Nieuwsbrief 22 maart 2022

Header-news

Romanian Business Day 14 april a.s. – Juist nu!

Nauwelijks bekomen van de gevolgen van de Covid-19 pandemie worden wij geconfronteerd met een humanitaire tragedie in Oekraïne die zijn weerga niet kent. Denkend aan de beelden waarin vrouwen en kinderen afscheid moeten nemen van hun man en vader laat het niemand onberoerd.

De financiële en economische gevolgen van deze tragedie betekenen een complicerende factor. Juist nu in deze onzekere tijden is de behoefte aan onderling uitwisseling kennis-en ervaring die een zeker houvast kan bieden. Want een substantieel van de leden worden hierdoor direct of indirect getroffen.

In de lommerrijke en sfeervolle ambiance van de Heerlijkheid Mariënwaerd in Beesd biedt de Romanian Business Day u een sterk inhoudelijk programma en volop netwerkmogelijkheden. Wij bieden u een gevarieerd programma met een aantal deskundige sprekers rondom actuele onderwerpen en onder het huidig gesternte
Ook dit jaar organiseren wij zogenoemde Ronde Tafel gesprekken waar u in gesprek kunt met experts én met uw collega-ondernemers over onderwerpen die juist voor u in deze gecompliceerde situatie relevant kunnen zijn.
De dag wordt afgesloten met een netwerk”borrel”.
Voor leden van het Dutch Romanian Network, media en brancheorganisaties is deelname aan deze dag gratis.
Voor niet-leden bedragen de kosten € 50,- per persoon, exclusief BTW.

Voor raadpleging van het programma en aanmelding verzoeken wij u hier te klikken.
Wij hopen u te mogen verwelkomen!

DRN verwelkomt Mepro Sourcing B.V. uit Schoonhoven

MEPRO is gespecialiseerd in het ontwikkelen, produceren en toeleveren van metaalproducten.
Zij hebben vestigingen in Nederland, Roemenië en China. De focus ligt op het ontwikkelen en produceren van industriële producten. Zowel in één of enkele stuks als serieproductie.. Hier werken ze samen met diverse gespecialiseerde productiebedrijven. In 2010 hebben ze in Brasov (Roemenië) een magazijn geopend voor de levering van moderne CNC-gestuurde verspanningsmachines (CNC draaien, CNC Frezen, Robots). Vanaf begin 2018 is dit uitgebreid met een moderne productiefaciliteit voor hoogwaardig draai- en freeswerk, voor zowel enkele stuks als serieproductie.


Voor nadere informatie verwijzen wij naar: www.mepro.com

Boekhouding & compatibiliteit tussen Nederland en Roemenië

Wist u dat meer dan 5500 Nederlandse bedrijven investeren in Roemenië? Een indrukwekkend aantal, waarmee Nederland al meer dan 15 jaar op rij de grootste buitenlande investeerder in Roemenië is.De relatieve nabijheid, hoog opgeleide bevolking en de lage(re) kosten zijn ongetwijfeld factoren die een essentiële rol spelen in de keuze voor Roemenië. De laatste 10 jaar is daar – zeker in de regio Boekarest – een aspect bijgekomen, namelijk een sterk verbeterde zakelijke infrastructuur. De aanwezigheid dus van professionele fiscalisten, accountants, notarissen en juristen die vloeiend Engels spreken en vaak gelieerd zijn aan internationaal opererende organisaties.

Nederlandse ondernemingen met een filiaal of zelfstandige vestiging in Roemenië lopen steevast tegen het gegeven aan dat de  boekhoudsystemen in Nederland en Roemenië op essentiële punten van elkaar verschillen. Wanneer je de boekhouding alleen als een lokale fiscale verplichting ziet is dat geen enkel probleem. Wanneer je de boekhouding ook ziet als een middel om controle uit te oefenen wordt dat anders. En wanneer je de boekhouding van je bedrijf in Roemenië ziet als een instrument om rapportages op los te laten en beleidsbepalende beslissingen mee te sturen, word de incompatibiliteit tussen Nederlandse en Roemeense boekhoudsystemen een heus probleem.

Toegegeven, met de juiste schaalgrootte van je onderneming standaardiseer je wereldwijd gewoon naar een financieel gedreven ERP system (Enterprise resource planning) zoals SAP of Navision –  probleem opgelost –  maar voor vele non-corporate organisaties is het prijskaartje  wat daaraan hangt simpelweg niet in verhouding.  
DRN stimuleert, bevorderd en vertegenwoordigt de (handels)belangen van Nederlandse bedrijven die zaken doen in Roemenië en kan een serie praktische tips geven waardoor het mogelijk word om de gegevens van bijna ieder Roemeens boekhoudpakket dusdanig te bewerken dat een integrale import in uw eigen Nederlandse boekhoudprogramma mogelijk wordt. Zo kunt u tot op transactieniveau volgen wat er allemaal gebeurt in uw Roemeense vestiging en de rapportage functies van uw Nederlandse pakket loslaten op geconsolideerde data.

Weten hoe? Dan raden wij u aan om u voor de Romanian Business Day in te schrijven waar u in de informele setting van een Ronde Tafel discussie nadere toelichting kunt ontvangen.

Bovendien kunt u als DRN lid in het bezit komen van de speciale Whitepaper “Roemeense entiteiten administratieve verwerking in Nederland” beschikbaar worden gesteld. Het kan voor niet-leden wellicht mede een overweging zijn om lid te worden.

Maritieme Sector

Alewijnse voltooit complete installatie op twee baanbrekende Marine Aggregate Dredgers

Systeem integrator Alewijnse heeft de elektrische installatie op twee innovatieve MAD 3500 in de Marine Aggregate Dredger-klasse met succes opgeleverd aan Damen Shipyards Group. De recente overdracht van het tweede schip markeert de voltooiing van een drie jaar durend project in Roemenië.
De twee schepen zijn gebouwd voor respectievelijk CEMEX UK en Hanson UK. Ze varen momenteel langs de zuidkust van Engeland, waar zij in het Kanaal zand en aggregaten baggeren voor de Britse bouwsector. De twee identieke schepen vormen een nieuwe generatie efficiënte, productieve en duurzame baggerschepen voor de winning van zand en grind op de zeebodem.

