Nieuwsbrief 10 januari 2019

Header-news

DRN NIEUWS

Alle mensen van de DRN wensen u een gezond en succesvol 2019 toe!!

Even terugkijken op het afgelopen jaar hebben we al gedaan en we richten ons nu met veel enthousiasme en energie op het al lopende jaar.

Wij zijn zeker van plan om onze dienstverlening aan onze leden op een hoger plan te brengen om op deze wijze een grotere toegevoegde waarde aan het lidmaatschap te geven. Geef ons gerust eens suggesties voor verbeterpunten, want vooral reacties van leden nemen wij zeer serieus! Vanzelfsprekend geldt ook voor onze sponsoren die ons werk mogelijk maken. We hebben al genoeg plannen en activiteiten op de tekentafel liggen en popelen om van start te gaan, dus u hoort van ons!
Hoewel we in het algemeen gesproken niet van lange verhalen houden, hebben we in deze nieuwsbrief een aantal ontwikkelingen uitvoeriger belicht, zoals onder andere meer aandacht voor het Roemeense roulerende EU voorzitterschap. Enerzijds omdat de focus op het land nieuwe kansen zal bieden en anderzijds om allerlei “indianenverhalen” de kop in te drukken. Kritisch zijn we van nature en dat hoeft een ander ons niet te leren. Uiteraard speelde ook een rol dat er in de periode rondom de jaarwisseling meestal minder economisch nieuws is.

Gezamenlijk de schouders eronder zetten en dan zal er iets moois ontstaan.

Roemenië is een goed alternatief voor snelgroeiende agritechbedrijven

Zoals onlangs ook door het Financieel Dagblad(FD) werd gesignaleerd  loopt de agritechsector tegen zijn grenzen aan in Nederland. Vooral het gebrek aan technisch personeel begint problematisch te worden voor de snelgroeiende makers van landbouwmachines, kassenbouwers en fabrikanten van voer- en slachtmachines. Ze investeren daardoor massaal en versneld in robotisering. Ook zien ze zich genoodzaakt steeds meer onderdelen in het buitenland te laten maken.
De voorkeur gaat uit naar landen in de EU en in Roemenië zijn de laatste jaren steeds meer Nederlandse agritechbedrijven neergestreken. De keus voor dit land wordt mede veroorzaakt doordat erop de Roemeense afzetmarkt steeds meer vraag is ontstaan, waardoor het mes aan twee kanten snijdt. Roemenië is vanouds een landbouwnatie, maar kent pas de laatste jaren een versnelling van de agri- en foodsector.

De toeleveranciers voor de land- en tuinbouw en de vleessector zijn weinig bekend in Nederland, maar internationaal zijn het spelers van formaat. Zo wordt ruwweg een derde van alle kippen op de wereld geslacht met machines van Meyn uit Oostzaan (omzet tegen de €300 mln). De melkrobots van Lely gaan de hele wereld over. De kassen van Kubo staan tegenwoordig in de woestijnen van de Golfstaten en Australië. En Moba uit Barneveld (omzet €200 mln) is marktleider in sorteer- en verpakkingslijnen voor producenten van eieren en eiproducten.

Voor meer informatie:  https://www.dutchromaniannetwork.nl/drn-task-force-agri-food-romania/  

Voor uw agenda: Roemeense feestdagen in 2019

Het totaal aantal officiële feestdagen in Roemenië is 15 dagen en wijken af van de Nederlandse feestdagen wat Pasen en Pinksteren betreft en nog een aantal die in Nederland niet bekend zijn als officiële feestdag.
De eerste twee dagen waren 1 en 2 januari en liggen al achter ons.
Voorts wordt er op 24 januari de Unificatiedag gevierd; op deze dag(24 januari 1862) verenigden zich de vorstendommen Moldavië en Walachije(tot vorstendom Roemenië en op 26 maart 1881 tot Koninkrijk Roemenië)  waaruit de huidige staat Roemenië is gevormd om het eens kort door de bocht aan te geven.
Goede Vrijdag wordt conform de Roemeense Orthodoxe traditie op 26 april(in Nederland 19 april)
gevierd en daarop volgende  Paasdagen op 28 en 29 april(in Nederland 21 en 22 april).
Op woensdag 1 mei vindt de (internationale)Dag van de Arbeid plaats.
Op zaterdag 1 juni wordt de National Dag voor de Kinderen gevierd en vervolgens vallen 1e en 2e Pinksterdag op 16 en 17 juni(in Nederland op 9 en 10 juni).

Vervolgens wordt op 15 augustus de Hemelvaart van Maria gevierd. Op zaterdag 30 november wordt St.Andreasdag gevierd. Andreas, de broer van Petrus, was de eerste apostel die door Jezus werd genoemd, maar hij is tegenwoordig de beschermheilige van landen als Roemenië, Rusland en Schotland.
Op zondag 1 december wordt de Nationale Dag van Roemenië gevierd ter herdenking van de dag (1 december 1918) waarop Transylvanië weer aan het Koninkrijk Roemenië werd toegevoegd(niet te verwarren met de Unificatiedag op 24 januari).
Tenslotte de Kerstdagen op 25 en 26 december. Uiteraard zijn er in Nederland en Roemenië nog talrijke andere  bijzondere dagen, maar die worden niet tot officiële feestdagen gerekend en waarop bedrijven, overheid en instellingen geopend zijn.

Ambassade nieuws

Bedrijvendag Ambassadeursconferentie 2019

Wilt u internationaal ondernemen of uw activiteiten in het buitenland uitbreiden? Kom dan op woensdag 30 januari naar de Bedrijvendag tijdens de Ambassadeursconferentie 2019 in Den Haag. U krijgt de kans om de ambassadeurs specifieke vragen te stellen over de landen waarin zij werken.

Meer dan 140 Nederlandse ambassadeurs en consuls-generaal staan klaar om uw internationale handelsmogelijkheden te verkennen. Zij vertegenwoordigen de Nederlandse belangen wereldwijd en beschikken over een groot internationaal en diplomatiek netwerk. Zij kennen de lokale markt en zijn experts op het gebied van de economische ontwikkelingen. De Bedrijvendag is onderdeel van de Ambassadeursconferentie die het ministerie van Buitenlandse Zaken jaarlijks organiseert voor ambassadeurs en consuls-generaal.
Speeddates en informatiemarkt
Tijdens de Bedrijvendag kunt u maximaal 4 korte een-op-eengesprekken voeren met de ambassadeurs en consuls-generaal. Naast het speeddateprogramma zijn er adviseurs van het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), VNO-NCW en MKB-Nederland aanwezig om u van informatie te voorzien.
Netwerken
Traditiegetrouw wordt deze bijeenkomst afgesloten met een netwerkborrel. Daar maakt u nieuwe contacten en versterkt u bestaande banden met collega-ondernemers, handelsbevorderende organisaties, netwerkpartners en de aanwezige ambassadeurs en consuls-generaal.
Aanmelden
Meld u aan vóór 21 januari. Via de link: https://www.evite-sendmail.nl/rvo/ambas_19/web/ambas_19_aanmelden.php
Let op: het aantal plaatsen is beperkt en onder voorbehoud. Bij aanmelding kunt u maximaal 4 gesprekken per bedrijf aanvragen.Deelname aan het evenement is gratis. Bij afwezigheid zonder afmelding brengen wij € 225 in rekening.
Locatie:
Fokker Terminal
Binckhorstlaan 249
2516 BB Den Haag
Programma

