Nieuwsbrief april / mei 2022

Romanian Business Day – Een nieuw elan!

Voor het Dutch Romanian Network was het de eerste fysieke meeting na de Coronaperiode en vrijwel alle deelnemers gaven hieraan de voorkeur boven de videomeetings. De redelijk ontspannen sfeer maakten individuele contacten weer mogelijk die bij videomeetings beperkt zijn. In deze sfeer ontstond spontaan een nieuw elan.

Bijzonder was ook de aanwezigheid van een substantieel deel van onze Roemeense contacten, waaronder het Roemeens parlementslid Viorel Băltărețu die voorzitter is van de Roemeense Parlementaire Vriendschapsgroep met Nederland en uit bedrijfsleven afkomstig is.
Met verve bracht Decebal Popescu van de Roemeense Transport Academy de kansen van de logistieke sector voor het voetlicht en daarbij ook het veel besproken Mobiliteitspakket. De druk bezochte Ronde Tafel sessie van de DRN Task Force Agri & Food trok eveneens de aandacht. Het is niet de bedoeling om hier uitgebreid verslag te doen, maar wij willen u er nog wel op attenderen dat het Whitepaper “Roemeense entiteiten administratieve verwerking in Nederland” thans te downloaden is via www.dutchromaniannetwork.nl waar het is opgenomen  in de Kennisbank. (klik hier)
De geopolitieke omstandigheden kwamen slechts zijdelings aan bod. Of zou Roemenië dat vaak een Latijns eiland in een Slavische zee wordt genoemd van invloed zijn? In deze nieuwsbrief komen wij er per situatie op terug.
Het nieuwe elan zal zich voor de DRN de komende periode vertalen  meer activiteiten voor de leden, verhoging van de dienstverlening en bedrijfsbezoeken. En vanzelfsprekend zal een hernieuwd pakket voor onze sponsoren worden samengesteld. Dus u hoort nog van ons!

Sector Logistiek en Transport

Roemenië: Groene kentekens voor emissievrije voertuigen

De nieuwe regeling voor de toekenning van kentekens in groene letters en cijfers is gepubliceerd in de Staatscourant.
Zo worden volgens het gezamenlijk besluit van de ministers van Milieu, Water en Bos(Tánczos Barna), de minister van Binnenlandse Zaken(Lucian Bode) en minister van Verkeer en Infrastructuur(Sorin Grindeanu), (gratis)kentekens met groene letters en cijfers uitsluitend toegekend aan emissievrije voertuigen (auto’s puur elektrisch of waterstof brandstofcel).

“Registratienummers voor schone auto’s zullen fungeren als een groen paspoort voor dit type voertuig . Door schone voertuigen in het verkeer duidelijk en zichtbaar te identificeren, creëren we het kader om faciliteiten te bieden aan degenen die ze gebruiken : of we het nu hebben over gratis parkeren, toegestane toegang in emissiearme gebieden, belastingverlagingen, lokale faciliteiten die vooral die in de grote stedelijke agglomeraties een zeer nuttig beleidsinstrument zijn “, verklaarde minister Tánczos Barna.

De nieuwe maatregelen treden in werking 60 dagen na de publicatie van het besluit in de Staatscourant. In het geval van reeds geregistreerde auto’s die voldoen aan de criteria voor het toekennen van “groene nummers”, kunnen deze op verzoek kosteloos worden gewijzigd na de inwerkingtreding(juni 2022) van de bepalingen van de normatieve wet.

RO e-Transport-systeem

Overheden over de hele wereld introduceren systemen voor continue transactiecontrole (CTC) om de btw-inning te verbeteren en te versterken en tegelijkertijd belastingontduiking tegen te gaan. Roemenië, met de grootste btw-kloof in de EU ( 34,9% in 2019 ), is een van de landen die het snelst beweegt als het gaat om de invoering van CTC’s. In december 2021 kondigde het land het verplichte gebruik van het RO e-Factura-systeem aan voor hoog-fiscale risicoproducten in B2B-transacties vanaf 1 juli 2022, en nu al zetten ze de volgende stap.


Het ministerie van Financiën heeft op 11 april een concept-Noodverordening (Ordonnantie) gepubliceerd waarin vanaf 1 juli 2022 een verplicht e-transportsysteem wordt ingevoerd voor het toezicht op bepaalde goederen op het nationale grondgebied. Het RO e-Transport-systeem wordt gekoppeld aan bestaande IT-systemen op het niveau van het ministerie van Financiën, het Nationaal Agentschap voor Fiscale Administratie (ANAF) of de Roemeense douaneautoriteit.Volgens de conceptverordening wordt het transport van hoogfiscale risicoproducten maximaal drie kalenderdagen voor aanvang van het transport aangegeven in het e-transportsysteem, voorafgaand aan de verplaatsing van goederen van de ene naar de andere locatie.

De verklaring zal het volgende bevatten:

  • Gegevens met betrekking tot de afzender en de begunstigde
  • De naam, kenmerken, hoeveelheden en waarde van de vervoerde goederen
  • Plaatsen van laden en lossen
  • Details van het vervoermiddel

Het systeem genereert na de aangifte een unieke code (ITU-code). Deze code moet de goederen die worden vervoerd vergezellen, in fysiek of elektronisch formaat met het vervoersdocument. De bevoegde autoriteiten controleren de aangifte en de goederen op de transportroutes.

Welke transporten vallen onder de scope?

Het RO e-Transport systeem is opgezet om het transport van risicovolle goederen op het nationale grondgebied te monitoren.Dit omvat het volgende:

  • Intracommunautaire overnames
  • Intracommunautaire leveringen
  • Importen en exporten
  • Binnenlands vervoer tussen verschillende marktdeelnemers
  • Binnenlands vervoer tussen twee locaties van dezelfde marktdeelnemer
  • Transport van goederen die onderhevig zijn aan intracommunautaire transacties in transit door Roemenië

Het vervoer van goederen bestemd voor diplomatieke missies, consulaire posten, internationale organisaties, de strijdkrachten van buitenlandse NAVO-lidstaten of als gevolg van de uitvoering van contracten, valt niet onder het RO e-Transport-systeem.

Wat gebeurt er nu?

De ontwerpverordening is – zoals gezegd – op 11 april jl. in de Staatscourant gepubliceerd. Na de publicatie zal het ministerie van Financiën vervolgorders opstellen om de categorieën wegvoertuigen en de lijst met hoogfiscale risicoproducten voor het RO e-Transport-systeem te definiëren. Bovendien wordt per 1 juli 2022 het gebruik van het RO e-Transport systeem verplicht voor het vervoer van hoogfiscale risicoproducten.
Het niet naleven van de regels met betrekking tot het e-Transport-systeem leidt tot een boete van LEI 50.000 (circa EUR 10.000) voor particulieren en LEI 100.000 (circa EUR 20.000) voor rechtspersonen. Daarnaast wordt de waarde van niet-aangegeven goederen in beslag genomen.

