwachting gemiddeld 0,3% bedragen in 2020, alvorens te stijgen tot 1,1% in 2021 en 1,3% in 2022, naarmate de olieprijzen stabiliseren. Voor de EU wordt de inflatie geraamd op 0,7% in 2020, 1,3% in 2021 en 1,5% in 2022.

Bron: Periodieke rapportage Europese Commissie

Roemeense verkiezingsresultaten betekent een belangrijke koerswijziging

Kruitdampen Roemeense verkiezingen (6 december jl.)trekken langzaam op

Hoewel op het moment van schrijven deze nieuwsbrief nog niet alle stemmen zijn geteld(ca.96,43%) tekent de samenstelling van de nieuwe regeringscoalitie zich al af. De partijen PNL en USR-PLUS(liberaal en sociaal-liberaal) hebben al voor de verkiezingen uitgesproken dat zij niet zij aan een te vormen regering c.q.coalitie  deelnemen waarvan de PSD(socialisten) deel van uitmaken. Inmiddels heeft de UDMR(partij van Hongaarse minderheid) zich bij de coalitie PNL en USRPLUS aangesloten.

Wij beperken ons tot het beperkt weergeven van de huidige situatie omdat deze nog een voorlopig karakter heeft en geven alleen de meest opmerkelijke zaken weer, alsmede de eerste commentaren van de internationale pers.

  • De huidige interim premier Ludovic Orban (PNL) zal conform de artikelen 101, 106 en 110 van de Roemeense Grondwet aftreden omdat hij (dus tijdelijk) leiding gaf aan een interim regering.
  • Op dit moment spreken de eerder genoemde partijen al over het aantal ministeries, de voorkeuren voor bepaalde ministers posten, te benoemen premier en vele andere zaken. Men wil geen Belgische toestanden die extreem lange periodes kennen om een regering te vormen.
  • Het opkomstpercentage was 31,84%; het laagstein de postcommunistische geschiedenis van Roemenië
  • Roemenië heeft een kiesdrempel van 5%
    Het Roemeense parlement heeft 136 senatoren en 329 afgevaardigden
  • Sinds ca. een half jaar heeft ook Roemenië ook een extreem rechtse nationalistisch partij met een sterk xenofoob karakter die Alliantie voor de Unie van Roemenen (AUR) wordt genoemd(AUR is in de Nederlandse vertaling Goud). Alle Roemeense partijen hebben afstand van deze politieke randfiguren genomen, lijkend op een cordon saitaire. Deze partij wist nog ruim 8% bij de verkiezingen te scoren ondanks dat veel Roemenen zich nog de extreme partij Romania Mare Greater Romania Party – PRM] weten te herinneren.

Wat schrijft de internationale pers over de parlementsverkiezingen

De parlementsverkiezingen in Roemenië en hun ietwat verrassende resultaat konden niet onopgemerkt blijven in de internationale pers, die het als een zeer belangrijk onderwerp beschouwden.
France-Presse bijvoorbeeld zond in “breaking news” het resultaat uit van de exit-poll die in Roemenië werd gepubliceerd onmiddellijk nadat de peilingen waren gesloten.

Politico
Centrumrechtse premier Ludovic Orban is  vastbesloten om aan de macht te blijven na de close race van zondag, ondanks het feit dat hij op de tweede plaats lijkt te staan ​​- schrijft de Europese editie van  Politico in een artikel bij de eersten op de site. De opkomst was  historisch laag, merken verslaggevers op. Ze nemen ook nota van de  steun  die extreemrechtse nationalisten van  AUR  tijdens de pandemie hebben  ontvangen  van de kroon-sceptici en anti-vaccinisten, die hen zo helpen het parlement binnen te komen.
Deutsche Welle
Liberalen en sociaal- liberalen staan ​​schouder aan schouder. De site merkt ook op dat de opkomst bij deze verkiezingen het laagst was sinds de val van het communisme. Bij de presentatie van principalelor politieke krachten, Deutsche Welle schrijft dat PSD wordt beschouwd als een corrupte partij die Dominte Roemeense politiek in de afgelopen 30 jaar en is de opvolger van de communistische partij.

Vanuit Frankrijk  schrijft Les Echos  dat de partij van Ludovic Orban in de problemen zit. De verkiezingen kwamen als een verrassing, er werd verwacht dat de liberalen als beste uit de bus zouden komen, in plaats daarvan staan ​​ze bijna op één lijn met de sociaaldemocratische

tegenstanders – opnieuw beschreven als erfgenamen van de communisten. De PSD-score is verrassend, gezien het feit dat het de afgelopen jaren in diskrediet is gebracht door zijn pogingen om anticorruptiewetten aan te passen om bepaalde van zijn leiders te helpen zich te ontdoen van de ongestraften, merkt de Franse publicatie op.
Across the Ocean  schrijft The New York Times  over een test die premier Ludovic Orban doormaakt. Hij heeft een alliantie nodig om aan de macht te blijven na deze verrassend strakke race.  En het Bloomberg- bureau   merkt op dat de Roemeense premier optimistisch is over de kansen op een coalitie, hoewel hij de verkiezingen heeft verloren. Opnieuw noteren journalisten de laagste opkomst sinds de val van het communisme, toegeschreven aan het coronavirus. De sociaal-democraten zijn het meest effectief gebleken in het mobiliseren van pandemische aanhangers. Het resultaat is volgens Bloomberg ook belangrijk voor de Europese Unie. Ludovic Orban haalde het

