Nieuwsbrief 28 januari 2022

Header-news

Romanian Business Day uitgesteld tot donderdag 14 april 2022

Zoals in onze nieuwsbrief van december al aangekondigd, zouden wij ons beraden of de voorlopige datum van 10 februari a.s. kon worden  gehandhaafd. En driemaal is scheepsrecht, gelet op de Corona perikelen zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij de Romanian Business Day moeten uitstellen tot donderdag 14 april a.s.


Uiteraard speelt ook de situatie in Roemenië een beperkende rol, waardoor wij een en ander moeten uitstellen.
Overigens vindt het onveranderd op het prachtige eeuwenoude familielandgoed de Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd(Betuwe) plaats. Hoewel wij ons niet aan weersvoorspellingen wagen, is de kans groot dat we dan ook gebruik kunnen maken van  het riante terras en de buitenruimtes die de Mariënwaerdt bij haar locaties biedt.
Het al eerder vastgestelde programma zal grotendeels worden gehandhaafd en waar noodzakelijk worden geactualiseerd.
Wij houden u op de hoogte!


Overigens hebben wij nog twee andere netwerkbijeenkomsten gepland voor het eerste halfjaar. Bij voorbeeld een zogenoemde Expertmeeting dat vooral gericht is op het MKB en/of startende bedrijven. Regelmatig worden wij door onze leden geconfronteerd met het feit dat Roemenië heel andere eisen stelt aan de administratie van een bedrijf als men dat in NL doet. Verder hebben wij meegemaakt dat de Roemeense wetgeving nog op een aantal punten niet is aangepast aan de EU wetgeving, wat ook tot problemen leidt. Gelukkig hebben wij deskundigen in eigen huis en deze geven aan dat de boekhoudsystemen in Nederland en Roemenië ieder hun eigen systematiek hebben en niet compatible zijn. Dat maakt overzicht en controle erg lastig.
Wat nu als je een methode introduceert waarmee je de boekhouding vanuit willekeurig welk programma kunt exporteren, daarna het format van de data aanpast (dat heet data-enrichment) waarna je in staat bent de volledige boekhouding gewoon te importen in je Nederlandse boekhoudprogramma.Dan heb je opeens op transactieniveau inzage in wat er allemaal in je Roemeense vestiging gebeurt.

Ook over deze Expertmeeting zullen wij u nader informeren.

Economische Outlook 2022 voor Roemenië

Ook dit jaar heeft de Chief Economist Valentin Tataru van ING Romania zijn economische voorspellingen beschikbaar gesteld.


Uiteraard komen marcro-economische aspecten aan bod, maar ook een vertaalslag naar de economische sectoren van het bedrijfsleven. Trends onderbouwd met cijfers worden helder aangegeven. Om maar een paar steekwoorden te noemen, zoals tragere groei en hogere inflatie. BBP: sterke groei, gedreven door beide consumptie en investeringen Inflatie: energie en 2e ronde effecten zal de inflatie tot boven de 8,0% duwen Arbeidsmarkt: dichtbij maar nog niet pre-pandemische niveaus Macrovooruitzichten:
goed herstel, maar Omikron kan het momentum remmen. Er wordt en passant volkomen terecht geattendeerd op politieke instabiliteit. Intern lijkt ons(DRN) de situatie redelijk stabiel en overzichtelijk, maar de recente (externe) geopolitieke ontwikkelingen zijn thans niet voorspelbaar’.
Het kan voor ondernemers een hulpmiddel zijn om nieuwe investeringen te overwegen dan wel voor een status quo te kiezen.

Het volledige rapport kunt u inzien door hier te klikken.


NB In de loop van 2022 zal inzage van dergelijke studies, marktgegevens en onderzoeken opgeslagen in de DRN Kennisbank alleen toegankelijk zijn voor leden.

Banca Transilvania – Macro-economische vooruitzichten Roemenië 2022

We naderen het einde van weer een atypisch economisch jaar, dat wordt gekenmerkt door het aanhouden van de gezondheidscrisis, het herstel van de economie en de opeenstapeling van uitdagingen, waaronder de intensivering van de inflatiedruk, de stijging van de grondstofnoteringen en politieke spanningen. Volgens een rapport van Banca Transilvania heeft de Roemeense economie echter weerstand getoond tegen de pandemie en de gevolgen van deze gezondheidscrisis (wereldwijd ongeëvenaard in de vorige eeuw), maar ook tegen de reeks aangrenzende uitdagingen dit jaar. Deze veerkracht van de binnenlandse economie wordt volgens econometrische schattingen voornamelijk bepaald door de bijdrage van verbeterende productiefactoren aan de potentiële jaarlijkse dynamiek van het bbp.

Voor 2022 verwachten zij dat de Roemeense economie iets sneller evolueert dan het potentieel, 5,2%, maar vertragend in vergelijking met de dynamiek van 2021 (6,2%), volgens de experts van de bank.

Dit scenario wordt ondersteund door de gunstige vooruitzichten voor productieve investeringen, met een stuwende invloed op andere componenten van het bbp.
Zo zou de motor van de economie kunnen versnellen van 7,6% in 2021 naar 10% in 2022, te midden van het lage niveau van de reële kosten van financiering en uitvoering van programma’s die de Europese Unie heeft gelanceerd na de gezondheidscrisis (Next Generation en het meerjarig financieel kader 2021 – 2027). De versnelde groei van productieve investeringen zal het arbeidsmarktklimaat helpen verbeteren – het gemiddelde jaarlijkse werkloosheidscijfer zal dalen van 5,2% in 2021 tot 4,8% in 2022. Volgens het centrale scenario zou de particuliere consumptie (de belangrijkste component van het bbp) kunnen dalen van 6,9% in 2021 tot 5,5% in 2022, een evolutie die wordt beïnvloed door het verdwijnen van het basiseffect (bepaald door de beperkingen die zijn ingevoerd om de gezondheidscrisis tegen te gaan) . Voor de publieke consumptie wordt een versnelling gezien van 0,3% in 2021 naar 3% in 2022, een evolutie die sterk beïnvloed wordt door de uitvoering van het Nationaal Programma Herstel en Veerkracht. Aan de andere kant, op het niveau van de netto buitenlandse vraag, wordt verwacht dat de jaarlijkse groei van de uitvoer en invoer in 2022 zal vertragen tot respectievelijk 4,5% en 7,2% als gevolg van het verdwijnen van het basiseffect dat wordt gegenereerd door de invoering van beperkingen .

De consumentenprijzen (volgens de geharmoniseerde EU-index) zullen naar verwachting het gemiddelde jaarlijkse percentage versnellen van 4,1% in 2021 tot 5,1% in 2022, gedreven door recente schokken in het aanbod, in een context die wordt gekenmerkt door post-pandemisch economisch herstel. Het scenario voorziet echter in de vertraging van de jaarlijkse dynamiek van de consumentenprijzen vanaf het eerste deel van 2022 en de convergentie naar het niveau van BT-classificatie: intern gebruik dat wordt beoogd door de Nationale Bank van Roemenië tot eind 2023, evolutie bepaald door de dissipatie van het aanbod van schokken en maatregelen genomen door de centrale bank (post-pandemische geldcyclus gestart in 2021). In ons centrale scenario verwachten we dat de NBR deze cyclus in 2022 voortzet, door de monetaire beleidsrente te verhogen en door de rentecorridor te verbreden naar de permanente faciliteiten rond de referentierente. Voor de 10-jarige rente op staatspapier (barometer voor de financieringskosten in de economie) schat de bank een gemiddelde jaarlijkse groei van 5,2% in 2022 (van 3,7% in 2021), op basis van de vooruitzichten voor het monetaire beleid (VS en Roemenië) en de prognose voor het jaarlijkse tempo van het nominale BBP.

