Nieuwsbrief 30 april 2021

Header-news

DRN NIEUWS

DRN gaat zich vernieuwen

Ondanks de Coronacrisis  is de DRN achter de schermen druk bezig zich te vernieuwen(lees: verbeteren). Er hebben ook gesprekken plaatsgevonden met leden, want als we gaan denken dat we goed doen, dan volgt meteen de vraag of iedereen dat zo beleeft ofwel zelfreflectie) en die vraag kunnen alleen onze leden beantwoorden. En dat heeft  zeker wel een aantal nieuwe gezichtspunten opgeleverd. En die gaan we de komende maanden introduceren, want tussen droom en daad is altijd een verschil die overbrugt moet worden. Ons unique selling point is dat drie honorair consuls met de DRN verbonden zijn die hun speciale contacten met de Roemeense overheid nog krachtiger gaan inzetten om de bilaterale economische relaties tussen Roemenië en Nederland een extra boost te geven. Dus de komende maanden zullen wij u daarvoor informeren en zo gewenst u erbij betrekken wat uiteraard primair is gericht op de leden van de DRN. Het is onze overtuiging dat samenwerking en dus netwerken op internationale niveau zijn toegevoegde waarde al heeft bewezen.

Nieuwe president van Netherlands Romanian Chamber of Commerce(NRCC)

Op 25 maart j. is Serge Offers CFO van ING Romania tot de nieuwe president van de NRCC gekozen. Daarvoor was hij al Vice President van de NRCC en daardoor is de continuïteit gewaarborgd. Het bestuur van de DRN – die al bij eerdere gelegenheden met hem had kennis gemaakt – wenst hem alle succes toe en vertrouwt ook in de toekomst op een goede  voortzetting van de samenwerking tussen de NRCC en de DRN!

Logistieke sector

KeysFin laat een gemengd beeld zien van het Roemeense intermodale transport

De KeysFin-analyse is gebaseerd op jaarlijkse financiële gegevens, niet aangepast, geaggregeerd, gerapporteerd door bedrijven aan het ministerie van Financiën (aan het einde van de periode). Alle cijfers zijn uitgedrukt in lei en de gegevens zijn begin 2021 geëxtraheerd.

KeysFin-analisten schatten een daling van 2% in de lokale vrachtomzet 5 april 2021 De omzet van lokale vrachtbedrijven is in 2019 met 47 pct gestegen in vergelijking met 2015 en met 163 pct in vergelijking met 2010, tot 66,4 miljard lei, maar voor 2020 schatten KeysFin-analisten een daling van ongeveer 2 pct, tot bijna het niveau van 65 miljard lei, volgens een bedrijfsversie. De schatting is gebaseerd op de verandering in consumptiegedrag (voedselretail ten koste van duurzame goederen) als gevolg van de COVID-19-pandemie. “Roemenië is een strategisch knooppunt voor vrachtvervoer in de regio, maar onze concurrentievoordelen werden niet gemaximaliseerd in het jaar van de pandemie. Zelfs als er bedrijven groeien op deze markt, toont de terugval in de industrie het gebrek aan een duidelijke strategie om te profiteren van de positie van ons land en van onze interne personele middelen. Helaas vormt een slechte infrastructuur(autosnelwegen) ook een beperking voor de vrachtactiviteiten.

Voor 2021 denken we dat de situatie alleen zal verbeteren als de verloren omzet wordt vervangen door nieuwe inkomstenbronnen, zoals transport vanuit de farma of andere velden waarvan de volumes aanzienlijk zijn gestegen ”, aldus Roxana Popescu, managing director bij KeysFin. Volgens de analyse is het aantal bedrijven in het veld met 22 pct gestegen in vergelijking met 2015 en met 60 pct boven het niveau van 2010, tot 41.500 bedrijven in 2019. Hun nettoresultaat steeg met 35 pct in vergelijking met 2015 en met 2,8 miljard lei tegen het verlies van 0,4 miljard lei in 2010, tot 2,4 miljard lei in 2019. Van de 41.500 geanalyseerde bedrijven boekten ongeveer 23.900 (58 pct) winst, 13.300 (32 pct) hadden verliezen en de rest had een nettoresultaat van nul in 2019.

Grote bedrijven presteerden per type bedrijf het slechtst. De National Railway Transport Company CFR Marfa, een bedrijf dat op de 4e plaats staat qua omzet, boekte verreweg het grootste verlies in de branche, van 237,4 miljoen lei (35 pct omzet) in 2019.
National Railway Transport Company CFR Marfa In de analyse worden de grootste lokale vervoerders genoemd: Aquila Part Prod Com SRL, Grup Feroviar Roman SA en Carrion Expedition SRL. Cumulatief hadden de top 10 lokale vrachtbedrijven in 2019 een omzet van 5,86 miljard lei, 8,9 pct van de totale industrie. Het aantal werknemers in de lokale vrachtsector is met 18 pct gestegen ten opzichte van 2015 en met 43 pct ten opzichte van 2010, tot ongeveer 187.500 in 2019.
Voor 2020 schatten KeysFin-analisten een afname van het aantal werknemers tot bijna het niveau van 178.000, op basis van gegevens van het National Institute of Statistics (INS). Met betrekking tot de grootste werkgevers zijn dit de Roemeense spoorwegtransportmaatschappij SA, met 5.400 werknemers, wat neerkomt op 2,9 pct van het totaal, Grup Feroviar Roman SA, met 2.200 medewerkers en 1,2 pct van het totaal, en Aquila Part Prod Com SRL, met 2007 medewerkers. en 1.1pct van het totaal. De eerste 10 lokale werkgevers hadden 18.000 werknemers op de loonlijst in 2019, respectievelijk 7,2% van het totale aantal werknemers in de branche. Het volume vervoerde goederen is met 2 pct gedaald ten opzichte van 2019, tot 394 miljoen ton in 2020, volgens gegevens die zijn vrijgegeven door de INS.
Het vrachtvervoer over de weg is met 4 pct gestegen ten opzichte van 2019, tot 266,5 miljoen ton in 2020, terwijl het goederenvervoer per spoor met 15,5 pct is gedaald tot 49,7 miljoen ton, het luchtvervoer met 14,9 pct gedaald tot 40.000 ton, het maritiem vervoer met 11,1 pct tot 47,2 miljoen ton en het vervoer over de binnenwateren daalde ook met  8,2 pct vergeleken met 2019, tot 30,5 miljoen ton in 2020.


Als aandeel van de vervoerswijze in het jaar van de pandemie, constateren KeysFin-analisten een toename van het wegvervoer met 3,8 procentpunt, tot 67,7 procentpunt van het totaal, gevolgd door het spoorvervoer met 12,6 procentpunt van het totaal (afname van 2 procentpunt in vergelijking met 2019), zeevervoer met 12pct (jaarlijkse vermindering van 1.2pct) en binnenwateren met 7.7pct van het totaal (jaarlijkse krimp van 0.5pct) in 2020.

10 Jaar Mainfreight in Nederland

Op 1 april 2011 kocht Mainfreight de Wim Bosman Groep en zette daarmee voet aan de grond op de Europese logistieke markt. De acquisitie van Mainfreight was een sterke strategische ontwikkeling voor zowel Mainfreight als Wim Bosman. Met een wereldwijd logistiek netwerk is de Wim Bosman Groep naar eigen zeggen in staat om volledige supply chain logistics aan te bieden.

Mainfreight Limited is een wereldwijde logistiek dienstverlener met meer dan 200 locaties in Nieuw-Zeeland, Australië, Azië, de Verenigde Staten en Europa. Het bedrijf is opgericht in 1978 door Bruce Plested, Executive Chairman en is inmiddels uitgegroeid tot de grootste supply chain logistics provider in Nieuw-Zeeland en Australië. Ook in China en de USA is Mainfreight sterk aanwezig met eigen locaties. Mainfreight heeft 3 Roemeense vestigingen: Cluj, Ploiesti en Timisoara.