Samenvattende conclusie DRN
De Roemeense overheid wil dit digitaal platform inrichten om de controle over goederen met een hoge waarde c.q. hoog risico op fraude beter te monitoren.
Hiervoor willen ze dat vervoerders die goederen vervoeren die voldoen aan die fraude risico’s (gebaseerd op een lijst met vastgelegde goederencodes) digitaal 3 dagen voor belading de gegevens invoeren (laad-, losadres, goederenomschrijving, autonummer, route etc.)
De pilot is gestart op 11 april 2022 en vanaf 01 juli 2022 moet iedereen dit systeem gebruiken. Boetes voor het niet naleven zijn erg hoog (variërend van RON 5000-100.000)
Met name de extra werkdruk en zeker de 3 dagen voor belading zijn een probleem. Veel gegevens zijn 3 dagen voor belading nog niet bekend of zijn aan wijzigingen onderhevig. In de praktijk is dit niet uitvoerbaar.

E. van Wijk Logistics: „Blijf juist nu de Oekraïners steunen”

Het bedrijfspand van de logistieke dienstverlener in Lviv

Economie

Met vier internationale vestigingen, ruim 350 vrachtwagens en zo’n 800 werknemers is E. van Wijk Logistics uit Giessen een van de grotere logistieke dienstverleners in Nederland. Directeur Ewout van Wijk heeft een bijzondere band met Oekraïne.

Sinds de jaren negentig is E. van Wijk Logistics actief in Oost-Europa, vertelt de 35-jarige Van Wijk. Dat begon na de val van de Roemeense dictator Ceausescu. „Een predikant vroeg destijds aan mijn vader, die toen nog directeur was, om te helpen om daar hulpgoederen te leveren. Uit deze hulpacties zijn onze zakelijke activiteiten in Oost-Europa voortgekomen.”

Van Wijk transporteert ook goederen van en naar Oekraïne; vooral medicijnen en producten die te maken hebben met akkerbouw. Van Wijk: „We vervoeren geen graan, maar wel landbouwmachines en bestrijdingsmiddelen bijvoorbeeld. Het land staat tenslotte bekend als de graanschuur van Europa.”

Naast twee vestigingen in Nederland, twee in Roemenië en één in Polen, heeft E. van Wijk sinds 2004 ook een bedrijfslocatie in het Oekraïense Lviv. Met een opslagoppervlakte van zo’n 2500 vierkante meter is dit de kleinste vestiging van het bedrijf.

Ewout van Wijk

Het pand in Lviv doet vooral dienst als magazijn en opslagplaats voor klanten, vertelt Van Wijk. „Sommige bedrijven die in Kiev zijn gevestigd, gebruiken ons magazijn om vanuit daar West-Oekraïne te bevoorraden. Maar er zijn ook ondernemingen die vanuit Lviv hun distributie naar andere Europese landen regelen.”

De avond voor de Russische invasie dacht Van Wijk nog bij zichzelf: Dat gaat nooit gebeuren. Hij schrok dan ook behoorlijk toen hij de ochtend erna wakker werd en berichtjes van bekenden uit Oekraïne op zijn telefoon zag dat dit wél was gebeurd. „Sinds 2004 kom ik regelmatig in Oekraïne. Ik ken aardig wat mensen in Kiev en Lviv. Het voelde heel onwerkelijk, zeker door alle chaos en paniek die op de inval volgden.”

Datsja

De twintig medewerkers van de logistieke dienstverlener in Lviv, waarvan vijf chauffeurs, vluchtten naar familie en vrienden op het platteland. Daar zijn de meesten op dit moment nog steeds, weet Van Wijk. „In elke familie heeft iemand wel een datsja: een huisje dat mensen aanhouden, ook nadat ze naar de stad zijn verhuisd. Eén medewerker is naar kennissen in het buitenland gevlucht.”

De meeste commerciële werkzaamheden in Oekraïne liggen nog altijd stil. Veel bedrijven die hun opslag in Kiev hebben, wilden die verplaatsen naar het magazijn van E. van Wijk in Lviv. „Inmiddels puilt het uit”, vertelt Van Wijk. „We hebben daar niet alleen opslagactiviteiten; onze chauffeurs rijden ook op en neer om medicijnen en hulpgoederen op te halen en te brengen.”

De vrachtwagens van logistieke dienstverlener E. van Wijk, ruim 350 in totaal, rijden door zowel West- als Oost-Europa. beeld E. van Wijk Logistics

De Oekraïense chauffeurs van Van Wijk hoeven niet als soldaat in dienst, legt hij uit. „Er zullen toch hulpgoederen en levensmiddelen het land in moeten komen. De Oekraïense regering ziet het vervoeren van deze goederen ook als het dienen van het land. Daarom mogen onze chauffeurs blijven rijden.”

Impact

De vestiging in Lviv is goed voor 2 procent van de totale omzet van het bedrijf. „Vorig jaar draaiden we een omzet van 100 miljoen euro, dus zelfs als alle activiteiten in Lviv wegvallen, heeft dit zakelijk geen grote impact. Ik vind het vooral erg voor onze medewerkers daar als dat zou gebeuren: die hebben dan niets meer.”

Van Wijk heeft nog steeds dagelijks contact met medewerkers van de vestiging in Lviv door te videobellen. In het begin van de oorlog was dat nog bijna ieder uur. „Ik heb twee weken lang met een knoop in mijn maag rondgelopen. Inmiddels merk ik dat iedereen, ook de mensen in Oekraïne, langzaam weer overgaan tot de orde van de dag.”

Daarin schuilt volgens Van Wijk ook een gevaar. „In het begin kwamen er in Nederland veel hulp-acties op gang. Ik zie inmiddels dat het enthousiasme een beetje wegebt. Maar juist op dit moment, nu de voorraden in Oekraïne echt beginnen op te raken, hebben de mensen daar onze hulp harder nodig dan ooit. Ik wil Nederlanders dus oproepen om de mensen in Oekraïne te blijven steunen.”
Bron: Reformatorisch Dagblad – Foto’s E.van Wijk Logistics

Sector Toerisme

Agentschappen die buitenlandse toeristen naar Roemenië brengen, ontvangen projectsubsidies

Reisbureaus die buitenlandse toeristen naar Roemenië zullen brengen, kunnen subsidie ​​krijgen via een de minimis-regeling die zich momenteel in de laatste fase van het debat bevindt, zo maakte de voorzitter van de  Nationale Vereniging van Reisbureaus (ANAT), Dumitru Luca, donderdag 14 april jl. bekend.

