Nieuwsbrief 13 augustus 2020

Header-news

DRN NIEUWS

DRN verwelkomt NBI International uit Eindhoven

NBI International is van mening dat de vraag naar natuurlijke extracten en tincturen sinds jaren snel stijgend is. In de cosmetische en de voedselsector, maar zeker ook meer en meer in de  kruidengeneeskunde en therapieën.

Ook is een voorzichtige integratie van natuurgeneeskunde ofwel naturopathie(dus niet te verwarren met homeopathie) en daarmee verwante orthomoleculaire geneeskunde  in de nationale gezondheidsinstituten te merken. Dat geldt ook voor de farmaceutische industrieën.
Zij denken dat Roemenië kansrijke gebieden heeft om te komen tot een exploitatie waar agrarische telers, groothandel en (extractie)-industrie samenkomen.
Het beste voorbeeld is https://biosfeer-groede.com/ .
De teelt is gebaseerd op de inheemse gewassen (ook verdwenen gewassen) en men richt zich vooral op medicinale en aromatische planten.

Voor nadere informatie: www.nbi-international.com

IT Sector

Stand van zaken in Roemeense IT Sector

Onlangs verscheen er een analyse  van Cushman & Wakefield Echinox. dat een van de wereldleiders op het gebied van commerciële vastgoeddiensten is. Vanuit hun perspectief bezien zijn de 50 grootste technologiebedrijven die software en digitale oplossingen ontwikkelen voor groepsmaatschappijen of voor derden, de afgelopen tien jaar met ongeveer vier keer de omzet en teams in Roemenië gestegen tot een gecumuleerde omzet van 3 miljard euro en meer dan 50.000 werknemers i  n 2019’.

De meeste van deze bedrijven, zoals Amazon, IBM, HP, Microsoft of Oracle, behoren ook tot de top van de grootste technologiebedrijven ter wereld, wat de positie van Roemenië in de top van de meest dynamische IT-hubs ter wereld bevestigt.
Met een bijdrage van 5,5% aan de totale vorming van het BBP in Roemenië in 2019, is de technologiesector een belangrijke pijler geworden van de nationale economie, maar ook van de vastgoedmarkt, aangezien bedrijven in deze sector de meest actieve kantoorbezitters zijn geweest in het afgelopen decennium , zowel in Boekarest als in andere universitaire centra in Roemenië, zoals Cluj, Timişoara of Iaşi, die gemiddeld ongeveer 40% van de vraag genereren.De meest recente gegevens van het National Institute of Statistics gaven in 2018 een aantal van 140.000 werknemers in de IT-industrie in Roemenië aan, van wie de meesten in Boekarest (46%), Cluj (12%), Timişoara (9%) en Iaşi (6 %).
De gemiddelde nettolonen van Roemeense werknemers die werkzaam zijn in de sector datatechnologie waren in mei 2020 ongeveer 7.800 lei (1.600 EUR), de hoogste in de Roemeense economie, maar een van de laagste in de IT-industrie wereldwijd, waarbij de lokale markt uiterst concurrerend bleef in voorwaarden van loonkosten.
Het afgelopen jaar hebben alle EU-landen hun digitale prestaties verbeterd. Finland, Zweden, Denemarken en Nederland scoorden het hoogst in de Digital Economy and Society Index (DESI) 2020. Ze behoren volgens de index tot de wereldleiders op het gebied van digitalisering. De index rangschikt de kwaliteit van de digitale infrastructuur, de mate waarop het bedrijfsleven digitaal actief is en de online dienstverlening door de overheid.
Als men de DESI Index bekijkt dan laat deze zien qua digitaliseren Roemenië zich ergens in de onderste regionen bevindt.

Dus dat impliceert dat veel van de sterk groeiende IT sector in Roemenië in zowel producten als diensten voor het buitenland bestemd zijn(outsourcing). Zoals eerder aangegeven is er sprake van een grote concentratie van de IT- industrie in Roemenië in een paar grote hubs zoals Boekarest, Timisoara, en Cluj, daarbuiten is er heel weinig.
Door de lage salarissen is de prikkel voor Roemeense bedrijven om hun bedrijfsprocessen te automatiseren grotendeels afwezig, pas in de laatste jaren komt hier verandering in, omdat er in bepaalde beroepsgroepen (eindelijk) een tekort aan gekwalificeerde medewerkers begint te ontstaan. Door die schaarste is er druk op salarissen, door hogere salariskosten word de tijd van medewerkers waardevoller en gaan Roemeense ondernemers (eindelijk) nadenken over efficiëntie. Een positieve ontwikkeling (spiraal) naar onze mening die de productiviteit en kwaliteit omhoog drijft maar tegelijkertijd Roemenië ook duurder maakt als productie locatie.
Het contrast is ook te zien in het DESI-rapport waar Roemenië behoorlijk goed in is als het gaat om connectiviteit – op de 5e plaats in Europa, evenals het aantal IT-afgestudeerden , 5,6 vergeleken met het Europese gemiddelde van 3,6. De situatie is echter erger als het gaat om toegang tot openbare digitale diensten te verkrijgen, dan staan ​​zij op een van de laagste plaatsen in Europa. Men zal zich afvragen waarom dit belangrijk is, om toegang hebben tot digitale diensten als we het hebben over de publieke sector. Het zal leiden tot een verhoogde productiviteit.De versnelling van de noodzaak tot digitalisering ten gevolge van de Coronacrisis kan wellicht een goed startpunt zijn voor de Roemeense digitalisering mits geëntameerd en ondersteund door de Roemeense overheid.
(Geraadpleegde bronnen: EU, Cushman & Wakefield en Netrom)

Luchtvaart Sector

Toename luchtverkeer tussen Nederland en Roemenië verwacht?

Een paar weken geleden kondigde de Roemeense low cost carrier Blue Airvol trots aan dat zij vanaf 4 september a.s. een dagelijkse vlucht tussen Amsterdam en Boekarest gaan onderhouden.  Dat Blue Air op Amsterdam  gaat vliegen is op zich niet vreemd, want zij zijn de Roemeense nationale luchtvaartmaatschappij Tarom qua grootte al lang voorbij gestreefd.