Agrisector

Nieuwe accelerator voor CEE Agritech-bedrijven

Agricover lanceert samen met SeedBlink en Microsoft Nextcelerator, een nieuwe digitale versneller die is ontworpen om startende agritech-bedrijven te helpen bij het stimuleren van innovatie in de landbouwsector in CEE.

Agricover Group, de belangrijkste speler in de Roemeense agribusiness, al meer dan 20 jaar actief in agri-business, agri-finance en agri-tech, in samenwerking met SeedBlink, het Europese investeringsplatform voor tech startups, en Microsoft’s vestiging die zich toelegt op het ondersteunen van innovatieve startups, zijn op zoek naar innovatieve bedrijven die voldoen aan de behoeften van de industrie.

Nextcelerator – De Digital Agriculture Hub, die op 20 december jl. werd gelanceerd, staat open voor ondernemers in de AgriTech-sector met een startup in een vroeg stadium opgericht in CEE, die al MVP en groeiplannen heeft getest. Het programma zal gebruik maken van mentorsessies om de hiaten en kansen van de startups te diagnosticeren en vervolgens passende ondersteuningsmechanismen in te zetten in de vorm van training, bedrijfsplanning, mentorschappen, peer learning en introductie in de landbouw.


Het algemene doel van dit programma is het ontwikkelen van de capaciteit van agritech-startups en ondernemers in Centraal- en Oost-Europa die klaar zijn voor de markt, zodat ze een groter potentieel hebben om duurzame inkomsten te genereren en hen in contact te brengen met partners voor groeikapitaalinvesteringen om hun groeiplannen na te streven.
De geselecteerde startups hebben toegang tot 4 wekelijkse een-op-een mentorsessies gericht op ondernemersvaardigheden, zoals het ontwikkelen van een bedrijfsmodel, het financieren van een bedrijf en het plannen van de lancering, evenals een reeks unieke masterclasses die zijn afgestemd op de behoeften van de startup. Onderwerpen kunnen variëren van verkopen aan boeren en samenwerken met partners tot het ontwikkelen van nieuwe technologieën en kunstmatige intelligentie in de landbouw.

Liviu Dobre, algemeen directeur Agricover Holding: “Roemenië behoort tot de toplanden van de Europese Unie vanuit het perspectief van de landbouwproductie, met een aanzienlijk onbenut groeipotentieel. Toekomstige landbouw zal ongetwijfeld duurzaam en milieuvriendelijk zijn, en de adoptie van digitale technologie is een belangrijke transformatiefactor. 2021 was een goed jaar voor de landbouw en de agribusiness in het algemeen in Roemenië en alle vooruitzichten wijzen op duurzame groei door technologie – daarom kan een nauwere samenwerking tussen agribusiness-experts, tech-experts en investeringsfondsen een nieuwe generatie AgriTech-startups stimuleren en ondersteunen. De samenwerking van Agricover met SeedBlink en Microsoft biedt AgriTech-bedrijven in een vroeg stadium ongeëvenaarde toegang tot zakelijke ondersteuning, expertise, faciliteiten, onderzoek en knowhow en we kunnen niet wachten om te beginnen.”
“Het is duidelijk dat we het ons allemaal – niet alleen voor de plattelandsgemeenschappen, maar voor de hele samenleving – kunnen veroorloven om de landbouw digitaal achter ons te laten. De gesprekken die we vandaag met agrarische klanten hebben, zijn vrijwel hetzelfde als een paar jaar geleden: hoe kunnen ze de kosten verlagen, de efficiëntie verbeteren en nieuwe banen creëren door gebruik te maken van de juiste tools. De landbouw transformeert radicaal en heeft het potentieel om veel mondiale uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en productiviteit aan te pakken door middel van technologie. ”zei Bogdan Putinică, General Manager, Microsoft Roemenië.

Grote orders van fritesfabrieken voor APH uit Heerenveen

APH Group heeft onlangs meerdere grote contracten binnen gehaald voor de levering van machines voor drie fritesfabrieken in China, Roemenië en Saudi Arabië. APH gaat voor de fabrieken bewaar-, wasserij- en sorteerinstallaties leveren. In Roemenië is men gevestigd in Târgu Secuiesc  een stad in het district Covasna, in Szeklerland.

Voor een grote aardappelproducent en verwerker in China gaat het bedrijf een bunkersorteercomplex en een grote bewaring installeren. “De consumptie van frites zit dusdanig in de lift in China, dat onze klant ervoor heeft gekozen om verder te investeren in dit segment van de markt door de fritesproductie uit te breiden”, zegt Steven Koop, sales manager engineering bij APH Group in een persbericht. In Roemenië en Saudi Arabië gaat het bedrijf een deel van de machines leveren voor twee nieuw te bouwen fritesfabrieken. Volgens APH Group gaat het in beide landen om de eerste fritesfabrieken.
De installaties en productiesystemen die APH naar de drie landen exporteert worden gemaakt door de Nederlandse toeleveranciers Tummers, Omnivent, Miedema en Wevano.
De Friese APH Group heeft per 1 januari jl. de Russische en Oekraïense activiteiten van Agri 2.0 overgenomen. In een persbericht zegt de exporteur en distributeur van machines voor de aardappel- en groentesector dat de overname past binnen de strategie om zijn leidende positie verder te verstevigen en uit te bouwen, en om nieuwe marktsegmenten en gewasgroepen aan te boren.
APH uit Heerenveen gaat machines en installaties van Nederlandse makelij zijn, is het een opsteker voor de Nederlandse maakindustrie. APH Group is ’s werelds grootste dealer van aardappel- en groente apparatuur. Het heeft verkoop- en servicecentra in veel landen. APH Group heeft een belangrijke positie in de markt als integrator voor sorteer-, was- en verpakkingslijnen voor aardappelen en groenten. Voor meer informatie: marketing@aph.nl

DN Agrar Group neemt wederom een zuivelbedrijf over

De Nederlandse groep DN Agrar Group SA, onder zeggenschap van de familie de Boer(lid DRN Task Force Agri & Food), de grootste melkleverancier voor de Roemeense fabrieken van het Franse Lactalis, nam de gehele Apold-koeienboerderij in Alba County over. Om de transactie uit te voeren, leende DN  Agrar 13,8 miljoen euro van ING Bank.


Het belangrijkste doel na de overname van boerderij Apold is om de melkproductiecapaciteit van de boerderij tegen het einde van dit jaar met 50% te verhogen.  Onlangs heeft DN Agrar Group ook het bedrijf Lacto Agrar overgenomen van Alba Iulia. DN Agrar is een groep bedrijven die actief zijn op gebieden als veeteelt, landbouwproductie, diensten in de landbouw, logistiek, transport, toerisme en bedrijfs- en managementadviesdiensten. Vorig jaar trok de groep 24,8 miljoen lei aan van investeerders via een onderhandse plaatsing.

 

Maritieme Sector

Damen koopt Skoonbox om uitstoot werven terug te dringen

Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. ’s Werelds eerste maritiem gecertificeerde, multi-inzetbare batterijcontainer zal worden ingezet om op eigen werven duurzame stroom te leveren voor toepassingen waar nu nog vooral dieselgeneratoren of scheepsmotoren gebruikt worden. Deze eerste 20-voets container moet uitgroeien tot Damens duurzame batterij-netwerk voor mobiele en tijdelijke toepassingen, dat op termijn ook voor klanten wereldwijd ingezet kan worden.


