Nieuwsbrief 16 februari 2017

Header-news

DRN NIEUWS

DRN Nieuwsbrief – Speciale Editie

DRN Nieuwsbrief – Speciale EditieHoewel de DRN een strikt onafhankelijk en neutraal beleid voert en zich verre houdt van partijpolitiek is in in deze editie extra aandacht besteed aan de politieke ontwikkelingen in Roemenië en de geopolitieke situatie waarin het land zich bevindt, alsmede aan Europese lidstaten waarin dit jaar verkiezingen plaatsvinden, zoals Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland. De DRN onthoudt zich van stemadviezen, maar duidt ontwikkelingen nader aan omdat het van invloed kan zijn op de economische internationale verhoudingen.Wij wensen alle politici en diplomaten toe dat zij verbindend zijn en het algemeen belang dienen en afstand nemen van partijbelangen die polariserend en contra-productief zijn.Het idealisme moet de boventoon voeren en niet de ideologiën.

DRN bestaat 10 jaar!

drn-10-jaarDe DRN vindt zijn wortels in de Romanian Business Club die destijds door wijlen Don Burgers(zie portret) was opgericht. Na het plotselinge overlijden op 31 januari 2006 van de oud-burgemeester van ’s-Hertogenbosch nam de pas benoemde honorair consul(mede lid van de Romanian Business Club) Ben Jager het stokje over op verzoek van de toenmalige Roemeense ambassadeur Iulian Buga. Na een jaar van voorbereiding werden door hem een aantal mensen gevonden die bereid waren deze kar te trekken en werd een voorlopig bestuur geformeerd, waarvan Gerard Kuijs thans ook nog deel van het huidige bestuur uitmaakt. Het heropgerichte ondernemersplatform kreeg de naam van Dutch Romanian Network(DRN). Op 28 februari 2007 werd vervolgens de DRN bij notariële akte officieel opgericht. Hoewel de core business van de DRN altijd het bevorderen was en is van de economische relaties tussen beide landen namen zij ook de verantwoording op zich om ook de cultuur, toerisme, geschiedenis en maatschappelijke ontwikkelingen van Roemenië bekendheid te geven omdat het land in Nederland een witte vlek was. Het toetreden van Roemenië in 2007 tot de Europese Unie impliceerde dat de DRN qua timing op het juiste moment werd opgericht en er bij het Nederlandse bedrijfsleven een  stijgende belangstelling was waar te nemen voor het land van de Daciërs.
De DRN is deels een idealistische organisatie te noemen, waarbij het non profit karakter opvalt en de leden van het bestuur en de Raad van Advies bereid zijn om hun werkzaamheden onbezoldigd te verrichten. Subsidies werden altijd van de hand gewezen, want het zou onafhankelijkheid aantasten.Dus men kent geen dure overhead en derhalve zijn de kosten voor de “leden” (DRN is een stichting) erg laag gebleven. Doordat het netwerk een snelle groei doormaakte waren ook een aantal ondernemingen bereid gevonden om de DRN financieel te ondersteunen met gedachte dat het algemeen belang ook het individuele belang dient.
DRN is toekomstgericht


De DRN is een organisatie van en voor ondernemers dus no-nonsense en een zekere eigenwijsheid kan ons niet worden ontzegd. Dus geen vage stippen op een verre horizon, maar sterk op actuele ontwikkelingen gericht en nieuwe kansen benutten. De DRN streeft goede contacten met overheden na, maar zonder daar deel van te willen uitmaken. DRN is toekomstgericht
Daarom zal het jubileumjaar nog sterker zijn gericht op het verhogen van de advieskracht door onder andere het oprichten van task forces, zoals onlangs de opgerichte Task Force Agricultuur Nederland Roemenië. Ook zal het lidmaatschap en/of sponsorschap van de DRN nog aantrekkelijker worden gemaakt door geldelijke voordelen met derden overeen te komen, dus diensten waarvan ondernemers gebruik maken. Kortom, om aan de belangrijkste vraag van iedere ondernemer What’s in it for me invulling te kunnen geven ofwel het creëren van een toegevoegde waarde voor iedere ondernemer, lid en sponsor. Dus voor de bestaande leden geldt: u hoort van ons en voor niet-leden geldt de overweging van het lidmaatschap als u de voordelen van een groot en deskundig netwerk onderkent, waartoe we ook het netwerk van onze aanverwante organisatie Netherlands Romanian Chamber of Commerce in Boekarest rekenen(NRCC – Zie elders in deze nieuwsbrief).