Echter tussen genoemde twee hoofdsteden wordt ook al meerdere malen per dag door KLM Air France en Tarom gevlogen en als wij daar Wizz Air van Eindhoven Airport naar Boekarest aan toevoegen wordt de spoeling nog dunner want zowel Tarom als Blue Air hebben om staatsteun verzocht. Het laatste doen vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen, uitgezonderd Wizz Air, dus dat is op zich niet vreemd. Maar omdat om de haverklap vluchten door alle maatschappijen worden opgeschort, kan men zich afvragen welke achterliggende reden aan deze uitbreiding ten grondslag ligt. De dagelijkse vluchten van Blue Air  hebben de volgende timetable:  Amsterdam-Boekarest 11.10-15.10 en Boekarest- Amsterdam 08.20-10.20
Bron: Krassimir Tanev, Chief Commercial Officer Blue Air.

Sector Toerisme

Transalpina:Van de Romeinen tot de Koninklijke familie

Het Noorden van het district Gorj is een schitterend gebied dat om  onbekende redenen toeristisch gezien nog nauwelijks bekend is en slechts door Roemenen wordt bezocht.
  Het toeristisch vertrekpunt is de gemeente Novaci omringd door de dorpen Radoși(Crasna) en Baia de Fier. Wandelend door Crasna ontdek je aan een smalle landweg gelegen een gloednieuwe productiehal aan waar de eigennaresse een Vlaamse pianolerares(Marie Carels) is, die de befaamde Belgisch(suikervrije) bonbons en pralines produceert maar dan met de toevoeging van de lokale kruiden en deze ook exporteert. Uiteraard ook  aldaar direct verkrijgbaar Merkbaar is dat deze omgeving de laatste jaren een steeds een grotere bekendheid krijgt en in beide voornoemde dorpen gelegen op de zuidelijke hellingen van Munții Parângului(deel van de Zuidelijke Karpaten) worden thans hotels gebouwd zoals een Spa Hotel in Baia de Fier en ook in Radoși(Crasna) is pas een nieuw hotel geopend.Hoewel nergens aangeduid worden er tal van activiteiten aangeboden zoals wildwaterrafting en alpinisme,en treft men er zeer schilderachtige kloosters aan en zijn in rotsen bevindende grotten van zeer oude datum te ontdekken.
Wel bekend is dat in Novaci de hoogste bergweg(2145 m)van Roemenië begint die zich dwars door de Karpaten naar het Noordelijk gelegen(133 km) Sebeș slingert. Het uitzicht is zonder overdrijving spectaculair te noemen omdat de weg die vele namen heeft, zoals Transalpina, Duivelspad, King’s Highway, zich grotendeels boven de boomgrens bevindt. Landelijke bekendheid heeft ook het nieuwe wintersportresort Rânca gelegen op 1600 mtr hoogte aan de Transalpina en op slechts 18 km van de centrale plaats Novaci. De weg is wegens sneeuwval alleen geopend van 1 juli tot 1 november, behoudens het traject van Novaci naar Rânca dat sneeuwvrij wordt gehouden. Koning Carol II nam deze spectaculaire weg in 1938 in gebruik. Bekend als de King’s Road, werd Transalpina gezien als een strategische militaire route die de verplaatsing van legertroepen tussen regio’s zou kunnen vergemakkelijken.

De route van de weg volgt het oude pad dat wordt gebruikt door herders die van de ene provincie naar de andere zijn overgestoken in het Parân-gebergte. Vanwege het abrupte en hooggelegen landschap kreeg deze route een angstaanjagende naam, het Duivelspad.

NB Zo nu en dan nemen wij een toeristisch bericht op omdat toerisme een volwaardige economische sector is en het nuttig is dat iedere Nederlandse ondernemer die in Roemenië zaken doet het land beter leert kennen. Dat noemen ze het nuttige met het aangename verenigen en het grootste deel van wat hierboven beschreven wordt, zult u in geen reisgids aantreffen. Overigens liggen hier nog kansen voor investeerders uit de toeristische sector.

Agrarische Sector

Nederlanders maken Boekarest groener

Het Nederlandse consortium Urban Landscapes Romania onder leiding van Agriprogress en auspiciën van Royal Anthos hebben op basis van een tuinontwerp van landschapsarchitecten Bogdan-Nicolae Păcurar uit Boekarest en Victor Dijkshoorn(VIC Landscapes) uit Amersfoort de zeer prestigieuze opdracht verkregen om de enorme tuin van  het parlementspaleis een fraaier aanzien te geven.

De overige leden van het consortium, zoals bijvoorbeeld uit de sierteelt sector worden ook bij een en ander betrokken.
Het gebied is in de jaren 80 ontruimd, om plaats te maken voor het imposante parlement. Het ontwerp van de architecten is gericht op het herstel van de verbinding met de tijd van vóór de jaren 80.

Daarin werd de wijk waarin het parlement ligt, het ꞋMontmartreꞋ van Boekarest genoemd.  Het parlementspaleis is het grootste gebouw van Europa en op het Pentagon na, het grootste ter wereld.

Roemenië houdt van varkens, varkensboeren en varkensvlees

Op 30 juli jl. werd op initiatief van een aantal leden(onder andere Pieter Helfferich en Reinder Schaap) van de DRN Task Force Agri & Food een webinar georganiseerd. Aanleiding daarvoor is de huidige situatie in de Nederlandse varkenssector, waarbij ook de sanering van een groot aantal varkenshouders een rol speelt en over de kansen en bedreigingen die de Roemeense  varkenssector aan de Nederlandse varkenshouders biedt. Uiteraard speelt de gehele varkensketen daarbij een rol, zoals de fokkerij, vermeerderingsbedrijven, stallenbouw en inrichting, voersystemen, dierengeneesmiddelen, slachtsystemen, koelhuizen, etcetera. Zij lieten zich daarbij bijstaan door deskundigen die al ruime Roemeense praktijkervaring zoals Sven van Genuchten(stallenbouw), Heinz Derksen(varkenshouder) en Adrian Balacan(varkenshouder en producent veevoer).

Toekomstperspectief
De saneringsronde is nog niet geheel afgerond en “de stoppers” zijn zich aan het oriënteren over hun professionele toekomst en daarbij spelen tal  van(soms persoonsgebonden) factoren een rol, zoals onder andere fiscale factoren maar ook het gegeven om elders hun bedrijf voort te zetten.

Het geldt niet alleen voor de “stoppers” maar ook voor anderen uit deze sector, want dat de sanering de toekomst van de sector in Nederland zeker stelt is allerminst het geval. Vandaar dat wij voor de gehele varkensketen een platform willen bieden.

Waarom Roemenië?