land van de weg van de sociaal-democraten, die flirten met een beleid dat vergelijkbaar was met dat in Hongarije en Polen, schrijft het bureau met een economisch profiel.
The Economist en Euronews
De parlementsverkiezingen van vier jaar geleden liepen niet goed af voor Roemenië. De winnende partij in 2016, PSD, bracht een groot deel van haar ambtstermijn door in het electoraat en viel toen de rechtsstaat aan, voordat de leider wegens machtsmisbruik naar de gevangenis ging, herinnert The Economist zich . Als de inzet in de afgelopen jaren enorm was, staan ​​de huidige verkiezingen niet alleen in het teken van de coronaviruspandemie, maar ook van een lager belang van het electoraat dan de meerderheid die de toekomstige regering het zal geven, zodat aan het eind van de dag de echte winnaar de wetgevende macht is, merkt Euronews op.
In een artikel over de Roemeense verkiezingen, “The Center might just hold”, herinnert The Economist zich de ervaring van de regering Dragnea en de ineenstorting van de PSD-regering na een motie van afkeuring, gevolgd door de in

stallatie van een Victoria Palace PNL-minderheidsregering die worstelde om te regeren gezien het gebrek aan steun in het parlement.

Afstand tot de onliberale democratieën in Polen en Hongarije

De verkiezingen  zouden als belangrijkste doel hebben om de PNL een veel stabieler parlementair politiek platform te bieden, aldus de geciteerde publicatie. Verwacht wordt dat de liberalen in staat zullen zijn om een ​​functionele centrumrechtse coalitie te vormen.
Roemenië, dat zwaar werd getroffen door Covid-19, legde strenge quarantainemaatregelen op, die ook tot ontevredenheid over het huidige bestuur leidden, vooral onder kiezers op het platteland, herinnert The Economist zich.

We hebben het echter niet over een golf van ontevredenheid die zo groot is dat de verkiezingsuitslag wordt gekaapt.

Het versterken van de positie van de PNL zou Roemenië kunnen helpen om zijn groeiende afstand tot de onliberale democratieën van Hongarije en Polen voort te zetten, concludeert The Economist.

Van Sauron tot pandemische apathie

Roemeense premier Ludovic Orban haalde ooit de voorpagina door de toenmalige president Traian Basescu te vergelijken met Sauron, de leider van het Mordor-rijk in Tolkiens beroemde roman “The Lord of the Rings”.
Dit gebeurde in 2008 toen Orban acht maanden lang minister van Transport bekleedde in een andere liberale minderheidsregering, merkt Euronews ook op in een analyse met als titel “Moet apathie de belangrijkste winnaar zijn van de Roemeense verkiezingen?”.
Het duurde nog 10 jaar voordat Ludovic Orban de president van PNL werd, nadat de partij de grote nederlaag van 2016 doormaakte toen de PSD onder leiding van Liviu Dragnea een historische overwinning behaalde van 45,5%.
Bij de laatste verkiezingen behaalden de liberalen onder leiding van Alina Gorghiu 20%. Dit is hoe de liberale leider werd veranderd en vervangen door Orban.

De spectaculaire ineenstorting van PSD en het gebrek aan enthousiasme

Terugkijkend op zijn politieke carrière merkt Euronews op dat zijn weg naar de frontlinie van leiderschap weinig te maken heeft met zijn eigen daden, evenals met de spectaculaire ineenstorting van de PSD onder leiding van Liviu Dragnea, die uiteindelijk tot drie jaar werd veroordeeld. en een halve gevangenisstraf wegens corruptie.

Euronews herinnert ook aan misbruik van anticorruptiewetten en massale straatprotesten.

Benoemd tot premier in 2019 door president Klaus Iohannis, ook van de PNL, regeerde Orban in de minderheid, met de steun van USR PLUS en een sterke pro-Europese agenda.

Ondanks de Covid-19-pandemie en een motie van afkeuring slaagde Orban erin om aan de macht te blijven en politieke steun te behouden. De verkiezingen van 6 december vormen echter een test voor het publiek (een eerste test werd echter afgenomen bij de Europese en lokale verkiezingen).

Euronews merkt ook op dat ondanks de massale straatprotesten van 2017 en het enorme schandaal dat door PSD is gelanceerd over pogingen om de strijd tegen corruptie te beëindigen, de PNL onder leiding van Orban niet veel enthousiasme heeft opgewekt sinds het in Victoria Palace is. .

Zwakke opkomst en het gevaar van uiterst rechts

Als gevolg hiervan is de belangstelling voor de verkiezingen van zondag beperkt, zei Euronews. Radu Magdin, politiek analist geciteerd door Euronews, stelt dat de opkomst laag is (31,4%)en dat dit niet alleen te wijten is aan de coronaviruspandemie, maar ook een signaal is van teleurstelling van het electoraat over de mogelijkheden die het heeft.