NRCC Nieuws

NRCC lanceert University for Start-Ups & Entrepreneurs

De Roemeense zusterorganisatie van de DRN de Netherlands Romanian Chamber of Commerce in Boekarest heeft de NRCC Univeristy for Start-Ups & Entrepreneurs opgericht en het impliceert dat een reeks van activiteiten worden ontplooid die een bijdrage zullen leveren aan het Roemeense ondernemersklimaat.

NRCC lanceert University for Start-Ups

Hierbij zal de nadruk worden gelegd op ondernemerschap en innovatie.Nederland heeft op dit terrein een uitstekende naam want staat op nummer 1 op het European Digital Forum 2016 Startup Nation Scoreboard en nummer 5 op het European Innovation Scoreboard.In Roemenië is het zakelijk landschap zich in positieve zin aan het veranderen en deze ontwikkelingen op het terrein van innovatie en startups maakte het bijna als vanzelfsprekend op daarop te anticiperen, aldus Maurits Dohmen executive director van de NRCC. De NRCC is in dit kader deze maand gestart met een kick-of event in Brasov How to build a bullet-proof marketing strategy waarbij Irina Scarlat(marketing manager van Uber Romania) als gastspreker optreedt.   

NRCC lanceert de 5e editie van de NRCC Nearshoring Guide

NRCC lanceert de 5e editie van de NRCC Nearshoring GuideDe Nederlands Roemeense Kamer van Koophandel (NRCC) lanceerde haar 5e editie van de NRCC Nearshoring Guide, een praktische gids waarin de voordelen en uitdagingen van de ontwikkeling van dergelijke activiteiten in Roemenië aan te kondigen. Deze wordt tweejaarlijks uitgegeven en wordt geschreven door leden van de NRCC. Deze gids is een must-read voor alle Nederlandse bedrijven die zich op dit terrein bezighouden of een vestiging willen openen in Roemenië. Voor ondernemers die niet de Romanian Business Day in Arnhem hebben bezocht, kan met deze aanvragen bij info@dutchromaniannetwork.nl of downloaden via de site www.nrcc.ro. “We zijn zeer positief over de toekomst van Roemenië als het gaat om het hebben van een groot potentieel, en Roemenië heeft een van de helderste succesverhalen vanuit economisch oogpunt binnen de Europese Unie “, verklaart Sebastiaan van Hese, NRCC president.

Logistieke sector

KLG Europe Gold Member-Best Managed Company 2016-2017

KLG Europe-logo-ledenKLG Europe behoort ook dit jaar tot een van de beste geleide bedrijven van het Nederlandse midden- en grootbedrijf. Dat maakte Deloitte afgelopen donderdag 2 februari bekend. De kwalificatie maakt onderdeel uit van het Best Managed Companies programma van Deloitte. Uit de verschillende BMC-onderzoeken is KLG Europe als een van de Best Managed Companies naar voren gekomen. Deloitte organiseert het Best Managed Companies programma voor het negende achtereenvolgende jaar. KLG Europe werd dit jaar voor de vierde keer geselecteerd tot een van de best geleide bedrijven van Nederland. Deze 4e nominatie zorgt er voor dat KLG Europe zich dit jaar Gold Member mag noemen. KLG Europe Gold Member-Best Managed Company 2016-2017-2Deloitte beoordeelde de bedrijven aan de hand van het Business Maturity Model dat zowel het interne als externe bedrijfsprofiel in kaart brengt. Kees Kuijken, CEO KLG Europe: “De kwalificatie bevestigt ons dat we op de goede weg zijn en horen bij een van de best geleide bedrijven van Nederland.
Het is mooi om te zien dat we zo uitzonderlijk goed scoren op het thema mens & cultuur. Dat onderstreept onze visie dat onze medewerkers KLG Europe maken tot wat we zijn. Het komende jaar zal KLG Europe zich onder andere verder ontwikkelen op intermodaal transport door de joint venture:”New Silk Way Logistics.” Verder blijven we de ontwikkelingen in de markt sterk in de gaten houden en zullen hierop verder inspelen. KLG Europe hoopt in 2018 zijn 100-jarig bestaan te vieren.