  • De officiële varkensvlees consumptie in Roemenië is 30 kg per persoon, maar gezien het feit dat 45 % van de productie geschied in zogenoemde niet geregistreerde “backyardfarming” ligt dit getal nog een flink stuk hoger.
  • De productie heeft geen gelijke tred gehouden met de consumptie; enerzijds is na de omwenteling de grootschalige productie ingestort maar daarna is door de sterke EU concurrentie de productie verder terug gelopen terwijl door de sterke economische groei van de afgelopen jaren de consumptie juist toenam.
    Daar komen dan de perikelen van de Afrikaanse varkenspest nog bij. De zelfvoorzieningsgraad ligt maar net boven de 60 %. Terwijl het land gezien zijn graan areaal en behoefte aan dierlijke mest eigenlijke een forse export potentie heeft. Niet voor niets nam China enkele jaren geleden het grootste varkensbedrijf ( Smithfield Romania) over.
  • Ook de productie van biggen is sterk achtergebleven bij de behoefte; er worden jaarlijkse meer dan 1 miljoen biggen geïmporteerd uit Duitsland , Nederland en Hongarije. In deze subsector liggen er met name voor de vermeerderaars aantrekkelijke perspectieven.

Kortom er zijn in Roemenië interessante perspectieven voor de varkenshouderij en dus ook voor de professionele Nederlandse varkensproducenten. Dus als het Covid-19 virus het toelaat zal over enkele maanden een oriëntatiereis naar Roemenië worden georganiseerd.

Last but not least

Uiteraard heeft ieder land zijn eigen opvatting over het begrip “zaken doen”en dat geldt dus ook voor Roemenië en daarvan (vooraf) kennis te nemen kan een starter in het land veel tijd en geld besparen. En juist daarom is in 2007 een netwerk opgericht, waarbij de ene ondernemer zijn/haar ervaringen met de ander deelt en zij elkaar de weg wijzen.
Zo,n netwerk is het Dutch Romanian Network die gezien de toenemende belangstelling voor de agrarische sector een speciale Task Force Agri & Food opgericht. Voor nadere informatie: info@agriprogess.com

COVID-19 haard in Smithfield Timișoara

Smitfield is de grootste vleesproducent in Roemenië Een uitbraak van COVID-19 is bevestigd op varkensbedrijven in Smithfield Timisoara, de belangrijkste producent in Roemenië.

Volgens Pressalert worden alle drie de productielijnen van Smithfield in Timiș gesloten nadat is bevestigd dat meer dan 90 werknemers besmet zijn met het SARS-CoV2-virus . In april kondigde Smithfield Foods aan dat het voor onbepaalde tijd een van de grootste fabrieken in de Verenigde Staten sluit vanwege verschillende gevallen van coronavirus onder zijn werknemers. Smithfield verlengde vervolgens de sluiting van de fabriek in Sioux Falls, South Dakota, nadat hij aanvankelijk had aangekondigd dat de maatregel tijdelijk was voor sanitaire voorzieningen. De fabriek is een van de grootste varkensvleesverwerkingseenheden in de Verenigde Staten en is volgens het bedrijf goed voor 4% – 5% van de totale Amerikaanse varkensvleesproductie. Andere producenten van varkensvlees en gevogelte, waaronder Tyson Foods, Cargill en JBS USA, hebben al fabrieken in andere staten gesloten.

Productiecijfers landbouw sector in 2019 gedaald ten opzichte van 2018

De groenteproductie daalde met 5,6% tot 62,967 miljard lei, de dierlijke productie daalde met 0,7% en bereikte 25,223 miljard lei, terwijl de landbouwdiensten met 29,8% toenamen tot 1,793 miljard lei.

Production value of agricultural branch decreases 3,8% in 2019

Vorig jaar vertoonde de structuur van de productiewaarde geen noemenswaardige veranderingen ten opzichte van 2018. Het aandeel van de groenteteelt was 70%, het aandeel van de dierlijke productie was 28% en de agrarische dienstverlening had een aandeel van 2%.
De structuur van de waarde van de groenteproductie in 2019, naar hoofdgroepen van gewassen, vertoont de volgende verschillen ten opzichte van het voorgaande jaar: er werd een stijging van het productieaandeel opgetekend in aardappelen (+1,9% ), voedergewassen (+0,3%) en groenten, inclusief meloenen (+0,3 %). Er werden dalingen opgetekend bij fruit en druiven (-1,4%), oliehoudende planten (-1,3%) en granen (-1,2%).
Wat betreft de structuur van de waarde van de dierlijke productie in 2019, werden stijgingen van het aandeel in de productiewaarde opgetekend bij varkens (+1 %) en schapen en geiten (+0,3%), en dalingen bij runderen (-0,2%), gevogelte/pluimvee (-0,2%) en producten verkregen uit melkverwerking op veehouderijen (-0,2%)

Scheepsbouw Sector

NMT herhaalt haar oproep verwerving van onderzeeboten

Netherlands Marine Technology(NMT) herhaalt haar oproep om snel keuzes te maken in de verwerving van onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. Juist nu duidelijk wordt dat de maritieme sector langdurig ernstige gevolgen ondervindt van de Corona crisis verwachten we dat de overheid  het aanbestedingsproces aanpast en beslissingen daarin niet vooruitschuift.

Het langdurig doorzetten van de concurrentiestelling is voor alle betrokken partijen nadelig. Het werkt vertragend en de kennis en expertise aanwezig bij de vele bedrijven en kennisinstellingen kunnen immers pas worden betrokken als de keuze voor één consortium is gemaakt. Op 13 maart plaatste NMT na uitkomst van Kamervragen over onderzoeksfase B-brief het bericht in onderstaande link in het kader van het Algemeen Overleg Materieel in de Tweede Kamer dat gepland was op 18 maart. Aanstaande donderdag zal de onderzoeksfase (b-brief) van de onderzeeboten alsnog besproken worden tijdens het uitgestelde Algemeen Overleg Materieel. De resultaten van dit overleg zijn tijdens het schrijven deze nieuwsbrief nog niet bekend.
Redactie DRN Nieuwsbrief: Kan zich volledig aansluiten bij het verzoek van NMT en willen dat onderstrepen met het gegeven dat Franse staatsbedrijf NAVAL die op het terrein van fair play geen goede naam heeft in de scheepsbouwwereld en vaak de zaken op papier anders voorstelt als ze in werkelijkheid zijn. En de Walrusorder aan hun toekennen, zou voor de derde maal direct en indirect een aanslag betekenen op verlies van hoogwaardige werkgelegenheid.  in ons land.