Tijd Onderdeel
15:30 – 16:00 uur Inloop + infomarkt
16:00 – 17:00 uur Ronde 1 t/m 4 Speeddating + infomarkt
17:00 – 18:00 uur Ronde 5 t/m 8 Speeddating + infomarkt
18:00 – 19:30 uur Netwerkreceptie + infomarkt

 

Food sector

Groei Roemeense voedingsindustrie in de top van de EU lidstaten

Eten en drinken in het tweede kwartaal van dit jaar Roemenië de derde plaats in Europa om de groei met een plus van 4,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar zij zijn leiders in termen van een verhoogde de omzet met 8% ten opzichte van het tweede kwartaal 2017, en een productiegroei van 6,1% volgens het onderzoek Food Drink Europe van Eurostat.
Het EU-gemiddelde voor de productiegroei bedroeg 1,1%, waarbij landen als Letland, Spanje of Estland met respectievelijk 4,1% en 1,2% zijn gedaald. Daarnaast waren er Denemarken, Nederland en de Tsjechische Republiek met stijgingen van respectievelijk 3,3% en 2,4%. De gemiddelde groei van de omzet in de EU was 0,9%. De levensmiddelen- en drankenindustrie is de grootste werkgever in de helft van de lidstaten, waaronder Roemenië, waar meer dan 180.200 mensen actief zijn in deze sector.

Energie sector

Roemenië wordt de Europese hub voor aardgas

Energieminister Anton Anton(ALDE) zei dat Roemenië een aardgas hub zou moeten worden, omdat het een producent is en zelfs de grootste producent van aardgas in de Europese Unie kan worden.

“Als we het gas uit de Zwarte Zee winnen, zullen we na de Brexit de grootste gasproducent in de Europese Unie worden. En het zal ervoor zorgen dat in regio voor een stabiliteits- en evenwichtsfactor en wij zijn bezig met de voorbereidingen om een gasrotonde in te stellen, “zei Anton Anton.
Weliswaar (succes heeft vele vaders) beweren Hongarije, Bulgarije en Turkije ook dat ze een gasknooppunt kunnen zijn, maar geen van hen is een gasproducent. Met betrekking tot de extracties uit de Zwarte Zee, zei de minister dat Roemenië moet nadenken over hoe het hen introduceert in het Europese systeem, aangezien BRUA (Bulgarije – Roemenië – Hongarije – Oostenrijk) een mooi verhaal lijkt te zijn, een succesverhaal en dat een oplossing kan bieden.
Transgaz(Roemenië) krijgt een EIB-lening van 50 miljoen EUR om een ​​nieuwe pijpleiding voor gas uit de Zwarte Zee te bouwen. “Dit project, met de steun van het Juncker-plan, is om verschillende redenen belangrijk: het zal het gebruik van de recentelijk geïdentificeerde aardgasbronnen in de Zwarte Zee, gelegen in de EU, vergemakkelijken. Het versterkt de banden met het gastransportnet van West-Europa en draagt zo bij aan de diversificatie van de gasvoorziening. Ten slotte zal het concurrentievermogen in de gassector consolideren met een positief effect op de burgers en de economie van de EU, “zei EIB-voorzitter Andrew McDowell.
De minister herinnerde er ook aan dat het Transgaz Moldogaz heeft gekocht, het soortgelijke bedrijf in Moldavië, wat ook een eenvoudige verbinding is. De energieambtenaar voerde ook aan dat gas ook van de landbouw kan profiteren vanwege de meststoffen die door de combinatie-installaties worden geproduceerd.

IT Sector

Top Europese steden met de meeste IT

Er zijn meer dan 800.000 IT-specialisten in Centraal – en Oost-Europa, wat betekent dat er meer talent is dan in landen als Duitsland, Groot-Brittannië of Frankrijk. Het ESA-rapport laat zien dat Boekarest, Warschau, Boedapest, Wenen de vier Centraal-en Oost Europese(CEE) hoofdsteden met de meeste IT.

De beste plek is Londen – met meer dan 300.000 IT-ontwikkelaars, gevolgd door Parijs (181.000) en Moskou  (144.000).Boekarest staat op de 16e plaats, met ruim 53.700 IT-specialisten, gevolgd door Milaan, Kopenhagen en Rome, maar lager dan de Hongaarse hoofdstad Boedapest (57,900).Hetzelfde rapport toont aan dat startups in de regio zijn tevreden met het gemak van het vinden van IT-specialisten in CEE (55%), maar startups softwareontwikkeling zeggen dat bijna 80% van de uitgaven is de kostprijs van salarissen programmeurs, zelfs al zijn ze aanzienlijk lager dan die van IT-bedrijven in andere Europese landen. Zelfs in Wenen, de hoofdstad van de staat van de regio is de loonontwikkeling 20% lager dan die van de ontwikkelaars in Duitsland, zei het EVDA.Het overzicht is echter wel een momentopname met een nogal globaal karakter, want als men de geringe afgestudeerde IT’ers in Nederland beziet ten opzichte van het vele malen meer afgestudeerden in Roemenië zal het plaatje er over een aantal jaren anders uitzien. De beperking tot de situatie de steden geeft een vertekend beeld want in absolute aantallen bevinden de meeste beschikbare IT’ers zich in Zuid-Holland (84,602), Noord-Holland (67,143) en Noord-Brabant (61,459), waar ook de absolute vraag het hoogst is. Ook in Roemenië is een verschuiving van IT sector waarneembaar van Boekarest naar Cluj-Napoca.
Bron: Whitepaper CEE

Première in Roemenië: Betalen met vingerafdruk

Klanten van de Franse retailer Auchan in Roemenië kunnen hun aankopen betalen met biometrische vingerafdrukken zonder contant geld, bankkaart of mobiele telefoon. Dit is mogelijk via een app die de winkelier lanceerde met Oney Bank, de bankafdeling van de Franse groep Auchan.Retail Auchan Roemenië met Oney Bank Well.com gestart met een unieke mobiele applicatie in Roemenië, die het mogelijk maakt ofwel betalen met biometrische authenticatie – vingerafdruk of met behulp van mobiele telefoon door het scannen van een QR-code.
Gebruikers die ervoor kiezen om te betalen met biometrische verificatie, hoeven de kaart of de telefoon niet te gebruiken. De aankoopgegevens blijven echter opgeslagen op de telefoon van de gebruiker. De applicatie is beschikbaar voor gebruikers van mobiele besturingssystemen Android en iOS, met enige bankpas of creditcard Mastercard en VISA uitgegeven in Roemenië en kan worden gedownload via de App Store of Google Play Store.Auchan Retail Romania heeft in zijn portefeuille 33 hypermarkten en een netwerk van MyAuchan-winkels. De retailer heeft een verkoopgebied van meer dan 280.000 m2, meer dan 10.000 werknemers, een omzet van meer dan 1,2 miljard euro.
Oney Bank maakt deel uit van de Franse holding Auchan, die de financiële en bankdivisie van de groep vertegenwoordigt. Wereldwijd presenteert Oney Bank 11 landen met een portefeuille van meer dan 9 miljoen klanten voor het aanbieden van financiële producten en verschillende verzekeringsproducten. In Roemenië is Oney Bank aanwezig met 50 kantoren in Auchan en Leroy Merlin-winkels.