Alewijnse scope
Het project had een omvangrijke omvang voor Alewijnse, waaronder de engineering, levering en inbedrijfstelling van het complete elektrische pakket, waaronder de elektrische panelen, schakelborden, kabels, het alarm en monitoring systeem (AMS) en power management systemen. Daarnaast was Alewijnse verantwoordelijk voor het ijzerwerk en algemene installatiewerkzaamheden, en de installatie van de elektrische systemen voor de aandrijving van de baggerapparatuur en vessel management systemen.

Complexe schepen
De bouw vond plaats bij Damen Shipyards Galati, Roemenië. “We zijn blij met de eindresultaten,” concludeert Alewijnse project manager Ionut Melescanu. “De projecten waren uitdagend, niet in het minst door alle beperkingen die de coronapandemie met zich meebracht. Ook zijn we intensief bezig geweest met de engineering, die door de complexiteit van de schepen een grote ontwikkeling doormaakte in de loop van het project. Bij de bouw van het tweede schip was dit een voordeel en konden we deze kennis en ervaring goed inzetten.
De MAD’s 3500 zijn de meeste complexe schepen waar we tot nu toe bij Damen Galati aan hebben gewerkt. We zijn erg trots op wat we samen hebben bereikt. Alewijnse heeft opnieuw laten zien dat we de meest complexe en nieuwe schepen, onder zeer uitdagende omstandigheden, met succes kunnen opleveren.”

Goede samenwerking
Opdrachtgever Damen koos voor Alewijnse  vanwege de goede samenwerking bij de bouw van eerdere schepen en haar specialistische vaardigheden en permanente vestiging van Alewijnse op de scheepswerven van Damen in Galati en Mangalia.
Valentin Petrea, manager operations bij Alewijnse: “Omdat het een nieuw design is, ben ik blij dat we van het begin betrokken zijn geweest bij het project, zodat we dit uitdagende concept gezamenlijk tot een succes kunnen maken. We zetten graag opnieuw onze kennis en ervaring in om de klant tevreden te stellen. Op die manier hopen wij meerwaarde te leveren, zodat Damen in de toekomst nog meer van dit type schepen in opdracht krijgt.”

Damen Shipyards verduurzaamt haven patrouilleschepen

Port of Amsterdam tekent voor onderhoud en verduurzaming patrouilleschepen. Een nieuwe motor, uitlaatgas reinigingssystemen en een verbeterde uitvoering van de aandrijving leveren uitstoot vermindering op voor de Damen Stan Tug 1907 PA1. Port of Amsterdam en Damen Shipyards tekenen een contract voor de conversie van het schip. Hiermee draagt Damen bij aan de duurzame ambities van het Havenbedrijf.

Aanpassingen en vernieuwingen aan het patrouilleschip zorgen voor minder uitstoot en een efficiëntere inzet binnen de Amsterdamse haven. De conversie omvat het installeren van nieuwe motoren die voldoen aan de uitstootnormen van IMO Tier III en EUROVI stage 5. Een roetfilter (DPF system = diesel particulate filter) en een stikstof katalysator (SCR system = selective catalytic reduction) worden geïnstalleerd.

Het patrouilleschip wordt uitgerust met een warmte terugwinning systeem waarmee de accommodatie en de brug worden verwarmd. De isolatie van het stuurhuis wordt verbeterd, waarbij al het glas wordt vervangen. Daarnaast worden nieuwe roeren en nieuwe schroeven gemonteerd en worden de ankerkluizen aangepast. Het schip werd in 2013 gebouwd door Damen Shipyards en is sindsdien actief in de Amsterdamse haven. Na conversie wordt de PA1 medio juni dit jaar opgeleverd voor hernieuwd gebruik.
Port of Amsterdam heeft de ambitie om de uitstoot van de scheepvaart verder te verminderen. Verduurzamen van de eigen vloot levert daaraan een significante bijdrage. Na de conversie zal de PA1 worden ingezet voor onderhoud van haven infrastructuur en toezicht in de havens van het Noordzeekanaal.Met de keuze voor Damen Shipyards zet Port of Amsterdam de langjarige relatie voort.

Het scheepsbouwconcern won naast de aanbesteding van de ombouw & refit van de PA1 ook het onderhoudscontract voor de 4 Damen schepen in de vloot van de Port of Amsterdam, op basis van de kennis van de schepen en het plan van aanpak. Port of Amsterdam heeft nog drie schepen van Damen Shipyards in actieve dienst: twee Stan Tug 1907’s en een Stan Tender 1905.

Agrarische Sector

Roemenië meldt de op één na grootste stijging van de pluimvee- en varkensvleesprijzen in de EU

Prijzen stegen met 15-21%In vergelijking met vorig jaar stegen de prijzen van pluimvee en varkensvlees met respectievelijk 21% en 15% aan de boerderij. Van de EU-landen hebben zowel varkensvlees als pluimvee de op één na hoogste prijsstijging.
Sinds begin dit jaar is de prijs van pluimveevlees aan de boerderij wekelijks gestegen tot een stijging van 21,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Concreet, volgens de Europese Commissie, bereikte de prijs in de week van 7 februari 167,8 euro per 100 kilogram karkas, 4,6% meer dan de vorige maand en 1,4% meer dan de vorige week. Roemenië rapporteerde daarmee de op één na grootste prijsstijging in de Europese Unie ten opzichte van 2021, na Italië (plus 50%) in de context waarin lokale boeren het goedkoopste vlees hebben. Vergeleken met het Europese gemiddelde is pluimvee dat in Roemenië wordt verkocht 55 euro (25%) goedkoper.Het duurste pluimvee wordt verkocht in Duitsland – 331 euro per 100 kg karkas.De industrie wordt zwaar getroffen door de stijgende elektriciteits- en gasprijzen, en in het afgelopen jaar heeft de productie minder verbruik gedekt.