Hij voegde eraan toe dat met de recente wijziging van wet 346 inzake exportbevordering, inkomend toerisme werd erkend als een export van diensten, na vele jaren waarin de industrie de autoriteiten daartoe eist.
“Na twee jaar waarin we tegen dovemansoren hebben gesproken , is er een substantieel betere dialoog met de huidige minister van  Ondernemerschap en Toerisme (Constantin-Daniel Cadariu ) ontstaan” Echter een zwaluw maakt nog geen zomer. We hebben ook mensen achter hem nodig om technische discussies te voeren en met wie hij deze kan uitvoeren. Een van zijn zielsprojecten, waar hij al een paar jaar voor vecht en die nu gerealiseerd gaat worden, is de erkenning van inkomend toerisme als export van diensten. Ook al hebben we op school allemaal geleerd dat het uiteindelijk export is omdat de consument van het product een niet-ingezetene is, maar het is ook de gemakkelijkste vorm van export. Die consument komt hier, we nemen de goederen niet mee waar hij is. Dit ding is in de loop van de tijd niet begrepen, maar het is eindelijk duidelijk.
Hij onderstreepte dat een ontwerp van normatieve wet die voorziet in de toekenning van subsidies aan agentschappen die buitenlandse toeristen naar Roemenië brengen, zich ook in de laatste fase van het debat  bevindt. “We hopen dat de andere absoluut natuurlijke maatregelen die de instroom moeten stimuleren, komen. Een ontwerp-normatieve wet bevindt  zich al in de laatste fase van het debat, waardoor enkele subsidies zullen worden verleend aan de bureaus die buitenlandse toeristen naar Roemenië brengen. Het is een de minimis-regeling, waarbij minimaal vier overnachtingen in Roemenië nodig zijn en voor elke extra nacht komt er iets bij. Het is niet veel geld, maar het is een stimulans. (…) Er is een wettelijk kader, we hebben ook de goedkeuring van de Europese Commissie, en andere landen doen dit, wij hebben het niet uitgevonden. Ik hoop dat het werkelijkheid zal worden, ook al is het iets symbolisch, het is een begin”, aldus Luca.

Een ander project dat door het hoofd van ANAT wordt genoemd, verwijst naar de wijziging van het Fiscaal Wetboek, zodat de inkomende persoon ook zal profiteren van een btw-nultarief.

“En nog ander project waar ik veel om geef en dat ik in de komende periode hoop te verwezenlijken, betreft de wijziging van het fiscaal wetboek, omdat ik weet dat alle export profiteert van een btw-nultarief. Inkomend is praktisch de enige export waar we niet eens een verlaagd quotum hebben, we hebben een standaard quotum van 19%. We concentreren ons ook op deze kwestie, we zijn ook in gesprek met het ministerie van Financiën en met de politieke besluitvormers, maar de eerste stap is al gezet met die wijziging van Wet 346 “, voegde de voorzitter van ANAT, Dumitru Luca, eraan toe.

Opinie DRN
Wij hopen dat deze minister de ANAT ondersteund, want al decennialang zijn verschillende Roemeense regeringen inclusief hun buitenlandse vertegenwoordigingen niet in staat geweest om Roemenië in toeristisch opzicht voor het voetlicht te brengen. Niettegenstaande dat het land  alle  ingrediënten bezit om snel uit te groeien tot een toeristische bestemming van Europees formaat.
Vooralsnog zeggen wij eerst zien dan geloven, dus nu doorpakken. En als DRN zullen wij graag deze ontwikkelingen ondersteunen!

IT Sector

certSIGN levert SSL-certificaten ter waarde van 250.000 euro in Nederland

certSIGN is een Roemeens technologiebedrijf dat betrouwbare diensten levert in overeenstemming met de vereisten van de eIDAS-verordening, evenals cryptografische, digitale identiteits- en cyberbeveiligingsoplossingen.   CertSIGN-oplossingen zijn volledig ontwikkeld in Roemenië en speciaal ontworpen voor de specifieke behoeften van de zakelijke omgeving en om de veiligheid van persoonlijke gegevens te garanderen.

certSIGN, een betrouwbare dienstverlener op basis van gekwalificeerde digitale certificaten die op Europees niveau zijn geaccrediteerd volgens de eIDAS-verordening, heeft een overeenkomst getekend voor de verkoop van haar eigen SSL-certificaten in Nederland.
CertSIGN heeft momenteel projecten in 21 landen, zoals Finland, Denemarken, Noorwegen, België, Servië, Portugal, VK, Bulgarije, Cyprus, en richt zich dit jaar op het ontwikkelen van partnerschappen voor de verkoop en implementatie van zijn oplossingen in andere Europese landen.
De eerste markt die in aanmerking komt is Nederland, waar certSIGN een samenwerking heeft getekend voor de verkoop en implementatie van 250.000 euro website-authenticatiecertificaten (SSL-certificaten).
De SSL-certificaten die certSIGN op de markt zal brengen, zorgen voor een hoge mate van websitebeveiliging en worden ook gebruikt door bedrijven die diensten verlenen waarbij de veiligheid van de persoonlijke gegevens van gebruikers van cruciaal belang is, zoals internetbankieren of online betalingsdiensten.
 „CertSIGN is erin geslaagd een relevante positie op te bouwen in het lokale IT&C-landschap en heeft op basis van de ontwikkelde vaardigheden en oplossingen met succes toegang gekregen tot externe markten. Eerdere ervaringen hebben ons geleerd dat onze oplossingen stabiel en efficiënt zijn, dus dit jaar hebben we besloten om ons te concentreren op strategische partnerschappen met belangrijke spelers in de IT-sector in verschillende Europese landen, met als eerste stap deze samenwerking in Nederland. De services die binnen dit partnerschap worden geleverd, voldoen aan de beveiligingsbehoeften van de sites die nodig zijn om te voldoen aan de AVG-vereisten, en de verkochte SSL-certificaten zijn compatibel en worden herkend door alle webbrowsers, “zei Adrian Floarea, CEO van certSIGN.
certSIGN had vorig jaar een omzet van ongeveer 14 miljoen euro. De op buitenlandse markten uitgevoerde projecten voor de implementatie van betrouwbare diensten, digitale identiteitsoplossingen en cybersecurity hadden een aandeel van 18% in de omzet van het bedrijf.

Energie Sector

Roemenië wordt ook een energieonafhankelijk land door de locatie van de eerste kleine modulaire reactor (SMR) in Europa

De minister van Energie, Virgil Popescu, maakt bekend dat het Amerikaanse bedrijf NuScale Power en de Roemeense National Nuclear Power Company zijn overeengekomen om samen te werken om een ​​elektriciteitscentrale met SMR-reactoren te plaatsen. Zo, zegt de minister, wordt Roemenië een energie-onafhankelijk land door de eerste kleine modulaire reactor (SMR) in Europa te plaatsen.


“Roemenië wordt ook een energie-onafhankelijk land door de eerste kleine modulaire reactor (SMR) in Europa te plaatsen! Het Amerikaanse bedrijf NuScale Power en de Roemeense National Nuclear Power Company zijn overeengekomen om samen te werken om een ​​fabriek met SMR-reactoren te plaatsen”, schreef Popescu op Facebook.
De minister wijst erop dat NuScale heeft aangekondigd dat het proces om reactorcomponenten te vervaardigen nog dit jaar van start gaat.
Doosan Enerbility zal beginnen met de productie van NuScale Modular Small Reactor (SMR) kernapparatuur, op basis van een overeenkomst die deze dagen is ondertekend. Ik verwelkom de totstandkoming van dit nieuwe partnerschap, waarmee Roemenië impliciet ook zijn energiezekerheid zal waarborgen”, schrijft Virgil Popescu ook.