Sector Toerisme

Er zijn meer wegen(vluchten) die naar Roemeense steden leiden

Met name in de drie Zuidelijke provincies en ook in het Oosten zoals Gelderland wordt steeds vaker van Eindhoven Airport gebruik gemaakt als  het gaat om vluchten naar Roemenië die door de lowcost carrier Wizzair worden uitgevoerd. Daarnaast wordt ook al vaak van de luchthaven Düsseldorf vertrokken die zijn informatie ook in de Nederlandse taal beschikbaar stelt. Rechtstreekse vluchten naar Boekarest vliegen van alle vliegvelden, maar om een rechtstreekse vlucht te vinden naar een andere Roemeense stad kost soms nogal wat hoofdbrekens. Daarom is het van belang te weten dat vanaf Dusseldorf Airport ook rechtstreeks op steden zoals Timisoara en Cluj Napoca kan worden gevlogen.

Promotie van Roemeens toerisme blijft uit – Roemeense minister breekt zijn belofte en toont geen daadkracht

Reeds in 2015 werd door de Roemeense Rekenkamer geconstateerd dat de buitenlandse promotie van toerisme helemaal in het slop zat en tegelijkertijd veel geld kostte en nauwelijks resultaten werden geboekt.

Velen zullen zich nog herinneren dat de toenmalige Minister van Toerisme Mircea Dobre in 2017 na dat onderzoek (eindelijk) tot de ontdekking kwam dat geen van de  buitenlandse kantoren voor bevordering van het toerisme naar Roemenië aan de normale bedrijfsvoering voldeed.
   “De controle-instelling vond verschillende ernstige onregelmatigheden met  betrekking tot de externe promotiebureaus en overheidsuitgaven voor geld, die de uitkomst van de interne analyse door het management van het ministerie van Toerisme bevestigen”, luidt de verklaring.
Deze kantoren werkten op kunstmatig gemaakte budgetten, naar goeddunken van hun vertegenwoordigers, zonder enige minimale controle over de juistheid van de bedragen gepresenteerd als uitgaven, aldus het ministerie. Er was bijvoorbeeld geen maximumplafond voor huurkosten, alleen een voorwaarde met betrekking tot het toegestane gebied. Sommige medewerkers hebben blijkbaar ook deze voorwaarde niet gerespecteerd, aldus de Rekenkamer.

“Ook waren er wat betreft huurprijzen van kantoren en woningen voor werknemers grote verschillen tussen kantoren in vergelijkbare landen wat betreft levensstandaard, met variërende huurprijzen tussen EUR 1.347 en EUR 5.357 per maand. Zo is in sommige gevallen meer dan 70% van het budget dat is toegewezen aan de buitenlandse kantoren besteed aan huur. ‘
Bovendien was een deel van de uitgaven van de vertegenwoordigingen van het Ministerie van Toerisme in het buitenland niet opgenomen in de rekeningen van de instelling, sommige bedragen werden terugbetaald zonder bewijsstukken. In de loop der jaren heeft het ongerechtvaardigde bedrag meer dan EUR 500.000 bereikt.
Naar aanleiding van de onderzoeksresulaten heeft hij in 2017 de overgebleven acht kantoren(reeds eerder waren de kantoren in Amsterdam en daarna in Brussel gesloten)in de VS, Oostenrijk, Russische Federatie, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Groot Brittannië gesloten.

Zijn opvolger Minister Bogdan Trif erkende in het voorjaar 2018 dat er een  grove beleidsfout was gemaakt en dat hij daaruit lering had getrokken. Publiekelijk gaf hij aan dat voor 1 januari jl. 14 nieuwe kantoren zouden worden geopend c.q. heropend en dat nieuwe landen werden genoemd, zoals onder andere China, Scandinavië en de Benelux. Ook zouden alle ambassades worden ingeschakeld bij de toeristische promotie. Het laatste was geen nieuwe maatregel, want vrijwel alle ambassades hebben dat binnen hun budgettaire mogelijkheden altijd al gedaan.
U raadt het al na zijn belofte werd het doodstil en er niets meer van zijn grootse plannen vernomen.
Blijkbaar is het niet tot de minister en zijn regering doorgedrongen dat toerisme een commerciële activiteit is en de kosten, zoals altijd, voor de baat uitgaan. Maar het zal uiteindelijk een batig saldo voor de Roemeense schatkist opleveren.
Maar ook een ander niet minder belangrijk aspect mag niet worden vergeten en dat is de beeldvorming over Roemenië een enorme boost zal krijgen die in alle maatschappelijke geledingen zal doorwerken! De Roemenen, ook de Roemeense diaspora, zijn terecht trots op hun land en wij als ondernemers vinden dat zij volkomen gelijk hebben!  Dus minister, hou je woord en doe er iets aan!

Onroerend goed sector

Roemeense woningmarkt weer attractief

Roemenië heeft 96 procent eigenwoningbezit en heeft daarmee het hoogste percentage van in de wereld. Volgens gegevens van Eurostat, geciteerd door het Britse makelaarskantoor Property Rescue, woont 96 procent van de Roemenen in door de eigenaar bewoonde woningen.
De tweede plaats wordt ingenomen door Singapore, waar 90,8 procent van de inwoners hun huis bezit. Het derde land is Slowakije, waar 90,3 procent van de burgers huiseigenaar is. De Top 10 wordt gedomineerd door landen uit CEE.
In 1990, aan het einde van de Roemeense communistische overheersing, bezat de staat 70% van de appartementen. De overheid begon deze eigendommen te verkopen en mensen haastten zich om de huizen te kopen waar ze woonden – vaak tegen zeer voordelige prijzen. De gedevalueerde valuta van Roemenië, in combinatie met de groeiende inflatie, maakte de aankoop gemakkelijk.

Zelfs als het wereldwijde landschap evolueert, blijft Roemenië een land van huiseigenaren. Volgens een rapport van de Wereldbank en het regionale ontwikkelingsprogramma van Roemenië draagt ​​een “vrijwel afwezige huurmarkt” rechtstreeks bij tot overbevolking, aangezien meerdere generaties of uitgebreide families samenleven – zelfs als gezinnen uitbreiden.