Al eerder heeft Naval in Roemenië middels politieke manupulatie  Damen Shipyards aan de zijlijn geplaatst en dan gaat het tevens om ruim honderd Nederlandse toeleveranciers. En niet zo lang geleden haalde Naval ook de opdracht binnen voor de Nederlandse en Belgische mijnenjagers en door het uitermate zwakke optreden van het Nederlandse Ministerie dreigt men nu ook op opdracht voor de onderzeeboten mis te lopen en de staatssecretaris Barbara Visser wil een beslissing – zonder een steekhoudend argument – doorschuiven naar een volgende regering. Wij hebben de indruk dat zowel de Minister Bijleveld en de Staatssecretaris Visser geen oog hebben voor de moeilijke  situatie waarin de Nederlandse maritieme maakindustrie zich bevindt. Terwijl de politieke verantwoordelijken zoals genoemd goed op de hoogte zijn van de Europese regelgeving waarbij artikel 346 van het Verdrag van Lissabon toestaat dat militaire orders niet (internationaal)hoeven te worden aanbesteedt, wat thans wel is gebeurd.
De strategie van het Franse Naval dient genoegzaam bekend te zijn, want men kiest altijd voor een zwakke Nederlandse partner die bij de bouw van de schepen nauwelijks een rol speelt. In Nederland is dat IHC Merwede dat in april jl. nog van de ondergang moest worden gereden en waar onder andere de Nederlandse staat nog 377 miljoen euro in heeft gepompt. In Roemenië haalde het Franse Naval hetzelfde kunstje uit door in zee te gaan met de Constanta Shipyard(onder meerdere namen bekend, zoals Șantierul Naval Constanța) waarvan Gheorghe Bosinceanu de eigenaar is en zijn zaken  heeft ondergebracht op de Marschalleilanden Gheorghe Bosinceanu is een Roemeense zakenman die aanzienlijke hulp van de staat heeft gekregen. In 2002 kocht Bosinceanu een meerderheidsbelang in Constanta Shipyard, een van Europa’s grootste scheepsbouw- en reparatiefaciliteiten. Zijn aankoop van de voorheen door de staat beheerde faciliteit werd gemakkelijker gemaakt door het besluit van de Roemeense regering om voor ongeveer 30 miljoen dollar aan schulden af ​​te schrijven. Bosinceanu’s zeggenschap over het bedrijf wordt verzekerd door shell-  bedrijven in Cyprus en Malta, twee beruchte belastingparadijzen.Uit gelekte documenten van Appleby blijkt dat Glencore, een in Zwitserland gevestigde grondstof- en mijnbouwreus, begin 2007 een lening van maximaal $ 60 miljoen garandeerde om twee aan Bosinceanu gelinkte bedrijven die in Malta en de Marshalleilanden waren geregistreerd, te helpen twee olie- / chemicaliëntankers te bouwen , de Histria Agata en de Kenward. E-mailcorrespondentie uit 2007 tussen een Appleby-werknemer en een advocatenkantoor in Cyprus, waarin Bosinceanu CC’d is, toont aan dat de zakenman de deal heeft ondertekend.Na de bouw van de Histria Agata in de Roemeense stad Constanța in 2007, heeft Bosinceanu het eigendom overgedragen aan een Maltese firma, Aster Shipping Co. Ltd..

Roemeense premier krijgt haast om corvettenorder af te handelen

Na afwijzing van het bezwaar dat Damen Shipyards heeft ingebracht tegen de toewijzing van de opdracht om vier corvetten te bouwen en twee bestaande fregatten te moderniseren, wil interim-premier Ludovic Orban haast maken om de bouw op te starten met het Franse Naval, dus nog voor de komende nationale verkiezingen.
Om even in herinnering te brengen wat de kern van het geschil was, is dat de toenmalige(2016) technocratische interimregering onder leiding van premier Ciolos aan de toenmalige Minister van Defensie Mihnea Motoc(vroegere ambassadeur in Nederland) het besluit te nemen om de opdracht te gunnen aan Damen Shipyards onder de voorwaarde dat het nog de goedkeuring van het parlement moest krijgen. So far, so good.
Echter het vond plaats vlak voor de nationale verkiezingen en toen het parlement conform de geldende procedure zijn goedkeuring er aan moest geven. zat er een ander parlement waar de PSD de lakens uitdeelden. Deze veegden het goed te keuren besluit van de tafel omdat een parlementaire goedkeuring ontbrak, terwijl deze al geagendeerd was!!!! Daarna werd een Europese aanbestedingsprocedure opgestart  die zeker geen schoonheidsprijs verdient en kwam Naval als winnaar uit de bus. Thans wil de interimpremier nog voor de landelijke verkiezingen deze heikele aangelegenheid afhandelen.

Echter thans ligt er nog een uitvoerig onderzoekrapport van de Roemeense denktank ROEC dat volgens onze waarneming volkomen wordt genegeerd.

Of er nog een vervolg komt? Wij denken van wel, want er er bestaan gelukkig nog organisaties van onderzoeksjournalisten, zoals het RISE Project in Roemenië deel uitmakend van het OCCRP(Organized Crime Crime and Corruption Reporting Project) en vooral de ICIJ(International Consortium of Investigative Journalists) die naast de Panamapapers ook de Paradise Papers op hun naam hebben staan. De Nederlandse dagbladen Trouw en het FD zijn daarmee verbonden.

Damen Shipyards schrapt 1.050 banen in binnen- en buitenland

De grootste scheepsbouwer van Nederland heeft het al langer zwaar. Er verdwijnen bijna tweehonderd banen op de Nederlandse locaties.

Damen Shipyards, de grootste scheepsbouwer van Nederland, schrapt wereldwijd 1.050 van de ongeveer 12.000 arbeidsplaatsen. Dat bevestigt een woordvoerder dinsdag na berichtgeving in Het Financieele Dagblad. Er verdwijnen 870 banen in Roemenië en 173 op de Nederlandse locaties in Gorinchem, Schiedam en Bergum. Het gaat met name om banen binnen de divisie voor middelgrote schepen, waar de offshore-industrie een van de grootste klanten is. Op scheepswerven in Polen en Oekraïne wordt tijdelijk arbeidstijdverkorting ingevoerd.

Damen heeft het al langer erg moeilijk, ook voordat de coronacrisis uitbrak. Net als de rest van de scheepsbouwsector heeft het last van een dalende olieprijs. Daardoor daalt de vraag naar (reparatie van) schepen voor de offshore-industrie. Ook nam Damen vanwege felle concurrentie de afgelopen jaren een aantal opdrachten te goedkoop aan, waarna het flinke voorzieningen moest treffen. En bij
drie werven die het bedrijf in 2017 overnam, kwamen maar moeizaam orders binnen, zo bleek in februari van dit jaar. Een van deze werven betreft een locatie in het Roemeense Mangalia, aan de Zwarte Zee, waar nu 270 arbeidsplaatsen verdwijnen.