Politico.eu benadrukt het gevaar dat een extreemrechtse alliantie het parlement binnenkomt. De pandemie van het coronavirus werpt een schaduw over de Roemeense verkiezingen, met als groot gevaar de lage opkomst en het maximaliseren van de kansen van een nieuwe extreemrechtse politieke kracht, AUR.

“Extremistische nationalisten van de Alliantie voor de Eenheid van Roemenen wonnen terrein onder de Corona-sceptici en anti-vaccinisten tijdens de pandemie, maar ook onder neo-protestantse groeperingen”, merkt Politico.eu op, onder verwijzing naar Cristian Pârvulescu.

Pro-Europese kandidaat Maia Sandu wint Moldavische verkiezingen

De pro-Europese oppositiekandidaat, Maia Sandu, is erin geslaagd de zittende president Igor Dodon in te halen bij de verkiezingen in de Republiek Moldavië en zal de hoogste positie in de staat bekleden. Sandu, die de presidentsverkiezingen van 2016 met slechts 70.000 stemmen verloor aan Dodon, werd nu naar de overwinning gestuwd door een enorme opkomst, vooral van Moldaviërs in de diaspora. Zo’n 1,2 miljoen mensen gingen zondag 15 november jl.ook naar de stembus in de tweede ronde van de presidentsverkiezingen.
Maia Sandu behaalde 57,49% en haar tegenstander Igor Dodon 42,51%.

Wie is Maia Sandu?
Maia Sandu is 48 jaar oud, ongehuwd, heeft een economische opleiding genoten en spreekt Engels, Russisch en Spaans. Ze heeft een tweekamerappartement in Chisinau en een Toyota-auto, gekocht in 2012.

Sandu heeft drie graden economie en openbaar bestuur, waaronder een van Harvard. Tussen 2010 en 2012 was ze adviseur van een van de uitvoerende bestuurders van de Wereldbank. Maar zij koos ervoor om Washington, waar zij  $ 10.000 per maand verdiende, te verlaten en terug te keren naar Moldavië.

Sandu is sinds 2012 betrokken bij de politiek in Moldavië en vertrouwde tijdens de verkiezingscampagne op een anticorruptie-platform, met de belofte het land uit de armoede te halen, de autoriteiten ter verantwoording te roepen en de banden met de Europese Unie aan te halen.
Was minister van Onderwijs tussen 2012 en 2015 en introduceerde ze bewakingscamera’s op het baccalaureaat-examen en verkortte de vakanties, maatregelen die straatprotesten uitlokken.
Maia Sandu vroeg het parket ook om te verifiëren of de studiedocumenten van haar voormalige baas, premier Chiril Gaburici, authentiek zijn. Na verificaties werd vastgesteld dat de documenten vals zijn, en Gaburici nam ontslag.
Sandu deed ook mee aan de presidentsverkiezingen van 2016, maar werd in de tweede ronde verslagen door de pro-Russische kandidaat Igor Dodon, die 52,11% van de stemmen won.
Op 8 juni 2019 werd ze benoemd tot premier van de Republiek Moldavië, maar op dezelfde dag verklaarde het Constitutionele Hof haar benoeming als ongrondwettelijk ongeldig, wat een politieke crisis veroorzaakte in het hele Prut. De regering werd op 12 november 2019 bij motie van afkeuring ontslagen.

Flarden uit de geschiedenis
De huidige onafhankelijke staat Moldavië werd op 27 augustus 1991 uitgeroepen na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Het land ligt ingesloten tussen Roemenië en Oekraïne. De westgrens (met Roemenië) van de staat Moldavië wordt gevormd door de rivier de Prut, de oostgrens met Oekraïne ligt op de linkeroever van de rivier de Nistru (Dnestr). De gebieden ten zuiden (tot aan de Zwarte Zee) en ten noorden van Moldavië behoren weliswaar nu tot Oekraïne, maar historisch gezien tot Moldavië. De staat was onder de naam Bessarabië een provincie van het Roemeense vorstendom Moldavië, dat in 1359 werd opgericht. Dit vorstendom spreidde zich uit van de Karpaten in het westen tot de rivier de Nistru in het oosten. In dit vorstendom was Bessarabië het gebied dat nu Moldavië heet en Moldavië het gebied dat nu deel uitmaakt van de staat Roemenië., is een voormalige Sovjetrepubliek met 3,5 miljoen inwoners, gelegen tussen Roemenië en Oekraïne en is het armste land van Europa. Dit is ook de belangrijkste reden waarom de afgelopen jaren honderdduizenden Moldaviërs ervoor hebben gekozen het land te verlaten op zoek naar een betere baan en kansen.