Roemenië kan een “Blauwe Waterstofvallei” worden in de EU

Roemenië zou een “Blauwe Waterstofvallei” in de Europese Unie kunnen worden, aangezien het over gasvoorraden, koolstofopslagcapaciteit en een diverse industrie beschikt die deze hulpbron kan gebruiken, zei Ionut Ciubotaru, Vice President for Business Development, OMV Petrom, in een profielconferentie.

“We zijn momenteel de op een na grootste gasproducent in de EU na Nederland en we hebben een geweldige kans om de grootste aardgasproducent in de Europese Unie te worden, als we toegang krijgen tot de gasbronnen van de Zwarte Zee, met alle voordelen die dit investeringen hebben kunnen opleveren in termen van banen, inkomsten voor de staatsbegroting en de onafhankelijkheid van Roemenië van invoer. Als we geen toegang hebben tot deze bronnen, voorspelde Price Waterhouse Coopers dat 50% van het benodigde gasverbruik in 2030 afkomstig zal zijn van import “, zei Ciubotaru, in de conferentie ” Hydrogen Project – the first steps in Romania “, georganiseerd door Energynomics.ro .
Daarnaast kan Roemenië kooldioxide opslaan in lege olie- en gastanks.

“Het is duidelijk dat er tests moeten worden gedaan en de wetgeving moet worden aangepast, maar er is een mogelijkheid. We moeten er rekening mee houden en in gedachten houden dat we een van de grootste opslagplaatsen van koolstofdioxide in de EU kunnen worden”, zegt OMV Petrom officieel.
Tegelijkertijd heeft ons land een diverse industrie waar waterstof ingezet kan worden.

“Roemenië heeft een zeer goede industriële diversiteit, wat ons op het idee brengt dat we in de toekomst waarschijnlijk lokale waterstofverbruikers zullen hebben. Ik gebruik al deze drie argumenten om een ​​concept onder de aandacht te brengen dat we proberen te promoten, namelijk dat Roemenië een ‘Blauwe Waterstofvallei’ in de EU kan worden “, voegde Ciubotaru eraan toe.
Ioan Iordache, uitvoerend directeur van de Hydrogen Energy Association, zei van zijn kant dat waterstof kan worden opgeslagen in zoutmijnen voor de lange termijn.
“Het gaat om het opslaan van waterstof in ondergrondse zoutcavernes. We hebben het over langdurige, seizoensgebonden opslag in grote hoeveelheden. In Roemenië hebben we dit potentieel en we zijn een van de eersten die het bestuderen en we hebben dit op papier gezet”, zei Iordache tijdens dezelfde conferentie.

Wat gebeurt er met het gas uit de Zwarte Zee als Rusland het Slangeneiland annexeert?

Zal de toekomstige Neptune Deep-gasexploratie worden beïnvloed als Snake Island “Russisch land” wordt? De minister van Energie gaf een antwoord.
Een mogelijke annexatie van Snake Island door Rusland zou het geschil over het gebied, dat het Internationaal Gerechtshof(ICJ) in Den Haag in 2009 had gesloten, kunnen heropenen. Het ICJ verleende ons land toen bijna 80% van het continentaal platgebied en de economische zone exclusief geschil met Oekraïne.
Maar het Kremlin erkent de beslissingen van dit Hof niet. Het zal dus automatisch de door het ICJ vastgestelde grenslijn in de Zwarte Zee niet herkennen, wat betekent dat een geschil over dit onderwerp onvermijdelijk zal zijn. Het gaat om hulpbronnen, naar schatting 70 miljard kubieke meter aardgas en 12 miljoen ton olie.
” De omtrek van Neptunus Diep maakt geen deel uit van het continentale gebied dat Roemenië heeft gewonnen in het Haagse proces met Oekraïne . Het bevindt zich sinds het begin in de Roemeense territoriale wateren. Nu zien we, beter dan ooit, wat een veiligheidsparaplu van de Noord-Atlantische Alliantie betekent”, schreef Virgil Popescu, minister van Energie, op Facebook.
Bij deze gelegenheid kondigde de functionaris ook aan dat in de komende dagen het contract tussen Romgaz en Exxon zal worden ondertekend, om de 50% Amerikaanse participatie in de Neptun Deep-perimeter over te nemen. De overige 50% is in handen van OMV Petrom.

Agri & Food Sector

FrieslandCampina investeert in nieuwe kaasproductielijn

Friesland Campina heeft 3 miljoen euro geïnvesteerd in deze productielijn in haar fabriek in Cluj Napoca. Zij gaan daar meer dan 3000 ton kaas per jaar produceren, naast telemea, balgkaas, gesmolten kaas, boter en melk. Deze wordt verkocht onder het merk Napolact, aldus een bedrijfsverklaring.

De nieuwe productielijn heeft een jaarlijkse capaciteit van meer dan 3000 ton en stelt de producent in staat om plakjes en blokken kaas te produceren in Cluj, zowel in de conventionele als ecologische versie. Onze producten zullen beschikbaar zijn in alle kanalen – in de moderne handel, in de traditionele handel, in online handelsplatforms en de horeca..

 “Vandaag zetten we een nieuwe stap in onze strategische reis om een ​​expertisecentrum voor kazen te creëren in Cluj, dat in 2017 is gestart met de nieuwe faciliteiten voor Telemea. De kaasproductielijn, die in gebruik wordt genomen, heeft een jaarlijkse capaciteit van meer dan 3000 ton en vergroot het aantal banen op het gebied van kaasproductie voor de inwoners van Cluj met 40%. We zetten ons in om waarde te creëren voor Roemenië in het leven van consumenten, werknemers, partners, boeren, maar ook voor de lokale gemeenschap”, aldus Ferenc Szecskó, algemeen directeur van FrieslandCampina Romania.
 Napolact-kaas vervolledigt het assortiment producten dat in Cluj wordt gemaakt: drie soorten telemea, balgkaas, gesmolten kaas, boter en melk.
De productiecapaciteit van het kaascenter of excellence in Cluj bedraagt ​​8.000 ton kaas en boter per jaar en tot 35.000 ton melk in kartonnen verpakkingen. 
FrieslandCampina Romania is onderdeel van het Nederlandse bedrijf Royal FrieslandCampina, een van de grootste zuivelproducenten ter wereld.
FrieslandCampina is met de merken Napolact, Campina, Oke en Dots aanwezig op de Roemeense markt en biedt een breed scala aan producten: consumptiemelk, yoghurt, kaas, boter en snacks op basis van melk.