Raben Logistics viert 90 Jaar in Europa

Raben Group heeft momenteel meer dan 150 vestigingen in 13 Europese landen, biedt ongeveer 1.200.000 m 2 magazijncapaciteit, heeft 10.000 werknemers in dienst en verzendt dagelijks meer dan 8.500 vrachtwagens over de wegen van Europa. Het begon echter allemaal heel onopvallend vanuit een klein Nederlands familiebedrijf. Tegenwoordig zijn de waarden die kenmerkend zijn voor familiebedrijven nog steeds belangrijk voor het bedrijf, wat een positieve invloed heeft op de betrokkenheid van medewerkers en de relaties met klanten.
“We willen trends zetten in de markt op het gebied van duurzaamheid, niet alleen door groene vrachtwagens en magazijnen te hebben of bomen te planten, maar door alle processen die we gebruiken. We proberen ze zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. Dit is onze verantwoordelijkheid. En omdat onze relatie met onze klanten gebaseerd is op partnerschap, ben ik ervan overtuigd dat ook zij zich bij ons zullen aansluiten op deze duurzame manier van zakendoen ”, legt Ewald Raben uit.
In de 13 Europese landen waar Raben vertegenwoordigd is, zullen dit jaar bijzondere activiteiten plaatsvinden gericht op milieu en duurzaamheid. U kunt daar alles over vinden op het speciale website www.raben90years.com
Raben Logistics heeft twee Roemeense vestigingen in Dragomirești-Vale (nabij Boekarest)en Florești(nabij Cluj-Napoca)

KLG Europe: Deze markt over Nieuwe Zijderoute blijft

Vier jaar na de oprichting is New Silk Way Logistics uitgegroeid tot marktleider in temperatuur gecontroleerd transport over de Nieuwe Zijderoute. En de rek is er nog lang niet uit. Het samenwerkingsverband tussen KLG Europe en H.Essers zet volop in op duurzaam transport per spoor van en naar China. Over 1,5 jaar wil het bedrijf beschikken over een eigen geconditioneerde trein.

In een tijd waarin veel transportbedrijven door alle coronamaatregelen moeite hebben om hun hoofd boven water te houden, durft New Silk Way Logistics juist volop te investeren in de toekomst. Het bedrijf groeit tegen de klippen op.  Van één container in 2016 naar een eigen vloot van zo’n tweehonderd geconditioneerde, gemodificeerde 45ft containers anno 2020. Dat is ongeveer de helft van het totale volume, naast droge lading 40ft en 20ft containers. ‘De coronacrisis heeft de luchtvracht nagenoeg stilgelegd.  Alternatief voor luchtvracht is vervoer per spoor. Bedrijven komen erachter dat dit veel geld- en milieuwinst oplevert’, legt Oscar Vermeij, managing director van New Silk Way Logistics, uit.

Temperatuurbeheersing
New Silk Way Logistics vervoert vrijwel alle soorten ladingen, maar is met name gespecialiseerd in temperatuur gecontroleerd transport. ‘Er zijn bijna geen bedrijven die dit aan durven. De extreme omstandigheden (-40, +40 graden Celsius) langs de Nieuwe Zijderoute vragen om temperatuur gecontroleerde containers die zich aan ieder weertype kunnen aanpassen. Het succes valt of staat daarom ook met het juiste materieel, een nieuw type unit wordt nu getest in Wageningen. Inmiddels hebben we eigen containers die er dankzij de uitrusting voor zorgen dat de kwaliteit van de lading gewaarborgd blijft’, zegt Hanno Reeser, strategic development director bij H.Essers.

Eigen trein
New Silk Way Logistics hecht er veel waarde aan om de transporten zelf onder controle te hebben en hiermee het service level optimaal te houden. Daarom heeft het bedrijf haar materieel zo veel mogelijk in eigen beheer. Zo kan New Silk Way Logistics met haar 24/7 controltower via tweewegcommunicatie communiceren, ook via de app kunnen ze de units aansturen. ‘Het loont om hierin te investeren, zeker met betrekking tot deze sensitieve manier van transporteren.


Er komt nogal wat bij kijken, zegt Vermeij.‘Transport tussen Venlo/Genk en Shanghai zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. China wil meer handel drijven met Europa. Dat is voor ons de toekomst. We willen niet afhankelijk zijn van derden, en alles met eigen equipement doen. Over een jaar tot anderhalf jaar hopen we de beschikking te hebben over een eigen temperatuur gecontroleerde bloktrein’, zegt Erik Loijen, CEO van KLG Europe. KLG Europe heeft 8 Roemeense vestigingen: Boekarest, Cluj,Constanta, Craiova, Brasov, Timisoara, Bacau en Sibiu.

Europees Mobiliteitspact bevordert protectionisme en tweedeling

Zoals wij als DRN u reeds in 2020 hebben bericht waren er terechte bezwaren tegen het Mobiliteitspact en thans is daar een tegenargument aan toegevoegd dat het een enorme CO2 uitstoot zal veroorzaken. Op de achtergrond zal ongetwijfeld het feit dat Adina Valean de Roemeense EU commissaris voor Transport is en het pact op onderdelen slecht zal uitpakken voor haar land.


Het mobiliteitspact is een initiatief van Frankrijk en België dat vooral is ingegeven door nationalistische vakbonden en zou de eigen transportondernemingen moeten beschermen tegen vervoerders uit Centraal- en Oost-Europa(CEE).Dus volkomen in strijd met de wens van de Europese samenwerking die beide landen menen voor te staan. Na Frankrijk en België  blijken diverse West- Europese landen, waaronder Nederland ook voorstander van het laakbare mobiliteitspact te zijn!
Dat protectionisme als een boemerang werkt, dus als schieten in eigen voet zal uitwerken, schijnt niet tot de beleidsmakers door te dringen. Het doorvoeren van dit mobiliteitspact zal niet zonder gevolgen blijven. Er zal een ongewenste tweedeling binnen de Europese Unie ontstaan en de landen die deel uitmaken van Centraal- en Oost-Europa zullen dan om te overleven eenzelfde maatregel doorvoeren en dan zullen er zowel in West-Europa als in Centraal- en Oost-Europa alleen maar verliezers zijn. Hoe kortzichtig kun je zijn, vragen wij ons af!

Blijkbaar gaan de werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland(TLN) en de FNV-Transport en Logistiek voorbij aan de realiteit die bonafide ondernemers uit de logistieke- en transport dagelijks ervaren. Laten we eens een paar feiten op een rijtje zetten:

  • Onder het mom van sociale dumping en een maandelijkse APK controle(normaal vinden deze jaarlijks plaats en nu moeten de CEE-chauffeurs iedere 4 weken terug naar thuisland en de vrachtauto iedere 8 weken. Gevolg van de vrachtauto iedere 8 weken retour is gigantisch:
  • Er moeten voldoende ladingen op de markt zijn tussen bijvoorbeeld West-Europa en Roemenië en die zijn er niet.
  • Gevolg is dat er ritten onder kostprijs worden aangenomen.
  • Van de 8 weken wordt er 1,5 week (rondrit EU-RO v.v.) met verlies gewerkt, dit moet gecompenseerd worden voor ritten binnen West-Europa, waardoor minder concurrentie ontstaat
  • Veel kleine transportbedrijven in CEE zullen hierdoor afhaken

Vroeg of laat worden halve waarheden leugens en dan doelen wij op het feit  dat men compleet voorbij gaat aan het feit dat er in West- Europa en dus ook in Nederland al vele jaren lang een schrijnend tekort aan chauffeurs is.


Ook wordt vaak “sociale dumping” ten onrechte gebruikt en men beroept zich op het feit dat de CEE-chauffeurs worden uitgebuit, terwijl de bonafide transportbedrijven een goed salaris betalen. Chauffeurs verdienen tussen €2000,-/2200,- netto per maand. Dit komt omdat het basissalaris laag is (ca. € 850,-per maand), maar aangevuld wordt met (onbelaste) onkostenvergoedingen. Ons advies zou zijn beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald om te voorkomen dat men je later de vraag stelt of je een halve waarheid hebt verteld en dan concluderen dat je twee keer liegt als je de andere helft verteld.
Het bewijst dat gezamenlijk optreden zoals de DRN dat doet zijn effect kan hebben!!

Wijnbouwsector

Roemeense wijnen – Een goed bewaard geheim!

Roemenië is een van de grootste wijnproducenten in Europa en wereldwijd. Het land is echter verre van een wereldwijde of Europese grootmacht als het gaat om zijn wijnindustrie. In 2019 produceerde Roemenië 4,1 miljoen hectoliter wijn, zesde in Europa en een van de top 15 wijnproducenten ter wereld. Ondertussen boekten de 550 bedrijven in de lokale druiven- en wijnindustrie een gecombineerde omzet van iets meer dan 370 miljoen euro, zo heeft de DRN berekend op basis van openbare financiële gegevens. Ter vergelijking: het grootste Italiaanse wijnbedrijf – Gruppo Italiano Vini – boekte in 2019 een omzet van meer dan 400 miljoen euro. De grootste wijnproducent in Roemenië qua omzet is Cramele Recas, dat in 2019 een omzet van EUR 41 mln boekte, gevolgd door Jidvei – EUR 40 mln, en Cotnari – EUR 30 mln. De top tien is beschikbaar in de onderstaande lijst.