De Skoonbox is tijdens de Wereldhavendagen in 2018 onthuld en daarna flink doorontwikkeld. De batterijcontainer bevat 314 lithiumbatterijen, goed voor 638 kWh aan duurzame energie. De afgelopen jaren is de Skoonbox ingezet voor tal van toepassingen in het Amsterdamse Havengebied. Door bijvoorbeeld de Skoonbox in een ruimschuit te plaatsen, is er een drijvende batterij gecreëerd, die groene stroom heeft geleverd aan verschillende typen schepen.

“De Skoonbox en opvolgende schone energiesystemen bieden ons ontzettend veel mogelijkheden om onze ecologische footprint en die van onze klanten te reduceren”, aldus Vincent de Maat van Damen Shipyards Group. “Het is een duurzame vervanger van dieselgeneratoren, maar kan ook als groene vorm van walstroom ingezet worden, waardoor afgemeerde schepen bij onze reparatiewerven hun boordmotoren uit kunnen laten. Dat scheelt veel uitstoot.”

Digitaal platform

“Onze focus ligt bij de ontwikkeling van Skoon Sharing, het software platform dat zowel lokaal als internationaal vraag en aanbod van mobiele, duurzame energie-oplossingen bij elkaar brengt”, licht Peter Paul van Voorst tot Voorst, CEO en oprichter van Skoon Energy toe. “De ervaring met de Skoonbox heeft ons ontzettend veel onmisbare data en inzichten opgeleverd. Als onderdeel van onze lange termijnvisie streven wij ernaar geen hardware-eigenaren zijn. Onze kracht is het ontwikkelen van klantvriendelijke en commercieel schaalbare software en AI. Zo realiseren we eenvoudige toegang tot schone energie, waar dan ook.”

Damen Marine Components: kant-en-klare stuurmachines voor nieuwe coasters

Damen Marine Components (DMC) heeft opdracht gekregen voor Optima straalbuizen, plug & play Piston-type stuurmachines en TIMON flaproeren voor vier coasters die worden gebouwd door Thecla Bodewes Shipyards (TB Shipyards). Bijzonder is dat de stuurmachines voor deze schepen kant-en-klaar (plug-and-play) zullen worden aangeleverd, waardoor veel tijd kan worden bespaard bij de uiteindelijke installatie aan boord.

Voor de vier identieke coasters, die een afmeting krijgen van 118 x 14,3 x 6,2 meter, levert Damen Marine Components in opdracht van Thecla Bodewes Shipyards verschillende systemen. Meest in het oog springend zijn de Van der Velden® Piston-type stuursystemen waarmee de schepen worden voorzien. DMC gaat deze stuurmachines bouwen in de eigen werkplaats in Hardinxveld-Giessendam.

De complete stuurmachine op een fundatie, inclusief starterskasten, cilinders en alle andere benodigde onderdelen, wordt vervolgens op de werf van TB Shipyards aan boord getild in de stuurmachinekamer en verbonden met het roer. Het plaatsen kost hierdoor slechts een fractie van de tijd die nodig zou zijn geweest wanneer alles apart zou moeten worden geïnstalleerd.

“Er is voor een plug-and-play-versie gekozen om de stuurmachines zeer snel en efficiënt te kunnen leveren en installeren”, zegt Leo van Zon, Area Sales Manager van DMC. “Door componenten zo efficiënt mogelijk op één frame te bouwen en te testen in je eigen werkplaats ontstaat een compleet product van hoge kwaliteit en functionaliteit. Hierdoor wordt tijdens de afbouw tijd bespaard tijdens de installatie, welke veelal door de werf wordt uitgevoerd. Met installatie van een plug-and-play stuurmachine kan gewoon weinig verkeerd gaan, wat positief effect kan hebben tijdens afbouw maar ook gedurende de levensloop van het schip.”

Samenwerking DMC-Thecla Bodewes

Als specialistische toeleverancier op het gebied van stuur- en roertechnologie werkt DMC al jaren naar volle tevredenheid samen met TB Shipyards, dat locaties heeft in Harlingen, Kampen en Meppel. Ook in het verleden zijn complete stuursystemen geleverd voor nieuwbouwprojecten, waaronder duwboten, zee- en binnenvaartschepen.

“We weten wat we aan elkaar hebben”, zegt Emiel Mocking, Head of  Newbuilding bij Thecla Bodewes Shipyards, over de samenwerking met Damen Marine Components. “DMC denkt met ons mee en levert het maatwerk dat we nodig hebben. Ook nu weer, door equipment in de meest efficiënte vorm aan te leveren als plug-and-play. Hiermee kunnen we in dit project heel veel tijd besparen, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de kwaliteit.”

Looptijd en overige DMC-systemen

Het nieuwe project heeft een geplande looptijd tot eind 2023, dan wordt verwacht dat alle coasters opgeleverd en in bedrijf gesteld zijn.

Behalve de Van der Velden® Piston-type stuursystemen voorziet DMC elke coaster ook van het Van der Velden® TIMON-flaproersysteem en de Optima-straalbuis. De Optima-buis biedt een uitstekende voorwaartse en achterwaartse stuwkracht en een extreem sterk profiel. Voor de besturing en monitoring levert DMC het complete FU-systeem en BOSS™ Alarm Monitoring System (AMS).

Directeur Damen Shipyards benoemd tot Minister van Economische Zaken

Florin Marian SPĂTARU die tot zijn benoeming de functies van CFO en Director HR & Corporate Affairs op de werven van Damen in Galati en Mangalia vervulde, is in de nieuwe regering benoemd tot Minister van Economische Zaken.

Zijn achtergrond zal daarbij ongetwijfeld een rol hebben gespeeld. In zijn CV wordt ook Nyenrode genoemd.
Hij is door de regeringspartij PSD voorgedragen.

Radiografie van een moment met strategische implicaties

De militaire toenadering van Frankrijk tot Roemenië en de inzet van het grote korvetcontract. Een paar dingen om in gedachten te houden.
Frankrijk of de Verenigde Staten? Militaire schepen gebouwd in het land of gekocht uit het buitenland? Een nieuw G2G-contract? Een besluit met strategische impact dat tegenwoordig op de schouders van het Ministerie van Defensie drukt, dit komt omdat Roemenië zijn eigen stokjes in het wiel heeft gestoken – het heeft zes jaar niet kunnen beslissen wat het concreet wil en te ondertekenen een contract, en de veiling voor korvetten het is lang ongeoorloofd verlengd en nu lijkt het echt vast te zitten. In een tijd waarin de situatie aan de Zwarte Zee onstabieler is dan ooit en de militaire behoeften van de Roemeense zeestrijdkrachten kritiek zijn, kan het voor onbepaalde tijd uitstellen van een beslissing van doorslaggevend belang zijn.

Enkele sleutelmomenten die tegenwoordig plaatsvinden:
– 13 januari – Deadline totdat alle bieders in de korvettenveiling hun in 2018 ingediende biedingen moesten herbevestigen, nadat het Ministerie van Landsverdediging in 2021 geen overeenstemming kon bereiken met Naval Group over de ondertekening van het contract (details hieronder). Zowel Naval Group als Damen op de tweede plaats bevestigden aan MApN dat het zich aan zijn bod houdt.