De toon is gezet
De nieuwe president gaf meteen aan dat er vanuit de politieke invalshoek flinke tegenstand verwacht mag worden want Moldavische Socialistische           Partij van Dodon 37 zetels zal hebben op een totaal van 101(zie overzicht).Dus veel zal afhangen of de oppositiepartijen tot een coalitievorming geraken, want anders zal er een zekere politieke instabiliteit kunnen ontstaan. De kiezers hebben met Maia Sandu voor Europa gekozen en tegen de Russische Federatie. Zelfs Poetin heeft door de uitslag te bevestigen en te erkennen eventuele tegenacties van de voormalige president Dodon niet te ondersteunen.

Transnistrië laten wij in het kader van onderhavig bericht  buiten beschouwing. Het is een niet-erkende staat in Oost-Europa. Moldavië beweert dat Transnistrië een deel van Moldavië is, maar in praktijk bestuurt de regio zichzelf. Geen enkel onafhankelijk land erkent Transnistrië als onafhankelijke staat. Alleen Abchazië, Zuid-Ossetië en Nagorno-Karabach erkennen het, maar die landen worden ook niet erkend door andere landen.
Update: Inmiddels heeft er een grote demonstratie plaatsgevonden om via een referendum te bereiken om nieuwe  verkiezingen te organiseren, waardoor de huidige regering tot aftreden wordt gedwongen die anders alle voorstellen die een pro-Europees karakter hebben, zullen blokkeren.

Reactie bedrijfsleven
Dragoș Anastasiu: Na de verkiezing van Maia Sandu komt de Republiek Moldavië onder de aandacht van Roemeense investeerders. De Republiek Moldavië komt onder de aandacht van Roemeense en andere  internationale ondernemers met de verkiezing van Maia Sandu tot president, omdat ze nu meer vertrouwen hebben om te investeren in het buurland, zegt Dragoș Anastasiu, voorzitter van de Roemeens-Duitse Kamer van Koophandel, die heeft lange tijd een reisbureau en een transportbedrijf gehad in de Republiek Moldavië en heeft de afgelopen jaren andere bedrijven gehad in de aangrenzende staat. Hij wil nu investeren in huisvesting in meer bijzondere delen van het buurland. Anastasiu is van mening dat investeringen in het algemeen, en buitenlandse investeringen in het bijzonder, ongeacht in welk land ze zich bevinden, onder andere afhankelijk zijn van de politieke situatie en het politieke evenwicht in dat land. “Investeringen zijn over het algemeen gebaseerd op vertrouwen, en wanneer mensen een land komen leiden dat vertrouwen in u wekt, neemt uw investeringsbereidheid toe. Voor Roemenië, en voor de hele Europese Unie, leidt het feit dat Maia Sandu daar won  het vertrouwen in Moldavië toeneemt.  Daarom neemt de bereidheid van investeerders om zaken te doen in Moldavië toe “, aldus de zakenman. Hij voegde eraan toe dat investeringen niet alleen afhangen van de politieke boodschap, maar ook van het fiscale kader, het EU-lidmaatschap en de corruptie in dat land. Tenslotte is er sinds 2014 sprake van een associatieverdrag tussen de EU en Moldavië, inclusief een vergaand vrijhandelsakkoord. Het verdrag zorgt wederzijds voor vrij toegang tot de markten en vormt de kern van een diepere politieke en economische verbinding tussen de EU en Moldavië. Daarom verwacht Anastasiu niet dat we vanaf het begin getuige zullen zijn van een golf van Roemeense investeringen.
Voor nadere informatie: Mr. Corneliu Bobeica, Counsellor (political, economic, consular, legal affairs. Ambassade Den Haag),Tel./fax: +31 (0) 707 371 200.E-mail: corneliu.bobeica@mfa.gov.md

Sector Gezondheidzorg

Robot die de oppervlakken desinfecteert

Het Floreasca Emergency Clinical Hospital in Boekarest was uitgerust met een robot die de oppervlakken desinfecteert.
Kaufland Romania en Modulab schonken aan het Boekarest Emergency Clinical Hospital (Floreasca) een innovatieve autonome robot die efficiënt steriliseert met UVC-licht, zowel oppervlakken als lucht, in slechts enkele minuten.

Het is ontwikkeld door Roemeense uitvinders van Agora Robotics, onderdeel van Modulab, en gefinancierd door Kaufland Roemenië. De robot is een intelligent mobiel contactloos sterilisatieplatform dat in oktober werd voltooid, een testprocedure onderging en later werd gedoneerd aan het Boekarest Clinical Emergency Hospital, Cardiology Department, om de inspanningen van artsen in de strijd te ondersteunen. met de pandemie.

Dankzij UVC-lampen vernietigt het alle bacteriën, schimmels en virussen, niet alleen Sars-Cov-2, maar ook degenen die verantwoordelijk zijn voor nosocomiale infecties.