Sector Scheepsbouw

Roemeense Marine gaat multifunctionele corvettes aankopen

Hoewel de Minister van Defensie Motoc van de vorige regering(een paar weken voor de verkiezingen) al had besloten om de opdracht aan Damen Shipyards in Galati te verstrekken, was hij “vergeten” daarbij de aanbestedingsregels in acht te nemen en het voor te leggen aan het parlement. Het lijkt er nu op dat de procedure weer  opnieuw wordt opgestart volgens de normale gang van zaken bij dergelijke opdrachten.

Roemeense Marine gaat multifunctionele corvettes aankopen

Thans blijkt uit een persbericht dat Admiraal Alexandru Mirsu opnieuw plannen te hebben ingediend, wat vragen oproept bij de eerdere opdracht van de toenmalige minister van defensie, want het roept vragen op als de behoeften van de Roemeense marine binnen twee maanden zouden zijn gewijzigd. In de huidige ingediende plannen staat dat in de eerste fase(2017-2020) waarin de inkoop c.q. aanschaf van 1 multifunctionele corvette staat gepland en de bestaande twee fregatten worden gemoderniseerd.In fase 2 (2020-2026) zullen nog drie corvettes worden aangeschaft.
De situatie in het gebied van de Zwarte Zee, zoals de crisis in Turkije, de situatie in Oost-Oekraine en de aanwezigheid van het 14e Russische leger in Transnistrië rechtvaardigen deze aanschaf. Uiteraard worden van Nederlandse zijde de ontwikkelingen met belangstelling gevolgd in hoeverre Damen Shipyards Galati en hun grote aantal toeleveringsbedrijven daarbij een rol gaan spelen en de daarmee verbonden hoogwaardige Roemeense werkgelegenheid ook mee zal worden gewogen.

Fiscale ontwikkelingen

Elk jaar leest Nederland andere EU-landen de les over fraude met EU-subsidies. Ondanks, of misschien dankzij een besmet blazoen – Nederland sjoemelde eind jaren negentig massaal met Europees werkgelegenheidsgeld – hamert Den Haag op strikte controle bij de besteding van het EU-budget.De inmiddels afgetreden minister Van der Steur (Justitie) zijn EU-collega’s weten dat Nederland niet meedoet met het Europees Openbaar Ministerie dat speciaal wordt opgericht om fraude met EU-geld te bestrijden. Een meerderheid in de Tweede Kamer voelt niets voor méér Europa in verkiezingstijd.
Den Haag doet niet mee met Europees OM voorEen vervelend karweitje voor de Nederlandse vertegenwoordiger, want het kabinet is vóór de komst van de Europese aanklager. Zijn eigen VVD, alsook het CDA, de SP en de kleine christelijke partijen zien die aanklager echter als een directe aanval op de nationale rechtstaat, een verder wegsluizen van soevereiniteit naar Brussel. Zij hebben geen boodschap aan de waarschuwing van Van der Steur dat ‘potentiële EU-fraudeurs’ Nederland straks mogelijk beschouwen als een vrijhaven ‘waar de pakkans bij (grensoverschrijdende) EU fraude lager is dan in de deelnemende lidstaten’.
Overbodig lijkt de komst van een Europees OM niet. Nu komen onderzoeken naar fraude met EU-geld (jaarlijks budget ruim 140 miljard euro) mondjesmaat van de grond. De lidstaten – die het geld uitgeven – zien het niet als ‘prioriteit’. Nederland kwam ook pas (met grote weerzin) in actie tegen de fraude met het banengeld nadat de NOS-radio de harde, onweerlegbare bewijzen had geleverd.
Na drie jaar onderhandelen is mede onder Nederlandse druk de macht van het EU-OM wat teruggedrongen.
Problematisch is ook dat fraude met EU-geld vaak grensoverschrijdend is. Dat vergt samenwerking tussen lidstaten, het accepteren van elkaars bewijzen en het opvolgen van elkaars juridische verzoeken, allemaal zaken waarop de nationale, soevereine OM’s niet zitten te wachten. Als gevolg hiervan leidt slechts 1 op de 5 door de EU aangekaarte fraudezaken tot een veroordeling.
In 2013 presenteerde de toenmalige Europese Commissie het plan voor een Europees Openbaar Ministerie, bevoegd om fraude met EU-geld en corrupte EU-ambtenaren aan te pakken, alsook zaken die de financiële belangen van de EU schaden, zoals grootschalige BTW-fraude. VVD-staatssecretaris Wiebes (Financiën) profileert zich al enige tijd in Brussel (althans verbaal) als aanvoerder in de strijd tegen deze carrouselfraude.
In het plan van de Commissie was de onafhankelijke Europese aanklager de initiator van de onderzoeken, ondersteund door gedelegeerde (nationale) aanklagers (de uitvoerders) om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de rechtssystemen in de lidstaten. De gedelegeerden moesten voorrang geven aan de EU-zaken. Na drie jaar onderhandelen is mede onder Nederlandse druk de macht van het EU-OM wat teruggedrongen, volgens Van der Steur voldoet het eindresultaat aan heel veel van de Kamerwensen.
De Kamer verdenkt de Europese aanklager er bij voorbaat van zijn mandaat sluipenderwijs te zullen uitbreiden met andere juridische delicten, ook al is vastgelegd dat voor zo’n besluit unanimiteit vereist is.
Maar de Tweede Kamer heeft er geen oren naar. Op PvdA, D66 en GroenLinks na, maken de partijen een politieke afweging: geen nieuwe bevoegdheden naar Brussel.  Den Haag doet niet mee met Europees OM voor-2
Nederland staat niet alleen hierin. Ook Zweden doet niet mee vanwege de vermeende ‘glijdende schaal’ waarop het terecht zou komen met de Europese aanklager. Zoals een diplomaat het verwoordt: ‘Dit treft onze rechtstaat, de vervolging van mensen. Dat is het hart van de soevereiniteit.’ De Zweden menen verder dat het EU-OM niet effectief genoeg zal zijn om de fraude echt aan te pakken. Malta ziet eveneens af van deelname omdat het vreest voor zijn BTW-inkomsten.Praktisch leiden de drie tegenstemmen ertoe dat de ministers – op bezoek bij tijdelijk EU-voorzitter Malta – concluderen dat de Europees aanklager een zaak wordt van een ‘kopgroep’ van ruim 20 landen. Dat kan, de euro is ook een kopgroep en een tiental landen (niet Nederland) studeert op de invoering van heffing op ‘flitskapitaal’.
Niet meedoen betekent niet dat Nederland het EU-OM kan negeren, benadrukte Van der Steur eerder. Ook als niet-lid krijgt het straks verzoeken van de aanklager om mee te werken. En als Nederland zelf Europese fraude wil onderzoeken die de landsgrens overschrijdt, zal dat via het Europese OM lopen. Tegelijkertijd zit Nederland als ‘buitenstaander’ niet meer aan tafel als de kopgroep de regels verandert. Mede hierom pleitte het Nederlandse OM vóór deelname aan de kopgroep.
(Marc Peeperkorn – De Volkskrant)