Varkensvlees is 15% duurder geworden dan vorig jaar
Een vergelijkbare situatie is gemeld in het geval van varkensvlees, waar we de op één na grootste prijsstijging in de EU hebben vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De prijs aan de poort van de boerderij bereikte in de week van 7 februari 128,46 euro, het karkas van 100 kilogram klasse S-vlees, 15,1% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. In vergelijking met de vorige week daalde de prijs echter met 7,8% en vergeleken met de vorige maand met 0,8%.
De grootste stijging in de EU werd gerapporteerd in Kroatië (plus 20%), terwijl de prijzen in de EU gemiddeld met 0,4% stegen. er zijn ook landen waar varkensvlees goedkoper is – in Letland is de gemiddelde prijs 109 euro per 100 kilogram karkas, in Nederland was de gemiddelde prijs 112 euro en in België is het 119 euro.


De Europese Commissie zal de particuliere opslag van varkensvlees subsidiëren

De Europese Commissie heeft uiteindelijk, onder druk van Europese boeren, besloten om in te grijpen op de varkensvleesmarkt en financiële steun te verlenen aan particuliere vleesopslag, waar de voorraden groot zijn. Door het overschot dat ontstaat door de onmogelijkheid om te exporteren, is de prijs van vlees in sommige West-Europese landen gedaald. In Roemenië hebben we echter de hoogste jaarlijkse groei in de EU, namelijk 20%.

De Europese Commissie heeft na langdurige debatten ingestemd met ingrijpen op de varkensvleesmarkt, financiering, waar er grote voorraden zijn, particuliere opslag, zei op een conferentie georganiseerd door Profit Agricl, Achim Irimescu, gevolmachtigd minister van de vertegenwoordiging van Roemenië in de EU. “In het Speciaal Comité Landbouw heeft de Commissie een aantal maatregelen bedacht. Het zwaarst getroffen is de varkensvleessector. De Afrikaanse varkenspest heeft geleid tot het besluit van China om te stoppen met de invoer van varkensvlees uit de EU, zonder de regionalisering te erkennen. Dus de EU werd wakker met voorraden van 2 miljoen ton varkensvlees. (…) Na langdurige discussies heeft de Commissie een interventie op de varkensvleesmarkt voorgesteld. Eigen berging is zeker van toepassing. Spanje, dat in China verkoopt, heeft enorme voorraden. Hetzelfde geldt voor Duitsland, Benelux en Polen.

Meer dan 13 miljoen ton graan zal niet meer op de markt komen

Vroege schattingen na het uitbreken van het gewapende conflict in Oekraïne laten zien dat de landbouwmarkt dit jaar met een tekort van 13,2 miljoen ton tarwe, maïs en gerst zou kunnen blijven zitten. Het bedrag zal slechts gedeeltelijk worden gecompenseerd door de leveringen van andere wereldmachten.

De Russisch-Oekraïense oorlog heeft ongeveer 7 miljoen ton tarwe op de markt gebracht die de wereld dit verkoopseizoen had moeten voeden, volgens de laatste schattingen van het Amerikaanse ministerie van landbouw (USDA). Dit zijn de hoeveelheden die Oekraïne en Rusland dit handelsjaar niet meer kunnen exporteren vanwege het onderlinge conflict. Zo kan de export van Oekraïne dit jaar worden beperkt tot 20 miljoen ton en die van Rusland tot 32 miljoen ton. Van de grote exporteurs zullen ze minder leveren aan de VS, met 500.000 ton en Egypte, met 400.000 ton.

Het tekort zal gedeeltelijk worden gecompenseerd door leveringen uit Australië, dat 1 miljoen ton meer zal exporteren dan oorspronkelijk geraamd. Australië heeft de productie verbeterd, maar ook betere prijzen dan andere grote fabrikanten.

Er zal ook meer Indiase tarwe op de markt zijn, waarbij de USDA een extra 3 miljoen ton schat, tot 10 miljoen ton, als gevolg van groeiende voorraden. De prijs van tarwe in India is ook concurrerend. Tegelijkertijd wordt vanuit Brazilië een toename van de export met 200.000 ton verwacht.

In totaal schat de USDA dat de export met 4,2 miljoen ton zal toenemen.

“Het conflict in de Zwarte Zee heeft de graanstroom in de regio verstoord en heeft geleid tot grote energieverliezen en onzekerheid in de wereldgraanhandel. Oekraïne heeft de havenactiviteiten voor handel sinds 24 februari opgeschort. De circulatie van Russisch graan door de Zwarte Zee wordt ook beïnvloed door de uitzonderlijk hoge premies voor scheepsverzekeringen. Daarnaast maken de opgelegde sancties het zakendoen een uitdaging. Als reactie daarop zijn de graanprijzen voor alle grote exporteurs omhooggeschoten’, luidt de eerste voorspelling van de USDA na de Russische invasie van Oekraïne.

Tarwe, maïs en gerst zijn de belangrijkste granen die door Oekraïne en Rusland worden geleverd. In het geval van tarwe vertegenwoordigt Oekraïne in het verkoopseizoen 2021/2022, dat in juli begon, 10% van de wereldexport en Rusland 16%. De meeste Oekraïense tarwe-export wordt in de eerste paar maanden van het verkoopseizoen verscheept, maar havensluitingen beperken momenteel de extra export. Wat de zaken van Rusland betreft, heeft het uitvoerrechten opgelegd aan alle landen behalve de VAE, inclusief Wit-Rusland. De toegang van schepen tot de Kaspische Zee is ook gehandhaafd.