De kleine omvang van de lokale wijnindustrie komt vooral doordat Roemeense wijnen internationaal nog relatief weinig bekend zijn. De wijnexport van het land is veel lager, zelfs in vergelijking met die van kleinere producenten zoals Hongarije, Georgië, Moldavië en Bulgarije. Volgens worldstopexports.com exporteerde Roemenië in 2019 wijn ter waarde van 35 miljoen dollar. Ondertussen exporteerde Bulgarije, dat slechts een vierde van de Roemeense wijnproductie heeft, wijn ter waarde van USD 40 mln, Moldavië exporteerde bijna USD 100 mln en Georgië exporteerde USD 222 mln. Nieuw-Zeeland, dat ook minder wijn produceert dan Roemenië (ongeveer 3 mln hectoliter per jaar), behoorde in 2019 tot de top 10 van wijnexporteurs wereldwijd, met 1,2 miljard dollar.

De wijnproductie in Roemenië bereikte in 2018 een recordniveau van 5,1 miljoen hectoliter, waarmee het volgens gegevens van de Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijn (OIV) zesde was in de EU en 13de in de wereld. Ondertussen exporteerde Roemenië in 2018 slechts 180.000 hectoliter wijn en stond daarmee op de 17e plaats in de Europese Unie voor wijnexport, achter landen met een veel kleinere wijnindustrie zoals Denemarken, Oostenrijk, Slowakije en het aangrenzende Bulgarije, heeft de DRN berekend op basis van op gegevens van Eurostat. De wijnexport van Roemenië vertegenwoordigt dus slechts 3,5% van de productie van het land. Ondertussen exporteert de grootste wijnexporteur in Europa, Spanje (uitgedrukt in volume), meer dan 40% van zijn binnenlandse wijnproductie (20 mln hectoliter op een totale productie van 44,9 mln hectoliter in 2018). Hongarije, dat achter Roemenië staat als producent, met een geschatte productie van 3,4 miljoen hectoliter in 2018, exporteerde vorig jaar 1,15 miljoen hectoliter wijn – ongeveer een derde van zijn productie. Zelfs Bulgarije, dat ongeveer een miljoen hectoliter wijn per jaar produceert, exporteerde meer dan een kwart van zijn productie (264.000 hl). Roemenië presteert niet alleen ondermaats als wijnexporteur, maar is de afgelopen jaren ook een netto-wijnimporteur geweest. In 2018 bedroeg de wijnimport van het land 347.000 hectoliter, bijna het dubbele van de export. Van de top 10 wijnproducenten van de EU zijn alleen Duitsland en Oostenrijk ook netto-importeurs. Grootste wijnproducenten in de EU en hun export: In geld uitgedrukt bedroeg de wijnexport van Roemenië in 2018 in totaal 30 miljoen euro, zelfs minder dan die van Zweden (31 miljoen euro), dat geen traditie heeft in de wijnsector.

Roemenië staat dus slechts op de 18e plaats in de EU op basis van de waarde van zijn wijnexport. Op de ranglijst van de grootste wijnexporteurs in de EU staan ​​verrassend genoeg twee kleine landen – Letland en Litouwen – in de top 10. Dit komt echter vooral door de wederuitvoer van wijn, aangezien hun hoge export ook wordt verdubbeld door hoge importniveaus. Frankrijk heeft de grootste wijnexport (in waarde), met 9,3 miljard euro, gevolgd door Italië met 6,2 miljard euro en Spanje met bijna 3 miljard euro. Gemiddeld exporteert Roemenië goedkopere wijnen dan de meeste topproducenten in de EU verwachten voor Spanje.

De gemiddelde prijs van een liter wijn die uit Roemenië wordt geëxporteerd, is € 1,69, heeft de DRN berekend op basis van gegevens van Eurostat. Frankrijk exporteert de duurste wijnen (€ 6,37 per liter), gevolgd door Italië (€ 3,16), Duitsland (€ 2,78) en Portugal (€ 2,7). Ondertussen is de gemiddelde prijs van wijn die door Spanje wordt geëxporteerd slechts 1,44 euro. De wijnen van Roemenië zijn ook duurder dan die van zijn buren. Zo verkoopt Bulgarije zijn wijnen in het buitenland met 1,18 euro per liter en Hongarije met minder dan 1 euro per liter. EU-landen gerangschikt op wijnexport: Wereldwijd staat Roemenië op de 11e plaats voor het wijnbouwareaal, met 191.000 hectare, en op de 13e plaats voor de wijnproductie, volgens gegevens van de OIV. Volgens worldstopexports.com staat het echter slechts op de 35e plaats van de waarde van de wijnexport, achter landen als Georgië en Moldavië. Moldavië en Georgië produceren elk ongeveer 2 miljoen hectoliter wijn, maar hun wijnexport is ongeveer vijf keer hoger dan die van Roemenië. Roemenië staat echter op de 14e plaats in de wereld wat betreft wijnconsumptie.

In 2017 dronken Roemenen volgens OIV-gegevens ongeveer 4,1 miljoen hectoliter wijn. Omdat vele Roemeense wijnen op internationale podia van de OIV(De Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding) vaak zijn en worden bekroond, is het onbegrijpelijk dat deze door wijninkopers nog niet zijn ontdekt. Een goed opgezette campagne zou zichzelf kunnen betalen!
In Nederland kunt u op drie plaatsen Roemeense wijn proeven of online bestellen: www.cassdegoudensmaak.nl in Haren en Groningen en https://roemwijn.nl in Den Haag.

Bouwsector

Roemenen van BICO Industries op voet van gelijkheid vechten met de industriële leiders in Europa

BICO Industries, een producent van gaas en glasvezel in Piatra Neamț, is marktleider in Centraal- en Oost-Europa en heeft de komende jaren grote kansen om de top van het hele continent te betreden en daarmee de mythe te ontmantelen dat industriële bedrijven in Roemenië dat niet  kunnen, maar nu zelfs internationaal optreden.
De DRN schenkt graag aandacht aan deze onderneming die een voorbeeld is van competitiviteit ten opzichte van ongeveer gelijkwaardige bedrijven in West-Europa. En als één schaap over de dam is…!
BICO Industries startte in 2006 en vorig jaar betekende het de intrede van ROCA Investments in het aandeelhouderschap van het bedrijf, een plaatsing die plaatsvond in de zomer, toen de meeste private equity-investeerders er de voorkeur aan gaven hun geld te laten wachten op een duidelijker beeld van de effecten van de pandemie. COVID-19.

“Flexibiliteit in relatie tot de markt en aandacht voor financiële stromen zijn de sterke punten die ons altijd hebben geholpen om een ​​realistische visie op de business te houden. Enkele van de uitdagingen van het bedrijf houden verband met de werving en het beheer van gespecialiseerd personeel en de constante behoefte aan financiering voor de ontwikkeling van steeds meer geavanceerde technologieën, om gelijke tred te houden met de laatste trends op dit gebied “, aldus Adrian Butuc , operationeel directeur, BICO Industries. Voor nadere informatie: zie https://bicoindustries.com

Huisvesting in Roemenië kent een van de laagste prijsstijgingen in de EU

De huizenprijzen in Roemenië zijn in het laatste kwartaal van vorig jaar met 2% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2019, en volgens  gegevens van Eurostat behoort dit tot de laagste in de Europese Unie.  Slechts in vier EU-lidstaten (Italië, Ierland, Spanje en Malta) stegen de huizenprijzen minder dan in Roemenië.


Het laagste prijsvoorschot van 0,6% vond plaats in Ierland. Op EU-niveau stegen de huizenprijzen met 5,7% op jaarbasis, terwijl in het eurogebied de prijzen met 5,4% stegen. De grootste jaarlijkse stijgingen van de huizenprijzen werden opgetekend in Luxemburg (16,7%) en Denemarken (9,8%). Op het niveau van de eurozone was de prijsgroei in het laatste kwartaal van 2020 de grootste sinds 2006. Roemenië Vergeleken met het voorgaande kwartaal zijn de woningen in Roemenië met 1,3% gestegen, een niveau dat vergelijkbaar is met het EU-gemiddelde. In het eurogebied stegen de prijzen met 1,4%. In het derde kwartaal kenden de huizenprijzen in Roemenië een van de grootste kwartaaldalingen in de EU.
Voorts staat Roemenië op de eerste plaats in de Europese Unie (EU) als het gaat om het aantal huiseigenaren. Volgens statistieken van Eurostat is meer dan 96% van de Roemenen eigenaar van de huizen waarin ze wonen. Slechts 4% van de bevolking (vergeleken met 30% EU-gemiddelde) woont in huurwoningen.