“Salvador”, zoals de MUV Sanitiser-robot die aan het Floreasca-ziekenhuis werd geschonken, heette, heeft een totale capaciteit van 5200W, waardoor het een van de krachtigste robots in zijn categorie ter wereld is en een extreem krachtige UVC-stralingsbron heeft. (1KW). Het heeft een bereik van meer dan 5 uur en kan in minder dan 10 minuten een ruimte van 25 vierkante meter steriliseren.
De robot is uitgerust met 20 verschillende sensoren die het platform helpen bij autonome navigatie van elk type ruimte, maar ook bij de interactie met de omgeving. Het is op zichzelf staand en hoeft niet handmatig door een mens te worden bediend: het configureert automatisch de meest efficiënte route voor het desinfecteren van elke behuizing en kan de sterilisatietijd van een ruimte met meer dan 30% verminderen in vergelijking met apparaten die handmatig moeten worden bediend. De continue beweging van de UVC-stralingsbron zorgt voor een gelijkmatige verdeling door de behuizing en werkt op de oppervlakken maar ook op de lucht.

“In dit zeer moeilijke jaar heeft Kaufland Roemenië met meer dan 2 miljoen euro projecten ondersteund die de negatieve effecten van de pandemie bestrijden. Onder hen is de Salvador-robot, 100% ontworpen en geproduceerd door een Roemeens bedrijf “, voegt Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland Romania toe.
Fotobron: modulab.com

Roemenië heeft in de EU het minste geld uitgetrokken voor gezondheidszorg.

Roemenië wees in 2018 slechts 580 euro per hoofd van de bevolking toe aan gezondheidszorg, het laagste geregistreerde bedrag van de lidstaten van de Europese Unie, volgens gegevens die woensdag 2 december jl. door Eurostat zijn gepubliceerd. Aan de andere kant waren Denemarken (€ 5.260), Luxemburg (€ 5.220) en Zweden (€ 5.040) de lidstaten met de hoogste gezondheidsuitgaven per hoofd van de bevolking. Het EU-gemiddelde is 2.982 euro per hoofd van de bevolking.

Als percentage van het bruto binnenlands product bedroegen op het niveau van de Europese Unie de gezondheidsuitgaven 9,9% van het bbp in 2018. Van de lidstaten werden de grootste aandelen geregistreerd in Duitsland (11,5% van het bbp), Frankrijk ( 11,3% van het bbp) en Zweden (10,9% van het bbp). En in dit geval staat Roemenië onderaan de ranglijst wat betreft de omstandigheden waarin de gezondheidsuitgaven 5,6% van het BBP vertegenwoordigden, alleen in Luxemburg met een lagere (5,3% van het BBP).
Wrang is dat deze Eurostat publicatie verscheen nadat in november zich in ziekenhuizen in Pietra Neamt(10 doden en 7 gewonden) en in Cluj(geen slachtoffers) twee rampen voltrokken die te wijten waren aan slechte apparatuur die wegens slecht of geen onderhoud de oorzaak waren.
(Redactie: Ter relativering en voor een juiste beeldvorming betreffen de voornoemde cijfers de publieke sector en niet de private sector). Duidelijk is dat aan deze tweedeling in zorg met alle gevolgen van dien een einde gemaakt moet worden, zoals President Klaus Johannis onderstreepte.

Ontwikkelingen Covid-19 virus

De ontwikkelingen rondom het Covid-19 virus volgen elkaar snel op, dus wij moeten ons beperken tot een maandelijkse update inzake Roemenië.

Nederland staat niet langer op de Roemeense ‘gele lijst’. Reist u vanuit Nederland naar Roemenië, dan geldt niet langer de verplichte quarantaine bij aankomst.
Let op: verschillende restrictieve maatregelen blijven in Roemenië van toepassing, zoals het dragen van mondmaskers en een avondklok (23:00-05:00).Deze wijziging is ingegaan op 20 november jl.

GCS: 7.439 nieuwe gevallen van mensen besmet met SARS-CoV-2 gerapporteerd in Roemenië in de afgelopen 24 uur