Het samenspel van problemen leidde tot flinke verliezen in 2018 en 2019, van respectievelijk 17 en 287 miljoen euro – het grootste verlies ooit uit de geschiedenis van het Gorinchemse bedrijf.

De afgelopen maanden is de coronacrisis daar nog overheen gekomen, waardoor reorganiseren volgens het bedrijf nu noodzakelijk is.

Op meerdere werven lag het werk op het hoogtepunt van de crisis volledig stil. In Nederland heeft het bedrijf voor 11,5 miljoen euro een beroep gedaan op de eerste ronde van het NOW-fonds van de Nederlandse overheid, een subsidie voor 95 procent van de loonkosten bij bedrijven waar meer dan 20 procent van de omzet is weggevallen. Of het bedrijf ook meedoet aan de tweede NOW-ronde is volgens een woordvoerder nog niet zeker. Dat is nog „in beraad”.

Verkoop bedrijfsonderdelen

Mogelijk valt het totale aantal ontslagen uiteindelijk lager uit dan 1.050. Het bedrijf, dat in Nederland ongeveer 3.500 werknemers heeft, wil naar eigen zeggen zoveel mogelijk van de door de reorganisatie getroffen Nederlandse en Roemeense medewerkers herplaatsen binnen de eigen organisatie. De luxejachttak van Damen draait bijvoorbeeld een stuk beter. Het is volgens een woordvoerder niet uitgesloten dat later nog meer maatregelen bekend zullen worden gemaakt, zoals het mogelijk verkopen van bedrijfsonderdelen. Eerder in 2020 liet Damen al weten dat dit een optie was. De Nederlandse regering moet zich goed realiseren dat de scheepsbouwersector als een van weinige sectoren de maakindustrie vertegenwoordigd en hoogwaardige werkgelegenheid biedt en waarvan vele toeleveranciers afhankelijk zijn.

Het familiebedrijf is niet de enige Nederlandse scheepswerf die het de laatste jaren zwaar heeft. In mei moest een consortium van de Nederlandse staat en een aantal baggerbedrijven een andere grote gigant uit de scheepsbouwwereld voor 400 miljoen euro redden: IHC (drieduizend werknemers in verschillende landen). Dat noodlijdende bedrijf had voor een groot deel last van dezelfde problemen als Damen, zoals te goedkoop aangenomen opdrachten. Niets doen was volgens minister Eric Wiebes (Economische Zaken)geen optie: IHC was een ‘systeemwerf’, met voor Nederland cruciale technologische kennis en een groot netwerk van afhankelijke toeleveranciers.

Ook hier is een reorganisatie aanstaande. Vermoedelijk gaat er ook een aantal onderdelen van IHC in de verkoop, omdat het bedrijf zich wil richten op twee kernactiviteiten: de baggerindustrie en de offshore-industrie. Het is bedoeling dat er in september concrete plannen bekend worden gemaakt. Tot dusver kreeg het bedrijf bijna 9 miljoen euro aan NOW-steun.
Bronnen: NRC,FD en DRN
Foto: Arnout Damen CEO sinds 1 januari 2020

Recente fiscale ontwikkelingen

Mazars publiceert dit jaar voor de achtste keer haar regionale enquête over de belastingregelingen in Midden- en Oost-Europa

Mazars zijn een internationale, geïntegreerde en onafhankelijke organisatie, gespecialiseerd in audit, accountancy, belastingadvies en consultancy. Mazars Romania heeft een speciale Dutch desk.
In een poging om beleggers die naar de regio kijken het beste van dienst te zijn, analyseert en vat Mazars ‘CEE-belastinggids belastingveranderingen in 21 landen samen en wijst hij ook op de heersende trends en onderliggende strategieën op het gebied van belastingen. Naast de Visegrád Four bevat de publicatie van dit jaar ook de landen van Zuidoost-Europa, Rusland, Oekraïne en de Baltische staten. De 2020-enquête zet de arbeidskosten, indirecte belastingen, vennootschapsbelasting en verrekenprijzen in de onderzochte markten in de schijnwerpers.

  • Het loonniveau en de arbeidskosten variëren aanzienlijk in de landen van de regio
  • De pandemie kan de rol van directe belastingen veranderen
  • Belastingdienstonderzoeken onderzoeken in de meeste markten steeds vaker intragroeptransacties
  • Tegen 2020 hebben verschillende landen in de regio exitheffingen ingevoerd

De belastingen en bijdragen op de inkomens- en arbeidsbelastingen op de onderzochte markten zullen in 2020 verder dalen , maar hun volume varieert aanzienlijk van land tot land. De landen in de regio hanteren geen uniforme benadering van inkomstenbelasting: sommigen gebruiken forfaitaire inkomstenbelasting , terwijl anderen werken met progressieve inkomstenbelastingtarieven .

Het regionale gemiddelde van de arbeidskosten van werkgevers bedraagt ​​ongeveer 160 procent van het nettoloon . Het aandeel van de werkgever in belastingen en premies in vergelijking met het brutoloon is gemiddeld slechts 16 procent, maar het werkelijke verschil tussen het laagste en het hoogste cijfer bedraagt ​​meer dan 30 procentpunten . Dit benadrukt ook de beperkingen van de vergelijkbaarheid van individuele belastingstelsels.

Onderzoek naar de belastingen op arbeid toont ook aan dat de landen in de regio aanzienlijk verschillen in hun loonniveaus.

Tegen 2020 is er een aanzienlijke stijging van het berekende minimumloon in EUR , met de belangrijkste stijging in Oekraïne; het was ook Oekraïne, evenals in Roemenië en Bulgarije, waar de stijging van het gemiddelde loonniveau in de particuliere sector het hoogst was, met meer dan 30 procent. Om een ​​volledig beeld te krijgen, moet echter worden aangenomen dat wisselkoersschommelingen van nationale valuta kunnen ook bijdragen aan de groei.

In het geval van btw was het gemiddelde van de standaardtarieven in 2020 in de regio rond 20%. Het normale btw-tarief van 25% en 27% dat van kracht is in respectievelijk Kroatië en Hongarije, geldt nog steeds als bijzonder hoog ; en de eerder in Kroatië geplande daling van 1 procentpunt is in 2020 niet doorgevoerd.