Roemeense Haven Constanta helpt bij Oekraïense export

Het schip Lady Dimine, een graanschip van 160 meter lang en met een capaciteit van 26.000 ton, is het tweede schip dat zich in de afgelopen vijf dagen klaarmaakt om de haven van Constanta te verlaten, geladen met graan uit Oekraïne, de Roemeense haven aan de Zwarte Zee wordt een van de weinige uitgangen voor Oekraïense landbouwproducten.


Er staat veel op het spel voor veel landen die afhankelijk zijn van graanleveringen uit Oekraïne, dat voor de oorlog tot 4,5 miljoen ton landbouwproducten per maand over zee exporteerde, ofwel 12% tarwe, 15% maïs en 50% uit zonnebloemolie. van overal op de wereld.
Momenteel is de blokkade van Oekraïense havens compleet, van die in de Zee van Azov tot de haven van Odessa aan de Zwarte Zee, die in normale tijden verantwoordelijk was voor 60% van de Oekraïense havenactiviteit.
Van de mogelijke oplossingen is Roemenië de ideale kandidaat. Het veilige toevluchtsoord van de NAVO is ook de op een na grootste exporteur van tarwe in de Europese Unie, na Frankrijk, en beschikt over een adequate infrastructuur.

“Het vertrek van het derde schip wordt over zes dagen verwacht en we hopen het tempo te versnellen”, zegt Viorel Panait, CEO van Comvex, de eerste graanoperator in Constanta. “Gezien de ongelukkige situatie die onze Oekraïense buren doormaken, moeten we hen zo goed mogelijk helpen”, voegde Viorel Panait eraan toe.
Maar voordat granen uit Oekraïne de haven van Constanta bereiken, is er nog een lange weg te gaan. Eerst worden ze op treinen, vrachtwagens of binnenschepen geladen in de kleine Donauhavens Reni en Izmail, aan de grens van Oekraïne met Roemenië.

Om een ​​schip te vullen met een capaciteit van 70.000 ton, zoals het schip dat vorige week voor het eerst uit Constanta vertrok, geladen met maïs uit Oekraïne, zijn 49 treinen en evenveel binnenschepen of enkele duizenden vrachtwagens nodig, met het risico dat er een enorme verkeersopstopping op de wegen in Constanţa, zei Viorel Panait. “Een heel gedoe”, zegt de directeur van de haven van Constanţa, Florin Goidea.
Onder druk van de noodzaak om een ​​verouderd spoorwegnet te moderniseren, heeft de regering in Boekarest een oplossing gevonden: het herstel van 95 spoorlijnen die dateren uit het communistische tijdperk en honderden jaren geblokkeerd waren door roestige wagons.
“Het is een project met een waarde van 200 miljoen lei, dat uiterst belangrijk is omdat het wegverkeer in de haven zal deblokkeren en de beheerde voorraden zal vergroten”, benadrukte Florin Goidea.
“De oorlog in Oekraïne is een uitdaging, maar ook een kans”, zegt de directeur van de haven van Constanta, eraan toevoegend dat Constanta in 2021 het Europese knooppunt van graanexport werd, vóór de Franse haven van Le Havre. Dit jaar hoopt Florin Goidea dat de recordtrafiek van vorig jaar van 67,5 miljoen ton wordt overschreden

Automotive Sector

Meer dan een derde van de door Ford in Europa verkochte auto’s werd in Roemenië geproduceerd

Uit een Data Force-rapport van AutomotiveNews Europe blijkt dat Ford in het eerste kwataal in Europa 142.482 auto’s heeft verkocht.
Amerikaans bedrijf Ford Motor Co. verkocht 142.482 auto’s in de eerste drie maanden van dit jaar in Europa, een daling van 166.943 in dezelfde periode vorig jaar.


Het meest gewilde Ford-voertuig bij Europese klanten blijft het Puma-model, dat in de genoemde periode in 38.857 exemplaren werd verkocht, tegen 39.714 een jaar geleden.
Op de tweede plaats in de Ford-verkoop in Europa staat de Kuga SUV (29.577 eenheden) en op de derde plaats Focus (21.943 eenheden).Het Fiesta-model werd verkocht in 16.157 eenheden en EcoSport in 10.169 eenheden.
Aangezien zowel Puma als EcoSport worden geproduceerd in de Ford-fabriek in Craiova, neemt Roemenië een leidende positie in onder de productie-eenheden van het Amerikaanse bedrijf. Bovendien, rekening houdend met het totaal van 49.026 verkochte Puma- en EcoSport-eenheden in het eerste kwartaal van 2022, vertegenwoordigt de productie van de fabriek in Bănie (n.w.van Craiova)niet minder dan 34,41% van de totale verkoop van het merk Ford in Europa.
Ondanks dalende verkopen in het eerste kwartaal van het jaar, maakte Ford boven verwachting financiële resultaten bekend. Volgens John Lawler, de chief financial officer van het bedrijf, boekte Ford dus een nettowinst van $ 207 miljoen (ongeveer 197 miljoen euro) in Europa.
Tegelijkertijd boekte de Europese divisie van Ford een omzet van $ 6,9 miljard, tegen $ 7,1 miljard een jaar geleden.

Registraties van 100% elektrische auto’s in Roemenië, de grootste stijging in Europa

Net als in het geval van de totale automarkt staat Roemenië op de eerste plaats in de Europese Unie op het gebied van het verhogen van de registratie van elektrische auto’s in het eerste kwartaal van 2022.

Uit het rapport van de Association of European Automobile Manufacturers (ACEA) over het type aandrijfsystemen voor auto’s dat tussen januari en maart voor het eerst in de Europese Unie is geregistreerd, blijkt dat Roemenië op het gebied van 100% elektrische auto’s de hoogste stijging registreerde, 408%, vergeleken met de vergelijkbare periode vanaf 2021.

In de eerste drie maanden van dit jaar steeg de verkoop van batterij-elektrische auto’s in de Europese Unie (EU) met 53,4% tot 224.145 eenheden. Veel Europese markten noteerden een driecijferige procentuele stijging (meer dan 100%), maar Roemenië had de sterkste procentuele stijging (408%), aangezien er in het eerste kwartaal van dit jaar 2.108 elektrische auto’s werden verkocht, vergeleken met 415 eenheden in dezelfde periode. periode vorig jaar.
Momenteel zijn volledig elektrische auto’s goed voor 10% van de EU-automarkt, een verdubbeling van het aandeel in het eerste kwartaal van vorig jaar, waarmee ze plug-inhybrides overtreffen met een marktaandeel van 8,9%.

Na het veroveren van de belangrijkste automarkten op het continent, zoals Duitsland of Frankrijk, begon de verkoop van elektrische auto’s in Spanje, Roemenië en Polen te exploderen. Alleen in Italië is de verkoop van elektrische auto’s gedaald, in afwachting van de invoering van een nieuwe aanschafpremie.
Tegelijkertijd daalden tussen januari en maart 2022 de registraties van dieselauto’s met 33,2% tot 378.000 eenheden, waarbij het marktaandeel van deze auto’s met 5,3 procentpunt daalde tot 16,8%. Op alle automarkten in de EU daalde de verkoop van dieselauto’s aanzienlijk, inclusief Roemenië (min 19%).