Min 6 miljoen ton maïs
De blokkade in Oekraïne betekent voor de wereldmarkt een min 6 miljoen ton maïs en min 200.000 ton gerst. Volgens de laatste schattingen zal Oekraïne slechts 27,5 miljoen ton over de grenzen afleveren. In plaats daarvan kunnen de andere grote producenten meer – Argentinië – 500.000 ton leveren, net als Brazilië. In totaal zal de export van de grote spelers in vergelijking met de vorige prognose met 1,8 miljoen ton toenemen.


Toch zullen Turkije (dat 500.000 ton minder zal importeren), Israël (min 300.000 ton), Egypte (import 600.000 ton lager) en Algerije (min 500.000 ton) het zwaarst getroffen worden door het conflict in de Zwarte Zee.

“De importprognoses voor maïs voor 2021/22 zijn deze maand lager voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika als gevolg van de sluiting van Oekraïense havens aan de Zwarte Zee en sancties tegen Rusland. Verstoringen in de Zwarte Zee hebben bijgedragen aan een hogere volatiliteit in de prijzen van maïs en andere granen. Het is te vroeg om de uiteindelijke kosten te voorspellen, maar uit gegevens van exporteurs blijkt dat er in de eerste vier maanden (oktober 2021 – januari 2022) hogere zendingen zijn dan een jaar geleden, wat een sterke vraag in de regio impliceert, ondanks hoge prijzen. USDA-analisten.

Tarwe- en gerstexport uit Roemenië, de grootste in de EU 

Roemenië heeft de eerste twee weken van maart 179.300 ton tarwe en 47.700 ton gerst buiten het EU-blok geëxporteerd. Het is de grootste hoeveelheid die in deze periode in de EU is verkocht. Oekraïne zal dit jaar naar verwachting 10% van de wereldtarwe en 17% van de gerstexport dekken.


Volgens de laatste gegevens van de Europese Commissie die op 14 maart zijn bijgewerkt, heeft Roemenië de afgelopen twee weken de grootste hoeveelheden tarwe in de EU geleverd, in het kader van de blokkade van de Zwarte Zee als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

Zo leverden handelaren in de week van 28 februari meer dan 122.800 ton tarwe, en de week daarop kwam daar nog eens 56.500 ton bij. In beide weken is de hoeveelheid Roemeense goederen de hoogste in de EU. Ook in vergelijking met de wekelijkse export van dit kalenderjaar hebben we het over grote hoeveelheden. In 2022, in hoogstens in één week, werd medio januari respectievelijk ruim 200.000 ton afgeleverd.

Frankrijk, de grootste Europese exporteur van dit handelsjaar, dat begon op 1 juli 2021, exporteerde in twee weken 75.500 en 5.000 ton. Aanzienlijke export in deze twee weken werd ook gemeld door Duitsland – 96.300 ton, Litouwen – 47.400 ton of Estland – 27.700.

In totaal verkocht Roemenië in de eerste 37 weken van dit handelsjaar over de EU-grenzen meer dan 5,1 miljoen ton tarwe, ofwel 27% van de totale waarde die door de lidstaten werd geëxporteerd. We zijn daarmee de op één na grootste Europese exporteur na Frankrijk, dat een omzet had van 5,7 miljoen euro.

Grote export van gerst
Een ander graan dat in de twee weken in grote hoeveelheden werd verkocht, is gerst, respectievelijk 47.700 ton, waarvan ruim 38.700 ton in de eerste week na de oorlog. Het is de grootste hoeveelheid geleverd door Roemenië in één week, in dit kalenderjaar.

In totaal heeft Roemenië dit handelsjaar 1,6 miljoen ton gerst over de EU-grenzen verkocht. We zijn de op één na grootste Europese exporteur na Frankrijk met een levering van meer dan 2,5 miljoen ton.

Op het gebied van maïs zijn we marktleider met meer dan 3 miljoen ton geëxporteerd, waarvan 136.000 ton in de afgelopen twee weken.

Volgens de laatste gegevens van de Amerikaanse landbouwcommissie (USDA) had Oekraïne dit handelsjaar 10% van de wereldexport moeten vertegenwoordigen, terwijl Rusland, dat de export verbood, nog eens 16% voor zijn rekening nam.

In het geval van gerst is Oekraïne de op één na grootste exporteur ter wereld na Australië en heeft het 17% van de markt in handen, terwijl Rusland een aandeel van 13% heeft.

Roemeense AGF-industrie op recordniveau, maar dreigende toenemende importafhankelijkheid

De omzet van de Roemeense groente- en fruitsector steeg met 17,4% en bereikte een recordhoogte van 24,4 miljard lei in 2020. Per subsegment boekte de handel de grootste vooruitgang, van 19% (omzet van 20,8 miljard lei), verwerking de activiteit steeg met 12% (omzet 1,4 miljard lei) en de omzet van groenten- en fruittelers steeg met 5% in vergelijking met 2019 tot 2,1 miljard lei in 2020.


“De pandemie heeft geleid tot een duidelijke verandering in het consumentengedrag ten opzichte van grondstoffen, waaronder groenten en fruit. Voor 2021 schatten we de voortzetting van de in 2014 ingezette groeitrend en het bereiken van een recordniveau van 28 miljard lei op basis van de toename van de consumptie, maar ook van de inflatiedruk van ongeveer 10% vorig jaar “, zei Diana Florescu, KeysFin economisch analist. ​​Het nettoresultaat van de groenten- en fruitsector overschreed voor het eerst het niveau van één miljard lei, na een voorschot van 42% in vergelijking met 2019 en 332% in vergelijking met 2016, tot 1,3 miljard lei in 2020. Naar deelsegmenten steeg het nettoresultaat van de groente- en fruitverwerkers met 33%, dat van de handelaren met 42% en aan de teeltzijde was de vooruitgang in 2020 50% ten opzichte van het jaar voor de pandemie.