“Overheden proberen digitale technologie te gebruiken om stappen te ondernemen tegen belastingontduiking. In Hongarije had de onlangs geïntroduceerde verplichte rapportage van onlinefactuurgegevens een zichtbaar positieve fiscale impact; daarom mogen we de verspreiding van vergelijkbare oplossingen in de regio verwachten ”, zei Heléna Csizmadia, Tax Director bij Mazars.

Voorafgaand aan de pandemie bouwden overheden bij de planning van hun fiscale inkomsten voornamelijk voort op de toename van de particuliere consumptie, daarom werd er meer aandacht besteed aan indirecte belastingen . “Belasting over de toegevoegde waarde is de afgelopen jaren misschien wel de belangrijkste bron van inkomsten voor staatsbegrotingen geworden, dit kan veranderen als gevolg van de economische recessie als gevolg van de pandemie” , voegt Heléna Csizmadia, belastingdirecteur bij Mazars, toe.

Het gemiddelde tarief van de vennootschapsbelasting is 16% in de onderzochte markten. Er is echter een verschil van meer dan 20 procentpunten tussen het laagste en hoogste vennootschapsbelastingtarief van de regio. De Europese Unie streeft er bewust naar om de belastingrace te beperken en een gemeenschappelijk kader voor vennootschapsbelasting in de lidstaten te creëren .

Een belangrijk instrument hierbij is de rechtshandeling genaamd de anti-belastingontwijkingsrichtlijn (ATAD) , officieel bekend als richtlijn (EU) 2016/1164. De meeste bepalingen moeten sinds 1 januari 2019 door de lidstaten worden toegepast.

Het is echter interessant om te zien hoe verschillend verschillende lidstaten de door de richtlijn geboden kaders interpreteren, zegt Mazars. Op sommige plaatsen – bijvoorbeeld in Hongarije – zijn de lichtste beperkingen van toepassing, terwijl elders de lokale regelgeving verder gaat dan de beperking die in de ATAD als minimumnorm is gesteld – dat is bijvoorbeeld de manier waarop Polen kiest. De standaardisatie van offshore (gecontroleerde buitenlandse onderneming, CFC) regels is ook terug te voeren op de ATAD.

Wat de  vennootschapsbelasting betreft, heffen Litouwen en Hongarije nog steeds geen bronbelasting op kapitaalinkomsten, en Albanië heeft het tarief van bronbelasting op dividenden vanaf 2019 aanzienlijk verlaagd. Vanaf 2019 is vennootschapsbelasting op ondernemingen beschikbaar in Hongarije, dat voorheen alleen beschikbaar was in Oostenrijk, Polen en Bosnië en Herzegovina.

Verrekenprijsregels zijn eerder verschenen in de belastingstelsels van praktisch alle landen, behalve Montenegro en Noord-Macedonië, het meest recente land dat documentatieplicht invoerde, was Bulgarije. Deze documentatieverplichting is recentelijk gewijzigd. Het fundamentele doel van de OESO-eis van “country-by-country reporting” (CbCR) is het bevorderen van transparantie door de lokale belastingautoriteiten de informatie te verstrekken die nodig is voor het evalueren van belastingrisico’s.

De meeste lokale Mazars-kantoren die de belastingstelsels van de landen presenteren, meldden dat de belastingautoriteiten steeds meer aandacht besteden aan het onderzoeken van de problemen in verband met verrekenprijzen. “De vraag blijft echter hoe de opkomende nieuwe crisis de redelijkerwijs verwachte winstniveaus zal veranderen , en / of in hoeverre multinationale ondernemingen zullen moeten ingrijpen in hun prijsstructuur en hoe sterk de belastingdienst de belastinggrondslagen zal aanvechten die aanzienlijk zullen dalen onder die van voorgaande jaren ”, zegt Heléna Csizmadia, Tax Director bij Mazars.

Een ander belangrijk nieuw element is dat tegen 2020 de zogenaamde exit-taxverordening in veel landen is verschenen , die van toepassing is wanneer een bedrijfsactiviteit het land verlaat, als deze niet anderszins onder verrekenprijsregelingen valt. In de praktijk betekent dit dat een transactie belastbaar kan zijn als een onderneming een van haar volledige metiers in het buitenland verkoopt of haar activa en beheer naar het buitenland verplaatst.

Economische ontwikkelingen

EU verwacht dat de Roemeense economie iets veerkrachtiger zal zijn dan de meeste EU-economieën

Het bruto binnenlands product (BBP) van Roemenië zal dit jaar met 6% krimpen en vervolgens in 2021 met 4% stijgen, volgens de zomerprognose van de Europese Commissie van 7 juli jl. De zomervoorspelling voor Roemenië is nagenoeg ongewijzigd in vergelijking met de lente , wat duidde op een krimp van 6% dit jaar en een groei van  4,2% in 2021.

De EU verwacht dus dat de Roemeense economie iets veerkrachtiger zal zijn dan de meeste EU-economieën tegen de COVID-19-crisis. Landen in het eurogebied zullen naar verwachting dit jaar een gemiddelde bbp-daling van 8,7% noteren en volgend jaar met 6,1% herstellen, met naar verwachting dubbele cijfers voor Italië (-11,2%), Spanje (-10,9%) en Frankrijk (- 10,6%). De Duitse economie zal dit jaar naar verwachting met 6,3% dalen.
De meest veerkrachtige economieën van de EU dit jaar zouden Polen (-4,6%), Denemarken (-5,2%) en Zweden (-5,3%) moeten zijn.
De Roemeense economie vertoonde in het eerste kwartaal van het jaar veerkracht. Het reële bbp steeg jaar op jaar met 2,4% (kwartaal-op-kwartaal van 0,3%), voornamelijk ondersteund door de particuliere consumptie en de opbouw van voorraden. De bruto-investeringen in vaste activa bleven groeien, zij het in een aanzienlijk lager tempo dan in 2019 als geheel. De netto-uitvoer drukte op de groei omdat de uitvoer daalde als gevolg van de daling van de buitenlandse vraag ”, luidt het EU-rapport over Roemenië.
De EC verwacht dat de Roemeense economie dit jaar met 6% zal dalen

“Vanwege de lockdown veroorzaakt door de COVID-19-pandemie, zal de reële BBP-groei in het tweede kwartaal van het jaar naar verwachting sterk dalen. De particuliere consumptie zal naar verwachting afnemen als gevolg van bewegingsbeperkingen en lagere inkomens. De onzekerheid zal dit jaar aanzienlijk wegen op investeringsbeslissingen, terwijl de bouwactiviteit enige verlichting kan bieden. De verminderde economische activiteit in de belangrijkste handelspartners van Roemenië zal naar verwachting een aanzienlijke tol eisen voor de uitvoer ‘, aldus het rapport.
Na een forse daling in de eerste helft van 2020, zal de economische activiteit in de tweede helft naar verwachting aan kracht winnen, aangezien de beperkingen geleidelijk worden opgeheven en in 2021 verder toenemen.
“De risico’s voor de groeivooruitzichten zijn naar beneden gekeerd. Een tweede golf van infecties in Roemenië of een van de belangrijkste handelspartners zou het economisch herstel kunnen vertragen. Een andere belangrijke factor is hoe de autoriteiten het budgettaire traject aanpakken, daterend van vóór de COVID-19-crisis, die, indien deze niet wordt aangepakt, uiteindelijk kan bijdragen tot een verminderd beleggersvertrouwen, hogere financieringskosten en een lager groeipad ”, waarschuwt de EC.