Ook daalde in het eerste kwartaal de verkoop van plug-in hybride auto’s in de Europese Unie, met 199.107 geregistreerde auto’s, 5,3% minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Het marktaandeel van plug-in hybride auto’s steeg echter tot 8,9% als gevolg van een forse daling van de verkoop van benzine- en dieselauto’s.
Anderzijds steeg de verkoop van lichte hybride auto’s met 5,3% op jaarbasis tot 563.000 voertuigen, zodat deze voertuigen nu een kwart van de totale automarkt in handen hebben, tegen 20% begin 2021.Benzineauto’s blijven de verkoop op de EU-markt domineren met 808.000 verkochte eenheden en 36% van de markt in het eerste kwartaal. Op jaarbasis daalde de verkoop van benzineauto’s echter met 22,6% en hun marktaandeel van 40,8% naar 36%.
Volgens ACEA-gegevens blijven auto’s met benzine- en dieselmotoren de automarkt in de Europese Unie domineren, met een gecombineerd marktaandeel van 52,8%.

Sociaal Economische ontwikkelingen

Roemenië en Bulgarije, de laagste uurloonkosten in de EU – Eurostat

De gemiddelde arbeidskosten per uur in de hele economie (exclusief landbouw en openbaar bestuur) in 2021 worden geschat op 29,1 euro in de 27 lidstaten van de Europese Unie en 32,8 euro in de eurozone, tegenover 28 euro. EU en 32,4 euro in de eurozone respectievelijk in 2020, volgens gegevens die maandag zijn vrijgegeven door het Europees Bureau voor de Statistiek (Eurostat).

De gemiddelde arbeidskosten per uur verhullen aanzienlijke verschillen tussen de EU-lidstaten, waarbij vorig jaar de laagste arbeidskosten per uur werden opgetekend in Bulgarije (zeven euro) en Roemenië (8,5 euro), en de hoogste in Denemarken (46,9 euro), Luxemburg (43 euro). ) en België (41,6 euro
In 2021 bedroegen de gemiddelde arbeidskosten per uur in de industrie € 29,1 in de EU en € 35,1 in het eurogebied, terwijl het in de bouw € 26 was in de EU en € 29,3 in het eurogebied. de EU en 31,6 in de eurozone.


Uurloonkosten omvatten loonkosten en niet-loonkosten, evenals socialezekerheidsbijdragen die door werkgevers worden betaald. Het aandeel van de indirecte loonkosten in de totale arbeidskosten in de economie als geheel bedroeg 24,6% in de EU en 25,1% in het eurogebied. Het laagste aandeel van de indirecte kosten was in Litouwen (3,7%), Roemenië (4,9%) en Ierland (8,7%) en het hoogste in Zweden (32%), Frankrijk (31%), 9%) en Italië. (28,3%).In 2021 stegen de arbeidskosten per uur in de economie als geheel, uitgedrukt in euro, in de EU met 1,7% en in de eurozone met 1,2%.

In het eurogebied stegen de arbeidskosten per uur in alle lidstaten behalve Italië (min 1,6%) en Spanje (min 0,3%). De belangrijkste vooruitgang was in Litouwen (12,5%), Estland (6,5%), Cyprus en Slovenië (elk 6,2%) en Letland (6,1%).In het geval van landen buiten het eurogebied zijn de uurloonkosten, uitgedrukt in nationale valuta, vorig jaar in alle lidstaten gestegen, met als belangrijkste stijging Bulgarije (9,1%), Polen (8,2%) en Hongarije (7,3%). ), en de laagste stijging in Zweden en Kroatië (elk 3%).

In 2021 hebben de meeste EU-lidstaten de geldigheidsduur van in 2020 ingevoerde steunregelingen verlengd om de gevolgen van de pandemie voor werkgevers en werknemers te verzachten.

Het werkloosheidspercentage in de Europese Unie daalde tot 6,2%, volgens gegevens van Eurostat

Het werkloosheidspercentage in de Europese Unie is in maart gedaald tot 6,2% van 6,3% in de voorgaande maand en 7,5% in dezelfde periode in 2021, blijkt uit gegevens die dinsdag zijn vrijgegeven door het Europees Bureau voor de Statistiek (Eurostat). Met een werkloosheidspercentage van 5,7% in maart behoort Roemenië tot de EU-lidstaten met een lage werkloosheid.


In het eurogebied daalde het werkloosheidscijfer in maart tot 6,8% van 6,9% de maand ervoor en 8,2% in dezelfde periode in 2021.
Eurostat schat dat 13,374 miljoen mensen in de EU, waarvan 11,274 miljoen in de eurozone, in maart werkloos waren. In vergelijking met februari 2022 is het aantal werklozen in de EU met 85.000 gedaald en in het eurogebied met 76.000. In vergelijking met maart 2021 daalde het aantal werklozen met 2,359 miljoen in de EU en met 1,931 miljoen in de eurozone.
In maart waren 2.579 miljoen jongeren (jonger dan 25) in de EU werkloos, waarvan 2.098 miljoen in de eurozone. De jeugdwerkloosheid bedroeg in maart 13,9% in de EU en de eurozone, tegen 14% in beide regio’s de voorgaande maand.
Onder vrouwen bedroeg het werkloosheidspercentage in maart 6,6% in de EU, stabiel in vergelijking met de voorgaande maand, terwijl het onder mannen 5,9% bedroeg, een daling van 6% in februari.Van de EU-lidstaten waren de laagste werkloosheidscijfers in maart in Tsjechië (2,3%), Duitsland (2,9%), Polen en Malta (beide met 3%). Aan de andere kant waren de hoogste werkloosheidscijfers in Spanje (13,5%) en Griekenland (12,9%).

Macro-Economisch vooruitzichten

Positieve beoordelingen van Standard&Poor’s, Fitch en Oxford Economics handhaven stabiele vooruitzichten

Het ministerie van Financiën heeft vandaag aangekondigd dat het agentschap Standard & Poor’s op vrijdag 15 april van dit jaar de soevereine rating met betrekking tot de staatsschuld van Roemenië heeft herbevestigd tot BBB-/A-3 voor de lang- en kortlopende schulden in lokale valuta  evenals de stabiele vooruitzichten.

Standard&Poor’s
Standard & Poor’s is van mening dat de rating van Roemenië wordt ondersteund door het lidmaatschap van de Europese Unie en de solide toegang tot financiering op de internationale kapitaalmarkten. Ook worden de door het conflict in Oekraïne veroorzaakte risico’s beperkt door het vooruitzicht een aanzienlijk volume aan Europese fondsen te absorberen (Roemenië is een van de belangrijkste begunstigden van de structuurfondsen in het EU-meerjarenkader en de Recovery and Resilience Facility) en energie afhankelijkheid van ons land in vergelijking met het aardgas en de olie in Rusland.