8 december 2020

  • Maar liefst 7.439 nieuwe gevallen van mensen die besmet zijn met SARS-CoV-2 werden in de afgelopen 24 uur geregistreerd in Roemenië na 32.120 landelijke tests, meldde de Strategic Communication Group (GCS), de officiële nieuwe coronavirus-communicatietaakgroep, donderdag.
  • Dit zijn gevallen van patiënten die niet eerder positief waren getest.
  • Tot op heden zijn er 492.211 gevallen van nieuwe coronavirusinfectie bevestigd in Roemenië.
  • In totaal werden 381.001 mensen genezen verklaard.
  • Volgens GCS zijn tot op heden 4.170.013 tests landelijk verwerkt. Hiervan zijn er 32.120 verricht in de afgelopen 24 uur, 20.420 op basis van casusdefinitie en medisch protocol en 11.700 op aanvraag.
  • 211 personen besmet met SARS-CoV-2 stierven in de afgelopen 24 uur; het totale dodental bereikt 11.876
  • 125 mannen en 86 vrouwen – besmet met het nieuwe coronavirus zijn in de afgelopen 24 uur overleden, waarmee het totale aantal doden op 11.876 komt, meldt de Strategic Communication Group (GCS) donderdag.
  • De GCS stelt dat één sterfgeval werd geregistreerd in de leeftijdscategorie 0 tot 9 jaar, twee sterfgevallen in de leeftijdscategorie 20 tot 29 jaar, één sterfgeval in de leeftijdscategorie 30 tot 39 jaar, negen sterfgevallen in de leeftijdscategorie 40 tot 49 jaar, 23 sterfgevallen in de leeftijdscategorie 50 tot 59 jaar, 49 sterfgevallen in de leeftijdscategorie 60 – 69 jaar, 62 sterfgevallen in de leeftijdscategorie 70 tot 79 jaar en 64 sterfgevallen in de leeftijdscategorie boven de 80 jaar.
  • Het overleden kind is een eenjarig meisje uit Arges County, dat verschillende comorbiditeiten had, voegt de GCS toe.
  • Volgens de GCS waren 202 van de geregistreerde sterfgevallen van enkele patiënten met een medische geschiedenis, drie sterfgevallen hadden geen comorbiditeit en er is tot op heden geen medisch dossier gerapporteerd voor zes van de doden.
  • 252 patiënten met COVID-19 op ICU’s, 13.156 mensen in ziekenhuizen
  • Maar liefst 13.156 mensen met COVID-19 worden opgenomen in gezondheidsinstellingen, van wie 1.252 op de intensive care, meldt de Strategic Communication Group donderdag.
  • Op het grondgebied van Roemenië zijn 44.965 mensen waarvan is bevestigd dat ze besmet zijn met het nieuwe coronavirus thuis in isolatie en 12.191 in medische instellingen.
  • Ook zijn 68.826 mensen thuis in quarantaine en 63 in geïnstitutionaliseerde quarantaine.
  • Boekarest – 69.821 gevallen van SARS-CoV-2-infecties sinds het begin van de pandemie, gevolgd door Cluj en Iasi
  • De meeste gevallen van SARS-CoV-2-infectie zijn tot nu toe geregistreerd in Boekarest – 69.821 en in de districten van Cluj – 22.574, Iasi – 20.839, Prahova – 19.644, Timis – 19.637, Brasov – 19.602, volgens de gegevens die donderdag zijn gerapporteerd, door de Strategic Communication Group (GCS).
  • In de provincie Constanta waren er 18.300 besmettingsgevallen, in Ilfov – 16.138, in Sibiu – 14.356, in Arges – 14.462, in Bihor – 14.457, in Suceava – 13.367, in Bacau – 13.433, en in Mures – 12.311.
  • Boekarest ziet de hoogste dagelijkse stijging van het aantal gevallen – 767, gevolgd door de provincies Cluj, Constanta en Iasi
  • De gebieden met de meest nieuw bevestigde gevallen van nieuw coronavirus uit de vorige dagelijkse rapportage zijn Bucharest City – 767, Cluj County – 399, Constanta County – 318 en Iasi County – 316, volgens de dagelijkse rapportage die vandaag is vrijgegeven door de Strategic Communication Group (GCS).
  • Andere provincies met een hoge dagelijkse infectiestijging zijn Timis – 287, Ilfov – 242, Brasov – 230, Bihor – 173, Arges – 167, Arad – 162, Dambovita – 151 en Prahova – 150.
  • Constanta County blijft de eerste wat betreft infectiepercentages, met 7,15 gevallen per duizend inwoners in de afgelopen twee weken, volgens het rapport dat donderdag is verzonden door de Strategic Communication Group (GCS).

De tweede op de ranglijst is Ilfov County dat een stijging noteerde van 6,57, de waarde van woensdag, naar 7,12.

Bijzondere berichten

Nederland nog steeds grootste investeerder in Roemenië

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

Uiteraard is het bekend dat grafieken worden bepaald door de keuze van de indicatoren en dus een invloed hebben op de beeldvorming. Daarom nemen wij de door de Roemeense overheid gehanteerde neutrale criteria.
Het overzicht geeft de rangorde aan * per land van verblijf van investeerders in bedrijven met buitenlandse participatie in het aandelenkapitaal per 30 september 2020.

Deze selectie van landen in verhouding tot de omvang van het totale geplaatste aandelenkapitaal in USD-equivalent, in aflopende volgorde (kolom 4)

***. In kolom 2 staan voor het aantal aanmeldingen tot op die datum.
De gegevens met betrekking tot het geplaatste kapitaal omvatten de kapitaalinschrijvingen bij de oprichting van vennootschappen uit de referentieperiode waaraan de kapitaalverhogingen werden toegevoegd en het maatschappelijk kapitaal waarop werd ingeschreven door de vennootschappen die werden uitgeschreven uit het handelsregister, daalde tijdens de referentieperiode.

Waar zijn de Roemenen het meest trots op?

Geschiedenis, tradities, mensen en meer, want het is een trots volk. Roemenen zijn misschien niet gelukkig met sommige dingen die in hun land gebeuren, maar er zijn veel andere dingen waardoor ze zich trots voelen om bij dit land te horen. In dit bericht concentreren we ons op het goede: de dingen waar de Roemenen het meest trots op zijn.