Het rapport geeft ook aan dat meer dan een derde van de huizen in Roemenië eveneens in verval is, met structurele problemen zoals verwarmingsproblemen en weinig bescherming tegen aardbevingen (het risico van Roemenië is het hoogste in Europa). De redenen voor het gebrek aan reparaties is  dat veel eigenaren deze niet kunnen betalen.
Roemenië heeft in 2009 het First Home-programma opgezet in het kader van de wereldwijde economische recessie om potentiële huiseigenaren hun eerste woning te veroorloven.
De zakelijke Roemeense vastgoedmarkt laat een ander beeld zien, maar wordt zeker ook beinvloed door het particulier woningbezit.
De prijzen van appartementen in Boekarest bereikte een piek van EUR 2.058 / m² in maart 2008. In november waren ze gedaald tot EUR 1.637 / m². In dezelfde periode kelderden de huurprijzen voor kantoren van EUR 24,4 tot EUR 18,5 / m² / maand, terwijl de winkels en investeringsscenario’s ook hun ups en downs hebben doorstaan ​​in het laatste tumultueuze decennium.
De eerdere excessen van het residentiële segment in Roemenië hebben al lang de krantenkoppen gehaald. In 2007-2008 konden de prijzen van de ene maand op de andere met 5-10 procent stijgen. De jaarlijkse recordgroei in Boekarest bedroeg bijna 60 procent (eind 2005 en 2007).
Tegelijkertijd was het niet ongebruikelijk dat een enkele koper (inclusief particulieren) in één keer meer dan 100 appartementen als “investeringen” kocht. Residentiële eigendommen waren een van de meest relevante barometers van het algemene sentiment en tot op zekere hoogte is dit vandaag nog steeds het geval.
Dit komt omdat het grootste deel van de “rijkdom” van de Roemenen geconcentreerd is in hun huizen (in 2008 was meer dan 90 procent van de totale rijkdom in onroerend goed en slechts 10 procent in financiële activa). Omdat de waarde van eigendommen (exclusief grond) van huishoudens tussen 2005 en 2008 meer dan verdubbelde, tot bijna EUR een half biljoen, steeg het moreel hoog en gingen de Roemenen door met geld uitgeven.
Tegenwoordig, ondanks het feit dat er tussen 2009 en 2017 meer dan 400.000 nieuwe appartementen en huizen werden gebouwd, blijft het vermogen van huishoudens in het huishouden bijna 40 procent onder het record van vóór de crisis. Dit komt omdat de prijzen wegkwijnen onder de niveaus in de gekke dagen van 2007- 2008 (een daling van ongeveer 40 procent in Boekarest). De markt lijkt in zekere mate tot wasdom te zijn gekomen, omdat zowel individuele Roemenen als ontwikkelaars een economische cyclus hebben doorgemaakt met een uitzonderlijk steile neergang.
Een ander aspect dat de moeite van het vermelden waard is, is dat terwijl in 2007-2008 de Roemeense woningen werden gezien als een van de meest overgewaardeerde in EU, nu blijkt anderzijds dat Roemenië met woningen aanzienlijk ondergewaardeerd is (met name als de koers / winstverhouding in aanmerking wordt genomen).
Nu de zaken er op dit moment uitzien, kunnen we een meer uitdagende periode voor de markt de komende jaren niet uitsluiten omdat de leveringen zullen versnellen, terwijl de verkrapping van het monetaire beleid en de aanstaande ondergang van het staatsgarantiemechanisme waarschijnlijk de toekomstige vraag zullen beïnvloeden.

Kantoormarkt luidt de veranderingen in
De kantorenmarkt in Boekarest is in het afgelopen decennium aanzienlijk veranderd, dus van een enorm onderbenutte markt naar relatief evenwichtige markt vandaag. De leegstand steeg van iets meer dan 0 procent in 2007 tot meer dan 20 procent in de nasleep van de recessie van 2009-2010. Hoewel het zich sindsdien heeft hersteld tot gezondere niveaus, blijven de huurprijzen veel lager dan een decennium geleden. De schaal is ook heel anders, omdat de totale voorraad toen al meer dan vier keer kleiner was.

Naast een verbetering van de kwaliteit van de huurders, suggereert dit dat de markt beter voorbereid is op een eventuele nieuwe economische correctie. Toch zijn ontwikkelaars heel actief en zijn de bouwactiviteiten het afgelopen jaar sterk geïntensiveerd dank zij de zeer gunstige economische resultaten van de afgelopen jaren.
Ondertussen zijn ook andere steden, zoals Cluj-Napoca, Timisoara en zelfs Iasi en Brasov, interessant voor ontwikkelaars geworden.

Winkelmarkt
Aan het einde van 2006 stond de totale moderne winkelvoorraad op een zeer ingetogen 360.000 m² bebouwing. Aan het begin van de recessie in Roemenië, twee jaar later, zou het met maar liefst 4,6 keer zijn toegenomen.


In die tijd stonden huurders in de rij, met veel nieuwe namen die sindsdien gevestigde spelers zijn geworden gericht op de retailmarkt, zoals Peek & Cloppenburg, Deichmann, Bershka, Takko, Hervis, New Yorker en Zara Home. Omdat de ruimte beperkt was, moesten veel van deze nieuwe spelers in 2007 nemen wat ze konden en uiteindelijk hun eerste winkel openen, niet in Boekarest, zoals gebruikelijk leek, maar in steden als Cluj-Napoca, Timisoara en Targu Mures.
Maar de scène zou snel veranderen. Fast-forward ongeveer een jaar  later en het was een huurdersmarkt geworden. Detailhandelaren ontdekten dat de economie in de tweede helft van 2008 afkoelde en dat de Roemeense winkels ver achterbleven bij hun verwachte resultaten, vooral buiten Boekarest.
Ontwikkelaars hadden het waarschijnlijk nog moeilijker, vooral omdat banken de stekker tijdens het tweede semester van 2008 er hebben uitgetrokken. Bovendien zouden een paar ontwikkelaars die te lijden hadden onder zowel een slechte huurdersmix-positionering als te veel hefboomwerking failliet gaan in de periode na de crisis, maar het aantal insolventies was niet wijdverbreid.
Een belangrijke verandering ten opzichte van die jaren is het feit dat de high street retailscene van Boekarest (meer dan 70.000 m² in 2008, voornamelijk op centrale locaties) een bleke schaduw van zichzelf is geworden, omdat consumenten thans gewend zijn geraakt om naar winkelcentra te gaan(funshopping).
De markt van vandaag is een beetje uitdagender dan een decennium geleden en het lijkt merkbaar moeilijker om een ​​deal te sluiten dan in 2007, omdat beleggers willen ervoor zorgen dat ze niet te veel betalen. Hoewel dit een positief teken is omdat het op de lange termijn een stabielere markt inluidt (ook tijdens recessies), is het gebrek aan liquiditeit (met name vergeleken met MOE-sectorgenoten) nog steeds een nadeel, ondanks de recente verbeteringen, volgens Collier International.

Banken zetten rem op landdeals
In delen van Boekarest zijn de grondprijzen in de jaren voorafgaand aan de financiële crisis meer dan vertienvoudigd. Zo blijkt uit de rapporten van Colliers uit 2003-2004 dat de prijzen in het Herastrau-Aviatiei-gebied van Boekarest ongeveer EUR 200-400 / m² bedroegen. In de eerste helft van 2008 betaalde een investeerder ongeveer EUR 4.500 / m² in dezelfde regio; het record aller tijden (en waarschijnlijk nog steeds onovertroffen) was voor een klein perceel in het Aviatorilor-gebied dat verkocht werd voor EUR 7.000 / m².
Omdat het wereldwijde financiële systeem geld verspeelde, stopten binnenlandse banken met het verstrekken van financieringen in het tweede deel van 2008 en bevroor de activiteit.
Het zou tot 2014-2015 duren voordat de markt weer begon te ontdooien en, ironisch genoeg, veel van de verkopers van vandaag zijn de kopers van toen, vaak met grote hits. 2007 blijft waarschijnlijk de historische piek in termen van marktactiviteit. Boekarest alleen al heeft in 2007 ruim EUR 850 miljoen aan landdeals gehad (waarschijnlijk ruim boven de EUR 1 miljard voor het hele land) vergeleken met ongeveer EUR 230 miljoen vorig jaar (of EUR 350 miljoen voor het hele land).
In bepaalde gebieden zullen de prijzen in 2007-2008 waarschijnlijk onder de helft van hun niveau blijven, terwijl kopers veel voorzichtiger lijken. Toen een plot bijvoorbeeld op een veiling werd verkocht, was het niet ongebruikelijk dat de startprijs verdubbelde; tegenwoordig kunnen verkopers, ondanks de sterke concurrentie, zo’n 10-20 procent meer krijgen.
Goed, maar helemaal niet vergelijkbaar met de hoogtepunten uit het verleden, die volgens sommige analisten nooit zullen terugkeren.