Minister van Financiën Adrian Câciu schreef op zijn Facebook-pagina, in reactie op de aankondiging van Standard & Poor’s, dat het besluit van het agentschap om de soevereine rating van Roemenië te herbevestigen en stabiele vooruitzichten te handhaven een verder bewijs is dat het regeringsbeleid om de economie te financieren correct was.”Het feit dat Standard & Poor’s de soevereine rating van Roemenië herbevestigt en een stabiele vooruitzichten handhaaft, is een verder bewijs dat ons overheidsbeleid om de economie te financieren eerlijk is geweest.
Het is een buitengewoon belangrijk signaal dat de oplossingen van de huidige regering om de effecten van de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne tegen te gaan, investeerders redenen geven om erop te vertrouwen dat de Roemeense economie deze gecompliceerde periode die heel Europa doormaakt, zal doorstaan.
Voor mij en mijn collega’s van het ministerie van Financiën betekent het signaal van Standard & Poor’s een bevestiging dat de inspanningen om nieuwe ondersteuningsprogramma’s voor Roemeense bedrijven te lanceren, worden gewaardeerd.
Daarom zullen we na de lancering van het programma “Steun voor Roemenië” blijven werken om het volledige financiële steunkader van lokale bedrijven zo snel mogelijk af te ronden. We financieren de economie om heel Roemenië te ondersteunen!”, aldus Câciu.

Het besluit van Standard & Poor’s komt een week na het besluit van het bureau Fitch, waarbij het de rating van Roemenië op “BBB minus” handhaafde met een negatief vooruitzicht, wat de laatste stap is in de categorie “investment-grade”.

Fitch
De Fitch-beoordeling die een week geleden werd gegeven, was gebaseerd op het EU-lidmaatschap van ons land en de toegang tot Europese kapitaalstromen die investeringen en macrostabiliteit ondersteunen, en het BBP per hoofd van de bevolking, indicatoren van bestuur en menselijke ontwikkeling, die boven die van andere landen liggen. “BBB”-classificatie.

“De Roemeense regering implementeert effectieve maatregelen om de effecten van de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne tegen te gaan. Wij zijn niet de enigen die dit zeggen, zegt Standard & Poor’s, wat de rating van het land en de hoge mate van veiligheid voor investeerders bevestigt, en een stabiele vooruitzichten handhaaft “, onderstreepte Adrian Câciu in het communiqué gepubliceerd door het ministerie van Financiën.

Het Standard & Poor’s Agency beweert dat de registratie van een duurzame economische groei, gecumuleerd met de vermindering van het overheidstekort, zou kunnen leiden tot de consolidering van de productiecapaciteit van de Roemeense economie en bijgevolg tot een mogelijke actie om de soevereine rating van ons land te verbeteren .

Oxford Economics en de banken
In een notitie in maart schreef Oxford Economics dat Centraal- en Oost- Europese landen tot de landen behoren die het meest zijn blootgesteld aan de economische gevolgen van de Russische invasie van Oekraïne, waarbij het bruto binnenlands product (bbp) van de regio naar verwachting met gemiddeld 1, procentpunt zal dalen. in 2022 en 0,5 in 2023.
Begin april zijn de Roemeense autoriteiten met de Europese Commissie in gesprek gegaan over een alomvattend steunpakket, geraamd op 3,5 miljard euro, waarvan het grootste deel gaat naar sociale maatregelen gericht op gezinnen met lage inkomens.

De Roemeense economie groeide in 2021 met 5,9%, volgens herziene voorlopige gegevens van het Nationaal Instituut voor de Statistiek, na een krimp met 3,7% in 2020. In het vierde kwartaal van 2021 groeide de economie met 2,4%, met een industriële productiegroei van 5% in 2021, met een stijging van de invoer van 13,7% en 11,1% van de uitvoer. Daarentegen registreerde de landbouwsector een jaarlijkse daling van 13,5%.

Eind maart verlaagde de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) haar prognose voor de economische groei van Roemenië van 4,4% naar 2,8% voor 2022, een forse daling, mede door grensoverschrijdende gevechten in het noorden.

In 2023 zal het BBP van Roemenië naar verwachting met 4,2% groeien

Maar andere voorspellingen zijn minder rooskleurig. De Wereldbank schat dat de Roemeense economie in 2022 met slechts 1,9% zal groeien. Vervolgens schrijft Fitch Ratings in een in april bijgewerkte nota dat de Roemeense bbp-groei zal vertragen tot 2,1% in 2022, volgens de kredietrating van BBB- met een negatieve vooruitzichten.

De oorlog in Oekraïne – de belangrijkste effecten

Volgens Valentin Tataru, hoofdeconoom bij ING Bank Roemenië, is de negatieve impact van het conflict tussen Oekraïne en Rusland op de handelsbalans van Roemenië marginaal vanwege de zwakke directe handelsbetrekkingen van Roemenië met Rusland en Oekraïne, die ongeveer 3% van het totale volume bedragen. van de handel van het land, vergeleken met 70% van de handel met de EU.

In plaats daarvan suggereert de heer Tataru dat het grootste deel van de impact van de oorlog op de Roemeense economie een vertrouwenseffect zal zijn. “Dit is omdat zowel consumenten als bedrijven de behoefte voelen om huidige uitgaven en investeringen uit te stellen of opnieuw te prioriteren”, zei hij. “Een ander belangrijk indirect effect is de stijging van de wereldwijde energie- en grondstoffenprijzen. Hoewel Roemenië het minst afhankelijke land in de EU is van Russisch gas, heeft het geen controle over de bewegingen van deze prijzen op de wereldmarkt.”

Volgens de heer Tataru heeft ING Bank haar bbp-prognose voor 2022 voor Roemenië verlaagd van 3,2% naar 2,3%, waarbij de inflatie in 2022 naar verwachting met 9,3% zal stijgen, met opwaartse risico’s. Dit zou verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de Roemeense overheidsbegroting.

“De overheidsbegroting was gebaseerd op een economische groei van meer dan 4% van het BBP”, zegt Daniel Dăianu, voorzitter van de Roemeense Fiscale Raad.
“Ik denk dat we blij mogen zijn als we het j aar afsluiten met iets tussen de 2% en 3%. De verstoringen van de toeleveringsketen zullen voortduren en zullen worden verergerd door de oorlog en de crisis op de grondstoffenmarkten.”

In 2020 bereikte het Roemeense tekort 9,2% van het bbp, deels als gevolg van de impact van de pandemie. En het aandeel van de schuld in het bbp steeg van 35,3% eind 2019 naar 50,6% eind februari, een zorgwekkende trend.