Import van groenten en fruit historische hoogtes
Volgens gegevens van het Nationaal Instituut voor de Statistiek bereikte de invoer van groenten en fruit in 2020 een recordhoogte van 1,2 miljard euro, na een jaarlijkse stijging van 1,6% en een stijging van 252% vergeleken met 2011. De export van groenten en fruit steeg met 9,3% in vergelijking met 2019, maar met slechts 40% in vergelijking met 2011, tot een waarde van 173 miljoen euro in 2020. Het handelstekort van groenten en fruit (Export minus Import) steeg met 0,3% ten opzichte van 2019 en lag 374% boven het niveau van 2011, op het hoogste niveau in de geschiedenis, tot meer dan een miljard euro in 2020.

Afhankelijkheid van de invoer van voedsel
Op middellange termijn verwachten analisten een toenemende afhankelijkheid van voedselimport in het algemeen, en impliciet ook van groenten en fruit in de context van stijgende grondstofprijzen, nutsvoorzieningen, maar vooral bij gebrek aan een goed gericht nationaal steunprogramma (agrarische infrastructuur , toegang tot financiering voor de ontwikkeling en technologisering van productiecapaciteit – Landbouw die niet profiteert van directe toewijzing via het Nationaal Herstel- en Veerkrachtplan), waardoor de managers van de lokale groente- en fruitsector kunnen worden geholpen om de externe concurrentie het hoofd te bieden, de de afhankelijkheid van de lokale economie van geïmporteerde producten en om gezonde en kwaliteitsproducten voor de Roemeense consument te garanderen.

Luchtvaart Sector

WizzAir ondersteunt Oekraïense vluchtelingen die 100.000 gratis tickets aanbieden voor alle vluchten naar continentaal Europa

Wizz Air kondigt aan dat het Oekraïense vluchtelingen zal door 100.000 tickets aan te bieden voor alle vluchten naar continentaal Europa, die vertrekken vanuit de landen rond Oekraïne (Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië), volgens een persbericht dat woensdag naar AGERPRES is gestuurd . Overzicht van Wizz Air dat veel vluchtelingen zijn begonnen met migreren en mogelijk zijn op andere locaties.


De luchtvaartmaatschappij biedt ook een hulptarief van 29,99 euro voor alle andere vluchten (behalve naar de VAE, IJsland en de Canarische Eilanden, waar het speciale tarief 69,99 euro is). De 100.000 gratis stoelen en het steuntarief zijn de hele maand maart beschikbaar. Passagiers dienen het Oekraïense paspoort/ID-nummer te verstrekken op het moment van boeking en het Oekraïense paspoort. Het aangegeven aantal tickets (100.000) tegen de prijs van nul euro wordt toegepast tot de inzetlimieten voor geselecteerde vluchten met vertrek in maart 2022. Een handtas is inbegrepen (maximaal 40x30x20 cm). Voor een trolleytas en elk ingecheckt stuk bagage worden extra kosten in rekening gebracht.
De prijs is alleen van toepassing op boekingen gemaakt op https://wizzair.com/#/rescue.

Servië is de toegangspoort tot Europa geworden voor Russische toeristen.” Bijna alle vluchten zijn volledig bezet”

Russische toeristen, getroffen door de sluiting van het luchtruim na de invasie van Oekraïne, gebruiken Servië als omweg om resorts en steden in West-Europa te bezoeken. Servische luchtvaartmaatschappijen hebben hun capaciteit om naar Rusland te vliegen verdubbeld.
Het aantal vliegtuigen dat Rusland en Servië met elkaar verbindt, nam in de eerste week van maart met ongeveer 50% toe, vergeleken met de situatie vóór de invasie van Oekraïne. Ook zijn reizen vanuit Servië naar landen als Frankrijk, Zwitserland, Italië en Cyprus met bijna tweederde toegenomen, volgens ticketingbedrijf ForwardKeys, volgens Bloomberg en  Agerpres.


Door de neutrale houding van Belgrado ten aanzien van het conflict tussen Rusland en Oekraïne kan Air Serbia naar Rusland blijven vliegen op een moment dat EU- en Russische luchtvaartmaatschappijen niet tussen de twee regio’s mogen vliegen. Zo bieden de operaties van Air Serbia een toegangspoort tot Europa voor Russen die anders Turkije of de Perzische Golf zouden moeten omzeilen.
Air Serbia weigerde commentaar te geven, maar volgens een verkoopagent op de luchthaven van Belgrado heeft de Servische luchtvaartmaatschappij sinds het begin van de oorlog haar capaciteit naar Moskou en St. Petersburg verdubbeld en zelfs een groot Airbus-vliegtuig geïntroduceerd voor vluchten naar New York.
“Het viel ons toen gewoon op. Ik voel me niet goed om misbruik te maken van andermans problemen, maar het is ongelooflijk. Bijna alle vluchten zijn volledig bezet, en de prijs van het ticket is geen probleem”, onthulde de verkoopagent onder bescherming van anonimiteit.
Ondanks het verbod op vluchten van luchtvaartmaatschappijen, is het Russen niet verboden om naar de EU te reizen.
Volgens ForwardKeys is Servië gestegen van de vierde naar de 12e plaats in de top van transfers voor Russische reizigers en is het de belangrijkste hub geworden voor toegang tot andere Europese landen. In de eerste plaats in het algemeen Turkije, dat verbindingen biedt naar Georgië, Duitsland, Groot-Brittannië en de VS, gevolgd door de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar, dat voornamelijk wordt gebruikt voor bestemmingen in de VS en Azië-Pacific.
Vluchten van Air Serbia door FlightRadar24 laten zien dat vliegtuigen uit Belgrado Moskou verlaten en naar het westen reizen over de Baltische landen om Oekraïne te vermijden, en vervolgens naar het zuiden gaan langs Polen, Slowakije en Hongarije, die de banden met Belgrado hebben verbroken. Landen zoals Servië,Bulgarije en de Russische Federatie hebben vanuit de historische invalshoek bezien (informele) banden met elkaar.