Sector Toerisme

Toerisme gaat komende jaren veranderen: Roemenië komt meer in beeld

We zullen niet verbaasd zijn als we signalen ontvangen dat het gezondheidstoerisme, wellness-toerisme en het spiritueel toerisme in populariteit zien toenemen. Vanwege de pandemie zullen toeristen meer dan ooit aandacht besteden aan deze behoeften, of het nu gaat om gezondheid, luxe behandelingen, het nastreven van doelen om een ​​staat van fysiek, intellectueel en spiritueel welzijn te hebben, na een jaar van beperkingen en lockdown. Het is uiteindelijk een herontdekking van het zelf.
En om aan de verwachtingen te voldoen, zal de horeca prioriteit moeten geven aan haar ervaringen, faciliteiten en diensten op het gebied van wellness, gezondheid en welzijn in het algemeen. Het zal ook moeten voldoen aan de hygiënenormen die toeristen ongetwijfeld zullen eisen.

Roemenen zijn al lang bekend met de voordelen van thermaal water voor hun welzijn, om nog maar te zwijgen van de voordelen van tijd doorbrengen in de buitenlucht van het land – en nu yogapraktijken steeds populairder worden, wordt Roemenië echt een wellness-hotspot. Roemenië herbergt 1/3 van alle thermale- en minerale bronnen die te vinden zijn op het Europese continent. Bronnen die sinds jaar en dag bekend staan om hun uitermate heilzame en ontspannende eigenschappen. Niet voor niets waren hier in de Romeinse tijd al vele thermale badhuizen, die gebruikt werden door legionairs en burgers.

Roemenië kent daarnaast vele zoutgrotten voor therapeutisch gebruik en beschikt bovendien over de beste therapeutische modder ter wereld, namelijk de uitermate mineraalrijke, zwavelhoudende modder uit het zoutwater meer van Techirghiol. Deze unieke modder en het zoute water zelf worden veelvuldig toegepast bij de behandeling van o.m. spier- en gewrichtsklachten en huidproblemen in de vorm van pakkingen en baden.

Vanaf eind 19e eeuw heeft het kuren in Roemenië qua professionaliteit een grote vlucht genomen, doordat er steeds meer wetenschappelijk onderzoek naar werd gedaan en onderzoekers en artsen zich nauwgezet gingen richten op het gebruik en effect van natuurlijke therapeutische middelen bij de behandeling van allerlei gezondheidsklachten. Zo werd al in 1924 het Roemeense Instituut voor Balneologie(leer van de geneeskrachtige baden) opgericht en was daarmee het tweede land in Europa, dat een dergelijk onderzoeksinstituut had.


Door deze lange kuurtraditie en -kennis, alsmede door de vele goede kuurartsen en fysiotherapeuten is Roemenië absoluut één van de top bestemmingen voor een vitaliserende gezondheidsvakantie. Bovendien is het door de relatief lage loonkosten ook nog eens één van de meest prijsgunstige kuurbestemmingen in Europa. Sommige van deze kuuroorden hebben ook golfbanen aangelegd, zodat er ook voor de gewenste beweging opties aanwezig zijn.

Onderstaand een paar voorbeelden om u een beeld te vormen van de retraites:

Sun Garden, Golf en Spa resort in Cluj-Napoca Spa resort in Baia Felix Tusnad Resort Wellness Resort Boekarest

Agrarische Sector

Agricover Holding haalt EUR 40 mln op met uitgifte van obligaties

Agricover Holding, een van de grootste agribusiness-groepen in Roemenië, heeft EUR 40 miljoen opgehaald via een private plaatsing van obligaties.De obligaties zullen in de nabije toekomst op de beurs van Boekarest worden genoteerd. De kopers van obligaties zijn voornamelijk institutionele beleggers en de vraag was groter dan het aanbod. Kleine investeerders konden niet deelnemen aan deze plaatsing aangezien de waarde van één obligatie werd vastgesteld op EUR 50.000. De jaarlijkse coupon bedraagt ​​3,5% en de looptijd is 7 jaar.
De groep zal het geld dat is opgehaald met de obligatie-uitgifte gebruiken om de kredietverlening te financieren van haar dochteronderneming Agricover Credit IFN, die lokale boeren financiert.
Banca Comercială Română (BCR) en BRD – Groupe Société Générale waren verantwoordelijk voor de plaatsing van de obligaties, Schoenherr en Asociatii zorgden voor juridische bijstand, terwijl EY en KPMG de accountants waren.
Agricover Holding, 20 jaar geleden opgericht, is momenteel actief in Agri-Business (via Agricover SA), Agri-Finance (Agricover Credit IFN), Agri-Food (Abatorul Peris) en Agri-Technology. Jabar Kanani bezit 87,27% van de aandelen van de groep, terwijl de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) een minderheidsbelang van 12,72% bezit na een kapitaalverhoging in november 2017.


Het beleid van Agricover steunt veel op de Raiffeisengedachte zoals blijkt uit hun activiteiten. De agribusiness-divisie omvat volwassen business lines – distributie van inputs (zaden, pesticiden, meststoffen en diesel), graanhandel, kuilvoerdiensten, melkrecuperatie – en de nieuwe activiteiten van de groep – distributie van verse groenten en fruit en varkensvleesverwerking. De divisie agrofinanciering omvat financierings- en gespecialiseerde verzekeringsdiensten voor de landbouw. Daarbij heeft   Agricover groot kantorennet op 32 locaties verdeeld over 9 districten. Momenteel werken er 1.050 medewerkers binnen de holding. De groep bedient een portefeuille van meer dan 6.500  agrarische klanten die in het hele land meer dan 2,5 miljoen hectare bouwland exploiteren.

ING kent Agrinvest Credit een kredietfaciliteit 10 miljoen lei toe.

ING Bank Roemenië heeft een kredietfaciliteit van 10 miljoen lei toegekend aan Agrinvest Credit IFN voor het vergroten van de kredietverlening aan kleine en middelgrote boeren en voor het dekken van de werkkapitaalbehoeften van het bedrijf in 2021. Agrinvest Credit IFN maakt deel uit van de Agrinvest-groep uit Buzau en verstrekte in 2020 het voor eerst leningen aan Roemeense boeren van meer dan 49 miljoen lei. Voor 2021 streeft het ernaar de financiering met 70% te verhogen. “De producten die we aanbieden zijn voornamelijk bedoeld voor kleine en middelgrote boeren, waarbij kredietstructuren worden aangepast aan elk type klant – geautoriseerde individuen, eenmanszaken, familiebedrijven, bedrijven of landbouwbedrijven, en worden gebruikt om investeringen of productiecycli te ondersteunen”, zegt Andra Pârvan, algemeen directeur van Agrinvest Credit IFN, die voorheen werkte voor BRD en ING.
Marius Gavrea, verantwoordelijk voor landbouwkredietproducten bij ING, zegt dat de bankleningen aan de landbouwsector 4,5 miljard euro bedragen en dat uit een onderzoek van de Europese Investeringsbank blijkt dat er een financieringstekort is van 2,2-5,3 miljard euro. “Onderfinanciering is gebaseerd op hogere sectorspecifieke risico’s: weersonvoorspelbaarheid en gebrek aan kredietgaranties. Uit het onderzoek komt echter ook een nieuwe component naar voren die verband houdt met het gebrek aan ervaring van kleine boeren in hun relatie met de bank. En hier spelen regionale spelers, zoals de Agrinvest Group en Agricover, een sleutelrol, omdat ze heel dicht bij de boeren kunnen staan ​​om hen de geïntegreerde oplossingen te bieden die ze nodig hebben, inclusief financiering, ”zegt Gavrea. De Agrinvest Group heeft een volledig Roemeens kapitaal en een jaaromzet van 267 miljoen lei. De groep heeft geïntegreerde distributieactiviteiten voor landbouwers, graanhandel, met voor deze activiteit opslagcapaciteiten van meer dan 250.000 ton, evenals landbouwproductie op een oppervlakte van meer dan 6.500 ha. De niet-bancaire financiële instelling werd opgericht in 2019 en kreeg begin 2020 de goedkeuring van de Nationale Bank van Roemenië voor het opstarten van de kredietverlening.
Agrinvest is niet landelijk actief en opereert thans vooral in Zuid-Oost Roemenië

Denen breiden hun belangen in de Roemeense varkenssector uit.