– 17 januari – Staatssecretaris bij het Ministerie van Defensie van het ministerie van Defensiebeleid, Planning en Internationale Betrekkingen Simona Cojocaru wordt door de Franse ambassadeur in Roemenië onderscheiden met het insigne van Ridder in de Nationale Orde van Verdienste van de Franse Republiek.

– 18 januari – De Franse ambassadeur in Roemenië Laurence Auer brengt een officieel bezoek aan de regering waar ze premier Nicolae Ciuca ontmoet.

– 19 januari – De Franse president Emmanuel Macron kondigt aan dat Frankrijk klaar is om militaire troepen naar Roemenië te sturen als onderdeel van NAVO-missies.

– 21 januari – De deadline waarbinnen de associatie tussen Naval Group en Constanţa Shipyard aan het Ministerie van Nationale Defensie moet communiceren of het zal doorgaan met de ondertekening van het contract op basis van het ingediende bod.

– 31 januari – Deadline waarbinnen het Ministerie van Landsverdediging de kwestie van de ondertekening van het contract voor korvetten moet oplossen.

Corvettes voor Roemenië – een contract dat niet is ondertekend. Waarom?
Hoewel er meer dan drie jaar zijn verstreken, slaagt het leger er alleen niet in om het contract te ondertekenen voor de aankoop van vier nieuwe korvetten die in Roemenië zijn gebouwd en voor de modernisering van de twee Type 22-fregatten die zijn uitgerust door de zeestrijdkrachten.

In 2019, na een nog langere aanbesteding, gunde het Ministerie van Nationale Defensie het contract aan de Naval Group – Constanța Shipyard, die kwam met een bod van 1,2 miljard euro, met slechts 50 miljoen euro voor de Damen-groep, die Roemenië twee scheepswerven heeft in Galați en Mangalia. De scheepswerven waar het schepen produceert voor de export, inclusief militaire schepen.

  • Naval Group bood de Gowind 2500 aan met CODLAD hybride diesel-elektrische voortstuwing en Europese bewapeningsoplossingen met MBDA-raketten: VL Mica luchtafweerraketten en Exocet anti-scheepsraketten. Biedprijs: 1,2 miljard euro.
  • Damen heeft de Sigma 10514 Corvette aangeboden met CODOE hybride diesel-elektrische voortstuwing met Amerikaanse bewapeningsoplossingen: Boeing Harpoon anti-scheepsraketten, Raytheon luchtafweerraketten, General Dynamics sonar en Thales tactisch systeem. Aangeboden prijs (volgens bronnen): 1,25 miljard euro.

Het aanbod van de Franse Naval Group was verrassend, vooral in termen van de prijs die in de industrie als vrij laag wordt beschouwd, aangezien het Gowind-model niet alleen als zeer modern, maar ook als vrij duur wordt beschouwd. Dit geldt met name omdat Naval Group die geen scheepswerf in Roemenië heeft, zoals haar concurrenten.

Nadat verschillende Damen-beroepen waren afgehandeld en afgewezen door de rechtbanken, bevond het Ministerie van Landsverdediging zich in 2021 in een positie waarin het  contract met Naval Group praktisch kon ondertekenen, maar het Franse bedrijf zou niet zo bereid zijn geweest om de overeenkomst te paraferen.

Volgens door HotNews.ro geraadpleegde marktbronnen waren de aangeboden prijs zeer krap en zonder speelruimte. Voorts waren de prijsstijgingen voor bouwmaterialen in de afgelopen jaren een bezwaar en het zeer strakke leveringsschema van schepen. Ook de verplichting om ze allemaal in het land te bouwen en de clausules en zeer harde contracten zouden de ondertekening van het contract hebben verhinderd.

FOTO – Gowind 2500 Schip / Bron: Naval Group

Bovendien zou er volgens dezelfde bronnen onenigheid zijn ontstaan ​​over de realisatie van investeringen in de Constana-scheepswerf om te kunnen beginnen met de bouw van moderne militaire schepen binnen de Naval Group-associatie met de Constanța Naval Shipyard.
En in het verleden waren er veel geruchten dat zo’n contract grote logistieke problemen zou opleveren: van de technologisering van de site tot het inhuren en professionaliseren van het benodigde personeel, allemaal binnen een extreem strak schema – waarbij het eerste schip binnen drie jaar moest worden opgeleverd en alle vier in zeven jaar. Deze afspraken zouden moeten worden vastgelegd bij ondertekening van het contract.

Anderzijds heeft de Franse bouwer Naval samen met de Constanța Shipyard herhaaldelijk benadrukt dat er geen problemen zijn met de productiecapaciteit en dat de scheepswerf is uitgerust en voorbereid op de overdracht van technologie om de schepen te bouwen.

Keerpunt
Het keerpunt – Wat gaat het Ministerie van Landsverdediging doen na jaren en jaren verloren te zijn gegaan en nog geen schepen gebouwd?
Aangezien de ondertekening van het contract echter niet in 2021 heeft plaatsgevonden, heeft het Ministerie van Landsverdediging een deadline gesteld tot eind januari om het probleem op te lossen, aangezien de hoognodige acquisitie voor de situatie van de Roemeense zeestrijdkrachten in de Zwarte Zee sleept al te lang (de eerste poging om korvetten te kopen was in 2016).
Tot 13 januari vroeg het Ministerie van Landsverdediging de veilingmeesters om hun biedingen te herbevestigen. Zowel Naval Group als Damen op de tweede plaats bevestigden hun biedingen.

Bronnen dicht bij de scheepsbouwer Damen uit Galați vertelden HotNews.ro dat de beslissing van Damen om haar bod uit te breiden een strategische beslissing was en ook bedoeld is om de Mangalia-scheepswerf te redden, ook al maken de marktomstandigheden het momenteel erg moeilijk om in te passen.
Praktisch gezien zou Damen onder deze omstandigheden uitgaan van een minimale winst of zelfs het huidige contract verliezen, alleen om te zorgen voor een werkfront op de Mangalia werf voor militaire projecten met Roemenië, een begin van een samenwerking die vanaf nu tientallen jaren zou kunnen duren, waaronder andere marineprojecten van de Roemeense strijdkrachten.

Tot 21 januari wacht het Ministerie van Nationale Defensie op opheldering van de Naval Group en de Constanța Shipyard, of ze het contract zullen ondertekenen in de voorwaarden van de ingediende aanbieding en waarmee ze de aanbesteding hebben gewonnen. Theoretisch gezien, als Naval Group weigert het contract te ondertekenen, vanuit procedureel oogpunt, zou het Ministerie van Landsverdediging naar de volgende bieder , namelijk Damen, moeten gaan.

De afgelopen dagen hebben we echter een reeks diplomatieke gebaren en verklaringen (hierboven) gezien die het ministerie van Landsverdediging onder druk zouden kunnen zetten om een ​​scherpe beslissing in deze zaak uit te stellen als een lopend contract met Naval Group niet kan worden ondertekend.

Opgemerkt moet worden dat de president van Frankrijk, die aan de vooravond staat van de presidentsverkiezingen in april, onder druk staat op de Franse militaire export , vooral na het mislukken van het eeuwenoude onderzeeërcontract in Australië. Opgemerkt moet worden dat Naval Group in het geval van dat contract een middenpositie innam..

Welke scenario’s zijn er als de korvettenveiling valt – G2G-contracten, maar met wie?
Als de huidige aanbestedingsprocedure voor korvetten op de een of andere manier zou worden geannuleerd door het Ministerie van Nationale Defensie, zou het leger kunnen overstappen op een nieuwe formule voor het uitbesteden van de werken. De meest geschikte zouden de overeenkomsten tussen de regering en de overheid zijn.