De geschiedenis
De meeste Roemenen praten met passie over hun geschiedenis en presenteren zich trots als de afstammelingen van de Daciërs en de Romeinen. Ze zeggen vaak dat de Roemeense natie de grootsheid en kracht van haar voorouders heeft behouden. Maar er zijn ook andere historische figuren waar de Roemenen trots op zijn. Waarschijnlijk is de eerste op de lijst Vlad de Spietser (Vlad Tepes in het Roemeens) – de legendarische prins van Walachije die de Roemenen nog steeds zien als een nationale held. Uit een enquête uit 2016 bleek bijvoorbeeld dat de Roemenen hem zelfs voor president zouden stemmen. Vanwege zijn wrede en gewelddadige methoden om de vijanden te straffen (inclusief hen te laten spietsen op palen) en de dieven, wordt Vlad Tepes vaak genoemd als een symbool van de strijd tegen corruptie, de strijd voor gerechtigheid. Hij vormde voor de schrijver Bram Stoker om zijn boek te schrijven van Dracula. Andere bekenden uit de Roemeense geschiedenis waren Stephen de Grote – de prins van Moldavië tussen 1457 en 1504, Mircea de Oude – prins van Walachije tussen 1386 en 1418, en Michael de Dappere – prins van Walachije, prins van Moldavië en de facto heerser van Transsylvanië, wonnen ook in cruciale veldslagen van de tijd, het pad van de natie voor altijd  veranderend. Ze bleven allemaal in de geschiedenis als echte patriotten en dappere heersers. Zo vertegenwoordigen ze voor de meeste Roemenen tegenwoordig het beeld van groot en eerlijk leiderschap. Roemenen zijn ook trots als ze praten over prins Alexandru Ioan Cuza – de eerste leider van de Roemeense vorstendommen, en de koningen van het land – koning Carol I, koning Ferdinand I, koning Carol II en koning Mihai I.

Cultuur en geschiedenis Waar is Roemenië beroemd om? Mensen, plaatsen en meer
De gebruiken & tradities en het authentieke dorpsleven Roemenen zijn erg verbonden met hun wortels en tradities. De meeste religieuze of privé-evenementen in het leven van Roemenen hebben hun eigen tradities en  gebruiken, en de Roemenen zijn er trots op. Twee van de belangrijkste religieuze feestdagen in Roemenië zijn Pasen en Kerstmis, en beide brengen grote aantallen gelovigen naar de kerk. En voor beide zijn tot op de dag van vandaag veel tradities bewaard gebleven. Met Pasen bijvoorbeeld, schilderen de Roemenen eieren en genieten dan samen van het spelletje “eieren tikken”, en ze brengen het “heilige licht” terug naar hun huizen vanaf de middernachtmis die de opstanding van Christus viert. Voor Kerstmis hebben ze unieke kerstliederen en traditionele dansen, en, meestal op het platteland, houden sommigen nog steeds de traditie van het slachten van varkens. Varkensvlees is het speciale vlees voor de kerstvakantie in Roemenië, terwijl lamsvlees nooit mist van het paasmenu. Roemenen zijn ook trots op hun authentieke plattelandsleven, met zijn tradities, eenvoudig leven, hard werken en respect voor het land. Ze worden allemaal nog steeds beschouwd als enkele van de belangrijkste waarden van de Roemeense natie.

Bourgondische levensstijl

Misschien heeft er een vermenging plaatsgevonden in de 12e eeuw toen de Saksen destijds woonachtig in wat toen de Zuidelijke Nederlanden werd  genoemd zich in Transsylvanië vestigden dat hun levensstijlen zich aan elkaar aanpasten en nog veel eerder in Romeinse tijd hun  een Latijnse  mentaliteit werd toegedicht, wat hun onderscheidde van de hun omringende Slavische landen.
Daarom zul je waarschijnlijk niet veel Roemenen vinden die niet trots praten over het lokale eten en drinken: hoe lekker zijn al deze gerechten en hoe graag ze weer wat sarmale, mici of cozonac willen eten. Eten is een belangrijk onderdeel van het leven van de Roemenen en de traditionele gerechten staan ​​bovenaan de lijst: ze houden ervan om lokaal voedsel te eten en te delen met anderen. Degenen die bijvoorbeeld  bij een Roemeens huis zijn uitgenodigd, mogen verwachten dat ze worden verwelkomd met traditionele drankjes zoals tuica, palinca of lokale wijn, en vervolgens een echt culinair feest met meerdere gangen. De meest populaire lokale gerechten zijn sarmale (een mengsel van rijst en gehakt gerold in koolbladeren, meestal geserveerd met polenta), mici of mititei  (korte worstjes die nooit ontbreken op barbecues) of gerookt varkensvlees (voornamelijk ciolan afumat) met varza calita ( gestoomde kool – die ook wordt geserveerd met worst, eend of varkensribbetjes) of fasole (bonen – die wordt omgezet in een hoofdgerecht wanneer geserveerd met worst). Onder de desserts staat het zoete brood cozonac meestal bovenaan de lijst, maar de Roemenen houden ook van papanasi (een gebakken deeg gevuld met cottage of zachte kaas en bedekt met zure room en jam) of galuste cu prune (pruimenbolletjes).