De Deense groep Premium Porc(werkmaatschappij van DCH International), de op een na grootste varkensvleesproducent in Roemenië, wil zijn lokale activiteiten uitbreiden door vijf varkenshouderijen over te nemen die eigendom zijn van Danbred, een bedrijf met Deense en Roemeense aandeelhouders.

De deal, waarbij vier lokale bedrijven betrokken zijn – Danbred Arges SRL, Agroprod Benta Nicu SRL, Agro Consulting Chiriac SRL en Slobozia Food Production SRL – wordt momenteel geanalyseerd door de Competition Council, meldt Ziarul Financiar. De vier bedrijven hadden in 2019 een gecombineerde omzet van RON 89 mln (EUR 18,3 mln) en een nettowinst van RON 24 mln (EUR 4,95 mln), volgens openbare gegevens.

Premium Porc heeft tien varkenshouderijen in Roemenië. Vorig jaar investeerde de groep 1,6 miljoen euro in een boerderijcomplex van 25 hectare in Braila, in het oosten van Roemenië. Er is een duidelijke trend dat ook Nederlandse varkenshouders en andersoortige agrarische bedrijven over de grens naar betere mogelijkheden gaan kijken getuige de belangstelling voor het TV Programma “Onze boerderij in Europa” en de DRN Taskforce Agri & Food Romania kan hun daarbij behulpzaam zijn.

Werelds eerste COVID-19-vaccin voor dieren geregistreerd

Rusland heeft ’s werelds eerste COVID-19-vaccin voor dieren geregistreerd, heeft de Russische Federale Sanitair-Veterinaire Autoriteit (Rosselkhoznadzor) aangekondigd, meldt Reuters. Rusland heeft al drie  anti-COVID-19-vaccins voor mensen, de bekendste is Sputnik V. Moskou heeft ook twee andere vaccins goedgekeurd, EpiVacCorona en CoviVac. Het diervaccin, ontwikkeld door een Rosselkhoznadzor-eenheid, heette Carnivac-Cov, zei de Russische federale autoriteit. “De klinische proeven in Carnivac-Cov, die in oktober vorig jaar begonnen, betroffen honden, katten, poolvossen, nertsen, vossen en andere dieren”, zei Rosselkhoznadzor, adjunct-directeur Konstantin  Avenkov. “Op basis van de resultaten van de onderzoeken kunnen we concluderen dat het vaccin onschadelijk en extreem immunogeen is, aangezien alle gevaccineerde dieren in 100% van de gevallen antilichamen tegen het coronavirus hebben ontwikkeld”, voegde hij eraan toe. Immuniteit duurt zes maanden na vaccinatie, maar serumontwikkelaars blijven ernaar kijken. De massaproductie van het vaccin zou in april kunnen beginnen, zei Rosselkhoznadzor.

Wat ons opviel bij benoemingen Landbouwattachénetwerk 2021

Deze maand zijn nieuwe landbouwattachés benoemd op de Nederlandse ambassade in Washington, New Delhi en bij de Permanente Vertegenwoordiging (PV) EU in Brussel en Landbouwraden in Boedapest, Bogota, Brasilia, Buenos Aires, Londen, Teheran, Tokio en bij de PV OESO in Parijs. Zij zullen starten in de zomer van 2021, met uitzondering van Washington: deze benoeming is 6 april 2021 ingegaan.
Bij de korte persoonlijke omschrijving van de benoemde specialisten valt direct op dat deze alle een ambtelijke achtergrond hebben en geen ervaring hebben opgedaan in het agrarisch bedrijfsleven. Niets ten nadele van genoemde functionarissen, maar overheden en bedrijfsleven spreken vaak een verschillende “taal”. Een klein detail: het door elkaar benoemen van een landbouwattaché en landbouwraad suggereert een verschil van status.

Hoeveel tractoren in Roemenië en hoe groot is de lokale markt voor landbouwmaterieel?

Roemenië heeft het op vier na grootste gebruikte landbouwareaal in de Europese Unie (EU), maar het park van landbouwtrekkers is aanzienlijk kleiner dan dat van landbouwproducenten van vergelijkbare grootte, zoals Polen en Italië. Dit zou een andere verklaring kunnen zijn waarom Roemenië tot dusver niet zijn volledige landbouwpotentieel heeft bereikt. Dit zou echter ook een kans kunnen zijn voor de lokale landbouw om zijn productie te vergroten en voor distributeurs van landbouwwerktuigen om hun activiteiten in het land te vergroten.
Het landbouwtrekkerpark in Roemenië is aanzienlijk toegenomen sinds 2007, toen het land toetrad tot de Europese Unie en lokale boeren begonnen te profiteren van EU-fondsen. In 2019 hadden Roemeense boerderijen meer dan 221.600 trekkers, tegen 174.000 in 2007, volgens gegevens van het National Statistics Institute (INS). Alleen al in 2019 hebben lokale boerderijen hun voorraden vergroot met 5.700 van dergelijke machines. Roemenië heeft echter nog veel in te halen om het niveau van landbouwproducenten van vergelijkbare grootte te bereiken, zoals Polen en Italië, met de grootste tractorparken in de EU. Zo had Italië, waarvan de oppervlakte cultuurgrond (13,15 miljoen hectare) iets lager is dan dat van Roemenië (13,8 miljoen hectare), de meeste tractoren in de EU – 1,75 miljoen in 2002 – volgens gegevens van de Wereldbank. Ondertussen had Polen, dat een landbouwareaal heeft dat iets groter is dan Roemenië (14,55 miljoen hectare), in 2009 1,59 miljoen tractoren, negen keer meer dan Roemenië. Volgens de statistieken niet Ondertussen was het tractorpark van Roemenië in 2009 even groot als dat van Portugal, Finland en Ierland, die volgens gegevens van de Wereldbank aanzienlijk kleinere landbouwareaal hebben. Een verklaring voor deze situatie is dat Roemenië meer dan 3,3 miljoen boerderijen heeft (de meeste in de EU), maar het merendeel daarvan zijn kleine boerderijen – 1,77 miljoen bewerkten minder dan een hectare land, terwijl slechts 87.000 meer dan 10 hectare hadden. De meeste Roemeense boerderijen zijn dus te klein en inefficiënt en kunnen het zich niet veroorloven om grote apparatuur te kopen.

Ze vertrouwen meestal op kleine apparaten. Tegelijkertijd zijn er geen officiële statistieken over de structuur van het plaatselijke tractorpark, namelijk hoeveel hiervan nieuw zijn en hoeveel ervan oud. Er zijn nog veel kleine boerderijen die oude en verouderde tractoren gebruiken. Er zijn geen openbare gegevens over hoeveel nieuwe tractoren er elk jaar in Roemenië worden verkocht.

Naast tractoren zijn andere belangrijke segmenten van de markt voor landbouwmachines onder andere tractorploegen (163.500 eenheden in 2019), mechanische cultivatoren (28.500 eenheden), mechanische zaaimachines (74.200) en maaidorsers  voor het oogsten van granen (27.600). Al deze segmenten registreerden sinds 2007 stijgingen tussen 5% en 17%. Hoe groot is de markt voor landbouwapparatuur in Roemenië en welke zijn de topspelers? De meeste distributeurs van landbouwmachines zijn gegroepeerd onder de  activiteitscode (CAEN) 4661 – Groothandel in landbouwmachines en -werktuigen. In Roemenië waren er in 2019 705 bedrijven met deze CAEN-code. Deze bedrijven hadden een totale omzet van RON 4 miljard (EUR 913 miljoen) en een gecombineerde winst van RON 244 miljoen (EUR 55 miljoen) in 2019, volgens gegevens van de lokale portal TopFirme .com. Niet alle distributeurs van landbouwmachines zijn echter in deze CAEN-code opgenomen. Zo heeft marktleider IPSO een andere CAEN-code – 4669 – Groothandel in andere machines en apparaten. De totale markt voor landbouwmachines en -apparatuur in Roemenië bedraagt ​​dus meer dan 1 miljard euro per jaar. De marktleider is IPSO Agricultura, onderdeel van de Franse groep Monnoyeur, de enige importeur van John Deere tractoren en uitrusting in Roemenië. Volgens openbare gegevens had IPSO in 2019 een omzet van RON 902 mln (EUR 186 mln) en een nettowinst van RON 48,3 mln (EUR 10 mln). Volgende in de ranglijst is Claas Regional Center, de importeur van Claas graanoogstmachines, met een omzet van RON 537 mln (EUR 111 mln) in 2019. Andere grote spelers zijn Mewi Import Export, dat de tractormerken Fendt en Valtra importeert, en Agroconcept Impex, de lokale distributeur van New Holland-apparatuur. Titan Machinery, dat zowel Case-tractoren en landbouwmachines als Case-bouwmachines distribueert, behoort ook tot de grotere spelers. De top 10 is als volgt: Bedrijf Omzet 2019 (EUR mln) Nettowinst 2019 (EUR mln) 1 IPSO Agricultura 186,1 10,0 2 Claas Regionaal Centrum Zuidoost-Europa 110,8 3,7 3 Mewi Import Export Agrar Industrialtechnik 81,0 5,7 4 Agroconcept Impex 77,5 2,3 5 Agritehnica-service 32,5 1,3 6 Titan Machinery Roemenië 32,4 1,5

Sociaal-Economische en Financiele ontwikkelingen

Roemenië is het eerste EU-land van de aanvaarding klokkenluidersrichtlijn

Roemenië loopt voorop onder de landen van de Europese Unie (EU) bij de aanneming van het wetgevingsvoorstel, na het partnerschap tussen de Roemeense minister van Justitie, Stelian Ion, en het Roemeense parlementslid, Sebastian Burduja, die samen met tal van klokkenluidersexperts het initiatief nam. uit zowel de Verenigde Staten als Europa.