Natuurlijk kunnen we hier een G2G-overeenkomst met Frankrijk bespreken , met dezelfde bouwer met wie het oorspronkelijke contract niet kon worden getekend, maar op andere gronden: een groter budget en mogelijk met schepen die geheel of gedeeltelijk in Frankrijk worden gebouwd.

In dit geval, hoewel de Roemeense zeestrijdkrachten theoretisch zouden eindigen met de broodnodige schepen (zelfs op een versnelde kalender), zou Roemenië aan de economische kant de kans verliezen om schepen in het land te bouwen. Natuurlijk kunnen sommige fasen van de constructie of, hoogstwaarschijnlijk, het onderhoud tijdens de levensduur van de schepen op een scheepswerf in Roemenië als troost op tafel worden gelegd …

Een ander mogelijk scenario zou zijn om een G2G-overeenkomst te sluiten met de Verenigde Staten van Amerika , vooral gezien het feit dat dergelijke contracten met de VS de laatste jaren het meest succesvol waren en altijd de voorkeur hadden van de autoriteiten in Boekarest. Bovendien heeft Roemenië onlangs de status van “Dependable Undertaking” van de VS gekregen, wat betekent dat voortaan contracten voor de aankoop van militair materieel kunnen worden afgesloten zonder dat er een voorschot vereist is.

Roemenië heeft de afgelopen jaren een nauwere band met de Verenigde Staten laten zien , waarmee het voor miljarden euro ’s aan contracten tussen regeringen heeft ondertekend , terwijl Franse defensiebedrijven het gebrek aan open procedures voor de aanschaf van militair materieel hebben beschuldigd.

HotNews.ro heeft al geschreven dat in dergelijke omstandigheden het “Australische scenario” dat in Roemenië wordt toegepast, geen kwestie is die men zich moet voorstellen. Vooral omdat Roemenië al ondubbelzinnig heeft besloten om NSM-anti-scheepsraketten met kustlanceerinrichtingen rechtstreeks uit de VS te kopen, een G2G-contract – een type anti-scheepsraketten dat niet in het aanbod van Gowind-korvetten van de Naval Group zat.

In een dergelijk scenario is het mogelijk dat de VS de werken aan het schip (als platform) uitbesteden aan Damen, dat twee scheepswerven in het land heeft, en de schepen tijdig kan bouwen en opleveren. De VS zouden komen met alle uitrusting en wapens, inclusief andere Amerikaanse bedrijven zoals Raytheon (reeds betrokken bij Roemenië in Patriot- en NSM-contracten), Boeing, General Dynamics (betrokken bij het Piranha 5-contract) of Lockheed Martin (betrokken bij de HIMARS contract).

Als het mogelijk is dat G2G met de VS zich richt op de aankoop van reeds gebouwde schepen en dat de Verenigde Staten bereid zijn om aan Roemenië te verkopen. Zo heeft de VS de eerste Freedom-klasse schepen van het type Litoral Combat Ship buiten gebruik gesteld en gaan deze na slechts enkele jaren buiten gebruik stellen , qua waterverplaatsing vergelijkbaar met de door Roemenië gewenste korvetten.

LCS-schepen van de Freedom-klasse zijn operationeel sinds 2008-2012 en worden nu ingetrokken omdat ze niet langer voldoen aan de Amerikaanse eisen, maar ook omdat ze wat extra en kostbaar werk nodig zouden hebben om een ​​aantal betrouwbaarheidsproblemen op te lossen die verband houden met gemotoriseerd en verzonden. In dit geval moeten de schepen, naast deze niet te verwaarlozen kosten, ook technisch worden aangepast aan Roemenië, ook wat betreft bewapening. Kortom, biedt het geen redelijk alternatief.

Het voordeel van een dergelijke overname zou de snelheid zijn waarmee de nieuwe schepen praktisch de dotatie van de Roemeense zeestrijdkrachten zouden binnenkomen, evenals de grotere interoperabiliteit met de Amerikaanse strijdkrachten, maar de nadelen zouden aanzienlijk kunnen zijn: de schepen zouden niet langer worden gebouwd in het land om betrouwbaarheidsproblemen aan te pakken, ook tijdens de levensduur van schepen.

Foto: SIGMA 10514 korvet en gemoderniseerd T22R fregat / Bron: Damen

Een ander derde mogelijk scenario, zou zijn om een ​​acquisitie te starten met directe toewijzing, zoals werd geprobeerd in 2015. Toen concludeerde de regering onder leiding van Cioloș uit een onderzoek dat de markt analyseerde dat Damen de enige scheepswerf in het land is die voortdurend militaire schepen maakt en ook de enige die op korte termijn de voor Roemenië noodzakelijke korvetten kon en kan bouwen.

Toen kwam de feitelijke regering onder leiding van Liviu Dragnea en annuleerde die procedure en startte in plaats daarvan de huidige aanbesteding die tot nu toe nergens toe heeft geleid. Als de directe acquisitie in 2015 had mogen doorgaan, had Roemenië in 2020 al het eerste korvet kunnen ontvangen, en nu zouden bijna alle schepen al zijn uitgerust .

Op dit moment is Roemenië aan de Zwarte Zee volledig ontdekt en zijn de zeestrijdkrachten de zwakst uitgeruste tak van het leger .

Foto: NAVO militaire oefening in de Zwarte Zee (bron: NAVO)

Er zijn momenteel geen moderne middelen voor luchtafweer, antiraket of anti-scheepsverdediging, en de enige bewapende platforms zijn schepen van Sovjet-oorsprong, en die met faciliteiten en uitrusting al verouderd zijn.
Redactie DRN Nieuwsbrief: Al eerder verschenen twee berichten waarbij een relatie met het voornoemde kan worden gelegd: “Hoe sterk is de Russische Zwarte Zeevloot na het omvangrijke moderniseringsprogramma van de afgelopen jaren” en “Voormalig hoofd van de Amerikaanse troepen in Europa – Zwarte Zee hoogstwaarschijnlijk toekomstig strijdtoneel”
Bron: Hotnews 21.1.2022 – Victor Cozmei

Energiesector

Roemenië heeft komende winter een overschot van een miljard kubieke meter aardgas

Roemenië zal komende winter een overschot hebben van een miljard kubieke meter aardgas, dat afkomstig zal zijn uit de Zwarte Zee, van de perimeter waar het de Zwarte Zee Oil & Gas exploiteert, aldus de minister van Energie, Virgil Popescu.

“Als Roemenië nu al over Zwarte Zee-gas had kunnen beschikken” waren we volledig onafhankelijk, we waren zelfs een aardgasleverancier, een regionale leverancier van energiestabiliteit. In plaats daarvan heeft Roemenië een andere perimeter en die is bijna klaar dat is de perimeter waar Black Sea Oil & Gas actief is. We hebben met hen gesproken en dit voorjaar komt het eerste gas uit de Zwarte Zee, dus Roemenië heeft komende winter weer een overschot van een miljard kubieke meter dat uit de Zwarte Zee komt. Dit zal de afhankelijkheid van Roemenië van Russisch gas verder verminderen, “vertelde Virgil Popescu aan B1 TV.