Fiscale ontwikkelingen

President Nationale Bank appelleert aan Roemeense trots

De President van de Roemeense Nationale Bank Mugur Isarescu daagt de Roemenen uit door de situatie in eigenland te vergelijken met het buurland Bulgarije en met andere Europese lidstaten. Hij vindt dat iedere Roemeen recht heeft op goed onderwijs, veiligheid, goede wegen en een goede gezondheidszorg. Maar dat recht houdt dan tevens de plicht in om deze wensen te kunnen vervullen er ook geld voor beschikbaar moet zijn en dan zal de belastingmoraliteit drastisch moeten verbeteren.
Hij refereert daarbij aan het feit dat de belastinginkomsten in Roemenië zich op het historisch minimum van op 25,8% van het BBP bevinden terwijl het Europese gemiddelde op zich 40% van het bevindt. “In Bulgarije hebben we een kloof van de BTW van 13,56% en deze is bij ons  35,88%. Het Bulgaarse tarief komt overeen met het Roemeense tarief, dus blijkbaar zijn de Bulgaren beter in staat belasting te innen en kent een grotere belastinggmoraliteit als wij.Immers in Roemenië liggen de salarissen hoger en het minimum loon is het hoogste in regio.
“De verschillen zijn erg groot tussen ons en de Bulgaren. Ze innen c.q. ontvangen bijvoorbeeld 9,3% van het BBP bij de BTW en bij ons is dat slechts 6,2%, terwijl de standaardtarieven vergelijkbaar zijn: zij hebben 20% en wij hebben 19%. Bij de accijnzen hebben zij 4,9% en wij we 3,2%. Accijnzen onze hoger dan die van hen, “zei Ionut Dumitru Voorzitter van de Begrotingsraad. 
Isarescu wees verder op TAXEDU “Belasting van jonge Europeanen door middel van digitale middelen” een proefproject van de Europese Unie, bedoeld om jonge Europese burgers voor te lichten over belastingen en de manier waarop zij hun leven beïnvloeden.
Zie website: https://europa.eu/taxedu/home_en
Mede aangespoord door Mugur Isarescu van de Roemeense Nationale heeft de Minister van Financiën Teodorovici het huidig hoofd van de Roemeense belastingdienst(ANAF) vervangen door de econoom Mihaela Tricules.

NB. De contouren van de Roemeense wijzigingen in de belastingen en sociale wetgeving tekenen zich weliswaar af, maar op onderdelen kunnen deze nog worden aangepast. In de loop van de volgende maand zal de DRN u daar helderheid over verstrekken.

Sociaal Economische ontwikkelingen – Oorzaak en gevolg

Roemenië: Dertig jaar demografische degradatie

Volgens professor Vasile Gheţău, directeur van het Demografisch Onderzoekscentrum van de Roemeense Academie en universitair hoofddocent aan de Faculteit Sociologie van de Universiteit van Boekarest wordt Roemenië elke dag ontvolkt en we beginnen de stress van de arbeiderscrisis onder ogen te zien en de vooruitzichten zijn dramatisch.

Uiteraard spelen de demografische ontwikkelingen in iedere lidstaat een rol en het kan voor de rijkere landen betekenen dat migratie uit andere landen wel eens een positieve ontwikkeling betekenen indien men het in relatie brengt met de toenemende vergrijzing.
Een groot land als Roemenië( bijna zesmaal groter dan Nederland) heeft de drastische bevolkingsafname een negatief effect. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat de helft van de huidige jonge bevolking van plan is om de komende vijf jaar te emigreren. De belangrijkste redenen daarvoor zijn onzekerheid over de toekomst.
Sociaal-economische indicatoren spelen eveneens een rol. De gehele problematiek van de de externe migratie is  een complex van economische, sociale, culturele, medische en andere factoren die niet in een handomdraai oplosbaar zijn.

Bovenstaande grafiek laat tevens zien dat het geboortecijfer achterblijft bij het sterftecijfer. Een van de conclusies die men hieruit kan trekken is dat de levensverwachting bij de geboorte  de spiegel is van de levensstandaard in de ruime zin van het woord, het culturele niveau van de bevolking en de kwaliteit van de (publieke) gezondheidszorg. Gegevens van de gemiddelde levensduur gemeten in 2017 geven 72 jaar aan voor mannen en 79 voor vrouwen, wat één van de laagste in de Europese Unie is. Stagnatie bij een lage levensverwachting verdiept de kloof met de ontwikkelde landen. Als de trend in de jaren 2018-2019 wordt bevestigd, zou de betekenis dramatisch kunnen zijn, maar aangewakkerd door de sociale realiteit en de toestand van het volksgezondheidsstelsel in de afgelopen jaren. De regering is bezig met de ontwikkeling van de strategie “Roemenië 2040”. Verwacht wordt dat de strategie in 2040 gegevens zal bevatten over de bevolking van het land en indicatoren voor economische en sociale ontwikkeling die zijn opgesteld met het oog op de huidige en toekomstige demografische ontwikkelingen. Het is niet verwonderlijk dat de Roemeense regering een actief terugkeerbeleid voert, maar is nog niet in staat om hetzelfde niveau te bieden dan andere, vooral West-Europese landen.

Boekarest versus Cluj-Napoca – Een vergelijkende analyse

Wellicht geïnspireerd door het optreden op de laatste Romanian Business Day van Robert Rekkers(CEO Agricover-Boekarest) en Wouter Reijers(Honorair Consul-Cluj-Napoca) heeft Ernst&Young(EY) in het kader van de huidige technologische, demografische en culturele veranderingen in Roemenië een vergelijkende analyse uitgevoerd van de twee van de grootste steden van het land: Boekarest en Cluj-Napoca.

De analyse is bedoeld om de belangrijkste verschillen en de ontwikkelingsgraad van de demografie, het onderwijs, de economie, de cultuur en het toerisme van elke stad te identificeren. Tegelijkertijd bood het een nuttig perspectief voor zowel bewoners als degenen die van plan zijn een bedrijf te openen in een van de steden..
Boekarest is de stad met het grootste aantal inwoners en het belangrijkste industriële en commerciële centrum van het land. Volgens Oxford Economics was het in 2017 een van de best presterende steden, met een hogere economische groei dan het Europese gemiddelde. Dit komt grotendeels door de dienstverlenende sector, die steeds belangrijker wordt voor de hoofdstad, met een aandeel van 23 procent van het bbp in 2017.

Cluj-Napoca werd echter 29e in een ranglijst die de kwaliteit van het leven meet in 72 Europese steden, 26 plaatsen hoger dan in Boekarest. Cluj scoort beter dan de hoofdstad, niet alleen op het gebied van kwaliteit van leven, maar ook voor veiligheid, medische voorzieningen, transportdiensten en file management, volgens de gegevens van het Numbeo-centrum(Numbeo uit Servië is ’s werelds grootste database van door gebruikers bijgedragen gegevens over steden en landen van de hele wereld. Numbeo biedt actuele informatie over de leefomstandigheden in de wereld, waaronder de kosten van levensonderhoud, indicatoren voor huisvesting, gezondheidszorg, verkeer, criminaliteit en vervuiling).
De kosten van huur in relatie tot inkomen werpen een probleem op in de stad Transylvanië, aangezien het bijna twee punten hoger is dan in Boekarest (12.6 versus 11).
Zo brengt de vergelijking tussen Boekarest en Cluj-Napoca informatie naar voren die relevant is voor de economische omgeving, zowel voor degenen die denken aan het openen van een bedrijf op zichzelf of misschien een plaats kiezen om een ​​carrière te ontwikkelen.
De conclusies van het onderzoek van EY Romania op basis van de meest recente gegevens van het National Institute of Statistics (INS) en het National Trade Register Office (ONRC) laten het volgende zien:

De bevolkingsgroei ligt in Cluj stabieler dan in Boekarest. De bevolking van de hoofdstad is in de afgelopen 5 jaar (2013-2017) met ongeveer 55.000 inwoners (0,7 procent) gedaald. Aan de andere kant steeg het aantal inwoners van de stad Cluj-Napoca in deze periode met ongeveer 2 procent.
2. Boekarest importeert menselijk kapitaal door het grootste aantal immigranten aan te trekken in vergelijking met andere steden, terwijl Cluj in dit hoofdstuk een klein verlies boekt. De toename van het aantal inwoners in Cluj in de afgelopen 5 jaar is voornamelijk gebaseerd op positieve natuurlijke groei. Ter vergelijking: de negatieve natuurlijke toename geregistreerd in Boekarest heeft als effect dat de bevolking van de hoofdstad afneemt.
3. Beide steden hebben een gestage stroom studenten, maar Boekarest, met meer dan 30 universiteiten, heeft de meeste afgestudeerden met potentie om deel te nemen aan de arbeidsmarkt.
4. In Cluj is het percentage werknemers in de totale bevolking hoger dan in Boekarest (50 procent versus 43 procent), zelfs op IT-gebied. De stad Transylvanië blijft de leider in het aantal werknemers in het veld ten opzichte van de bevolking (1,9 procent versus 1,4 procent).
5. In de referentieperiode van 5 jaar was het werkloosheidspercentage op lokaal niveau hoger in Boekarest, en bleef het dus stabiel gedurende de geanalyseerde periode (1,3 in 2017), vergeleken met Cluj-Napoca (0,7 in 2017).
6. De hoogste huurprijs is geregistreerd in Cluj-Napoca – ongeveer 3 procent hoger dan in Boekarest. Ook in Cluj zien we een kostenpost van 20 procent hoger voor een vierkante meter voor woningen aan de rand van de stad. Maar Boekarest is duurder voor nutsbedrijven (water, elektriciteit), + 3 procent, maar ook voor dineren in restaurants – tot 20 procent.
7. Met een aantal woningen 6 keer hoger dan in Cluj (850.000 vs. 142.000) vanwege de grotere omvang, doet de hoofdstad het in termen van leefruimte slechter. De huizen in Boekarest zijn gemiddeld kleiner met ongeveer 4 vierkante meter. En als het gaat om groene ruimte, genieten de inwoners van Cluj er meer van, met 4 vierkante meter extra per capita (21,4 vierkante meter in Boekarest versus 25,3 vierkante meter in Cluj Napoca).
8. De grootste toename van de registraties van nieuwe bedrijven en eenmanszaken in 2017 vond plaats in Cluj, met 50 procent meer in vergelijking met 2016 (5.674 versus 8.532). Hoewel de stijging voor Cluj hoger is (50 procent versus 23 procent), werden 70 procent meer bedrijven in absolute waarden in Boekarest opgezet.

De geanalyseerde gegevens van de twee steden bevestigen dat Cluj de belangrijkste concurrent van de hoofdstad is met zijn hoge levensstandaard, het management van de beroepsbevolking door de lage werkloosheid, de toename van het aantal werknemers, impliciet de toename van het aantal inwoners en het aantal toeristen, het ontwikkelen van een strategie om de economie te stimuleren door middel van partnerschappen met lokale universiteiten op basis van innovatie, technologie, onderzoek en IT.

De negatieve demografische veranderingen zullen de economische ontwikkeling van de hoofdstad beïnvloeden.De economische groei in Boekarest vertraagt ​​in de komende vijf jaar naar een groei van 2,3 procent van het BBP, terwijl er in 2017 een stijging was van 7,2 procent, volgens schattingen van Oxford Economie. De actieve bevolking van de hoofdstad is de laatste jaren met ongeveer 3 procent gedaald en de verwachting is dat deze de komende 5 jaar hetzelfde tempo van achteruitgang zal blijven houden, wat gevolgen zal hebben voor het creëren van banen in de hoofdstad.
“Aangezien het belastingstelsel in Roemenië een eenheid is, is het belastingniveau van de autoriteiten zeer beperkt en vindt de concurrentie om investeringen aan te trekken plaats in andere sectoren dan belastingen. Het is daarom mogelijk dat een betere geografische locatie (nabijheid van de westelijke grens van het land) en lokaal infrastructuurbeleid doorslaggevende factoren zijn die tot een spectaculaire groei van Cluj leiden in vergelijking met Boekarest. Bovendien is er sprake van positieve ontwikkelingen van andere grote steden in Roemenië, zoals Timisoara, Iasi ,Oradea en Alba Iulia zegt Gabriel Sincu, associate partner bij de afdeling Belasting en juridische bijstand, EY Romania .

Het EU-voorzitterschap van Roemenië: Een pittige agenda!

Een Brexit-deadline in maart, verkiezingen voor het Europees Parlement in mei, het beheren van de huidige agenda voor de ontwikkeling van het wetgevingskader – slechts enkele van de uitdagingen waarmee Roemenië wordt geconfronteerd gedurende zijn zes maanden belast met het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie.
In januari 2019 nam Roemenië voor de eerste keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie over – een van de belangrijkste Europese instellingen in Brussel, met belangrijke wetgevende en uitvoerende bevoegdheden. Een half jaar lang staat Roemenië centraal in de Europese besluitvorming en speelt het een belangrijke rol bij de inspanningen om het Europese project te ontwikkelen en te consolideren en de samenwerking tussen de lidstaten te versterken.
Het roulerend voorzitterschap van de Raad van de EU biedt de houder de gelegenheid om de Europese inzet te bevestigen en rechtstreeks bij te dragen aan de ontwikkeling van het blok. Aangezien dit de organisatie van talrijke evenementen op hoog niveau inhoudt, geniet de staat wiens beurt het is een goed extern zicht. Dit kan worden aangewend voor economische doeleinden, commerciële of investeringen, toerisme en culturele promotie.
Daarnaast hebben nationale inspanningen aan het roer van het EU-voorzitterschap langetermijneffecten door het contact op hoog niveau met nationaal politiek leiderschap, langetermijnconsolidering van het openbaar bestuur en de zichtbaarheid die het land wordt geboden, aangezien het elite Europese politieke en technische vergaderingen.
“Het EU-voorzitterschap bekleden is een primeur voor ons land en een gelegenheid om aan te tonen dat we in staat zijn om zo’n belangrijke taak te vervullen door een goede planning en coördinatie op nationaal niveau, en een duurzame dialoog met de EU-instellingen en de lidstaten van de Europese Unie”, aldus functionarissen van het Roemeense Ministerie van Buitenlandse Zaken (MAE).
Het mandaat van Roemenië wordt gekenmerkt door twee belangrijke aspecten: het voor de eerste keer aanhouden van deze rol en verkiezingen voor het Europees Parlement.
“De veronderstelling van het voorzitterschap […] vereist een uitzonderlijke inspanning om een ​​nationale visie op de toekomst van de Europese Unie te consolideren en de bestuurlijke capaciteit te vergroten die nodig is om dit mandaat uit te oefenen”, aldus het MAE. “Het voorzitterschap van Roemenië moet optreden als een eerlijke bemiddelaar, verantwoordelijk voor het bevorderen van de onderhandelingen van de Raad over EU-wetgeving, zorgen voor de continuïteit van de EU-agenda en goede samenwerking tussen de lidstaten en de Europese instellingen.”