Roemenië is het eerste EU-land dat de aanbevelingen voor klokkenluidersbescherming en beloningen heeft opgenomen die het Nationaal Klokkenluiderscentrum (NWC) ingediend in zijn  brief van juli 2018 , gericht aan de toenmalige voorzitters van de Europese Commissie en het Europees Parlement.
Het  wetgevingsvoorstel zet  in Roemeens recht  de EU-richtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement en de Europese Raad betreffende de bescherming van klokkenluiders die schendingen van het recht van de Europese Unie melden, en nieuwe voorstellen op basis van modellen van goede klokkenluiderspraktijken op internationaal niveau. De ontwikkeling van deze wet begon in januari door Mike Costache en Bogdan Buta. Ze creëerden een werkgroep met onder meer UBS bankklokkenluider Bradley Birkenfeld, NWC Board Chair, Stephen M. Kohn en Whistleblowing International Executive Director, Mark Worth.M. Kohn zei over het wetsvoorstel: “ De klokkenluidersbescherming en beloningsbepalingen in dit kritieke stuk wetgeving zullen Roemeense klokkenluiders onderscheiden als een model dat andere landen kunnen volgen. Dit wetsvoorstel vertaalt de Europese klokkenluidersrichtlijn behendig in wetgeving door toonaangevend klokkenluidersonderzoek en deskundig advies te importeren. Als ze worden aangenomen, worden klokkenluiders het krachtigste middel tegen corruptie van Roemenië. ”

Opnames in Euro’s in Roemenië bij beperkt aantal geldautomaten mogelijk

De Italiaanse bank BED UniCredit Bank Romania introduceert de mogelijkheid voor klanten om contant geld in euro’s op te nemen bij een  aantal multifunctionele geldautomaten in Boekarest en 11 andere steden. Opnames zijn alleen mogelijk met bankbiljetten van 50 euro en zullen in twee fasen beschikbaar zijn: vanaf 1 april in Boekarest (Military Branches, N. Grigorescu en Free Press Square), en is vanaf 5 april operationeel in 11 andere steden (Bacău, Vaslui, Suceava, Botoşani, Bistrița, Reghin, Brașov, Râmnicu Vâlcea, Ploiești, Slatina en Reșița), en in de toekomst moet het netwerk geleidelijk worden uitgebreid, informeert de bank. De opnamekosten zijn 1%, vergeleken met 2% voor opnames aan het loket. De vertegenwoordigers van de bank laten zien dat 98% van de geldopnames in lei en 60% van de contante stortingen niet-contant is, via multifunctionele machines. “We verwachten als zodanig dat de nieuwe optie die we onze klanten bieden zeer goed zal worden ontvangen”, zegt Antoaneta Curteanu, vice-president verantwoordelijk voor detailhandel. Als de kaart die wordt gebruikt voor het opnemen van contant geld is gekoppeld aan een lopende rekening die is geopend in een andere valuta dan de euro, wordt de omwisseling uitgevoerd tegen de wisselkoers die wordt toegepast door UniCredit Bank op het moment van omrekening, en wordt de wisselkoers gecommuniceerd op het terminalscherm voor de transactie wordt uitgevoerd..

Eurostat: Bulgarije en Roemenië, de laagste uurloonkosten in de EU

De gemiddelde uurloonkosten in de hele economie (exclusief landbouw en openbaar bestuur) in 2020 worden geraamd op 28,5 euro in de 27 lidstaten van de Europese Unie en 32,3 euro in de eurozone, tegenover 27 euro. 7 euro in de EU en 31,4 euro in de eurozone in 2019, volgens gegevens die woensdag zijn vrijgegeven door het Europees Bureau voor de Statistiek (Eurostat).

Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de lidstaten, met de laagste uurloonkosten vorig jaar in Bulgarije (6,5 euro), Roemenië (8,1 euro) en Hongarije (9,9 euro), en de hoogste in Denemarken (45,8 euro), Luxemburg (42,1 EUR) en België (41,1 EUR).In 2020 bedroegen de gemiddelde uurloonkosten in de industrie 28,8 euro in de EU en 34,8 euro in de eurozone, terwijl ze in de bouw 25,6 euro in de EU en 29 euro in de eurozone bedroegen, en in de dienstensector 28,2 euro in de eurozone. de EU en 31.1 in het eurogebied.Tussen 2019 en 2020 zijn de uurloonkosten in de economie als geheel in euro gestegen tot 3,1% in de EU en met 2,9% in het eurogebied.In het eurogebied stegen de uurloonkosten in alle lidstaten behalve Malta (minus 4,7%), Cyprus en Ierland (minus 2,7% elk), en de grootste stijging deed zich voor in Portugal (8,6%), Litouwen (7,5%) en Slowakije (7%). De laagste groeicijfers werden opgetekend in Luxemburg (0,5%), Finland (0,7%) en Nederland (0,8%).


Voor lidstaten buiten het eurogebied steeg de grootste stijging van de uurloonkosten uitgedrukt in de nationale munteenheid vorig jaar in alle lidstaten behalve Kroatië (minus 1%), en de grootste stijging deed zich voor in Hongarije (7,9%), Bulgarije (7,8%), Tsjechië (7,4%) en Roemenië (7,2%). De laagste groeicijfers waren in Zweden (1,1%) en Denemarken (2%).

IMF herziet de economische groei van Roemenië voor 2021 en 2022

Volgens het recent gepubliceerde rapport “World Economic Outlook” heeft het IMF dit jaar 6% van de economische groei van Roemenië en 4,8% in 2022 herzien.
Het fonds heeft zelfs een schatting gemaakt voor 2026, volgens welke het BBP van Roemenië met 3,5% zal stijgen. Het is waar dat deze projecties afhankelijk zijn van de economische situatie vanaf het moment dat ze worden gemaakt, waarbij de gegevens vaak in de komende maanden worden herzien. Volgens hetzelfde rapport zou de inflatie volgend jaar stijgen tot 2,8% en dan weer terugkomen tot 2,5% in 2022. Het tekort op de lopende rekening, een van de ernstige onevenwichtigheden die de overheidsfinanciën onder druk zetten, zou dalen van 5,1% in 2020 tot 5%. in 2021 en volgend jaar naar 4,7%.

Het IMF meldt ook dat de wereldeconomie dit jaar met 6% zal stijgen te midden van ongekende stimuleringsmaatregelen om de effecten van de coronaviruspandemie (COVID-19) tegen te gaan. De opwaartse bijstelling, van een vooruitgeschoven prognose van 5,5% bijna drie maanden geleden, weerspiegelt grotendeels de verbeterde vooruitzichten voor de Amerikaanse economie, die dit jaar naar verwachting 6,4% zal stijgen, het hoogste tempo sinds de jaren tachtig, volgens het laatste World Economic Outlook-rapport dinsdag vrijgegeven door de internationale financiële instelling. In januari schatte het IMF een stijging van het Amerikaanse bbp met 5,1%, merkt Reuters op. Als de voorspellingen van het IMF uitkomen, zal het de snelst groeiende wereldeconomie zijn sinds 1976, maar het komt na de ergste jaarlijkse daling sinds de Tweede Wereldoorlog.