Black Sea Oil & Gas wordt ondersteund door twee wereldwijd bekende investeerders, The Carlyle Group en de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD). De Carlyle Group verwierf het bedrijf via haar Carlyle International Energy Partners Fund (CIEP) in augustus 2015 en de EBRD werd in november 2017 minderheidsaandeelhouder

Voorts gaf hij aan dat Romgaz ook zal gaan investeren in het Caragele-veld in Buzău County, waar de eerste gassen hoogstwaarschijnlijk in 2023 vandaan zullen komen.
“We hebben ook onshore-afzettingen in het binnenland, vooral het Caragele-veld in het Buzău-gebied, maar het diepe veld in Caragele, waar Romgaz begint te investeren en nu weer begint te boren. En daar hebben we een rijke afzetting en waar we het in 2023 waarschijnlijk hebben over de eerste gassen uit deze afzetting. We zijn duidelijk over wat we willen doen in het gasgebied, dat een zeer gevoelig gebied is dat sterk verband houdt met de regionale geopolitieke spelen en waar we ons op concentreren zodat we de komende periode geen golven meer zullen hebben “, voegde de hoofd Energie toe.

Met betrekking tot de levering van brandstoffen, gezien de hoge olieprijzen, zei Virgil Popescu dat hij niet gelooft dat Roemenië dergelijke problemen zal hebben.”Roemenië is een olieproducent, maar importeert ook olie uit Kazachstan. KazMunaiGaz haalt zijn olie uit Kazachstan en we zijn vanuit dit oogpunt minder kwetsbaar dan andere landen, omdat we een land zijn dat zowel olie als gas produceert, en de olieprijs volgt de wereldprijzen. Ik denk niet dat we problemen zullen krijgen met de brandstoftoevoer.
De Caragele-afzetting wordt geschat op ongeveer 30 miljard kubieke meter en de Neptun Deep-perimeter op 42-84 miljard kubieke meter. De geschatte reserves in de perimeter van Midia, waar Black Sea Oil & Gas actief is, bedragen ongeveer 20-30 miljard kubieke meter.

Sector Milieu

WWF luidt alarm: Roemenië houdt illegale houtkap niet tegen

Vandaag staan ​​de Roemeense bossen op het punt opnieuw een strijd te verliezen, dit keer om de Europese fondsen binnen het Nationaal Strategisch Plan. Slechts 0,46% van het geld is beschikbaar voor bosbehoud en duurzaam bosbeheer. WWF Roemenië luidt de noodklok dat er minstens 10% nodig is om uit te voeren wat Roemenië heeft aangenomen tegenover de Europese instellingen. De beslissing is aan het Ministerie van Landbouw, dat geen direct belang heeft bij bosbehoud, terwijl het Ministerie van Milieu, waartoe de bossen behoren, de zaak onbeheerd laat.

Roemenië wordt nog steeds geconfronteerd met problemen in verband met illegale houtkap, het behoud van oude bossen en het beheer van beschermde gebieden. Hoewel het tweederde van de ongerepte bossen van Europa bezit, lijkt het niet geïnteresseerd om ze te beschermen. Van de meer dan 6,5 miljoen hectare bossen is minder dan 3% beschermd tegen elke vorm van houtkap.

WWF Roemenië vindt dit percentage te laag en moet minimaal 10% zijn. Anders blijven waardevolle bosecosystemen onbeschermd. Daarom lanceerde het een  petitie  waarin het de staat om steun vraagt ​​voor bosbehoud.

Dit is een probleem dat ons allemaal aangaat, of we nu in een bosgerelateerd gebied werken of niet, of we nu op het platteland wonen of gewoon graag een wandeling door het bos maken. We hebben allemaal natuur, water, frisse lucht nodig en willen dat onze kinderen de natuur erven zoals wij die kennen. Nu is het tijd om oplossingen te vinden voor veel problemen en behoeften met betrekking tot de bossen, of we het nu hebben over illegale houtkap, de vernietiging van boshabitats, het superieure gebruik van hout geoogst uit bossen of de bescherming van waardevolle bossen.

We zullen deze problemen niet kunnen oplossen zonder te investeren in inspanningen voor natuurbehoud, zonder compensatie van eigenaren die te maken hebben met beperkingen bij het kappen van hout, zonder een groene en eerlijke overgang te ondersteunen voor lokale houtafhankelijke gemeenschappen. We hebben ondersteuning nodig.

De hervorming voor duurzaam bosbeheer, die zo noodzakelijk is, heeft middelen nodig. Het vergroten van het bosareaal en de weerbaarheid ervan tegen klimaatverandering of het opnemen van meer bossen in een strikt beschermingsregime kan niet alleen op papier. Het is belangrijk om de bossen te behouden, maar we moeten ook een alternatief bieden aan boseigenaren of aan lokale houtafhankelijke gemeenschappen. Anders worden ze “geduwd” om een ​​grijs of zelfs zwart gebied binnen te gaan.

Instandhoudingswerken voor de Roemeense bossen hebben financiering nodig, anders is elk beschermingsidee slechts een mooie droom en blijft elke strategie machteloos. Ook plaatsen onderzoeksjournalisten vraagtekens achter de rol die Romsilva – het Roemeense equivalent van het Nederlandse Staatsbosbeheer – speelt.

“WWF Roemenië heeft  alarm geslagen bij de Roemeense regering  en zoveel mogelijk mensen moeten hun bezorgdheid uiten over de toekomst van onze bossen.

Logistieke Sector

Deel Mobiliteitspakket kan worden geschrapt

We staan aan de vooravond van de inwerkingtreding van de tweede fase van het Mobiliteitspakket, een fase die voor de transporteur nogal wat gevolgen heeft, vooral op het gebied van cabotage en intermodaal vervoer.

Vanaf 2 februari a.s. dienen grenspassages te worden geregistreerd en zullen ook de nieuwe detacheringsregels in werking treden. Een kleine drie weken later zal de geduchte ‘return-home-vehicle-rule’ zijn intrede doen. Het zijn regels die moeten gaan zorgen voor een verbetering van de verkeersveiligheid, gelijkwaardige arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs en een eerlijkere concurrentie. Echter, sinds de dag dat het maatregelenpakket bekend werd gemaakt, is er al kritiek op de praktische uitvoerbaarheid van het maatregelenpakket. Of beter gezegd, de onuitvoerbaarheid.

Er bestaan bovendien grote twijfels of de maatregelen wel het beoogde effect zullen hebben. De initiatiefnemers beogen het protectionistische beleid in veel EU-lidstaten tegen te gaan, maar met de nieuwe regels voor cabotage en intermodaal vervoer wordt in mijn optiek juist op dat gebied de plank volledig mis geslagen. Vanaf 21 februari zal er voor iedere vorm van cabotage een ‘cooling off’-periode van vier dagen gelden. Na een afgeronde cabotage mag het voertuig dan vier dagen geen cabotage in de betreffende lidstaat verrichten. Internationaal vervoer blijft wel gewoon mogelijk. Daarnaast mogen lidstaten vanaf die datum bepalen dat ook begin- en eindtrajecten in het kader van intermodaal vervoer onder het cabotageregime gaan vallen. Veel lidstaten zullen daar gebruik van gaan maken, waaronder ook Nederland.

Dat laatste verbaasde mij eerlijk gezegd. Een groot deel van het binnenlands vervoer vanuit de Rotterdamse haven wordt namelijk verricht door de zogenaamde ‘witte kentekenplaten’. Door de vrijstellingen voor intermodaal vervoer konden deze onbeperkt in Nederland caboteren. Een doorn in het oog voor veel binnenlandse vervoerders, wordt gezegd. Aan de andere kant is het zeer de vraag of er straks wel voldoende Nederlandse capaciteit zal zijn om deze ritten de zeehaven uit de krijgen. Op den duur zal de markt zijn werk doen, maar zeker in het begin zijn Engelse toestanden niet uit te sluiten.