Covid – 19 Ontwikkelingen in Roemenië

Post Craiova : Corona Avonturen

Het blijft bijzonder hoe snel veranderingen kunnen optreden en hoe vlot we ons daaraan aanpassen en zelfs eraan wennen. Remote werken of  ‘thuiswerken’ is een goed voorbeeld hiervan. Voor de coronacrisis leek thuiswerken een soort gunst die mondjesmaat aan medewerkers werd verleend. Nu is het een alom geaccepteerd fenomeen. Sommige corporate bedrijven verlangen nu zelfs van hun medewerkers dat ze tot het einde van 2020 thuis blijven werken.

Het tijdvretende heen-en-weer reizen en het dagelijks in de file staan kan ineens op een efficiënte wijze worden vervangen. Waarom heeft niemand deze oplossing voor het fileprobleem bedacht? Is het de synergie tussen mensen, die harmonieus en in teamverband met elkaar samenwerken op een gemeenschappelijke werkplek, om gezamenlijke doelen te bereiken? Of is het toch te kenmerkend voor een gezonde organisatie én daardoor eigenlijk een doel op zich?

Reizen is een ander voorbeeld van ons razendsnelle aanpassingsvermogen. Mijn eigen wekelijkse heen-en-weer pendelen tussen Roemenië en Nederland is ruw onderbroken door corona. Iedere keer dat ik in Roemenië aan kom, is een gedwongen quarantaine/thuisisolatie periode van 2 weken aan de orde. In Roemenië wordt dit zeer serieus genomen, maar daarover later meer. Tijdens het hoogtepunt van de crisis werkte ik net als iedereen (en 290 van onze 350) medewerkers, vanuit huis, in Breda.

Het vliegverkeer lag stil, dus de enige methode om in Roemenië te komen was op de ouderwetse manier: met de auto. Best wel een avontuur om met mijn hele gezin over de Nederlands-Duitse, de Duits-Oostenrijkse, de Oostenrijks-Hongaarse en tot slot de Hongaars-Roemeense grens te komen. Temeer omdat al die landen hun eigen regels voor grensoverschrijdend verkeer hanteren die soms dagelijks aangepast werden en waarover veel verwarring en onduidelijkheid bestond.

Uiteindelijk viel die tocht ontzettend mee. Zonder enig oponthoud bij de grensovergangen, met uitzondering van de laatste, waar 23 kilometer file stond met een wachttijd van 20 uur, oeps… Het oponthoud aan de grens werd mede veroorzaakt door een strenge medische controle en formulieren die door iedereen ingevuld moesten worden. Roemenië behoort binnen Europa tot de landen waar de corona maatregelen heel streng zijn. Er wordt ook gehandhaafd op navolging van de corona regels, dat is in Roemenië wel eens anders. Sommige (verkeers)regels lijken alleen voor de vorm te bestaan. Nadat we in Craiova aangekomen waren kwam iedere dag een politie auto voorbij die controleerde of we echt wel thuis waren.

Onbevestigde bronnen beweren zelfs dat de quarantaine-discipline van reizigers ook via het volgen van hun GSM wordt gecontroleerd. De corona aanpak lijkt effectief te zijn. De hoeveelheid besmettingen en sterfgevallen is hier (vooralsnog) significant lager dan in Nederland en het is prettig om te zien dat de Roemeense overheid effectief, efficiënt en tijdig ingrijpt. Net als in Nederland normaliseert nu ook alles in hoog tempo. Behalve dan die wachttijd aan de grens…

Gelukkig werkten we al met diverse tools voor interne en externe meetings, dus hoe de situatie zich nog de komende tijd gaat ontwikkelen, vinden we vast een gezamenlijke mogelijkheid om met elkaar in contact te komen. Je kunt ons vinden op Skype, Microsoft Teams, Zoom, Join.me, Whereby, Google Meet, Google Hangouts, Slack, Apprear.in en ga zo maar door.
(Blog Han in ’t Veld – CEO Netrom – Craiova, Breda en Arnhem)

Coronamoe zijn is levensmoe zijn
Helaas hebben de verruimingen van de beperkingen  inzake het coronavirus in een aantal Europese landen, waaronder Nederland, weer tot nieuwe uitbraken geleid.

Er zijn ook extreme opvattingen over het begrip vrijheid te beluisteren, want niemand heeft de “vrijheid” om het leven van anderen in gevaar te brengen door zich te misdragen. En als het om de economische gevolgen gaat, geldt hetzelfde, want als de teugels noodgedwongen weer moeten worden aangetrokken zal dat ook het bedrijfsleven treffen.

Het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding ( ECDC ) is een onafhankelijk agentschap van de Europese Unie (EU), waarvan de missie is om van de afweer tegen infectieziekten te versterken. Het Centrum is opgericht in 2004 en is gelegen in Solna , Zweden .

Het aantal gevallen van COVID-19 in Roemenië stijgt met 1.309 tot 56.550
geregistreerd op 5 augustus jl.
Maar liefst 1.309 nieuwe gevallen van met SARS-CoV-2 geïnfecteerde mensen zijn sinds het vorige rapport in Roemenië geregistreerd, na tests die in het hele land zijn uitgevoerd, meldde de Strategic Communication Group (GCS), de officiële nieuwe coronavirus-communicatietaakgroep, woensdag.

De nieuwe gevallen betreffen mensen die niet eerder positief zijn getest.
Dinsdag 4 augustus jl. waren in Roemenië 56.550 gevallen bevestigd van mensen die besmet waren met het nieuwe coronavirus. GCS laat zien dat 28.584 patiënten genezen werden verklaard en 5.370 asymptomatische patiënten 10 dagen na detectie werden ontslagen.
Volgens GCS zijn tot dusver 1.295.222 tests landelijk verwerkt. Hiervan werden er 24.108 uitgevoerd in de afgelopen 24 uur, 15.956 op basis van de casusdefinitie en medisch protocol, en 8.152 op verzoek.