“Herstel met meerdere snelheden is aan de gang in alle regio’s en bij alle inkomensgroepen, met aanzienlijke verschillen in het tempo van vaccinatiecampagnes, het niveau van economische steun en structurele factoren zoals afhankelijkheid van het toerisme”, aldus het IMF-rapport.
Dit jaar zullen de Verenigde Staten zich bij China aansluiten om het pre-pandemische bbp te herwinnen. Volgens de internationale financiële instelling had China eind vorig jaar alle economische vooruitgang die door de pandemie verloren was gegaan, herwonnen.
Het IMF vestigt echter de aandacht op de grote mate van onzekerheid over de economische vooruitzichten en dat verbeteringen gemakkelijk kunnen worden beïnvloed door andere factoren, met name de succesvolle strijd tegen de pandemie.
“Meer vooruitgang in vaccinatiecampagnes zou kunnen leiden tot betere schattingen, terwijl nieuwe vaccinresistente varianten kunnen leiden tot een aanzienlijke neerwaartse herziening”, waarschuwt het IMF.
Een ander hoog risico is het aanhoudende accommoderende beleid van centrale banken, vooral in de Verenigde Staten. De langetermijnrentetarieven zijn sinds januari over de hele wereld aanzienlijk gestegen doordat marktdeelnemers hun verwachtingen herzien nu de Amerikaanse Federal Reserve begint met het normaliseren van het monetaire beleid, aldus het IMF-rapport.

Europese richtlijnen voor aanbestedingsprocedures

Mededeling van de Europese Commissie over instrumenten ter voorkoming van collusie op het gebied van overheidsopdrachten en over richtsnoeren voor het toepassen van de grond voor uitsluiting als gevolg van heimelijke die vanaf 26 maart 2021  van toepassing zijn. Op 18 maart 2021 publiceerde de Europese Commissie (“de Commissie”) de mededeling over instrumenten om collusie bij openbare aanbestedingen te  bestrijden.  Wat houdt collusie bij overheidsopdrachten in? De term collusie bij overheidsopdrachten verwijst naar onwettige overeenkomsten tussen marktdeelnemers om de concurrentie bij gunningsprocedures te verstoren. Heimelijke afspraken kunnen verschillende vormen aannemen, zoals het vooraf bepalen van de inhoud van aanbestedingen, zoals het bepalen van de prijs om de uitkomst van de procedure te beïnvloeden, het niet indienen van een aanbesteding, marktverdeling, enz., Om een ​​inschrijver te bevoordelen en tegelijkertijd de indruk wekken dat het om een ​​competitieve procedure gaat. Volgens het Unierecht wordt heimelijke verstandhouding tussen marktdeelnemers geregeld in artikel 101 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (” VWEU”).), die uitdrukkelijk overeenkomsten of onderling afgestemde feitelijke gedragingen verbiedt die ertoe strekken of ten gevolge hebben dat de mededinging binnen de interne markt wordt belemmerd, beperkt of vervalst en die de handel tussen lidstaten ongunstig kunnen beïnvloeden.

Roemenië herwaardeert zijn minerale hulpbronnen

Roemenië is een land dat rijk is aan minerale hulpbronnen, maar de realiteit is dat we niet weten hoeveel deze rijkdom, verborgen in duizenden vindplaatsen waard is. De laatste kwantitatieve herwaardering vond 15 jaar geleden plaats. Sindsdien heeft de toenemende vraag naar grondstoffen geleid tot een massale exploitatie van minerale hulpbronnen en zijn tegelijkertijd nieuwe afzettingen ontdekt.


Op het niveau van het Nationaal Agentschap voor Minerale Hulpbronnen (NAMR) is een kwantitatieve en kwalitatieve herwaardering in volle gang, voor meer dan 700 afzettingen van vaste mineralen, die vervolgens worden verplaatst naar mineraalwater en oliereserves. Het is echter moeilijk om de waarde van deze  in geld te kwantificeren, maar voor specialisten wordt de waarde van een vindplaats bepaald door de grootte en kwaliteit ervan.

Roemenië staat op de tiende plaats in de wereld als het gaat om de diversiteit aan mineralen die in het land worden geproduceerd. Momenteel worden in Roemenië ongeveer 60 verschillende mineralen geproduceerd. De rijkste minerale afzettingen in het land zijn haliet ( natriumchloride).
Roemenië heeft de grootste goudvoorraad in continentaal Europa . Tevens is Roemenië  een olie- en gasproducent, maar het productieniveau is niet voldoende om het land zelfvoorzienend te maken. Daardoor is het een netto-importeur van olie en gas.Het pijpleidingennetwerk in Roemenië omvatte 1.738 km voor ruwe olie, 2.321 km voor aardolieproducten en 708 km voor aardgas in 1999. Er zijn verschillende grote nieuwe pijpleidingen gepland zoals de BRUA pijpleiding die al in aanbouw is.

Goud wordt niet langer uitgebuit
Volgens de beschikbare gegevens worden de goud- en zilverertsreserves geschat op 760 ton. Maar in Roemenië wordt sinds 2007 geen goud meer geëxploiteerd, nadat alle exploitaties waren gesloten omdat ze niet langer winstgevend waren vanwege verouderde technologieën en hoge productiekosten. In de jaren die volgen zijn de technologieën verbeterd, zijn er nieuwe bijgekomen, maar Roemenië heeft de goudmijnen niet meer geopend. In een top van de 50 grootste onaangeboorde goudmijnen en -afzettingen ter wereld, gepubliceerd in 2012 door Natural Resources Holdings, stond de waarde in Rosia Montana op de 17e plaats op basis van 18,5 miljoen ounces goud. Een nabijgelegen mijn in Rovina werd geschat op 6,96 miljoen ounces goud en stond op de 47e plaats. Nu is het enige goud dat wordt geëxploiteerd het goud dat verschijnt in combinatie met polymetaalertsen.

Non-ferro verwerkende industrie, vernietigd
De koperafzettingen worden geschat op ongeveer 2 miljard ton, en het staatsbedrijf Cupru Min heeft de exploitatierechten voor de grootste afzetting in Roemenië, die in Rosia Poieni, waar 60% van de reserves van het land zich bevindt. Hoewel Roemenië het Europese land is met de grootste koperreserves, ontbreekt de maakindustrie. Het bestond, maar werd na 1990 vernietigd en nu wordt het koperertsconcentraat geëxporteerd en worden verwerkte producten geïmporteerd. In 1990 waren er 3 fabrieken waar de verwerking plaatsvond, maar een voor een zijn ze allemaal verwoest door mislukte privatiseringen. Terwijl Sometra Copsa Mica, Apelum Zlatna en Phoenix Baia Mare (voorheen Cuprom) geschiedenis werden, hebben de buurlanden, Bulgarije en Servië, de afgelopen jaren een sterke non-ferrometaalverwerkende industrie ontwikkeld.

90 miljoen ton polymetaalertsen
Een andere belangrijke hulpbron wordt vertegenwoordigd door polymetaalertsen. Volgens de Economic Encyclopedia of Mineral Resources zijn er 90 miljoen ton polymetaalertsen in Roemenië. Een ton polymetaalerts bevat 10 gram molybdeen, 30 gram nikkel en kobalt, 50 gram chroom, 300 gram gallium, 1.000 gram titanium, 2.500 gram vanadium en 5.000 gram gram arseen.

Gele waterstof kan kolen besparen
De steenkoolreserves van Roemenië zijn groot, maar het nieuwe milieubeleid van de Europese Unie, bekend als de Green Deal, vereist het opgeven van vervuilende technologieën. Uit de huidige gegevens blijkt dat Roemenië steenkoolreserves heeft van ongeveer twee miljard ton, waarvan 600 miljoen ton in geëxploiteerde perimeters. Ook wordt de  bruinkoolvoorraad van Roemenië geschat op 690 miljoen ton, waarvan 290 miljoen ton kan worden geëxploiteerd in gehuurde perimeters. Deze vitale hulpbron voor het Roemeense energiesysteem zal moeten worden vervangen door minder vervuilende bronnen, maar steenkool kan mogelijk niet volledig worden verwijderd, omdat er al technologieën zijn die het kunnen omzetten in syngas, synthetische diesel en waterstof (gele H2 – afkomstig van fossiele brandstoffen). Waterstof, als energiealternatief, is in Europa al lang niet alleen onderwerp van discussie geweest. Er zijn al veel fabrieken die groene waterstof produceren (afkomstig uit biomassa) en Duitsland heeft onlangs 9 miljard euro uitgetrokken voor de ontwikkeling van de waterstofindustrie. Roemenië overweegt het idee nog steeds.