Daar komt bij dat het Verenigd Koninkrijk na de Brexit ook al niet meer onder de EU-vrijstellingen voor intermodaal vervoer viel. Zodoende geldt er in het VK sinds 2021 een cabotagebeperking van twee ritten, al heeft premier Johnson sinds 28 oktober een verruiming voor de cabotageregels ingevoerd. De achtergrond daarvan is een nijpend tekort aan transportcapaciteit over de weg. Gedurende een periode van 14 dagen gelden geen beperkingen op het aantal cabotageritten. Die verruiming geldt (op dit moment) tot 30 april 2022.

Er gaat dus veel voor de transporteur veranderen, al blijft het koffiedik kijken hoe heet de soep straks echt gegeten wordt. De kritiek is niet mals en Brussel kan haast niet anders dan een aantal maatregelen nog eens goed tegen het licht te houden. In mijn optiek kunnen sommige ervan geschrapt worden. Om te beginnen de terugkeerplicht voor voertuigen en ook zeker de aangescherpte cabotageregels. Het is Brussel er tenslotte om te doen om de arbeidsomstandigheden van chauffeurs te verbeteren en een einde te maken aan de verstoring van de concurrentie in het wegvervoer. Naar mijn bescheiden mening worden deze doelstellingen al bereikt met de vernieuwde detacheringsregels.

Bron: Nieuwsblad Transport – Kevin Vierhout(kvierhout@vallenduuk.nl)

Sector Food

Boekarest, één van de vegetarische hotspots van Europa

In 2021 was er een toename van 28% in deelname aan Veganuary – met meer dan een half miljoen mensen wereldwijd die in januari vorig jaar hun dieet wilden veranderen en hun vleesinname wilden verminderen, of dat nu door veganisme of vegetarisme is.Met Veganuary 2022 om de hoek, wilden experts van Uswitch.com de beste Europese hoofdsteden vinden voor vegetariërs om in te wonen .

Boekarest heeft de zesde best beoordeelde vegetarische restaurants in Europa
Met een overvloed aan keuze voor vegetarische en veganistische diëten , heeft Boekarest de zesde best beoordeelde vegetarische restaurants in Europa, met een gemiddelde beoordeling van 8,73/10 – een score van 4% hoger dan andere ‘voedselhoofdsteden’ zoals Rome (8,41 / 10).
Vegetarische hotspots van Europa
Met een gemiddelde vegetarische beoordeling van 8,85/10 is Belgrado, de Europese hoofdstad die het meest geschikt is voor vegetariërs! De gemiddelde prijs van een maaltijd in deze Oost-Europese hoofdstad is slechts €15,98 , 32% goedkoper dan de hoofdstad van Malta, Valletta, op de tweede plaats. Met in totaal 381 restaurants om uit te kiezen, zullen vegetariërs in Belgrado verwend worden met de keuze.
De Maltese hoofdstad Valletta komt op de tweede plaats en mist net de eerste plaats met een gemiddelde beoordeling van een vegetarisch restaurant van 8,84/10 . Ondanks dat de gemiddelde prijs van een maaltijd iets duurder is dan Belgrado, heeft de mediterrane hoofdstad 1201 geschikte restaurants om uit te kiezen, de 11e van alle geanalyseerde hoofdsteden!
Met 264 geschikte restaurants op hun naam staat Zagreb , de hoofdstad van Kroatië , op de derde plaats met een gemiddelde vegetarische beoordeling van 8,78 op 10. Ondanks de vele opties is de gemiddelde prijs voor een maaltijd in een van deze hoog aangeschreven vegetarische restaurants is de zevende duurste in Europa, met € 32,48.
De hoofdstad van Albanië, Tirana, staat op de vierde plaats met een gemiddelde beoordeling van 8,76/10 voor hun vegetarische restaurants. Deze hoofdstad biedt niet alleen enkele van de beste vegetarische restaurants van het hele continent, maar het is ook de hoogst gewaardeerde hoofdstad van Europa voor brunchrestaurants, met een score van maar liefst 8,95/10.

Helsinki, Finland, is de laagst gewaardeerde Europese hoofdstad voor vegetarische restaurants
Met een score van 8,08/10 voor hun vegetarische restaurants, staat Helsinki , de hoofdstad van Finland, op de laatste plaats voor hun vegetarische restaurants. Ondanks dat 11% van hun bevolking vegetariër is , de op drie na hoogste vegetarische populatie in Europa, zijn de restaurants niet up-to-date in vergelijking met de rest van het continent.

Politieke ontwikkelingen en overheidsbesluiten

Voltooiing van de toetreding van Roemenië tot Schengen is van het grootste belang

De voltooiing van de toetreding van Roemenië tot Schengen is “van het grootste belang”, zei president Klaus Iohannis tijdens de jaarlijkse bijeenkomst met de hoofden van de diplomatieke missies die in Boekarest zijn geaccrediteerd.


“Roemenië draagt ​​al bij en blijft zich inzetten om bij te dragen aan een veilig en efficiënt Schengengebied. Vanuit dit oogpunt is de voltooiing van de toetreding van Roemenië tot Schengen van het grootste belang. Een andere belangrijke prioriteit is het afsluiten van het Roemeense toezicht via het mechanisme voor samenwerking en toetsing voor het beoordelen van de geboekte vooruitgang op het gebied van de onafhankelijkheid en efficiëntie van de rechterlijke macht. De Roemeense autoriteiten zetten zich in dit opzicht volledig in’, zei de president in het presidentiële paleis van Cotroceni.
Hij wees er verder op dat “een volledig geïntegreerd Schengengebied essentieel is voor het versterken van de interne markt.”
Iohannis herinnerde eraan dat dit jaar de 15e verjaardag is van de toetreding van Roemenië tot de Europese Unie en benadrukte dat “in deze periode Roemenië fundamenteel is veranderd – een duidelijke bevestiging van de transformerende kracht van het Europese project. Het respecteren en bevorderen van Europese waarden – democratie, rechtsstaat, grondrechten, markteconomie – definiëren Roemenië vandaag.”

We maken ons zorgen over onze veiligheidssituatie in de buurt, concrete de-escalatie noodzakelijk 

Roemenië maakt zich zorgen over de veiligheidssituatie in zijn buurt, veroorzaakt door de “massale” inzet van Russische troepen in de buurt van Oekraïne en de gevolgen daarvan voor de Euro-Atlantische stabiliteit, zei president Klaus Iohannis tijdens de jaarlijkse bijeenkomst met de staf van Roemenië. de diplomatieke missies die in Boekarest zijn geaccrediteerd, en benadrukten de noodzaak van concrete de-escalatie ter plaatse.


“Roemenië is actief betrokken bij de strategische belangenprocessen op NAVO- en EU-niveau met betrekking tot de ontwikkelingen in de oostelijke en Zwarte Zee-buurlanden. We zijn natuurlijk bezorgd over de veiligheidssituatie in onze buurt, veroorzaakt door de massale inzet van Russische troepen in de buurt van Oekraïne en de implicaties daarvan voor de Euro-Atlantische stabiliteit’, zei de president tijdens de bijeenkomst in Cotroceni Palace.