Flora en fauna

Roemenen zijn ook trots op de natuurlijke schoonheid en de rijke fauna van hun land. De meesten zouden hoogstwaarschijnlijk de Donaudelta aanbevelen – wereldwijd beroemd als een van de grootste en best bewaarde delta’s van Europa en een hotspot voor biodiversiteit, en de Karpaten – een van de wildste gebieden van Roemenië en de thuisbasis van enkele van de laatst overgebleven oerbossen in Europa. Het aanbod van Roemenië voor natuurliefhebbers is behoorlijk gevarieerd: van bergmeren, watervallen en mysterieuze grotten tot tientallen nationale en natuurparken, hoge bergtoppen, de rivier de Donau en de Zwarte Zee.

Bovendien zijn hier tal van wilde dieren te zien, midden in hun natuurlijke habitat. In de hoger gelegen gebieden kunnen reizigers grote roofdieren spotten zoals de bruine beer, de wolf en de lynx, maar ook bizons en de prachtige vossen, herten en gemzen.
De Donaudelta is ook een “paradijs” voor een verscheidenheid aan vogels en wilde dieren. Toeristen kunnen hier grote witte pelikanen en zwanen, adelaars, haviken en meeuwen zien, evenals de prachtige wilde paarden in Letea Forest, wilde katten of otters.

Door mensen gemaakt
De verbazingwekkende door mensen gemaakte bezienswaardigheden van het land Roemenië zijn ook beroemd zoals het gigantische parlementspaleis  in Boekarest of het Bran-kasteel in Brasov (algemeen bekend als Dracula’s Castle). En al deze herkenningspunten zorgen er ook voor dat de Roemenen trots zijn. Deze lijst is vrij lang en gevarieerd, met tal van door mensen gemaakte toeristische attracties om te bezoeken,Zo zijn er de kastelen, zoals het Peles-kasteel in Sinaia of het Corvin-kasteel in Hunedoara, de beroemde kerken in de regio’s Moldavië en Maramures, of  de vele citadellen en forten(weerkerken). Bovendien zouden Roemenen ook  de beroemde wegen Transfagarasan en Transalpina, het Casino in Constanta of het Caraiman Cross bovenop het Bucegi-geberge en de unieke Merry Cemetery(ook wel het Vrolijke Kerkhof genoemd) in Sapanta aanbevelen.

Al deze plaatsen wachten op toeristen met fascinerende verhalen en boeiende ervaringen. 


Bekende Roemenen van vroeger en nu

De getalenteerde mensen die Roemenië wereldwijd beroemd hebben  gemaakt Roemenen zijn ook trots op alle getalenteerde en hardwerkende mensen die Roemenië op veel gebieden op de wereldkaart hebben gezet, van sport en wetenschappelijke uitvindingen tot cultuur en kunst. Veel Roemenen zullen Gheorghe Hagi, Nadia Comaneci, Ion Tiriac, Ilie Nastase of Simona Halep waarschijnlijk ter sprake brengen als ze het hebben over sport. Ze hebben allemaal, en vele anderen, hard gewerkt en hun weg naar de top van de wereldsport gespeeld, waardoor  het hele land erg trots is (lees hier meer over hen). Er zijn ook veel Roemeense uitvinders en ontdekkers die belangrijke veranderingen in de wereld hebben gebracht, zoals Henri Coanda, Aurel Vlaicu en Traian Vuia (ze hebben allemaal een belangrijke rol gespeeld als pioniers in aerodynamica en  luchtvaart), Petrache Poenaru (de man die ’s werelds eerste uitvinder vulpen), en de beroemde Roemeense bioloog en geriaatrist Ana Aslan. In de culturele en kunstsector zijn namen als Constantin Brancusi, George Enescu, Mircea Eliade, Eugene Ionesco, Angela Gheorghiu, Gheorghe Zamfir of Adrian Ghenie bekend over de hele wereld.

Roemenië krijgt Europees Agentschap voor Cyberbeveiliging

Boekarest zal gastheer zijn van het European Cybersecurity Competence Center, een toekomstig knooppunt om EU- en nationale financiering voor cyberbeveiligingsonderzoeksprojecten over het blok te verdelen, nadat de meerderheid van de EU-landen woensdag ervoor hebben gestemd. De stad werd geselecteerd uit een lijst van zeven die strijden om het centrum te hosten , waaronder Brussel, München, Warschau, Vilnius, Luxemburg en León in Spanje. Het centrum zal naar verwachting tientallen banen naar Boekarest brengen – ongeveer 30 om te beginnen en tot 80 volgens sommige schattingen. Het zou ook moeten helpen om het bedrijfsleven van lokale cyberbeveiligingsbedrijven een boost te geven en de reputatie van het gastland op cybergebied te verbeteren. Het kenniscentrum maakt deel uit van het Europese voorstel voor een kennisnetwerk en centrum voor cyberbeveiliging, dat erop gericht is de Unie te helpen de capaciteiten te behouden en te ontwikkelen die nodig zijn om haar digitale eengemaakte markt veilig te stellen. De oprichting van dit kenniscentrum zal de werkzaamheden van het netwerk vergemakkelijken en coördineren en de kennisgemeenschap voor cyberbeveiliging bevorderen.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.