Bedrijfsleven waarschuwt voor protectionisme en nationalismeIn een aantal Europese lidstaten die gezichtsbepalend zijn, zoals Frankrijk, Duitsland, Italië en Nederland wordt met lede ogen gekeken naar de opkomst van nationalistische partijen waarvan sommigen fascistische kenmerken vertonen. Het nationalistisch karakter betekent veelal dat zijn Europese samenwerking afwijzen en het protectionisme zich ontwikkelt, zoals men ook in de Verenigde Staten kan waarnemen. Iedereen met een dosis gezond boerenverstand en een tikkeltje historisch besef weet dat de Europese samenwerking de huidige welvaart heeft bewerkstelligd. En met datzelfde gezonde verstand weet iedereen dat protectionisme tot gevolg heeft dat het een stijging van de prijzen van bepaalde producten veroorzaakt als gevolg van het weren van goedkopere, buitenlandse producten,  wat nadelig is voor consumenten; het de eigen export bemoeilijkt omdat andere regeringen tegenmaatregelenzullen nemen (‘handelsoorlog’) en  een vergroting van het belang dat ondernemers zullen (moeten) gaan hechten aan banden met wettenmakers en –uitvoerders, in plaats van zich te richten tot de markt der consumenten en concurrenten.Als de nu duurder geworden import-producten als grondstof of halffabricaat fungeren voor producten die men in eigen land produceert, zal de concurrentiepositie van de eigen export verslechteren omdat eigen producten ook duurder worden.Dat deze gevolgen een groei van corruptie, inefficiëntie en armoede met zich meebrengt, spreekt voor zich. De populisten zullen niet stoppen bij het verketteren van de Europese Unie. Integendeel want de EU vormt een gemakkelijke zondebok waarmee zij, ten behoeve van hun eigen machtspositie een deel van het electoraat kunnen mobiliseren. Wij hopen dat in de landen waarin in 2017 verkiezingen worden gehouden het gezonde verstand zal zegevieren.