BP-onderzoeken
Volgens BP-evaluaties heeft Roemenië bewezen oliereserves van ongeveer 100 miljoen ton en gasreserves van 100 miljard kubieke meter, exclusief het offshore-gebied. NAMR heeft de minerale hulpbronnen van het land niet geëvalueerd, gemarkeerd in de inventaris van activa in het publieke domein van de staat, beheerd door de autoriteit, dus activa in de aard van aardolievoorraden werden op 31 december 2015 geregistreerd met een ‘nul’ inventariswaarde, blijkt uit een vorig jaar uitgebracht rapport van de Rekenkamer.

We hebben zeldzame metalen, maar we exploiteren ze niet
Roemenië is een van de weinige landen in Europa met zeldzame metalen. Zo was Roemenië vóór 1989 het zesde land ter wereld, na de VS, USSR,  China, Japan en Frankrijk, dat zirkonium produceerde, waaruit de capsules worden vervaardigd waarin de nucleaire brandstof voor de fabriek in Cernavoda wordt opgeslagen.
Titanium, dat werd gebruikt in de lucht- en ruimtevaartindustrie, werd ook gewonnen.
Een ander metaal was vanadium, dat nu door de Europese Commissie is opgenomen in de lijst van 30 kritische grondstoffen voor de EU. Vanadium wordt gebruikt om speciale staalsoorten te maken, en vanadiumlegeringen worden gebruikt in kernreactoren, vanwege de slechte interactiviteit van het element.
Een ander erts kwam op de Amerikaanse lijst te staan. is grafiet, de grondstof waaruit grafeen wordt gemaakt, een materiaal dat tot 200 keer sterker is dan staal en 1000 keer lichter dan een vel papier. Het is de beste geleider van elektriciteit en de energie-industrie gebruikt het steeds vaker. De enige grafietmijn in Roemenië, gelegen in de provincie Gorj, produceerde in de jaren negentig ongeveer 40.000 ton per jaar, maar is  nu gesloten.
Een minder bekend element is tellurium, dat in Europa alleen in Roemenië en Zweden voorkomt, en wereldwijd hebben China, de VS, Canada en Australië nog reserves. Het is een zeldzaam metaal dat wordt gebruikt bij de vervaardiging van omhulsels voor atoombommen, in de lucht- en ruimtevaart- en energie-industrie, maar in Roemenië wordt het niet meer gewonnen.

Politieke ontwikkelingen

Hongarije, Polen en Italië hebben in Boedapest een conservatieve alliantie opgericht

Pro-Poetin-politiek blok met Orban en Salvini. De Hongaarse en Poolse premiers hebben in Boedapest, samen met de leider van de Italiaanse Liga, Matteo Salvini, de basis gelegd voor een conservatieve alliantie, zonder in dit stadium een ​​reorganisatie van de groepen in het Europees Parlement te vermelden, meldt AFP.
“We presenteren onszelf als de historische en oprichtende kern” van deze alliantie, met “het doel om de eerste in Europa te zijn”, zei Matteo Salvini, leider van de Italiaanse extreemrechtse Liga, en beloofde “hoop” voor “de donkerste en donkerste. “periode na de oorlog”, laat Agerpres zien. Dit was de eerste ontmoeting nadat de partij van premier Viktor Orban, Fidesz, de Europese Volkspartij (EVP, rechts) de rug had toegekeerd. De drie leiders zijn het eens met de Europese Commissie over de rechtsstaat en respect voor het recht op asiel, en over het niet-lidmaatschap van de EVP. Als de 12 Fidesz-leden van het Europees Parlement niet bij een fractie zijn aangesloten, maken de leden van Salvini en Morawiecki deel uit van twee verschillende parlementaire fracties in Straatsburg. De Poolse PiS-partij maakt deel uit van de Group of European Conservatives and Reformists, en Salvini’s League maakt deel uit van de Identity and Democracy-groep. Als ze verenigd zouden zijn, zouden de EP-leden van deze drie partijen de tweede politieke kracht in het Europees Parlement zijn en het EU-beleid kunnen beïnvloeden. Pogingen om nationalistische en extreemrechtse politieke krachten in het Europees Parlement samen te brengen, zijn tot dusver mislukt.

Russische “oefening” is afgeblazen, maar dreiging blijft.

Vladimir Poetin is een strateeg die niet mag worden onderschat en ziet Europa als een schaakbord. Opmerkelijk was de passieve houding van de leden van de Europese Unie. Ook in Nederland kreeg het nauwelijks aandacht. Een training over geopolitiek voor onze volksvertegenwoordigers is zeker aan te bevelen of het nieuwe boek van Rob de Wijk(Haags Centrum voor Strategische Studies)  getiteld” De slag om Europa” aan te schaffen wat hun blik zeker zal verruimen. Struisvogelpolitiek voeren leidt tot een verzwakking van de Europese Unie en haar lidstaten. Zie ook voorgaand bericht over nieuwe alliantie.


In ieder geval is het meest aannemelijke motief dat Rusland voornoemde operatie uitvoerde om de NAVO te ontwrichten, vooral omdat de President van Oekraïne Volodymyr Zelenskyy een sterke lobby voert om lid van de NAVO te worden. Zijn argumenten zijn krachtig genoeg waardoor Poetin zich bedreigt voelde en thans een sterk signaal heeft afgegeven.
Veel steun uit West-Europa of de VS, behoudens vage intentieverklaringen, ontving Oekraïne niet met uitzondering van de Britten die zich niet wilden storen aan het Verdrag van Montreux dat kortweg inhoudt dat landen die niet grenzen aan de Zwarte Zee daar maar een beperkte toegang hebben. Ook de NAVO kan nauwelijks een rol van betekenis spelen omdat Oekraïne (nog) geen lid daarvan is. Met andere woorden de Europese oostflank is de achilleshiel van de NAVO.
Een zeer controversieel geschilpunt is de Straat van Kertsj die de Zwarte Zee met de Zee van Azov verbindt en een van cruciaal belang is voor de export van in Oekraïne geproduceerd graan of staal. In het recente verleden hebben hier botsingen plaatsgevonden, zoals gebeurde in 2018 toen Rusland drie Oekraïense militaire schepen kaapte. Kiev en het Westen beschuldigden Rusland vervolgens van het opzettelijk belemmeren van de navigatie van koopvaardijschepen door de Straat van Kertsj, waarbij Moskou de controle over het land claimde na de annexatie van het Krim-schiereiland.
Een en ander, dus de Oekraïense export goederen, gaan via hun haven   Mariupol liggende aan de grens met de Doneskregio en de Zee van Azov is feitelijk van de buitenwereld is afgesloten. Er heerst zogenaamd een wapenstilstand in de Doneskregio, maar er is nog steeds een loopgravenoorlog die sinds 2014 al 13.000 mensenlevens heeft gekost waaronder de 298 slachtoffers van vlucht MH 17. Sommigen noemen het een door de media een vergeten oorlog. Rusland heeft tegen hoge kosten een brug over de zeestraat gebouwd om zijn grondgebied te verbinden met het geannexeerde schiereiland.

Het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken heeft kritiek geuit op de navigatiebeperkingen van Rusland en heeft “een usurpatie (Wederrechtelijke inbezitneming )van de soevereine rechten van Oekraïne” aan de kaak gesteld. Hij benadrukte ook dat volgens het Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee “Rusland het vervoer door de zeestraat naar de havens van de Zee van Azov niet mag belemmeren of hinderen.” Echter iedereen die het internationale zeerecht een beetje kent weet dat ieder aan zee gelegen land daar de hand mee licht(zie ook kwestie Turkije en Griekenland).

Onder verwijzing naar bovenstaande kaart weet iedereen dat in Transnistrië, een door niemand erkend land grenzend aan de Republiek Moldova al heel lang het 14e Russische leger is gestationeerd.

Sector Volksgezondheid

Recente update van Roemeense zijde. Ook hier is de top niet bereikt

In de Europese lidstaten zijn irritaties ontstaan over het feit dat bij passeren van een landsgrens het vaccinatiebewijs ondergeschikt blijkt te zijn aan een (recent) testbewijs. Een testbewijs is slechts geldig voor een paar dagen en biedt een schijnzekerheid. Het vaccinatiepaspoort biedt daarentegen wel een volledige zekerheid. Hierdoor wil de Europese Commissie deze ongewenste op korte termijn herstellen en roept de Europese lidstaten daaraan mee te werken. Iedere regering die daaraan niet meewerkt benadeelt de burgers van het land dat zij vertegenwoordigen door het vrij reizen te bemoeilijken. Roemenië heeft reeds aangegeven het Europees vaccinatiebewijs te zullen aanvaarden

Onderstaand de actuele situatie in Roemenië in cijfers.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.