Hij herinnerde eraan dat er een belangrijke interactie plaatsvindt in het  kader van de NAVO-Rusland Raad, als aanvulling op de Russisch-VS strategische stabiliteitsdialoog aan het begin van de week, waarover de Roemeense autoriteiten in realtime werden geïnformeerd.Hij noemde in de context de doelstelling van de volledige operationalisering van het Euro-Atlantic Centre for Resilience in Boekarest.

Het vertrouwen van het publiek in de regeringen die de democratieën van de wereld besturen, is tot een nieuw niveau gedaald – opiniepeiling

Volgens een wereldwijde studie die dinsdag door Reuters werd geciteerd, is het vertrouwen van het publiek in de regeringen die de democratieën van de wereld besturen, gedaald tot een negatief niveau in termen van het beheersen van de pandemie van het coronavirus, maar ook te midden van pessimisme over de economie.

De Edelman Trust Barometer-studie toont daarentegen een toename van het vertrouwen in verschillende autocratische staten, met name China, evenals een sterk niveau van vertrouwen in de zakelijke omgeving, vanwege zijn rol in de ontwikkeling van vaccins en de aanpassing van praktijken op de werkplek. hoewel er bedenkingen zijn over zijn inzet voor sociale rechtvaardigheid .


“We hebben een echte ineenstorting van het vertrouwen in de Democraten”, zegt Richard Edelman, directeur van een communicatiegroep die vorig jaar op 1-24 november een enquête hield onder 36.000 respondenten in 28 landen.
De grootste daling van het vertrouwen in vergelijking met eerdere vergelijkbare peilingen deed zich vorig jaar voor bij de Duitse instellingen, een daling van 7 procentpunten (46%), Australië met -6 procentpunten (53%), Nederland met -6 procentpunten (57%) ), Zuid-Korea met -5 procentpunten (42%) en de Verenigde Staten met -5 procentpunten (43%).

Daarentegen nam het vertrouwen van het publiek in instellingen in China toe tot 83% (+11 procentpunten), de Verenigde Arabische Emiraten (+9, 76%) en Thailand (+5, 66%).

De miljarden dollars die door de rijkste landen ter wereld zijn uitgegeven om hun pandemische economieën te ondersteunen, hebben geen blijvend gevoel van vertrouwen gewekt, suggereert de studie.
In Japan zei slechts 15% van de respondenten dat hun situatie en die van hun gezinnen over vijf jaar beter zou zijn, met 20% tot 40% in de meeste andere democratieën. In China zei echter bijna tweederde van de respondenten dat ze optimistisch waren over hun economische toekomst, en 80 procent van de Indiërs zei ook dat ze het over vijf jaar beter zouden doen.
Volgens Edelman houdt dit hoge niveau van vertrouwen in China niet alleen verband met economische percepties, maar ook met de perceptie van het publiek van voorspelbaarheid in het Chinese beleid, inclusief de pandemie.
“Ik denk dat er een samenhang is tussen wat ze doen en wat ze zeggen. Ze hebben bijvoorbeeld een betere situatie gehad met COVID-19 dan de Verenigde Staten”, zei Edelman.

Aanpassing Roemeense elektronische identiteitskaarten

De geboorteplaats zal op de nieuwe cards verdwijnen, maar vingerafdrukken worden verplicht in elektronische cards. Deadline voor introductie en langere geldigheid voor bepaalde leeftijden .De geboorteplaats van de houder zal worden verwijderd uit de gegevens die op de nieuwe eenvoudige en elektronische identiteitskaart zijn ingevoerd, volgens de wijzigingen die de autoriteiten in dit verband hebben voorbereid. De uiterste datum voor de geldigheid van de bestaande cards is 03.08.2031, wanneer alle Roemenen de nieuwe soorten cards zouden moeten hebben.


Vingerafdrukken kunnen na de leeftijd van 12 jaar worden geregistreerd in digitale cards en alle elektronische identiteitskaarten moeten de vingerafdrukken van de houder bevatten. Volgens de voorbereide wet wordt de identiteitskaart, tot de terbeschikkingstelling van de technische infrastructuur die nodig is voor de circulatie van de elektronische identiteitskaart , afgegeven met de huidige geldigheid, afhankelijk van de leeftijd van de houder, maar niet meer dan 03.08.2031 , is voorzien in de opgestelde normatieve handeling. De autoriteiten willen ook de voorwaarden van de nieuwe cards voor bepaalde leeftijdsgroepen wijzigen. Zo worden vanaf de datum waarop aan de technische voorwaarden voor de afgifte van de elektronische identiteitskaart is voldaan, de eenvoudige identiteitskaart en de elektronische identiteitskaart uitgegeven: a) 3 jaar geldig  (in plaats van 2 jaar zoals eerder vastgesteld) voor personen tussen 0 en 14 jaar; b) met een geldigheidsduur van  5 jaar  (in plaats van 4 jaar zoals eerder vastgesteld), voor personen tussen 14 en 18 jaar; c) met een geldigheidsduur van 10 jaar, na het bereiken van de leeftijd van 18 jaar;  d) onbeperkt geldig, na het bereiken van de leeftijd van 70 jaar (en niet na 60 jaar, zoals eerder voorzien), voor de eenvoudige identiteitskaart.

Sector Gezondheidszorg

Nieuwe quarantaineregels voor inreizenden in Roemenië

  • Gevaccineerde mensen die in direct contact komen met een bevestigd COVID-19-geval, moeten 5 dagen in quarantaine, zo heeft het Nationaal Comité voor Noodsituaties (CNSU) vrijdag besloten. CNSU heeft de regels voor quarantaine in Roemenië gewijzigd, na direct contact met een bevestigde COVID-zaak of bij aankomst in het land.
  • Verkorting van de quarantaineperiode van 14 naar 5 dagen voor mensen die zijn gevaccineerd of ziek zijn in de afgelopen 180 dagen.
  • verkorting van de quarantaineperiode van 14 naar 10 dagen voor mensen die niet zijn ingeënt of de afgelopen 180 dagen niet ziek zijn geweest
  • voor direct contact van een COVID-19-geval – 5 dagen quarantaine voor gevaccineerde of zieke mensen en 10 dagen voor niet-gevaccineerde mensen.

DRN Nieuwsbrief beperkt berichten over Corona

Wijzigingen voltrekken zich zo snel dat het zinloos is om deze in eenmaal per maand verschijnende nieuwsbrief te plaatsen; het heeft geen toegevoegde waarde zoals wel in de beginfase toen er nogal sprake was van tegenstrijdige berichtgeving.

Onderstaand twee overzichten van recente datum die u een goed en betrouwbaar inzicht geven over de actuele situatie in Roemenië en andere Europese landen.

Helft van Roemenië, in donkerrood op de COVID-kaart van Europa, de grootste zorg over de epidemiologische situatie De helft van het Roemeense grondgebied is donkerrood gekleurd op de COVID-kaart van Europa die donderdag is gepubliceerd door het Europees Centrum voor ziektebestrijding en -preventie (ECDC), wat de grootste zorg vertegenwoordigt over de epidemiologische situatie. De andere helft is rood gekleurd, niveau 3 van de 4 zorgwekkend, Een week geleden, op de kaart die op 13 januari werd gepubliceerd, was het hele land rood gekleurd. Het ECDC heeft een epidemiologische situatie van vier graden vastgesteld, gekleurd volgens hoe zorgwekkend de situatie in de verschillende regio’s van Europa is, in groen, oranje, rood en donkerrood. Bijna alle andere Europese landen zijn donkerrood gekleurd, wat de grootste zorg is.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.