Maar liefst 922 mensen werden opnieuw getest en positief bevestigd met COVID-19, kondigde woensdag de Strategic Communication Group (GCS) aan.
“Afgezien van nieuw bevestigde gevallen, werden na het opnieuw testen van patiënten die al positief waren, 922 mensen positief herbevestigd”, aldus de bron.
Het dodental onder COVID-19 in Roemenië stijgt met 41 naar 2.521

Hiervan werden 2 sterfgevallen geregistreerd in de leeftijdsgroep van 40-49 jaar, 1 sterfte in de leeftijdsgroep van 50-59 jaar, 11 in de leeftijdsgroep van 60-69 jaar, 17 in de leeftijdsgroep van 70-79 jaar en 10 bij mensen boven de leeftijd van 80..

7.919 mensen met COVID-19, momenteel in het ziekenhuis opgenomen; 464 patiënten op de intensive care
Maar liefst 464 COVID-19-patiënten bevinden zich op de intensive care.
Op dezelfde datum waren 5.568 mensen met het nieuwe coronavirus in Roemenië thuis geïsoleerd en 4.736 in institutioneel isolement.
Ook zaten 18.710 mensen thuis in quarantaine en 174 in institutionele quarantaine.

De meeste COVID-19-gevallen in Roemenië: Boekarest – 6.509, Suceava – 4.633, Arges – 3.705

Van 5.611 Roemenen in het buitenland was bevestigd dat ze besmet waren met het nieuwe coronavirus

De Strategic Communication Group (GCS), de officiële nieuwe task force voor coronaviruscommunicatie, meldde woensdag dat 5.611 Roemenen in het buitenland bevestigd waren besmet met het nieuwe coronavirus, waarbij het totale dodental stagneerde op 123.
Van de 5.611 Roemenen die bevestigd waren besmet te zijn met SARS-CoV-2, waren er 1.891 in Italië, 570 in Spanje, 124 in Frankrijk, 2.672 in Duitsland, 157 in het Verenigd Koninkrijk, 28 in Nederland, 2 in Namibië, 4 in de Verenigde Staten, 111 in Oostenrijk, 3 in België, 6 in Japan, 2 in Indonesië, 2 in Zwitserland, 2 in Turkije, 2 in IJsland, 2 in Wit-Rusland, 18 in Griekenland, 2 in Cyprus en elk in Argentinië, Tunesië, Ierland, Luxemburg, Verenigde Arabische Emiraten, Malta, Brazilië, India, Bulgarije, Kazachstan, Oekraïne, Zweden en de Republiek Congo.

Reisadvies voor Roemeense burgers
Het Roemeense Ministerie van Buitenlandse Zaken(MFA) maakt bekend dat burgers die vanaf 9 juli vanuit Roemenië naar Nederland reizen, sterk wordt aangeraden om zich gedurende 14 dagen vanaf het moment dat zij het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden binnenkomen, zelfstandig te isoleren.
De MFA stelt ook dat volgens het Nederlandse Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport alle passagiers ouder dan 13 jaar luchthavens in het Koninkrijk der Nederlanden verlaten, aankomen of passeren, ongeacht het land van waaruit of waarnaar ze reizen, op eigen risico een gezondheidsverklaring invullen. Het luchthavenpersoneel voert willekeurige passagierscontroles uit en vraagt ​​om de indiening van de ingevulde en ondertekende verklaring.
Informatie over de nieuwe maatregel en de bovengenoemde verklaring is beschikbaar via de volgende links: https://www.government.nl/documents/publications/2020/07/07/information-for-passengers-flying-to-and- uit nederland en https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/reisadvies-roemenie.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken herinnert eraan dat Roemeense burgers consulaire bijstand kunnen aanvragen via de telefoonnummers van de Roemeense ambassade in Den Haag + 31 70 354 15 80; + 31 70 322 86 12 en + 31 70 331 99 80. De oproepen worden doorgestuurd naar het Contact and Support Center for Romanian Citizens Abroad (CCSCRS) en permanent overgenomen door de Call Center-operators. Ook beschikken de Roemeense burgers die voor een moeilijke, bijzondere situatie met een noodkarakter staan, over het noodtelefoonnummer van de diplomatieke missie + 31 651 596 107.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt aan de websites http://www.mae.ro/node/51932, http://haga.mae.ro, https://ec.europa.eu/consularprotection/content/travel-advice_ro en www.mae.ro en herinnert eraan dat Roemeense burgers die naar het buitenland reizen, beschikken over de toepassing “Veilig reizen” (http://www.mae.ro/app_cs), die informatie en reistips biedt.

Bijzonder bericht

President Klaus Johannis ontvangt Karlsprijs

Op de speciale bijeenkomst van de Raad van Europa – plaatsgevonden op 17 tot met 21 juli jl. – werd unaniem besloten om deze zeer prestigieuze Karlspreis toe te kennen aan Klaus Johannis, de huidige president van Roemenië.
De Internationale Karlspreis van Aken werd voor het eerst in 1950 uitgereikt en is de oudste en bekendste onderscheiding die wordt toegekend aan personen en instellingen die zich verdienstelijke hebben gemaakt voor Europa en de Europese eenwording. Het idee voor de Karlspreis is op 19 december 1949 bij de bevolking van Aken ontstaan. De initiator, Dr. Kurt Pfeiffer formuleerde het grondbeginsel en de doelstelling van de prijs als volgt: “De Karlspreis richt zich op de toekomst en hij brengt tegelijkertijd een verplichting met zich mee, maar een verplichting van een hoog ethisch niveau. Het doel is het vormen van een vrijwillige eenheid van alle Europese volkeren, om dan met de hieruit ontstane kracht de hoogste aardse deugden – vrijheid, menselijkheid en vrede – te verdedigen en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen veilig te stellen.

 

De prijs is vernoemd naar Karel de Grote omdat hij als eerste Europa verenigde en Aken tegen het einde van de 8ste eeuw tot hoofdresidentie verkoos; hiermee slaat de prijs een brug tussen het verleden en de toekomst van Europa.
Omdat de uitreiking van deze onderscheiding normaliter massaal wordt bezocht, heeft men gelet op het Covid-19 besloten om een en ander tot nader order uit te stellen.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.