Drie missies
De eerste taak van Roemenië is het plannen en houden van vergaderingen binnen de verschillende Raadsformaties (met uitzondering van de Raad Buitenlandse Zaken) en zijn werkgroepen. Het voorzitterschap betekent in de allereerste plaats de plicht om tijdens de bijeenkomsten die Roemenië in Brussel zal houden, Europese belangen te bevorderen door te zorgen voor een behoorlijk onderhandelingskader.
De inspanningen zullen vooral gericht zijn op het presenteren van compromisvoorstellen die kunnen leiden tot de goedkeuring van gemeenschappelijke standpunten van de lidstaten. Het presiderende land moet ook als facilitator optreden, verantwoordelijk zijn voor het bevorderen van de werkzaamheden van de Raad inzake Europese wetgeving, zorgen voor de continuïteit van de EU-agenda, goed georganiseerde wetgevingsprocedures en samenwerking tussen lidstaten.

De tweede missie bestaat erin de Raad te vertegenwoordigen in de betrekkingen met de andere instellingen van de Unie, met name de Europese Commissie en het Europees Parlement. In zijn werk werkt het voorzitterschap nauw samen met de voorzitter van de Europese Raad en met de hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid.

De derde missie is om de EU in dialoog met externe partners te vertegenwoordigen door de tijdelijke vervanging van de hoge vertegenwoordiger in situaties waarin deze niet kan deelnemen.
De concrete verplichtingen van de rol vertalen zich in de nodige middelen voor het houden van ministeriële vergaderingen in Brussel, op ambassadeursniveau en meer dan 150 werkgroepen op het niveau van de Raad. In dit formaat worden 200 – 300 wetgevingsdossiers besproken tijdens meer dan 1500 formele en informele vergaderingen.
Voor praktische doeleinden zijn de voorzitterschappen gegroepeerd in een trio, dat een samenhangend algemeen kader biedt voor het werk van de Raad voor een ononderbroken periode van 18 maanden.
Recente voorzitterschappen zijn geëvolueerd in een complexe Europese en internationale context, met typisch drie situaties:
1) beheer van de huidige agenda voor de ontwikkeling van het wetgevingskader;
2) beheer van reacties op huidige / bekende crises (financieel systeem, migratie, enz.);
3) het beheren van antwoorden op onbekende crises, die op dit moment moeilijk te voorspellen zijn.

Het drielandenmandaat
De lidstaten die als president werken, werken in groepen van drie, genaamd trio’s, in een systeem dat is ingevoerd door het Verdrag van Lissabon in 2009. Het trio stelt langetermijndoelen vast en bereidt een gemeenschappelijke agenda voor, waarin de onderwerpen en belangrijke kwesties worden geregeld die moeten worden aangepakt de Raad gedurende 18 maanden.


Op basis van dit programma stelt elk van de drie landen zijn eigen, meer gedetailleerde programma op voor de zes maanden van zijn mandaat. Roemenië, Finland en Kroatië zullen samenwerken om langetermijndoelstellingen vast te stellen en een gemeenschappelijke agenda voor 1 januari 2019 tot 30 juni 2020 op te stellen. Het programma van de drie landen omvat een inleidende paragraaf waarin het actiekader, de missie en de contexten van de drie voorzitterschappen. De thematische afdelingen van het document waren gebaseerd op de structuur van de Strategische agenda van de Unie in Times of Change, zoals overeengekomen tijdens de Europese Raad van 27 juni 2014, waarin de gemeenschappelijke doelstellingen worden voorgesteld die door de drie voorzitterschappen zijn overeengekomen voor januari 2019 – juni 2020, over de volgende vijf prioriteitsgebieden: banen, groei en concurrentievermogen; burgers machtigen en beschermen; energie- en klimaatbeleid; vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid; versterking van de rol van de EU als mondiale speler.
De MAE ondertekende het programma op de Raad Algemene Zaken in Brussel begin december. Volgens de gewoonte presenteerde de afgevaardigde Roemeense Minister van Europese Zaken, George Ciamba, de belangrijkste elementen van het gezamenlijke werkprogramma van de EU-Raad voor de komende 18 maanden namens de presidenten van Roemenië, Finland en Kroatië.

“Er zijn drie hoofddoelen voor het trio van het voorzitterschap: het behoud van de Europese eenheid en de consolidatie van ons Europese project, essentieel in de context van het Brexit-proces en van de verkiezingen voor het Europees Parlement; inachtneming van overeengekomen politieke prioriteiten op Europees niveau; en effectieve communicatie over de toekomst van Europa “, zei Ciamba.
De afgevaardigde minister drukte de toezegging van Roemenië uit, als het eerste voorzitterschap van het huidige trio, om te zorgen voor een gemakkelijke overgang van het trio van Estland naar Bulgarije en Oostenrijk en alle nodige stappen te ondernemen om de Europese agenda en de steun van de lidstaten en Europese instellingen te bevorderen in dit verband.

Klaus Iohannis: Roemenië is klaar
Roemenië is bereid het voorzitterschap te houden, verzekerde voorzitter Klaus Iohannis, sprekend in Wenen op het Europees-Afrikaanse forum op hoog niveau.
“We zijn klaar en we zullen laten zien dat we een goed presidentschap kunnen hebben,” zei Iohannis. “Dit forum is buitengewoon belangrijk en komt op het juiste moment, aangezien het Oostenrijkse voorzitterschap eindigt en we al het Roemeense voorzitterschap betreden. De relatie tussen Europa en Afrika groeit en we willen het transformeren van een relatie waarin Europa ontwikkelingshulp heeft geboden in een relatie tussen gelijkwaardige partners die bereid zijn samen te werken en zich te ontwikkelen “, aldus Iohannis.

Tijdens de Europese bijeenkomst in Brussel benadrukte hij ook het belang van het cohesiebeleid en het gemeenschappelijk landbouwbeleid in relatie tot de nieuwe begroting van de EU.
“In het debat over de toekomstige meerjarenbegroting van de Unie dankte de president van Roemenië voor de inspanningen van het Oostenrijkse voorzitterschap in dit dossier, waarbij hij benadrukte dat dit een staat is die het voorzitterschap van de Raad van de EU overneemt op Op 1 januari 2019 zal ons land optreden als eerlijke tussenpersoon en zal het dezelfde aanhoudende tempo van gesprekken blijven voortzetten om vooruitgang te boeken in de onderhandelingen “, aldus een woordvoerder van de president.
Iohannis verwelkomde de oprichting als een tijdelijk ijkpunt voor najaar 2019 voor een akkoord op het niveau van de Europese Raad, en zei dat deze toezegging een ambitieus tempo van onderhandelingen zou opleveren, ook tijdens het Roemeense voorzitterschap.
“Vanuit het oogpunt van de prioritaire doelstellingen voor ons land, als lidstaat, met betrekking tot de nieuwe begroting, wees de president van Roemenië op het belang van het cohesiebeleid en het gemeenschappelijk landbouwbeleid, zoals ook door andere lidstaten wordt gesteund . Klaus Iohannis benadrukte het belang van een realistische benadering in toekomstige besprekingen, namelijk de noodzaak om de nieuwe prioriteiten en uitdagingen van de Unie op dezelfde manier te accommoderen via deze nieuwe begroting, “voegde ambtenaren toe.
Roemenië neemt ook de verantwoordelijkheid op zich voor het beheer van de interne dimensie van migratie en zal blijven werken aan het identificeren van oplossingen.

Wat de externe betrekkingen van de Unie betreft, bespraken de Europese leiders thema’s die verband hielden met de EU-top – Arabische Liga die op 24 en 25 februari wordt gehouden.