Redactie Nieuwsbrief: Bij het ter perse gaan van deze brief  heeft de staatsmaatschappij Air Serbia aangekondigd dat het alle vluchten van Moskou naar Belgrado en van Belgrado naar Moskou heeft geannuleerd, aldus Russische en Oekraïense media. Onder druk van westerse sancties tegen Rusland en de Europese gemeenschap keerde de Servische president Aleksandar Vucic daar later op terug en kondigde aan dat Air Serbia het aantal vluchten naar Rusland zou halveren, en vandaag maakte het bedrijf officieel bekend dat het vluchten van en naar Rusland volledig zou opschorten.

Energie Sector

Roemeense accijns op benzine, de op een na laagste in de EU

Roemenië heeft volgens de Europese Commissie de op één na laagste accijns op benzine. Onze 44% van de uiteindelijke prijs aan de pomp overtreft alleen die in Polen, namelijk 37%. Deze berekeningen waren geldig vóór de aankondiging van vandaag(22.2.2022) door de minister van Financiën, Adrian Câciu, om de accijnzen op brandstoffen te halveren.Daarbij moet worden aangetekend dat in veel EU lidstaten een lichte dalende trend waarneembaar door de accijnzen te verlagen. Echter de onderlinge verhoudingen zullen daardoor niet veel verschillen die op onderstaande lijst staan vermeld.

Roemenië heeft een accijns van 44% op benzine en de pompprijs per liter is 1,36 euro, ofwel ongeveer 7 lei, volgens de Europese Commissie. Het is de op één na laagste accijns in de Europese Unie, omdat alleen Polen met een accijns van 37% in dit opzicht onder  Roemenië ligt. Als we naar hun buren kijken, zijn ze met Bulgarije bijna gelijk aan de accijns op benzine, die heeft 45%, maar een prijs lager dan 1,26 euro per liter. Hongarije heeft een accijns van 47% op benzine en een prijs van 1,34 euro per liter. In een EU-topbenzineprijs staat ons land op de 17e plaats van de in totaal 20 geanalyseerde landen.
verlaging.

De situatie is ongeveer hetzelfde voor diesel. De accijns van Roemenië is 42%, net als die van Bulgarije. Alleen de prijs aan de pomp verschilt. In ons land kost de liter 1,35 euro, duurder dan in Bulgarije, waar hij slechts 1,29 euro is.


En in dit geval bezet Roemenië de voorlaatste plaats in de top wat betreft accijnzen, samen met Bulgarije, Luxemburg en Zweden, met als laatste ook Polen, met een accijns op diesel van 34%. In deze berekeningen is de Roemeense verlaging van 50% nog niet meegenomen

Geopolitieke ontwikkelingen

Russische Patriarch Kirill woordvoerder voor Poetin

De botte zegen die de patriarch Kirill van Moskou heeft gegeven voor de Russische invasie van Oekraïne, heeft de (Russisch)orthodoxe kerk in de wereld verscheurd en heeft geleid tot een interne opstand die volgens experts ongekend is.
Kirill, 75, een naaste bondgenoot van de Russische president Vladimir Poetin, ziet de oorlog als een defensieve borstwering voor het Westen, dat volgens hem decadent is , vooral als het gaat om het accepteren van homoseksualiteit.
Wat Poetin ziet als een restauratie, ziet Kirill als een kruistocht. Maar de patriarch heeft zowel thuis in Rusland als bij sommige buitenlandse kerken die aangesloten zijn bij het Moskouse Patriarchaat onvrede veroorzaakt.In Rusland hebben bijna 300 leden van een groep genaamd Russian Priests for Peace een brief ondertekend waarin ze de “criminele bevelen” in Oekraïne veroordelen.”Mensen in Oekraïne zouden hun eigen keuze moeten hebben, niet een met een pistool tegen het hoofd, zonder druk van het Westen of het Oosten”, aldus de priesters in de brief.
Van de 260 miljoen orthodoxe christenen in de wereld wonen er ongeveer 100 miljoen in Rusland, en sommigen in het buitenland zijn verenigd met Moskou.
In Amsterdam overtuigde de oorlog de priesters van de Sint-Nicolaasparochie om zijn naam niet te noemen tijdens het gebed. Een Russische bisschop die West-Europa bezocht, probeerde hun van gedachten te veranderen, maar de parochie maakte maandag bekend de banden met het Moskouse Patriarchaat te hebben verbroken.

De Russisch-orthodoxe kerk beschouwt Oekraïne als van cruciaal belang, omdat het als de bakermat van de Russische beschaving beschouwt, met Byzantijns-orthodoxe missionarissen die de heidense prins Vladimir I hier in de 10e eeuw bekeren .

Na de bolsjewistische revolutie van 1917 begonnen communistische leiders de Russisch-orthodoxe kerk uiteen te vallen. Maar Stalin bracht het terug naar de voorgrond om de bevolking te motiveren nadat nazi-Duitsland de Sovjet-Unie was binnengevallen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

“Hetzelfde idee wordt nu nieuw leven ingeblazen door Poetin”, zegt Olenka Pevni, hoogleraar Slavische en Oekraïense studies aan de Cambridge University in Londen.
“Toen de positie van Rusland in de wereld en zijn Russische identiteit begon te verzwakken, wendde Poetin zich opnieuw tot de kerk om de Russen onder zijn controle te brengen en te proberen mensen te verbinden met onafhankelijke landen zoals Oekraïne. Rusland door het idee van een verenigde Russisch-Orthodoxe Kerk”, zei ze.