Fitch schrijft ook dat, in zijn basisscenario, de staatsschuldquote van Roemenië zal stijgen tot 55,2% in 2023, waarbij de dynamiek van de overheidsschuld kwetsbaar blijft voor mogelijke veranderingen in het marktsentiment. Het ratingbureau wees ook op de hardnekkige macro-onevenwichtigheden, waaronder het grote externe tekort, dat de reactie van Roemenië qua volatiliteit zou kunnen beperken, en voegde eraan toe dat het een begrotingstekort verwacht van 7,1% in 2022 en 5,8% van het bbp in 2023, wat een van de grootste is tekorten tussen landen met een BBB-rating.

De heer Dăianu zegt echter: “Ik blijf geloven dat Roemenië wordt onderschat. Het is waar dat het een zeer groot begrotingstekort heeft en dat de missie om dit in drie [of] vier jaar te verminderen zeer ambitieus is, maar er is ook het potentieel om de belastinginkomsten aanzienlijk te verhogen.”

Stijgende rente en inflatie

In april verhoogde de centrale bank van Roemenië, de Nationale Bank van Roemenië (BNR), haar benchmarkrente met 50 basispunten (bps) tot 3% – de vijfde opeenvolgende renteverhoging. Het is onwaarschijnlijk dat dit de laatste verhogingen in 2022 zijn.

“Wij zijn van mening dat een verslechterende inflatievooruitzichten betekent dat de rente dit jaar tot meer dan 5% zal stijgen”, schreef Liam Peach, een econoom bij Capital Economics, kort na de aankondiging in een notitie aan klanten. de NBR.

Volgens de NBR steeg de inflatie op jaarbasis van 7,80% in november naar 8,19% in december 2021. Sindsdien is de inflatie gestaag gestegen. De consumentenprijzen in Roemenië stegen in maart met 10,2% en de voedselprijzen met 11,2%. De laatste keer dat Roemenië een inflatie met dubbele cijfers rapporteerde, was in 2004.

“We maken ons zorgen over de inflatie”, zegt Ionut Dumitru, hoofdeconoom bij Raiffeisen Bank Romania, een van de grootste banken van het land. “Voedselprijzen stijgen, maar dit is een trend die over de hele wereld geldt. Dit is het nieuwe ‘spel’ dat de komende jaren in zwang is: hogere energieprijzen, hogere voedselprijzen en vrij hoge inflatie. De centrale bank heeft de rente al verhoogd en zal deze blijven verhogen.”

Inmiddels heeft de regering een plafond opgelegd aan de elektriciteits- en gasprijzen voor huishoudens en een aantal bedrijven, een plafond dat in ieder geval loopt tot april 2023. Dat kan omdat veel van de Roemeense energieleveranciers nog steeds bedrijven zijn.

Het gemiddelde nettoloon van Roemenië steeg in januari 2022 / januari 2021 met 8,9% tot 748 euro per maand, en de reële lonen (gecorrigeerd voor inflatie) stegen met 0,5%.

Enkele positieve dingen om op te merken

In september keurde Roemenië het herstel- en veerkrachtplan goed, zodat het de komende vijf jaar 14,2 miljard euro aan subsidies en 14,9 miljard euro aan leningen zal ontvangen, die samen goed zijn voor 13,7% van het Roemeense bbp in 2020. Meer dan de helft van het geld wordt toegewezen aan “groene transitie”-initiatieven, waaronder investeringen in spoorweginfrastructuur en laadstations voor elektrische voertuigen.

Volgens schattingen van de overheid zullen NextGenerationEU-fondsen (NGEU) tussen 2021 en 2026 naar verwachting met 3,4% – 5,4% bijdragen aan de reële bbp-groei.

“NGEU is onze kans om er sterker uit te komen en onze economie opnieuw vorm te geven”, zegt Sergiu Manea, uitvoerend directeur van Banca Comerciala Romana (BCR). “Roemenië heeft investeringen nodig in grote moderniseringsprojecten en PNRR kan worden gebruikt om de Roemeense economie op alle niveaus te transformeren.”

Ook via andere kanalen komt geld Roemenië binnen. Tegen 2027 zal het land naar verwachting meer dan € 80 miljard aan financiering ontvangen van verschillende EU-initiatieven, volgens schattingen van Fitch, het equivalent van 37% van het jaarlijkse BBP.

“EU-fondsen die aan Roemenië zijn toegewezen – 80 miljard euro over een periode van 5-8 jaar – bieden het land de kans om zijn infrastructuur- en energiesector op een duurzame manier te ontwikkelen”, zegt Mihaela Bitu, uitvoerend directeur van ING Bank Roemenië, dat de huidige geopolitieke context ook een golf van verhuizingen (nearshoring) zou kunnen veroorzaken, waardoor Roemenië kan profiteren van grotere buitenlandse investeringen.

Volgens een peiling van de Europese Commissie is het vertrouwen in de Roemeense economie in april voor de derde maand op rij gestegen, ondanks de oorlog in Oekraïne. De evolutie vindt plaats te midden van de expansie van de industrie en diensten, terwijl het signaal van de detailhandel en de bouw afneemt. De indicator voor het economisch sentiment (ESI) steeg met 1,6 punten tot 104,3 punten in april, de derde opeenvolgende maand van expansie, aangezien maart en april werden gekenmerkt door de internationale oorlog.

Politieke trends

Roemenië heeft een veel groter aandeel van de bevolking met populistische oriëntaties, vergeleken met Europese landen (studie)

Roemenië heeft een veel groter aandeel van het populistisch georiënteerde publiek vergeleken met Europese landen gemeten in sociologisch onderzoek, blijkt uit een onderzoek naar de opkomst van populisme in Roemenië, maandagmiddag gepresenteerd aan de Harvard University door Dan Sultanescu, onderzoeksdirecteur van het Center for Promoting Participatie en Democratie (SNSPA).


Het evenement werd georganiseerd door voormalig minister van Financiën Ioana Petrescu, een senior fellow aan Harvard en de directeur van het Center for Leadership and Innovation van de Faculty of Management (SNSPA).

Dan Sultănescu presenteerde de methode die door CPD SNSPA wordt gebruikt om populistische attitudes onder het Roemeense publiek te meten, evenals de resultaten van verschillende opiniepeilingen (9 onderzoeken uitgevoerd door CPD in 2019-2022). Roemenië heeft een veel groter aandeel van het publiek met populistische oriëntaties, vergeleken met Europese landen gemeten in sociologisch onderzoek.


Volgens CPD-studies hebben de populistische oriëntaties van het Roemeense publiek een toename gezien in de context waarin de pandemie – economisch, sociaal en cultureel – brede categorieën van kwetsbaar publiek heeft getroffen. Mensen met een laag inkomen, een laag opleidingsniveau en slechte media-informatie nemen dit soort houding het vaakst aan, omdat ze rechtstreeks worden beïnvloed door de economische effecten van gecompliceerde perioden.

Uit enquêtecijfers blijkt dat het populistische publiek het hoogste aandeel had in het kader van de verkiezingscampagne (oktober 2020), met andere groeimomenten in de tweede helft van 2021. Later nam het aandeel van het populistische publiek echter weer af.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.