Tegelijkertijd hebben leden van de Europese Raad de recente ontwikkelingen in de Azov-zee en de Straat van Kerch benaderd, aangezien Rusland zijn militaire macht tegen Oekraïne gebruikt, en uiting geeft aan haar diepe bezorgdheid over de spanningen in de regio.
“De president van Roemenië bevestigde opnieuw de toewijding en steun van ons land voor de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne, binnen de internationaal erkende grenzen,” aldus functionarissen.
Het thema klimaatverandering werd ook behandeld in de context van de recente presentatie door de Europese Commissie van de voorgestelde strategie op dit gebied, getiteld A Clean Planet for All. Debatten over dit onderwerp zullen tijdens de ambtstermijn van Roemenië worden voortgezet.

Klimaatverbetering
Het thema klimaatverandering werd ook behandeld in de context van de recente presentatie door de Europese Commissie van de voorgestelde strategie op dit gebied, getiteld A Clean Planet for All. Debatten over dit onderwerp zullen tijdens de ambtstermijn van Roemenië worden voortgezet.

Op het gebied van veiligheid en defensie verwelkomde de Europese Raad de vooruitgang, waaronder de uitvoering van PESCO(Permanent gestructureerde samenwerking), de versterking van de militaire mobiliteit en de onderhandelingen over het Europees Defensiefonds, en de goedkeuring van het PSAC Civil Compact. President Iohannis verwelkomde de goedkeuring van het pact, waarin de toegevoegde waarde van de EU op het gebied van civiele crisisbeheersing wordt benadrukt, aldus een woordvoerder van de presidentiële administratie.
Europese leiders wisselden ook van gedachten over de uitkomst van de dialoog en het overleg met de burgers van de lidstaten, op basis van het verslag van het Oostenrijkse voorzitterschap in samenwerking met Roemenië als toekomstige houder van het roterend voorzitterschap.

“De Roemeense president verwelkomde de resultaten van het burgeroverleg over de toekomst van de Unie, en benadrukte dat zijn land dit initiatief vanaf het begin heeft gesteund, zeer nuttig om de verwachtingen van de Europese burgers te vormen in de context van reflectie over de toekomst van de Unie. de EU en met het oog op de informele top in Sibiu van mei 2019 “, aldus de functionarissen.
Op de grotere Eurotop hebben de Europese leiders de besprekingen voortgezet over de verdieping van de Economische en Monetaire Unie (EMU). Iohannis verwelkomde inspanningen om de EMU te versterken en bevestigde de steun van zijn land voor dit doel.

Wat de Brexit betreft, zijn de Europese leiders overeengekomen dat de terugtrekkingsovereenkomst met het VK en de EU niet kan worden heropend. President Iohannis heeft de aanpak van de EU-27 volledig gesteund en aangegeven dat Roemenië de besprekingen over de toekomstige betrekkingen tussen de EU en het VK zo snel mogelijk in zijn ambtstermijn wil beginnen.

Viorica Dancila: vier pijlers voor het mandaat
Voor de premier Viorica Dancila zijn de prioriteiten van het Roemeense voorzitterschap in vier pijlers ondergebracht: Europa van convergentie, Europa van veiligheid, Europa – wereldspeler en Europa van gemeenschappelijke waarden.

Convergentie
Ze voegde eraan toe dat de eerste pijler – het Europa van de convergentie – gebaseerd is op “groei, cohesie, concurrentievermogen, connectiviteit”.
“Convergentie en cohesie om te zorgen voor duurzame en rechtvaardige ontwikkeling voor alle Europese burgers zijn van essentieel belang voor de bevordering van een verenigd Europa en voor het vergroten van het mondiale concurrentievermogen van de EU.
Dit moeten mijlpalen van actie op Europees niveau zijn en tegelijkertijd de belangen van Roemenië als EU-lidstaat weerspiegelen. De besluiten over de toekomst van het Europese beleid moeten worden weerspiegeld in de financieringsprioriteiten van de Unie. Als zodanig zal het Roemeense voorzitterschap van de Raad van de EU bijdragen aan het projecteren van het volgende meerjarig financieel kader na 2020 met het oog op het bereiken van de doelstellingen in de komende zeven jaar om te zorgen voor het evenwicht tussen beleid dat groei en convergentie in de gemeenschap genereert. ruimte, “zei Dancila.
Volgens haar heeft het voorzitterschap van Roemenië tot doel “het economische, financiële en fiscale werk te bevorderen om groei en investeringen te stimuleren en structurele hervormingen te ondersteunen” en bij te dragen aan “de versterking van de EMU”.
Over hetzelfde thema van convergentie, vervolgde zij, heeft het Roemeense voorzitterschap belangstelling voor de sociale dimensie door de implementatie van de Europese pijler van sociale rechten. Dancila voegde hieraan toe dat een andere richting “de bevordering van onderzoek en innovatie” is en ten eerste “digitalisering en connectiviteit als sleutelfactoren voor het vergroten van het concurrentievermogen van de Europese industrie”.
“De digitalisering van de Europese industrie zal een nationaal onderwerp met een eerste prioriteit zijn dat op EU-niveau moet worden bevorderd. We zullen de diversificatie van de huidige industriële basis in de EU stimuleren door de digitalisering te bevorderen en kunstmatige intelligentie in industriële processen te implementeren, “zei ze.
De premier merkte op dat een andere prioriteit connectiviteit is.
“Zorgen voor echte convergentie (…) hangt direct af van het maken van allerlei verbindingen, vooral in minder ontwikkelde gebieden. Het verbinden van deze regio’s met de rest van Europa in alle mogelijke vormen via transport-, energie- of digitale netwerken is een van de veiligste en meest efficiënte manieren van ontwikkeling. Connectiviteit zorgt voor de functionele circulatiestromen van grondstoffen, natuurlijke hulpbronnen, energie en menselijke hulpbronnen, essentieel voor economische ontwikkeling, “zei de premier.

Europa van veiligheid
Dancila breidde ook uit naar een andere pijler – Europa van veiligheid.
“Met betrekking tot de interne veiligheid zullen we ons concentreren op het verbeteren van de samenwerking en interoperabiliteit op Europees  niveau tussen specifieke nationale systemen en structuren. We zijn vooral geïnteresseerd in het beschermen van burgers, bedrijven en openbare instellingen in de online ruimte en het vergroten van de veerkracht van de Unie tegen cyberaanvallen.

Cybersecurity kan niet langer als optioneel worden beschouwd, dus elk project met betrekking tot de informatiemaatschappij moet rekening houden met de cyberbeveiligingscomponent “, onderstreept de premier.

Migratie
Ze bracht ook een ander belangrijk onderwerp naar voren op de Europese agenda: migratie. “Het is een is een buitengewoon moeilijke kwestie en men is niet in geslaagd om een ​​unitaire positie van de lidstaten samen te brengen, en daarom zijn we van plan nieuwe oplossingen te formuleren die een efficiënt en duurzaam beheer garanderen. Wij zijn met name geïnteresseerd in de versterking van de buitengrenzen van de EU, onder meer door de operationele capaciteit van het Europees grens- en kustwachtagentschap te versterken. Het is ook in onze ogen belangrijk om de samenwerking met de landen van herkomst en doorreis te bevorderen en ik ben ervan overtuigd dat de meest effectieve manier om migratie aan te pakken is om de diepere oorzaken ervan, de bron van dit fenomeen, te bestrijden “, zei Dancila.
Bron: Business Review

Bijzonder bericht

Nederlandse overheid waarschuwt bedrijfsleven voor Brexit

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.