Nederlandse Rode Baretten van 11e Luchtmobiele Brigade trainen in Roemenië

Defensieminister Kajsa Ollongren en Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim waren maandag in Roemenië. In het land trainen op dit moment 150 militairen van11eLuchtmobiele Brigade, ook wel Rode Baretten genoemd.
Roemenië is buurland van Oekraïne
De minister ging na aankomst op Mihail Kogălniceanu Airbase eerst in gesprek met haar Roemeense collega. ‘Als buurland van Oekraïne en met de ligging van Roemenië aan de Zwarte Zee is de oorlog voor Roemenen heel dichtbij. We hebben gesproken over hoe we in NAVO-verband onze oostflank kunnen beschermen’, zei Ollongren.
Verdedigen
Eigenlijk zou de training, waarin de Rode Baretten helikopteroperaties en schietoefeningen doen, plaatsvinden in Duitsland. Op verzoek van de NAVO gebeurt dat nu op Roemeens grondgebied. Ollongren: ‘Mijn Roemeense collega gaf aan dat hij erg blij is met onze aanwezigheid: het stelt de inwoners van zijn land gerust. We hebben in de afgelopen dagen namelijk kunnen zien waar president Poetin toe in staat is’.
‘Inval Oekraïne vormt directe dreiging aan grenzen van NAVO-grondgebied’
‘De inval in Oekraïne vormt een directe dreiging aan de grenzen van het NAVO-grondgebied.
Door militair internationaal te oefenen laten we zien dat we als collectief klaar staan om elke centimeter van ons NAVO-territorium te verdedigen. Samen staan we sterk. Daarnaast draagt een oefening als deze, waarin we samen optreden met Roemeense en Amerikaanse militairen, bij aan de interoperabiliteit tussen alle landen’, aldus Ollongren.
Het Nederlandse detachement wordt in Roemenië ingezet om in de periode van 7 tot 24 maart deel te nemen aan de Rapid Falcon 22 multinationale oefening in het Babadag Secondary Centre for Combat Training in Tulcea County.De oefening zal ook worden bijgewoond door militairen met het Kapitein Stefan Soverth 495th Paratrooper Battalion in Boekarest en de Marasesti 9th Mechanized Brigade in Constanta, evenals Roemeense en Amerikaanse helikopters.
Volgens het Ministerie van Nationale Defensie (MApN) zijn de doelstellingen van deze gezamenlijke training, het vergroten van de interoperabiliteit en het gezamenlijke reactievermogen, evenals de ontwikkeling van functionele relaties tussen deelnemende structuren.
Foto’s: Ministerie van Defensie

Bulgarije krijgt onderdak aan maximaal acht straaljagers en 200 Nederlandse mariniers

Bulgarije zal tot acht straaljagers en 200 Nederlandse mariniers huisvesten ter ondersteuning van de luchtruimbewaking in de context van de Russische invasie van Oekraïne, volgens een besluit van de regering van Sofia op vrijdag, meldde Reuters.
De inzet van de F-35’s vormt de eerste operationele inzet voor de opvolger van de F-16. Ons land stuurt twee F-35’s en een reservetoestel naar Bulgarije om daar bij te dragen aan de gezamenlijke luchtverdediging. Voor de operatie worden ongeveer negentig militairen ingezet. Het Korps Mariniers neemt de beveiliging, de zogenoemde force protection voor zijn rekening. De toestellen zijn afkomstig van 322 Squadron van Vliegbasis Leeuwarden en worden in april en mei in Bulgarije gestationeerd. De F-35 is sinds december vorig jaar operationeel inzetbaar.
Nederland zal van 1 april tot 31 mei twee 24-uurs straaljagers inzetten voor 24-uursmissies in Bulgarije voor luchtbewakingsactiviteiten, in overeenstemming met het geïntegreerde lucht- en raketverdedigingsplan van de NAVO, aldus de Bulgaarse uitvoerende macht .

“Voor de uitvoering van deze acties zullen tussen 4 maart en 24 juni maximaal acht vliegtuigen en maximaal 200 Nederlandse Royal Air Force-militairen worden ingezet in Bulgarije”, staat in het besluit van de regering. Vier Spaanse straaljagers, ondersteund door 130 Spaanse troepen, ondersteunen momenteel de bewaking van het Bulgaarse luchtruim. De regering heeft besloten hun missie te verlengen tot 15 april.Bulgarije, een land aan de oostflank van de NAVO, is ook bezig met het opzetten van een gevechtsgroep van maximaal 1.000 troepen, in nauwe samenwerking met het Bondgenootschap.De beslissingen kwamen op het moment dat de Russische invasie van Oekraïne zijn derde week ingaat.

Sector Cultuur

Oekraïense musici houden moed en hopen toch op tour in Nederland

Het International Symphony Orchestra uit Lviv en het nationale koor van Oekraïne Dumka uit Kiev kunnen deze zomer niet naar ons land komen voor uitvoeringen van het beroemde muziekstuk Carmina Burana van Carl Orff onder leiding van de Nederlandse dirigent Raymond Janssen. Maar de 160 Oekraïners, met wie hij eerder in ons land op tournee was en volle zalen trok, houden te midden van het oorlogsgeweld in hun land de moed erin, zegt Janssen.

Ze hopen toch op een tour door Nederland, die nu voor het najaar op het programma staat. Ook al zitten ze in een schuilkelder of helpen ze landgenoten op de vlucht en gewonde soldaten, aldus de dirigent. Hij belt herhaaldelijk met orkest- en koorleden. Eigenlijk hoopten ze volgens hem eerst nog dat de reis als gepland in de zomer kon doorgaan, maar de organisatoren durven voortzetting van die plannen niet aan. “Het is qua marketing een gigantische investering”, legt Janssen uit.

“Koor- en orkestleden waren aanvankelijk wel allemaal zwaar in shock na de inval. Het is vooral in Kiev natuurlijk ook heel erg beangstigend met al die inslagen en sirenes, een bizarre toestand. De koorleden zijn gevlucht of moeten zich telkens in veiligheid brengen. Ze vangen ook elkaar op, als de een de ander een veiliger plek kan bieden.” In het wat rustigere Lviv in het westen, waar veel Oekraïners naartoe zijn gevlucht, wordt het er inmiddels ook niet veiliger op, maar daar zijn de musici volgens Janssen “intensief” bezig met de opvang van landgenoten en de verzorging met onderdak, voedsel en medicijnen. “Het is echt fantastisch wat ze doen.” En ook al is men in Lviv inmiddels ook behoorlijk bang, net als de koorleden in Kiev zijn de orkestleden in Lviv volgens Janssen toch positief.