Freedom House is een Amerikaanse NGO die onderzoek voert naar en ondersteuning biedt van democratie, politieke vrijheid en mensenrechten.

Freedom House-Roemenie is een vrij land

Samenvattend kwam uit het recent verschenen rapport naar voren dat er vrije media zijn. Het rapport toont ook aan dat het geldt voor de meerderheid van de massa-media, maar dat  sommige worden bestuurd door rijke zakenlieden, terwijl de staatsmedia nog steeds afhankelijk zijn van de staatsbegroting en kwetsbaar zijn voor politieke invloeden. Op een schaal van 100 als maximum scoorde Roemenië een ranking van 84 als algemene score. Voor politieke rechten was het score van 34 uit 40 en bij de verkiezingsprocessen behaalde men een score van 11 uit 12. Voor politiek pluralisme en participatie, Roemenië won 14 van de 16 mogelijke punten.
Het meerpartijenstelsel in het land beschikt over een gezonde concurrentie tussen rivaliserende blokken. Bepaalde partijen vertonen een verminderde ideologische consistentie en het zoeken naar coalities die persoonlijke belangen en/of de zakelijke belangen van hun leiders te bevorderen, volgens Freedom House. Het onderwijssysteem in het land is verzwakt door de wijdverbreide corruptie en de steeds groeiende macht van de lokale en overheidsfunctionarissen. Roma, mensen met een handicap, leden van seksuele minderheden en mensen die besmet zijn met hiv worden nog steeds gediscrimineerd in het onderwijs, werkgelegenheid en andere gebieden volgens het rapport van Freedom House.
Finland, Noorwegen en Zweden worden gezien als de meest vrije landen ter wereld.

Detentie-omstandigheden en strijd tegen corruptie

Roemenië wordt internationaal en nationaal gecomplimenteerd met hun strijd tegen corruptie en er zijn al West-Europese landen die hun voorbeeld willen volgen. Echter het zal ook een bijstelling van het beleid vergen, want anders ontstaat tengevolge van deze succesvolle aanpak weer op andere terreinen problemen.Ondernemers vragen zich af of de de vorige en huidige regeringen vinden dat de strijd tegen de corruptie wat is doorgeschoten. De ambtenaren zijn wel erg bang geworden en het bureaucratisme viert hoogtij, wat ten koste gaat van de flexibiliteit. Er is een ambtelijke verlamming opgetreden.

Detentie-omstandigheden en strijd tegen corruptie

Voorts heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens(EHRM) omstreeks medio januari een kritisch rapport gepubliceerd over de slechte detentie-omstandigheden in de overvolle gevangenissen en aangegeven  dat artikel 3 van het Europees Verdrag van de rechten van de mens(EVRM) is geschonden. In het rapport werd onder andere genoemd onmenselijke behandeling en vernedering en het recht op een eerlijk proces. Volgens de officiële gegevens hebben acht gevangenissen in Roemenië hebben een bezettingsgraad van meer dan 200%, en de gemiddelde bezettingsgraad in de lokale gevangenissen is ongeveer 150%. Bovendien zijn er een aantal gevangenissen die in 1852-1896 werden gebouwd en deze zijn in een heel slechte staat.

Het succesvolle beleid van de aanpak van corruptie heeft dus ook zijn schaduwzijden, want deze veroorzaken een sterke negatieve druk op de detentie-omstandigheden. Het aantal gedetineerden is in 2016 ten opzichte van 2015 met 26% gestegen. Het zal iedere Roemeense regering van welke samenstelling dan ook in een ongewilde spagaat brengen.Bovenstaande aspecten zijn bij de huidige berichtgeving onderbelicht gebleven. President werd medio januari verzocht om voor het Hof te verschijnen, want anders kan de EHRM Roemenië een boete opleggen van 80 miljoen euro. In zijn reactie gaf de president aan dat hij de door de huidige regering voorgestelde “pardonregeling” als een mogelijkheid zag om deze schrijnende situatie op te lossen.Het zal voor  The Association for the Defense of Human Rights in Romania – the Helsinki Committee(APADOR-HC) nog heel wat hoofdbrekens kosten om uit deze door niemand gewenste situatie te geraken en waarvoor je ook geen schuldige kunt aanwijzen.