Dirigent Raymond Janssen werkend onder de naam van Cadenza European Art Productions is al decennia bekend  dat hij  vaak onder gecompliceerde omstandigheden met Oekraïense en Roemeense musici in Nederland volle zalen trekt. Hij ontving voor zijn cultureel ondernemerschap in 2013 uit handen van de DRN de Romanian Business Award

Bouwsector

Bouwcrisis in Roemenië- Import 70% van de bouwmaterialen

Stijgende prijzen voor bouwmaterialen en grondstoffen hebben een groot probleem in de bouwsector aan het licht gebracht. Naast het gebrek aan arbeidskrachten importeert Roemenië 70% van de bouwmaterialen, waarschuwt Adriana Iftime, vice-president van de Federatie van Werkgevers van Bouwbedrijven (FPSC). En onrust in het buitenland, zoals het conflict tussen Oekraïne en Rusland, kan ook onze markt raken.

“Roemenië heeft een zeer ernstig probleem op dit gebied, van bouwmaterialen. We importeren ongeveer 70% van de bouwmaterialen en voor de bouwmaterialen die in Roemenië worden vervaardigd, wordt ook de grondstof geïmporteerd. Dus als er iets gebeurt op de Europese of wereldmarkt op dit gebied, van grondstoffen voor bouwmaterialen, voelen we het meteen”, zei Adriana Iftime, vice-president van FPSC tijdens de conferentie georganiseerd door Bucharest Real Estate Club.
Dubbele prijzen voor bouwmaterialen
Wat betreft de stijging van vorig jaar in bouwmaterialen, zegt Iftime dat het gemiddelde 40% was, en in sommige gevallen zelfs hoger, zoals staal, waarvan de prijs het dubbele was.”Het viel ons toen gewoon op. Er zijn grote prijsstijgingen geweest van plastic producten, buizen, polystyreen en andere materialen. Ik was op een gegeven moment zelfs verrast toen poedervormige materialen, zoals mortels, dekvloeren, lijmen, niet verkocht konden worden omdat ze in zakken moesten worden verpakt. We kregen telefoontjes van de Federatie en probeerden het fenomeen een beetje te analyseren. Roemenië produceert geen zakken voor het verpakken van poederachtige materialen, papieren zakken. Die importeren ze uit Bulgarije”, vertelt Adriana Iftime.

Lokaal worden golfkarton, servetten en toiletpapier geproduceerd. Iftime zegt dat het met fabrikanten heeft gesproken en dat het moeilijk is om zo’n bedrijf te starten omdat de markten al druk zijn, en zelfs als het geld had gekregen om technologielijnen voor verpakkingspapier te ontwikkelen, zouden fabrikanten moeite hebben gehad om een ​​markt te vinden.

“En de verrassing van dit jaar is de stijging van de energieprijzen, die uiteraard een grote invloed zal hebben op de markt voor bouwmaterialen, die een zeer grote energieverbruiker is. Het is duidelijk dat het duurder zal zijn om te bouwen. (..) Een gebeurtenis zoals die nu in Oekraïne plaatsvindt, zet ons ook aan het twijfelen. Roemenië importeert veel bouwmaterialen uit Oekraïne”, vult Iftime aan.

De ontwikkelaar Akcent Development gaat bouwmaterialen uit het buitenland aanleveren, nadat hij constateerde dat lokale producenten niet meer met vooruitbetaling leveren. Bovendien zal het personeel uit het buitenland het materiaal naar de nieuwe projectlocatie brengen. 300 Turkse arbeiders zullen aan het project werken, dat binnen twee jaar voltooid moet zijn. De ontwikkelaar heeft de gevel van de blokken opgegeven om volledig te ventileren en gaat over op een gemengd systeem, inclusief geventileerde gevel en thermosysteem. Ook keramische tegels, parket en deuren zullen van buitenlandse leveranciers komen.

Sector Volksgezondheid

Een nieuwe golf van COVID-19 lijkt te zijn begonnen in Europa. Wat de gegevens laten zien

Omdat de oorlog in Oekraïne ons nog meer zorgen heeft gebaard, begint er nieuw nieuws op het front van de pandemie te verschijnen. En ze zijn helemaal niet goed. De week eindigde met een nieuwe piek van besmettingen en ziekenhuisopnames in landen als het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland, Zwitserland en Italië.
Op zaterdag 11 maart schreef Dr. Eric Topol, oprichter en directeur van het Scripps Research Translational Institute, op Twitter: “De volgende golf is begonnen in Europa”, en plaatste grafieken van Covid-19-gevallen en ziekenhuisopnames met behulp van gegevens uit “Our World of Data .”

Registratie op 7 maart jl. waaruit blijkt dat het dagelijkse aantal gevallen van COVID-19 in Roemenië stijgt met 3.188 na meer dan 25.000 tests in de afgelopen 24 uur

Maar liefst 3.188 nieuwe gevallen van mensen die besmet zijn met SARS-CoV-2 werden de afgelopen 24 uur geregistreerd in Roemenië, met 96 meer dan de dag ervoor, op meer dan 25.000 uitgevoerde RT-PCR en snelle antigene tests, de Strategic Communication Group (GCS) op de hoogte op maandag.

Van de nieuwe gevallen zijn er 420 bij opnieuw geïnfecteerde patiënten die meer dan 180 dagen na de eerste infectie positief testten.

De meeste nieuwe gevallen van infectie in vergelijking met het vorige rapport zijn in Boekarest – 1.148 en de districten(judet) Cluj – 203, Brasov – 194, Ilfov – 147 en Timis – 128.

Sinds het begin van de pandemie zijn in Roemenië in totaal 2.771.449 gevallen van infectie met het nieuwe coronavirus geregistreerd, waarvan 114.557 bij opnieuw geïnfecteerde patiënten die meer dan 180 dagen na de eerste infectie positief testten.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.